Hop til indhold

IHC Erfaringer til fremtidens Smart Home


Frederik Gab
 Share

Recommended Posts

53 minutter siden, Frederik Gab skrev:

Hej Alle, jeg arbejder for en corporate venture virksomhed som pt hjælper Schneider Electric (LK) med at forstå mulighederne på Smart Home markedet. Jeg leder efter nogen som har IHC og som har lyst til at tale lidt omkring deres løsning, fordele, ulemper, muligheder etc. Skriv hvis det lyder interessant.

Kan du uddybe lidt mere specifikt, hvad det er de ønsker at vide? De virker ikke til tidligere, at have haft interesse i hvad deres kunder efterspørger.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Frederik Gab skrev:

Hej Alle, jeg arbejder for en corporate venture virksomhed som pt hjælper Schneider Electric (LK) med at forstå mulighederne på Smart Home markedet. Jeg leder efter nogen som har IHC og som har lyst til at tale lidt omkring deres løsning, fordele, ulemper, muligheder etc. Skriv hvis det lyder interessant.

Hej Frederik

Der er vel ikke nogle der i 2018 er i tvivl om potentialet ii Smart home markedet....

Det jeg mener der er mest relevant i denne dialog er at Schneider skal forstå ,er at det er et andet "game" end det de kender .

De er oppe mod nogle HELT andre konkurrenter end normalt

Det bliver vel drevet af 3 typer af virksomheder. Alle med stor fokus på brugeren.

1. Giganter der investerer kæmpe ressourcer  i at levere "intelligensen" . baseret på en langsigtet strategi og uden kortsigtet indtjening.

2. Store etablerede virksomheder der har tilpasset/udviklet deres kerne produkter over de seneste år  til smart home markedet. Dvs pt veletableret med omsætning og indtjening.

3.En skov af mindre/små ekstremt dynamiske og sultne virksomheder ,der udvikler hardware produkter der ofte er relativt billigere ,og med fokus på funktionalitet. (Små omkostninger ,og virksomheder der investerer i fremtiden )

 

Jeg har svært ved at se Schneider passe ind i nogle af disse kategorier. Men ok de kunne vælge NU at investere massivt med en langsigtet strategi ,uden forventning om kortsigtet indtjening.

Skulle de så vælge dette skridt,så kommer næste udfordring.

Deres tilgang til alt dette skal være helt omvendt i forhold til IHC.

1.Åbent system

2. lytte til brugerene

3. Brugere skal selv kunne installere, håndtere og administrere produkterne/løsningen uden et 4 dages kursus.

4. aktiv udvikling af produkterne .

jeg kunne sikkert blive ved.

Sagt  på en anden måde.

- De har ikke produkterne/løsningerne.

- De har ikke den rigtige tilgang til dette marked .Konsumer drevet marked....er vist heller ikke deres speciale.

- de er vel nu minimum 3 år bagud i et marked der bevæger sig i MEGET høj hastighed.

der er vel kun 1 ting at sige .Held og lykke...

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, bozidar skrev:

Hej Frederik

Der er vel ikke nogle der i 2018 er i tvivl om potentialet ii Smart home markedet....

Det jeg mener der er mest relevant i denne dialog er at Schneider skal forstå ,er at det er et andet "game" end det de kender .

De er oppe mod nogle HELT andre konkurrenter end normalt

Det bliver vel drevet af 3 typer af virksomheder. Alle med stor fokus på brugeren.

1. Giganter der investerer kæmpe ressourcer  i at levere "intelligensen" . baseret på en langsigtet strategi og uden kortsigtet indtjening.

2. Store etablerede virksomheder der har tilpasset/udviklet deres kerne produkter over de seneste år  til smart home markedet. Dvs pt veletableret med omsætning og indtjening.

3.En skov af mindre/små ekstremt dynamiske og sultne virksomheder ,der udvikler hardware produkter der ofte er relativt billigere ,og med fokus på funktionalitet. (Små omkostninger ,og virksomheder der investerer i fremtiden )

 

Jeg har svært ved at se Schneider passe ind i nogle af disse kategorier. Men ok de kunne vælge NU at investere massivt med en langsigtet strategi ,uden forventning om kortsigtet indtjening.

Skulle de så vælge dette skridt,så kommer næste udfordring.

Deres tilgang til alt dette skal være helt omvendt i forhold til IHC.

1.Åbent system

2. lytte til brugerene

3. Brugere skal selv kunne installere, håndtere og administrere produkterne/løsningen uden et 4 dages kursus.

4. aktiv udvikling af produkterne .

jeg kunne sikkert blive ved.

Sagt  på en anden måde.

- De har ikke produkterne/løsningerne.

- De har ikke den rigtige tilgang til dette marked .Konsumer drevet marked....er vist heller ikke deres speciale.

- de er vel nu minimum 3 år bagud i et marked der bevæger sig i MEGET høj hastighed.

der er vel kun 1 ting at sige .Held og lykke...

Nu har jeg ikke den samme indsigt i marketing og stategi osv.

Meen....... Som forbruger har jeg erfaring.

Problemet når man står med et så gammelt system som IHC er selvfølgelig at ældre enheder skal fungere med nyere enheder. Folk vil ikke skifte en hel installation, bare fordi der kommer nye muligheder. Derfor ender man tit med uhensigtsmæssige systemer og en langsom udvikling.

IHC er det eneste system der til dato har kunnet opfylde mine behov. Jeg har haft det en del år i sommerhuset. Det er med tiden blevet bygget ud og der er også kommet nye muligheder til.

Jeg bruger det til at tænde for varmen, frostsikring, sluk alt og simpel alarm. Og jeg må sige at det indtil nu aldrig har svigtet. Det betyder rigtigt meget for mig. Mit tidligere system svigtede ca. hver tredie måned, hvor det skulle genstartes. Vel at mærke lokalt. Så jeg kunne ikke bruge det før jeg havde været i sommerhuset. Supporten lukkede og jeg gik derfor over til IHC.

Når IHC først er sat op kører det.

Skal man lave en lille tilføjelse eller ændring kræver det ingeniør uddannelse at kode. Her kunne man virkelig sætte ind med brugervenlig software. Og lave den som en open source som Android. Således at det var nemt for andre producenter at lave produkter der spiller sammen med IHC. Her tænker jeg på Sonos, Velux, hvidevarer producenter etc.

For mig at se er produkter som Phillips HUE en bastard.Jeg gider ikke et system der kun virker hvis jeg har telefonen i hånden. Fint nok at bruge telefon som indstilling og opsætning. Men så heller ikke mere. Ved godt at man kan købe ekstra kontakter og sætte op ved siden at de eksisterede. Hvis der så er nogen der kommer til at slukke for pæren...... Så dur det ikke.

På hardware fronten bør man nok arbejde med controlleren. Måske med tilslutning af ekstern computerkraft så som rasperry pi uden at man behøver ny controller. På den måde kan man opgradere forholdsvist billigt. Jeg bruger mit IHC hvor der ikke er andet end mobilt internet. Det ligger visse begrænsninger med hensyn til fjernbetjening og udlæsning af værdier eksempvis aktuel temperatur. Det burde kunne løses med et nyt modem med mobilt internet i stedet for det gamle SMS modem.

Du må gerne kontakte mig, hvis mine tanker kan bruges til noget. 

Hvis jeg går i tænkeboks kan jeg sikkert finde på mange andre ting.

mvh

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, Frederik Gab skrev:

Hej Alle, jeg arbejder for en corporate venture virksomhed som pt hjælper Schneider Electric (LK) med at forstå mulighederne på Smart Home markedet. Jeg leder efter nogen som har IHC og som har lyst til at tale lidt omkring deres løsning, fordele, ulemper, muligheder etc. Skriv hvis det lyder interessant.

Hvor mange dage har du til det? Hvor mange ord kan et indlæg indeholde her på forumet? :D

Er det specifik løsninger for IHC du efterlyser, så er vi heldigvis begrænset. Men for nu at give dig en kort intro, så er vi nogle der kombinere IHC med andet, af den simple grund, at IHC har store problemer med at kommunikere med andet. Jeg har fx kombineret IHC med OpenHab via en Raspberry Pi. I OpenHab bruger jeg indtil videre z-wave enheder samt RS485 (modbus) til vores Nilan ventilations anlæg. Sidstnævnt er en 100% fleksibel løsning i forhold til IHC/Nilans løsning. Nåja, så kostede den mig ca 300,- i materialer, men det er principielt en bi-ting, når vi snakker udvikling. 

Skal jeg vende billedet mod IHC, så er det første der falder mig ind, det Schneider´s totalt manglende forståelse for, at man ikke både kan isolere sig selv, og samtidig begrænse sig. Isolere man sig, så må man udfylde markedet fuldt ud. Den del fejler Schneider fuldstændig at forstå.

Et oplagt eksempel er deres temperaturfølere og varmestyring. Bevares, det er det primære. Men jeg fatter gud hjælpe mig ikke, at man ikke kan se behovet for en justerbar rumføler. Den har mig bekendt eksisteret før, men blev taget af markedet. Og indtil nu tror jeg ikke det er lykkedes nogen at få eller finde på noget der bare ligner en logisk forklaring.

Dernæst er der hele strukturen i IHC, som det blev tiltænkt fra start, hvor man rent centralt trækker alt til en tavle, og bygger det sammen med moduler osv. Men hvad skete der lige med lysdæmperne? Tavle lysdæmperne hænger ganske enkelt i en tynd tråd hos Schneider. De formår ikke, tiltrods for et massivt market, at lave en ordentlig lysdæmper til netop den struktur, som de selv har lagt grundlaget for. Uni400 som den seneste er jo en joke, set i forhold til, hvilken vej Schneider valgte at gå med deres trådløse ø80 lampeudtags dæmper. Men spørgsmålet er, hvorfor de valgte den vej, fremfor at fuldføre (vedligeholde) det som de allerede havde opbyggede, og som virkede. Igen tror jeg ikke nogen har fået noget der bare ligner en logisk forklaring.
Jeg valgte at prøve en tavlebaseret z-wave lysdæmper, som både virker trådløst og via fortrådning. Den erstatter direkte en Uni400, og oven i det så har jeg alle oplysninger fra den omkring forbrug osv. Når jeg tænker på, dels hvor simpel den er, og ikke mindst prisen, så kan jeg simpelthen ikke lade være med at tænke, at Schneider simpelthen må have en meget specifik nedbrydelig agenda med det her IHC, hvilket også bliver styrket af, at man mærker en ekstrem larmende tavshed fra dem. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab vi er ude i.  
http://store.zwavecenter.com/index.php?route=product/product&manufacturer_id=27&product_id=50
 

Jeg har meget andet jeg kunne tilføje, men jeg må erkende, jeg tvivler oprigtigt på, at Schneider vitterlig har en interesse i det. Hvis de har, så bør de træde frem og vise deres interesse på den rigtige måde, i stedet for at sende en stik-i-rende dreng for dem. Til at starte med, så tror jeg også de skal slippe IHC ideen over for det lukkede elektriker-univers. Smart-home er ikke bare for fagmænd, mere. Smart Home er for hr og fru forbruger. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok