Hop til indhold
  • 0

OpenHAB og IHC dimmer 350LR/600 etc


Bjarne B. Dollerup
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Jeg er i gang med at lægge alle mine udtag og andet ind i OpenHAB (OH), hvorfra jeg i forvejen styrer en række Wemos og SONOFF dimser samt andet løst.

Jeg er dog stødt på en udfordring med mine dimmere. Ifølge min gamle installation har jeg to fortråede dimmere (350LR etc), som virker fint, når jeg tænder/slukker og skruer oop/ned fra IHC tagenterne. Men jeg kan ikke finde den rigtige måde at styre dem på fra et Item i OH. Jeg har prøvet at bruge en Switch til at tænde/slukke med og en Dimmer til at skrue op og ned - uden held.

Switch  "Common Room Ceiling Light"  <light>     (CommonRoom_Lights, Lights) ["Lighting"]  {ihc="0xXXXX"}
Dimmer CommonRoom_Ceiling_Dimmer_IHC "Common Room Ceiling Light  [%.1f %%]"      <light>     (CommonRoom_Lights, Lights) ["Lighting"]  {ihc="0xXXXX"}

Jeg kan se i min sitemap at outputtet bliver tændt henholdsvis slukket fra inputtet, men jeg kan altså ikke styre den fra OH.

Gode råd er velkomne!

På forhånd tak!

Bjarne 

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

God fornøjelse.. 
Der findes mig bekendt ikke en løsning på dette. Det eneste du kan, det er at tænde og slukke dimmeren, og så ellers hente dimmer status til Openhab, så du kan se om lyset er tændt/tændt. Det er IKKE lykkedes mig at finde en måde at skrue op/ned for lyset, for det kræver du kan lave langt tryk i Openhab. Og det kan man mig bekendt ikke. 

Anyway. 
Min datters værelse har halogenspot på en Uni400 dæmper.
Her er items.. (Bemærk, jeg bruger tænd/sluk fra IHC trykket). Du skal ikke hænge dig så meget t tags osv.. Det er noget af det første jeg lavede, og er pt ved at migrere det hele over i Google Assistant, og når jeg når til denne, så vil den blive ændret og optimeret, inkl grupperet ordentligt. 

Switch amanda_OEH "Tryk øverste højre" <WallSwitch> ["lighting"] {ihc=">[ON:60250:100]", autoupdate="false"}
Switch amanda_halogenlys "Dimmer status" <light> ["lighting"] {ihc="12361490", autoupdate="false"}

Her er sitemap:

sitemap amanda label="Amanda"
{
    Frame label="Lys" {
        Switch item=amanda_OEH label="Halogenlys" mappings=[ON=Kip]
            Text item=amanda_halogenlys label="Halogenlys"
        Switch item=amanda_OEV label="80mm lampeudtag" mappings=[ON=Kip]
            Text item=amanda_lampeudtag label="80mm lampeudtag"


    }

    Frame label="varme" {
        Text item=amanda_Temperature label="Temperaturen"
            Setpoint item=amanda_Tempsetpunkt minValue=18 maxValue=25 step=0.1 label="Juster varmen [%.1f °C]"
        Text item=telestat8_amanda label="Telestat [%s]"
    }

    Frame label="Online" {
        Text item=amandasPhone 

    }
}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Bjarne B. Dollerup skrev:

Hvad "fanger" du i din items definition? Jeg har koblet mit item på udgangen (230.. i Visual).

Bjarne

Den første item er IDén på selve IHC trykket. 
Den anden items er IDén på "Dimmer status", i Funktionsblokken for dimmeren. Denne går ON, når du tænder dimmeren, (eller det gør den på en Uni400 dimmer. Jeg ved ikke om det er anderledes på en Uni350. Jeg tror ikke det er anderledes, da det vist er samme Funktionsblok for begge, og hedder vistnok noget med "fortrådet dæmper" eller lign. i Visual 2. 
Bemærk, jeg bruger Visual 2 og en HW .2 controller.  

Hvis du har behov for det, så kan jeg vise det mere præcist med et Screenshot fra Visual?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uni400 Dimmer ID adresse til Openhab. 
Her er først item filen for vores store badeværelse som pt køre halogen spot på en Uni400 dimmer IHC/SA.
Bemærk, jeg tænder dimmeren ved at mappe selve trykket, "øverste højre på et 4-tast tryk". Status fra dimmeren hentes i højre side i Fbén under "Dimmer tændt".

stortbad.items:
//Stort Bad
Number stort_bad_Temperature "Temperatur stort bad [%.1f °C]" <cu_heating> (Temperatur) [ "CurrentTemperature" ] {ihc="13699860"}
Number stort_bad_Tempsetpunkt "Temperature setpunkt" <temperature> {ihc="7989780"}
Number stort_bad_fugt "Fugtighed stort bad [%.1f %%]" <Humidity> (Fugtighed) ["TargetHumidity"] {ihc="13699623"}

Switch stort_bad_OEV "Tryk øverste højre" <WallSwitch> ["lighting"] {ihc=">[ON:20058:100]", autoupdate="false"}
Switch stort_bad_OEH "Tryk øverste venstre" <WallSwitch> ["lighting"] {ihc=">[ON:20314:100]", autoupdate="false"}
Switch stort_bad_NV "Tryk nederste venstre" <WallSwitch> ["lighting"] {ihc=">[ON:20570:100]", autoupdate="false"}
Switch stort_bad_NH "Tryk nederste højre" <WallSwitch> ["lighting"] {ihc=">[ON:20570:100]", autoupdate="false"}

Switch stort_bad_halogenlys "Dimmer status" <light> ["lighting"] {ihc="5540626", autoupdate="false"}

stortbad.sitemap:
sitemap stortbad label="Stort Bad"
{
    Frame label="Lys" {
        Switch item=stort_bad_OEH label="Halogenlys" mappings=[ON=Kip]
        Text item=stort_bad_halogenlys label="Halogenlys"

    }

    Frame label="Fugt, Varme & Ventilation" {
        Text item=stort_bad_fugt label="Relativ Fugtighed [%.1f %%]"
//        Text item=stort_bad_fugt label="Relativ Fugtighed"
        Text item=stort_bad_Temperature label="Temperaturen"
            Setpoint item=stort_bad_Tempsetpunkt minValue=18 maxValue=25 step=0.1 label="Juster varmen [%.1f °C]"
        Text item=telestat1_stort_bad label="Telestat [%s]"

    }

    Frame label="Ventilation" {
        Switch item=stort_bad_NV label="Tænd ventilation i 15 min" mappings=[ON=Kip]
        Text item=Nilan_Output_UserFunc
        Text item=nilan_output_ExhaustSpeed
        Text item=nilan_output_InletSpeed
    }
}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Haha, ja det glemte jeg så lige i farten. Havde ellers siddet og lavet det ;) Sgu da godt jeg gemte det i min dropbox, så jeg kan komme til den nu.
Har i øvrig lige editeret i ovenstående items og sitemap og markeret de linjer røde, som er dem vi snakker om. 
Og så får du også lige screendump af hvordan sitemap ser ud i BasicUI. 

Edit igen.. Nu opdagede jeg lige, at jeg har faktisk lavet en fejl i min items fil i beskrivelse af trykkene. Jeg har byttet om på højre og venstre. 
Derfor ser det forkert ud i sitemap filen. Men fordi IHC IDén er rigtig, så er det kun rent visuelt at det har betydning.

Apropos det med at jeg har linket trykkene, så er det endnu ikke noget jeg har besluttet mig for, om jeg vil gøre fast eller ej. Reelt set behøver man det ikke, da du kan påvirke dimmeren direkte enten i Fbén eller direkte på produkt-siden i Visual. Årsagen til jeg startede ud med at bruge trykkene, det var med den tanke, at hvis jeg en dag ikke gad OpenHab mere, så kan jeg bare slukke Rpién, og IHC controlleren kørere videre som om intet er sket. Men efterhånden som jeg er kommet dybere ind i OpenHab, så hælder jeg mere og mere til at slet ikke tage hensyn til IHC controlleren mere. Faktisk sad jeg den anden dag og overvejede at lave alt i OpenHab. Og IHC programmet bare vil indeholde produkterne. Dvs ingen Fbére overhovedet. Principielt kan man sagtens gøre det sådan. Men man skal tænke sig om, for hvad nu hvis.... Så er det godt at have et fungerende IHC program i baghånden, inden man springer ud i en fuldblods OpenHab løsning.  JEg skal bare lige overbevise mig selv om det sidste, plus jeg skal lærer alt indgående i Openhab, specielt i forbindelse med rules.. Det er en hård omgang.

Værs´go!
 

Uni400 dimmer  ID til openhab.jpg

stortbad_i_BasicUI.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Bjarne B. Dollerup skrev:

Et andet spørgsmål. Jeg kan se at du har eksperimenteret med en Zwave dimmer og IHC. Hvordan gik det og hvor meget kan du styre fra hhv. IHC og OH?

Det gik temmelig godt. 
IHC - Dimmeren virker som en Uni400 uden memory. Dvs. du kan smide et IHC tryk på den og tænde, skrue op/ned for lyset. Og så lige en ekstra detalje. Ved dobbelttryk, så tænder den på 100%. En rimelig smart detalje, hvis det er et sted man skal bruge fuld blus.

Z-wave (og openhab) -  Alt er muligt ved at bruge OpenHab (eller andet system), hvor du via rules selv kan bestemme lysstyrken. Der er ikke længere behov for fysisk tryk, hvis man bruger app eller lign. Udover det kan den måle strømforbruget. Det er selvfølgelig ikke specielt interessant, hvis man kun har få lav energi kilder på (LED´s), men ideen er stadigvæk god at have. 

Det smarte i det her er ikke i det ene eller det andet tilfælde. Det smart er, at den kan bruges samtidig i begge tilfælde. Altså både fortrådet via IHC tryk og Z-Wave samtidig. Hvis man går med tanker om at køre noget Z-wave, så er dimmeren (inmaden er en Fibraro FGD212), en utrolig velkendt og afprøvet dimmer, der virker på stortset alle kilder og uden minimumsbegrænsning. I den tid jeg testede den, der oplevede jeg ingen problemer. Først med 12volt LED´s på en jernkerne trafo og derefter med 12volt halogen på samme trafo.
Pt er den dog ikke sat til, da den i første omgang bare skulle testes. Men min plan er, at den skal ind i installationen igen og sandsynligvis bruges et sted, hvor vi tænder lys på en Pir. Jeg overvejer pt om det skal køre på udendørs belysningen. 

Dimmeren findes også i en 4 x dimmer version. Altså 4 selvstændige dimmere indbygget i een kasse, som kan monteres på DIN skinne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Glemte lige at sige.. At det fede ved dimmeren er at den er til indbygning på DIN skinne. Dvs den kan monteres direkte ind sammen med resten af IHC installationen i tavlen, hvor man oftest allerede har lampe/mellemledningerne tilgængelige, ligesom en Uni400, 350 etc. Oven i det, virker den i øvrig som "repeater" for Z-wave netværket, (det gør næsten alle Z-wave enheder som har fast drift spænding), hvilket er en temmelig smart feature i Z-wave (og Zigbee, fx Philips Hue). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Endnu en gang tak.

Det lyder som om jeg skal prøve den sammen med min OH installation.

Jeg kunne se at der var en fibaro dimmer med i pakken, skal den installeres i lampeudtaget?

Jeg tjekkede din Z-wave controller på Amazon og forsøgte at sammenligne den med Aeon Labs (noget dyrere) ditto. Er der nogen grund til at investere i en dyrere controller end din? Som jeg læser beskrivelserne, skal man tage sin Z-wave controller ud af OH serveren. Kan det virkelig passe? Bliver nye enheder ikke "opdatet" i Inbox, når man laver en seach?

 

Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fibraro dimmeren (som standard), den skal installeres i en dåse (lampeudtag). Du kan også få Fibraro´s holder til indbygning i tavle (DIN skinne).. den ser sådan her ud:
https://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave/moduler/z-wave-lysdaemper-moduler/din-skinne-hus-til-montering-af-1-stk-fibaro-modul.html

https://youcontrol.dk/fibaro-vera-home-center-2-centrallen-z-wave-gateway-repeater/pc-adapter-zwave/aeoezw090-c.html
Aeon Labs Z-Stick Gen5 er lidt anderledes end min. Den tager man ud af computeren og hen til sine enheder man vil include.
Det opdager du nok også rimelig hurtigt, at det faktisk kan være ret smart, fordi man netop skal tæt på sin Z-wave controller når man skal include en Z-wave batteri enhed. 
Den jeg har, der er jeg nødt til at tage Z-wave batteri enheden (altså fx en Z-wave PIR på batteri) med hen til min Rpi, når jeg skal include. Det er lidt bøvlet medmindre du har din Rpi stående et sted hvor du relativ nemt kan komme til. Min Rpi er ikke placeret i nærheden at min computer, så jeg har lidt bøvl med det, og burde nok i virkeligheden have skiftet min ud til en Aeon Labs.

Det er KUN når man skal include en enhed, at man skal tæt på controlleren. Når først den er included til netværket, så kommunikere den på afstand. Så problemet er heller ikke større end det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok