Hop til indhold
  • 0

Triple Play Splitter og YouSee tv-box


oSon
 Share

Spørgsmål

Situationen er: Nyt hus med IHC NetBasic og med kabler ud til 6 stk. RJ45 udtag i de forskellige rum. YouSee coax ind i huset, YouSee kabelmodem/router, coax splitter funktionen i IHC NetBasic'en udnyttet til at føre coax til routeren, ledning for fastnet telefoni mellem IHC NB og router, alm. patchkabler mellem IHC NB og router. Alle seks RJ45 udtag leverer Tv, internet og tlf., som de skal.

Problemet er: Når jeg installerer IHC Triple Play Splitter på et af RJ45 udtagene og forbinder til YouSee tv-box (Humax YS-4000) med alle de korrekte IHC/Schneider kabler, så kan tv-boxen ikke se internet netværk. Hver af de tre udgange på splitteren kan levere - som de skal - TV direkte til tv'et, internet til computer og forbindelse til fastnet tlf. Tv-boksen, som jo skal have både tv-signal og internet forbindelse, fungerer korrekt, når jeg sætter den op til internet via wi-fi. Og - for at det ikke skal være løgn - så kan tv-boxen godt se internet, når jeg trækker et direkte patchkabel fra router til tv-box. Er der nogen, der har gjort samme erfaring, eller som har et godt bud på, hvad pokker der giver den inkompatibilitet? Jeg kan selvfølgelig bare leve med en wi-fi opkobling, men YouSee anbefaler fast forbindelse til netværk. At spørge YouSee om råd er jeg bange for er håbløst. Jeg har tidligere spurgt dem omkring IHC - øhh hva'?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1

Nå, Yousee har åbenbart meget tid for tiden, (måske fordi deres systemer igen har været nede :D). Jeg har netop modtaget et svar:

Hej Kim
Jeg har faktisk et svar til dig allerede nu.
Vi har selv observeret/genskabt det du beskriver, men der er desværre ikke nogen desideret løsning til det udover, at køre på traditionelvis eller via WiFi.

Det negative er, at det er korrekt det ikke virker, og der er ikke en løsning. (Jeg tvivler seriøst på der nogensinde kommer en løsning, fordi problemet er/må være stærkt begrænset). 
Det positive er, som Lars1 tidligere har været inde på, at du burde kunne klare det ved at sætte en lille switch op, som du så trækker et almindeligt netværkskabel fra til din yousee boks.
WiFi vil jeg ikke umiddelbart anbefale, medmindre det er som nødløsning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, oSon skrev:

@Martin: YouSee specificerer ikke noget vedr. netværk. Eneste krav er, at ved wi-fi forbindelse skal router køre 5 GHz, hvad det også gør. Det direkte patchkabel, der fungerer,  som jeg skrev, er et gammelt cat 5E på 10 meter. 

Kan du sætte eks. en bærbar på enden af kablet og få den til at virke? ellers er vi måske ude i nogen med et defekt kabel..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Kandersen skrev:

Okay det har jeg nok misforstået så. Jeg synes jeg tidligere læste, at det kan man kun med IHC net, ikke med basic.

Det er netop omvendt ;-) IHC Net Basis boksen samler tlf, TV og ethernet på samme kabel og sender det ud i hvert enkelt kabel.

IHC NET er en standard kablingstype, hvor man bruger 1 kabel per funktion.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Problemet med IHC NET Basis er at det reserver 2 par permanent til tlf. og antenne. Det efter lader 2 par til data, hvilket er nok til 100Mbit ethernet, men ikke 1Gbit ethernet. Mange 1Gbit enheder bruger kun de 2 100Mbit par når de skal afgøre max speed. Hvis begge enheder understøtter 1Gbit bliver dette valgt. Når så der mangler 2 par i netkablet, kommer der slet ingen data igennem, og enhederne er ikke kloge nok til at forsøge med 100Mbit. Ofte vil man se at der er lys i link lampen, og hvis det er managed enheder, vil man se at de er blevet enig om 1Gbit.

Løsningen på ovenstående er at tvinge en af enhederne til at køre 100Mbit. Den anden enhed vil automatisk skifte til 100Mbit også.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Kan du sætte eks. en bærbar på enden af kablet og få den til at virke?

@Martin: Hvilket kabel? Det lange direkte patchkabel? Der er internet til pc/laptop på alle udtag, og via splitter, og direkte fra router, og det uanset patchkabel type og længde.

5 timer siden, Lars1 skrev:

Løsningen på ovenstående er at tvinge en af enhederne til at køre 100Mbit.

@Lars1: Du siger: "Hvis begge enheder -----". Hvilke enheder? Alt er pillet fra, så kun Triple Play Splitter er tilsluttet et vægudtag. Bredbåndsabonnementet hos YouSee hedder 50/10 Mbit/s og leverer i praksis på et tilfældigt vægudtag ca. 58/12 Mbit/s. Mine enheder er en stationær pc og et tv via tv-box. Det er måske ikke det, du mener med "enheder". Du må gerne prøve at forklare, men på forhånd: Jeg er bestemt ikke it-nørd ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, oSon skrev:

@Martin: Hvilket kabel? Det lange direkte patchkabel? Der er internet til pc/laptop på alle udtag, og via splitter, og direkte fra router, og det uanset patchkabel type og længde.

@Lars1: Du siger: "Hvis begge enheder -----". Hvilke enheder? Alt er pillet fra, så kun Triple Play Splitter er tilsluttet et vægudtag. Bredbåndsabonnementet hos YouSee hedder 50/10 Mbit/s og leverer i praksis på et tilfældigt vægudtag ca. 58/12 Mbit/s. Mine enheder er en stationær pc og et tv via tv-box. Det er måske ikke det, du mener med "enheder". Du må gerne prøve at forklare, men på forhånd: Jeg er bestemt ikke it-nørd ;-)

Med enheder mener jeg PC'er, TV bokse, switche, router etc.

Det er ligegyldigt hvilken hastighed dit internet abonnment har. Det er netværks interfacet i enhederne, som skal tvinges til 100Mbit for at det virker med IHC Net Basic.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Lars1 skrev:

Det er netværks interfacet i enhederne ------

@Lars1: Tak for din tålmodighed. - som jeg skriver, er alt koblet fra undtagen Splitter med alle originale kabler, Humax tv-boxen og HDMI forbindelsen til tv'et. Jeg kan ikke finde noget omkring Humax YS-4000 og data for netværks interface. Ville det ikke være underligt, hvis sådan en standard tv-box var sat til/designet til mere end 100 Mbit/s? Stationær pc'en siger i øvrigt for LAN forbindelse: internet via IPv4-forbindelse og hastighed 100 Mbps. Jeg er efterhånden ved at have mistanke til fejl i den faste installation mellem IHC BasicUnit'en og RJ45 udtagene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, oSon skrev:

Ville det ikke være underligt, hvis sådan en standard tv-box var sat til/designet til mere end 100 Mbit/s?

Problemet er nok mere, at Humax (Yousee) boksen måske har problemer med de 100mbit. Den er 100% sikkert designet til auto-negotiate , for den virker på mit Gigabit netværk. Desværre kan jeg ikke se hvad den forbinder med (af en eller anden årsag, som jeg skal have kigget nærmere på). 
 

7 timer siden, oSon skrev:

Stationær pc'en siger i øvrigt for LAN forbindelse: internet via IPv4-forbindelse og hastighed 100 Mbps.

Netop derfor tror jeg mere problemet ligger i Humax (Yousee) boksen, da dit LAN virker som det skal/burde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Netop derfor tror jeg mere problemet ligger i Humax ---------

@Kandersen: Det drilske er jo, at Humax boxen ser ok internet forbindelse, når jeg trækker et langt standard patchkabel direkte fra YouSee routeren og til boxen! Frikender det ikke tv-boxen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, oSon skrev:

@Kandersen: Det drilske er jo, at Humax boxen ser ok internet forbindelse, når jeg trækker et langt standard patchkabel direkte fra YouSee routeren og til boxen! Frikender det ikke tv-boxen?

Nej desværre ikke.

Som Lars1 er inde på, så blokere IHC Net Basic for 2 par i kablet. Og det giver problemer, hvis router eller humax boksen ikke kan finde ud af at skifte "ned" til 100mbit. 

Din router kan sandsynligvis godt, for du skrev at din stationær computer godt kan få forbindelse til internettet med 100mbit igennem splitteren.. 
Det må betyde, at det er Humax boksen som har problemet med at skifte ned til 100mbit.
At humax boksen virker, når du sætter den direkte til routeren, det skyldes, at i det tilfælde er alle 4 par ledninger tilgængelig i det lange kabel du havde trukket. 

Jeg har lidt forbindelser inde for Yousee´s udviklingsafd netop i forbindelse med Humax boksen, da jeg har en "lille finger" med i udviklingen af boksen. Jeg skal prøve forhører mig frem om det her 100mbit er et generelt problem. Jeg kan ikke garantere svar i morgen, da al kommunikation foregår via et specielt lukket område (forum) hos Yousee.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/25/2018 at 14:24 , oSon skrev:

@Lars1: Tak for din tålmodighed. - som jeg skriver, er alt koblet fra undtagen Splitter med alle originale kabler, Humax tv-boxen og HDMI forbindelsen til tv'et. Jeg kan ikke finde noget omkring Humax YS-4000 og data for netværks interface. Ville det ikke være underligt, hvis sådan en standard tv-box var sat til/designet til mere end 100 Mbit/s? Stationær pc'en siger i øvrigt for LAN forbindelse: internet via IPv4-forbindelse og hastighed 100 Mbps. Jeg er efterhånden ved at have mistanke til fejl i den faste installation mellem IHC BasicUnit'en og RJ45 udtagene.

Problemet er LAN interfacet på enhederne. Du kan stortset ikke få noget udstyr idag, som ikke kommer med et 1Gbit LAN interface. Jeg har f.eks. en NAS boks, som max kan levere 50Mbit grundet langsom disk og CPU. Boksen er leveret med et 1Gbit LAN interface, selvom den aldrig vil kunne udnytte mere end 50Mbit.

Hvis din PC siger 100Mbit, så tyder det på at den er smart nok til at genkende at 2 par er afbrudt når du bruger IHC patch kabler. Det er dog ikke ensbetydende med at din TV boks er lige så smart. Det kan også være at i det øjeblik du bruger et standard patch kable, så kommer der spænding på de 2 sidste par fra tlf. porten, og at denne spænding forvire din PC, så den nu tror at GBit vil virke. Hvis du tager tlf. kablerne ud af tlf. porten på din router, burde din PC gå tilbage til 100Mbit. da der ikke længer er spænding på de 2 sidste par.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Lars1: Den stationære pc siger 100 Mbits , uanset om den får et alm. patchkabel direkte fra routeren, eller alm. eller IHC patchkabel via vægudtag (men med skam at melde er den nok ved at være 10+ år!!). Men laptop'en siger 1 Gbits (1000 Mbits) med et alm. patchkabel direkte fra routeren, men kun 100 Mbits med alm. eller IHC patchkabel via vægudtag. Det må vel indikere, at den faste installation mellem IHC BasicUnit'en og RJ45 udtagene ikke tillader 1 Gbits, men kun 100 Mbits? - og forudsat, at der ikke er forbindelsesfejl i den faste installation?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

IHC Net Basic understøtter kun 100Mbit. Du vil aldrig kunne køre 1Gbit gennem en IHC NET basic installation. Det har der aldrig været nogen tvivl om. IHC NET Basic er ikke designet til andet end max 100Mbit.

Hele problemet er at der er meget udstyr, især TV bokse, internet router og tilsvarende, som ikke er smart nok til at detekter at din kabel installation kun understøtter 100Mbit. De skal ofte tvinges til at køre 100Mbit for at de virker i en IHC NET installation. I værste fald må du købe en managed switch, som du kan sætte mellem din router og IHC NET basic boksen. Med mindre det er en meget billig switch, kan man altid tinge netværks interfacene til 100Mbit i en managed switch.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Har du en lille switch kan du prøve at sætte den mellem vægudtaget og din pc og se om den kan finde ud af af køre 100Mbit på begge porte. Og på den måde løse problemet.

Det vil næppe løse problemet, medmindre det er en ældre switch som kun understøtter 100Mbit, eller en dyre switch, som rent faktisk tester om kablingen understøtter 1Gbit. I steddet for at det er TV boksen og routen som bliver enig om 1Gbit, vil det nu være switchen og routeren som bliver enig om at køre 1Gibt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎01‎-‎05‎-‎2018 at 09:48 , Lars1 skrev:

Det vil næppe løse problemet, medmindre det er en ældre switch som kun understøtter 100Mbit, eller en dyre switch, som rent faktisk tester om kablingen understøtter 1Gbit. I steddet for at det er TV boksen og routen som bliver enig om 1Gbit, vil det nu være switchen og routeren som bliver enig om at køre 1Gibt.

Men det var et forsøg værd, det kunne være at den kunne gennemskue at de skulle køre 100 mbit/s når der kun er 2 par til stede.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/4/2018 at 10:23 , oSon skrev:

@Kandersen: Det lyder interessant. Jeg afventer. Tak for din tålmodighed :-)

Yousee (dele af) er informeret nu. Hvornår eller om de nogensinde finder ud af det, det må tiden vise. Desværre kan sådanne her ting godt trække helt derud, hvor vi til sidst hverken har boks eller internet mere, og problemet derfor er forsvundet :D

Jeg sidder dog lidt med en tanke om at se lave et kabel og teste det. Jeg har midlerne til det. Jeg skal bare lige have tiden til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok