Hop til indhold
  • 0

Service view: Missing holiday file


Jørgen Møllegaard
 Share

Spørgsmål

Har fået en fejlmelding i Serviceview med følgende tekst: Missing holiday file. 2018.04.02-21.58.33

Visual 3 gir mulighed for detektering af helligdage, og det man gerne vil have programmet til at gøre skal vel så programmeres i Visual?

Ret kort efter manglede der er en fase på strømnettet i området her, men det tager jeg som tilfældighed uden sammenhæng.

Jørgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg er egentlig ikke helt sikker på at jeg forstår, hvorfor du skelner imellem det. 
Når jeg bruger min kalender (Google), så sætter jeg en notifikation op en vis tid før selve event/aftalen. Det er vel i bund og grund denne notifikation som er den relevante, hvis vi fx skal bruge det til at styre noget. Og her kan jeg ikke se, hvorfor det skulle komme an på, hvilken kalender man bruger. Så længe notifkationen kommer igennem og kan bruges til noget, så må det være det primære. Eller??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I min varme styring sænker jeg temperaturen i huset om natten, og mens jeg er på arbejde. Disse events giver det ikke mening at have i den private kalender. Når jeg tager på 2-3 dages forretnings rejser, sætter jeg huset i bortrejst mode, hvor der er lukket for vandet, temperaturen er sænket, alarmen slået til etc. 6 timer før jeg kommer hjem bliver temperaturen igen hævet. Jeg har en event i min kalender som notificer mig om hvornår jeg skal afsted til lufthavne, men ofte er jeg forsinket, og kommer ikke afsted til tiden. Der er ikke meget sjovt ved at huset skifter til bortrejst mode inden jeg er kommet af sted, så det sker først 1 time senere.

Tilsvarende er der mange andre eksempler på at hus events ikke er linket 1-1 med personlige events, og det derfor ikke giver mening har have dem i den samme kalender som hurtig vil blive uoverskuelig hvis man skulle have dobbelt events for alt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ahh, nu bevæger du dig lidt ud over emnet med problemet for/imod lokal/cloud kalender samme/ikke samme kalender og styring af huset. 
Det du nævner er jeg helt enig med dig i, det bruger man ikke en kalender til. Nok er vi mennesker vanedyr, men vi er også fleksible på ofte mere eller mindre "frivillig" basis. Og det smadre hele ideen med at have et system styret af en kalender. Jeg kunne aldrig drømme om at lade min kalender styre huset på den måde.  

Problemerne du nævner, de ligger desværre dybt begravet i IHC, og har ligget der i årtier. IHC ved ikke og kommer aldrig til at vide, hvornår du er hjemme/ikke hjemme. LK´s bedste intentioner var, at give dig mulighed for at trykke på en knap, der så indstiller Driftformen i huset. Men udover det, så kan IHC ikke mere end det, (passer ikke helt, da til/frakobling af alarm også kan bruges, men pointen er relevant).

Lige præcis den her del er noget jeg studere ret meget for tiden. Det var een af mine hovedårsager til at jeg valgte at bruge Openhab sammen med IHC. Jeg er stadigvæk langt fra mål, men foreløbig har jeg fået lavet det sådan:
Openhab har 100% adgang til alt i IHC controlleren. <-- Vigtig deltalje, da resten ellers var ligegyldigt.
Openhab har pt næsten styr på: 
Om der er nogen hjemme. 
og Hvis der er. 
Hvem der er hjemme. 
Der er stadigvæk visse huller og usikkerheder jeg skal have knækket, som bla skyldes, at det er banale og simple styring/overvågningsmetoder jeg bruger. Men jeg er ved at være ret tæt på.

Foreløbig resultat sker vha af mobiltelefoner (WiFi), sensorer (Pir´s) og Alarm (IHC) til/frakobling. Og det har været uhyre nemt at nå hertil indtil videre.
Nu kommer den svære del, bla med at fjerne mulige og allerede kendte usikkerheder, for dem er der en hel del af. Og de løses nok bedst ved at blande endnu flere mulige løsninger ind i det, fx kamera med ansigtsgenkendelse, som er noget jeg håber at kommer i gang med inden længe. 

Når/hvis jeg nogensinde bliver færdig, så vil der faktisk slet ikke der vil være behov for en kalender overhovedet. Huset vil udelukkende være fokuseret på personer i huset eller ej, uanset hvad kalenderen end synes der skal ske. Men jeg kan godt se en mulighed i at bruge en kalender i visse og meget faste og længerevarende perioder. Fx ferier olign. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til ferie mm var det ikke næmmere bare at have en start og stop værdi/dato som kunne indstilles via app eller lign.

Men uanset hvad så bliver det aldrig helt fuldautomatisk og "dynamisk" og kan udskyde hjemkomsten. Men det er vel ikke ikke meningen med en kalender? For meningen er vel at det altid skal være skemalagt som kalenderen siger. Altså den skal IKKE følger den normale døgn/ugerytme, såfremt det er helligdag, eller andet unormalt jvfr. kalenderen. Selve problemet er nok at få vedligeholdt kalenderen og få "aflyst" de faste aftaler. Nå ja og så at den gælder uendelig langt ud i fremtiden. At programmere den 20 år er sikkert ikke langt nok for der skal nok være en eller anden nærrigpind som mig selv der ikke har set nogen grund til at udskifte og opgradere controlleren. If it aint broke, dont fix it ;)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Problemerne du nævner, de ligger desværre dybt begravet i IHC, og har ligget der i årtier. IHC ved ikke og kommer aldrig til at vide, hvornår du er hjemme/ikke hjemme. LK´s bedste intentioner var, at give dig mulighed for at trykke på en knap, der så indstiller Driftformen i huset.

Dette er jeg ikke enig. Den "kalender" funktion som findes i LK IHC idag er knap 20 år gammel. Den stammer fra en tid hvor time managers i fysisk form var mere normal en en online kalender på en computer eller en telefon. På det tidspunkt var LK IHC langt foran hvad mange kunne forstillig sig at bruge det til, men som med så meget andet i LK IHC har udviklingen desværre stået stille, så de idag er håbløst bagefter.

5 timer siden, Kandersen skrev:

Når/hvis jeg nogensinde bliver færdig.

En ægte nørd bliver aldrig færdig med at videre udvikle på sin IHC installation. ;) Kalenderen bliver IMHO aldrig overflødig. Den skal som Lars Jakobson beskriver jo netop bruges til proaktivt at forudsige unormal opførsel, fremfor dit setup, som reaktivt reager på unormal opførsel. Med en kalender kan du f.eks. forudsige at det er helligdag i morgen, og derfor går du senere seng idag og står senere op i morgen. Natsænkningen kan dermed tilpasses dette. Det er lidt kedeligt først at hæve temperaturen i huset når du står op. Specielt på hverdage vil du ikke få gavn af den hævede temperatur før du tager afsted på arbejde, og så er det tid for at sænke temperaturen igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Til ferie mm var det ikke næmmere bare at have en start og stop værdi/dato som kunne indstilles via app eller lign.

Jo helt klart. Men vi mennesker har det jo med at glemme, specielt hvis der skal en manuel handling til. Det er lidt ærgerligt at tage til den anden ende af jorden, og så komme i tanke om, at huset køre på normal døgnrythme. Selvfølgelig ville det kunne klares, hvis man har adgang udefra. Men som Lars1 er inde på, så er det jo netop ikke sagen af rent sikkerhedsmæssig årsager. Derfor skal man, som du er inde på, ind og sætte denne start/stop dato et sted. Dette skal man huske. Lige så vel som man skal huske at aflyse aftaler i kalenderen, såfremt man bruger events til noget aktivt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

En ægte nørd bliver aldrig færdig med at videre udvikle på sin IHC installation. ;)

Nej, det frygter jeg også lidt, uanset om det er IHC, Openhab eller andre systemer, så har jeg dælme svært ved at se lyset forenden af tunnelen :) Men på den anden side, når nu man også samtidig hygger sig med det, og det er blevet en slags hobby (nogle vil kalde det en besættelse), så sidder man heller ikke ligefrem og keder sig. Det eneste der er bekymrende, det er de for få irriterende 24 som døgnet rummer :angry:

 

3 timer siden, Lars1 skrev:

Kalenderen bliver IMHO aldrig overflødig. Den skal som Lars Jakobson beskriver jo netop bruges til proaktivt at forudsige unormal opførsel, fremfor dit setup, som reaktivt reager på unormal opførsel. Med en kalender kan du f.eks. forudsige at det er helligdag i morgen, og derfor går du senere seng idag og står senere op i morgen. Natsænkningen kan dermed tilpasses dette. Det er lidt kedeligt først at hæve temperaturen i huset når du står op. Specielt på hverdage vil du ikke få gavn af den hævede temperatur før du tager afsted på arbejde, og så er det tid for at sænke temperaturen igen.

Helt enig. Problemerne opstår desværre bare, når en helligdag pludselig er en almindelig dag, fordi man står tidligt op, (man har en anden aftale).. Så skal man huske at korrigere for dette i sin kalender/sit program/whatever man nu engang har. Man kan selvfølgelig altid sige, at det sker så sjældent, så det er nemmere bare at lade det ske. Men pointen er jo netop at får sat alt i korrekt skema/kalender. Så tendens med at sige, "nåja" det er lidt et brud med princippet.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Helt enig. Problemerne opstår desværre bare, når en helligdag pludselig er en almindelig dag, fordi man står tidligt op, (man har en anden aftale).. Så skal man huske at korrigere for dette i sin kalender/sit program/whatever man nu engang har. Man kan selvfølgelig altid sige, at det sker så sjældent, så det er nemmere bare at lade det ske. Men pointen er jo netop at får sat alt i korrekt skema/kalender. Så tendens med at sige, "nåja" det er lidt et brud med princippet.  

Så du vil heller have 20 dage om året som ikke passer med din døgn rythme end 1 dag som ikke passer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Lars1 skrev:

Så du vil heller have 20 dage om året som ikke passer med din døgn rythme end 1 dag som ikke passer?

Nix, ikke med det forhold. Men jeg vil sige, det kommer nok meget an på, hvor fast en skematisk døgn/uge/måned/år rythme man har. Jo mere fast det er, desto mere taler for det du nævner.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Nix, ikke med det forhold. Men jeg vil sige, det kommer nok meget an på, hvor fast en skematisk døgn/uge/måned/år rythme man har. Jo mere fast det er, desto mere taler for det du nævner.  

Well. Alt efter hvornår helligdagene falder har du mellem 10 og 15 helligdage som falder på en hverdag. Læg dertil 5-6 ugers ferie. så ender du pludselig på 40-50 dage om året, som giver en unormal døgn rythme. Har du børn i skole alderen er der yderlig op til 30 dage. Alle samme dage som med fordel kan lægge i en kalender, så man kan forudsige unormal døgn rythme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Yep, men hvad hvis du under normale omstændigheder har unormal døgnrytme eller flere personer i hjemme operere på forskellige tidspunkter :)

Det kan kalenderen ikke tage højde for, men igen med kalenderen har du op til 80 dage om året hvor du på forhånd kan forudsige unormal døgnrythme, og der med på forhånd tilpasse husets tilstand, mens du uden kalenderen vil have 80 dage hvor du vil have en forsinket tilpassning af husets tilstand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok