Hop til indhold
  • 0

Vis indgange og udgange


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
21 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor ligger serviceview? - og ser man en oversigt over alle ind- og udgange der er On , eller kun den man spørger på?

 

Det smarte vil være at starte med manualen den ligger i samme mappe med genvejene til Visual. 

Men du skal koble op med usb eller lan. Der ser du din projektfil "live".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis din controlleren er sat op i netværk skriver du IP adresse i en browser feks 192.168.1.3 så kommer du ind på forsiden på controlleren. hvor du kan vælge serviceview, hvis du bruger usb kabel skriver du hvis nok  //usb eller en 10.28.93.2 . LK har lavet en guide i deres manual

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men kan man få en oversigt på en gang over alle ind- og udgange der er On. 

Hvad er forskellen iøvrigt på Usb indgangen på fronten og i bunden af controlleren.

Kan man programmere det samme over netværkskablet som over Usb kabler?

så 3 spørgsmål :-)

Ikke for at være streng, men manualen er et godt sted at starte der er det hele godt beskrevet. 

1. Ja

2. Front er til service. Bund er til WiFi dongle. 

3. Ja

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Har manualen - og læst den igennem :-) - men synes ikke jeg læse om serviceview eller kan finde det i indholdsfortegnelsen andet end fra side 126-138. Men der synes ikke at blive vist hvordan man får et samlet overblik over aktiverede ind- og udgange - ligesom i et skærmbillede.

 

Det er der ikke. Siden det blev visual, er det blevet vendt, så du ikke ser modul/IO , men ser det funktionsmæssigt. Altså udfra de enkelte komponenter. Når først du har kodet komponenten, har du som programmør ikke noget at bruge IO til. 

Igen skal du glemme alt du kendte fra IHC term. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Det er der ikke. Siden det blev visual, er det blevet vendt, så du ikke ser modul/IO , men ser det funktionsmæssigt. Altså udfra de enkelte komponenter. Når først du har kodet komponenten, har du som programmør ikke noget at bruge IO til. 

Igen skal du glemme alt du kendte fra IHC term. 

...men medgiver du ikke at det på TREM IHC var super nemt at få et overblik over hvilke indgange og udgange der var aktive.

Men hvordan får man så lettest et overblik på, om f.x. samtlige udgange er OFF eller ON i ens installation?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var måske nemmere at se status på ALLE på samme tid. Men Hvorfor ? Hvad vil du vide det for ?

Det giver jo ikke nogen mening at kikke på 256 i/o på samme tid ......

Jeg har ihvertilfælde aldrig haft behov for det i min installation. Men det er måske fordi jeg aldrig har haft en Termcontroller.

Vil du have en status billede så kan man lave det på IHC Tablet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

...men medgiver du ikke at det på TREM IHC var super nemt at få et overblik over hvilke indgange og udgange der var aktive.

Men hvordan får man så lettest et overblik på, om f.x. samtlige udgange er OFF eller ON i ens installation?

Så opretter du bare en lokation til alle inputs og forbinder en følgblok og laver en lokation til alle outputs og laver en følgblok til det, så har du alt status samlet ét sted.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

...men medgiver du ikke at det på TREM IHC var super nemt at få et overblik over hvilke indgange og udgange der var aktive.

Men hvordan får man så lettest et overblik på, om f.x. samtlige udgange er OFF eller ON i ens installation?

Kig i vedhæftede projekt.

Jeg har lavet en lokation der hedder "Inputs" og en der hedder "Outputs".

I installationsvinduet i venstre side har du under disse to lokationer hvor du kan se status på dine indgange og dine udgange. Jeg har lavet det med følg funktionsblokken i funktionsvinduet (højre side af Visual). Jeg har oprettet et virtuelt produkt i venstre side (installationsvinduet).

Det smarte ved det er at du kan se det på din app på din mobil tlf også.

peter holm.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Kig i vedhæftede projekt.

Jeg har lavet en lokation der hedder "Inputs" og en der hedder "Outputs".

I installationsvinduet i venstre side har du under disse to lokationer hvor du kan se status på dine indgange og dine udgange. Jeg har lavet det med følg funktionsblokken i funktionsvinduet (højre side af Visual). Jeg har oprettet et virtuelt produkt i venstre side (installationsvinduet).

Det smarte ved det er at du kan se det på din app på din mobil tlf også.

peter holm.vis

Jeg synes slet ikke at kunne se der sker noget når jeg aktivere ind og udgange - men er det mig der gør noget forkert.... og hvorfor er Input 1.02 ikke med et gult udråbstegn?

 

mT25uE1.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal kun aktivere indgangen med er tryk, det vil sige at du trykker på det én gang med musen og trykker kortvarigt på mellemrumstangenten så kipper indgangen. 

Så ser du udgangen kipper. 

Så skal du åbne/udfolde input og output i vinduet i venstre side og se at se skifter med. 

Indgangene er gule fordi de ikke er konfigureret til en fysisk indgang. 1.02 har jeg nok ved en fejl sat op. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men du kan simulere programmet som du gør nu og se hvordan det afvikles. 

Ja simulere som jeg plejer ved at trykke på den grønne Play knap. Men synes ikke at kunne se nogen som helst effekt - eller også ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter - eller gør noget forkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du skal kun aktivere indgangen med er tryk, det vil sige at du trykker på det én gang med musen og trykker kortvarigt på mellemrumstangenten så kipper indgangen. 

Så ser du udgangen kipper. 

Så skal du åbne/udfolde input og output i vinduet i venstre side og se at se skifter med. 

Indgangene er gule fordi de ikke er konfigureret til en fysisk indgang. 1.02 har jeg nok ved en fejl sat op. 

@Peter Holm Larsen følg denne guide slavisk. 

Hvor går det galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

@Peter Holm Larsen følg denne guide slavisk. 

Hvor går det galt?

Okey, jeg tænker jeg forstå processen nu. 

Så hvis jeg sådan skal forstå min proces.

Hvis jeg har et tryksted, som jeg ikke kan finde ud af hvilke indgang det er monteret på i et af de 8 inputmoduler - så skal jeg lave sådan 128 Input grupper som vist i venstre side og tilsvarende knytte dem på som i højre side med følg.

Når jeg så skal se hvilken af de 128 indgange der aktiveres, så skal jeg folde alle 128 input grupper ud, i venstre side ud. 

Det skal jeg gøre hver eneste gang jeg er i tvivl, om hvilken indgang der evt er konfigureret som indgang?

Igen og ved godt TERM IHC er noget helt andet, men der kunne man enkelt gå ind i menuen for "VIS ind og udgange" og så gå ud til det tryk man var i tvivl om, og så trykke på det - og så se hvilken indgang den var linket op til.

Tilsvarende når jeg så gerne vil se, om alle udgange er OFF - så skal jeg igen i venstre side folde alle Output - dvs 128 udgange ud - og se om alle står på OFF - vel og mærke over en oversigt der vil fylde næsten 10 skærmbilleder. Og hver kan jeg skal kontrollere det - skal jeg fulde 128 udgange ud - gang på gang.

 

Er det virkelig metoden - eller tænker jeg Visual helt forkert - fordi jeg tænke ind i hvordan jeg enkelt løste det i TERM. Det var det 3 klik, så var der en oversigt over samtlige ind og udgange og deres aktuelle status! 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til "fejlfinding" findes der et testprojekt på LK's hjemmeside som man midlertidigt kan loade til sin controller hvor alle i/o er konfigureret. 

Så kan man feks.aktivere et tryk og se hvilken indgang der blive påvirket i Serviceview - uden at skulle i tavlen og følge kabler. Ligeså med udgange, de kan aktiveres via software (igen i Serviceview) indtil f.eks et lampeudtag tænder - så har man fundet hvilken modul den er tilkoblet. 

Når man så har noteret sig hvad der er hvad f.eks. i den interne dokumentation kan man gemme projektet (evt udskrive dokumentationen via de interne muligheder eller Mikkel'S hjemmeside) og loade det oprindelige projekt. Herefter kan man så i ro og mag arbejde videre på en kopi af det oprindelige/kørende projekt som man så ajourfører med de nyligt fundne informationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Så kan man feks.aktivere et tryk og se hvilken indgang der blive påvirket i Serviceview - uden at skulle i tavlen og følge kabler. Ligeså med udgange, de kan aktiveres via software (igen i Serviceview) indtil f.eks et lampeudtag tænder - så har man fundet hvilken modul den er tilkoblet.

Hvordan fungere den procedure med wireless enheder? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok