Hop til indhold
  • 0

Link mellem 2 Controllere


Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har 2 controllere i min installation - #1 til lys og #2 til varme og alarm. 

Jeg vil dog gerne overføre pulser fra mine PIR på Controller #2 til controller #1, men er lidt udfordret da jeg har 12 PIR jeg gerne vil overføre. LK's normale linkdel, kan kun tage 8 signaler. Jeg har ikke flere Datakanaler i #1, så jeg kan ikke lave 2 links. 

Nogen der kender en god løsning?

VH Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
23 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Kniber det med 15 signaler tager vi bare en bit mere i brug, eller alle 8.

Fedest. 

Jeg kan dog ikke rigtig få det til at fungere. 

I serviceview på Controller #2 kan jeg godt se at signalet afsendes, men det modtages ikke på Controller #1. 

Jeg har lagt ledninger direkte fra O1 -> I1. O2 -> I2 osv. for alle 4 klemmer. 

Hvis jeg måler er spændingen i passiv tilstand 23,7V. Jeg tænker der er Pullup spændingen på Input modullet der sikrer dette. Når Output modulet så aktiveres stiger spændingen kortvaring til 24,4 V. Men er input modulet ikke 0-aktiveret? hmmm...

 

Vh Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virker ikke hvis du køre direkte fra 24v output til 24v input. Output lægger 24v ud ved ON, Input skal have 0v ved ON - så kunne det være fristende "bare" at inverterer signalet, men den går desværre ikke.

Jeg overfører normalt kun status signaler imellem de enkelte kontrollerer, altså få signaler pr. døgn, og bruger normalt 1/2 delen af et 230v output modul, hvor fælles indgangen for de 4 udgange tilsluttes 0v fra den kontroller der skal modtage signalet. Alternativet er løse overdragelsesrelæer eller opkoblere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har lige kastet et hurtigt blik på Hennings FB.

De sender kun ved pulser aktivering og kan altså ikke erstatte Link forbindelserne der overører "status".

Eksempelvis 1 aktiveres, 2 aktivers, 3 aktiveres og holdes ON. Herefter deaktiveres 2 (1 og 3 stadig aktive ON).

Hennings FB overfører pulser på hhv 1, 2 og 3 ved aktivering. Der sker derfor ikke noget når 2 går off.

Men en simpel omskrivning så det reelt bare er en binær oversættelse burde være nemt at lave. Også således at det passer med en indbygget "inverter" så signalerne passer til sammenkobling direkte mellem 4 "tilfældige" signaler fra 24V input og output moduler, uden ekstra overdrager relæ.

  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt observeret. Hvis 15 signaler skal overføres på kun 4 ledninger må det nødvendigvis være puls signaler.

Ved flere samtidige signaler bliver de sidste også forsinket en del, det er altså ikke "live" overførsel. Som jeg skrev i forrige indlæg så bruger jeg primært blokkene til at overføre status signaler som "Dag", "Nat", "Gæster", "Alarm" osv. Hvilket jeg syntes giver god mening, da "man" vel ikke har lyset i det samme rum på 2 kontroller. F.eks. PIR på den ene og funktionsblokken på den anden.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej alle.

Jeg er ydmyg, beæret og yderst taknemmelige for jeres vekvalificerede svar og hjælp.

Det er intet mindre en fantastisk at have et medie (ihc-user.dk) med så store faglige kompetencer bagved.

For nu benytter jeg LK's egen løsning og begrænser antal signaler. Så kan jeg arbejde videre med en anden løsning senere.

Tak og god påske!

 

Venlig hilsen Lasse Kristensen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

 Hvis 15 signaler skal overføres på kun 4 ledninger må det nødvendigvis være puls signaler.

Nej ikke nødvendigvis.

De 15 signaler er jo binær 0 eller 1. Det kan du overfører på de 4 ledninger som LSB af en oktet. også som "stående" signaler, og ikke nødvendigvis kun som pulser.

1 ledning 2 signaler

2 ledninger 4 signaler

3 ledninger 8 signaler

4 ledninger 16 signaler

5 ledninger 32 signaler

6 ledninger 64 signaler

7 ledninger 128 signaler

8 ledninger 256 signaler

Jeg skal prøve at lave en FB her i løbet af weekenden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det kan du overfører på de 4 ledninger som LSB af en oktet

Ikke forstået - med mulighed for at lære nyt. :)

 

3 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Jeg skal prøve at lave en FB her i løbet af weekenden.

Vi er på vej til det jyske, glæder mig til at se dit program når vi kommer hjem. God Påske

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kommer lige i tanke om at der i controller #1 som skal modtage signalerne oprettes 16 links når man i dokumentationen registrerer man benytter Controller Link IN på 1 af de 8 dataliner indgange. (Benyt den ny Visual 3 software)

i controller #2 der skal sende data laves, ja der indsætter og konfigurerer man så Controller Link OUT på 2 af de 16 datalinie udgange. (men fobinder stadig kun 1 ledningspar). De skal bare side i rækkefølge og følges ad i par. Lidt ligesom den gamle B&O infrarøde fjernbetjening.

Altså tilslut ledningen på 15 (så benytter den også 16). Forbinder du på 7 (så benytter den også 8), men det skal være i par med ulige og lige nummer,

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har før studset over den her løsning med "kommunikation" mellem 2 controllere. Men jeg må simpelthen være for "tung" skruet sammen til at fatte det. 
Er der nogen der kan skære ud i pap, hvordan man gør, rent fysisk. Og hvad der efterfølgende skal ske i Visual programmet?

Jeg ved ikke endnu om jeg vil bruge de 2 controllere jeg har. Det skyldes dog at Openhab ikke kan håndtere 2 controllere. Men jeg synes Henning´s opdeling giver mening, så det er til evt fremtidig brug, hvis Openhab kan det, at jeg tænker jeg måske vil dele installationen op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Controllerne er jo selvstændige enheder med hver sit program og kan normalt ikke snakke sammen.

Nogle gange bliver man bare begrænset i antallet af input/output på controlleren og behøver flere. Hvis man så som Lasse har "organiseret" det såleds at man samler lys på een controller og varme styring på en anden, og man så har PIR sensorene koblet på controller 1 (den med lys). Og man også gerne vil "genbruge" PIR signalerne på varmecontrolleren ja så kan man jo bare overføre dette signal. Det sker uden om i/o enheder. Istedet kobler man bare en ledning mellem f.eks. output 15 (og indirekte belægges også 16) på den ene controller til f.eks, input 8 også på den anden. På den måde skaber man et "link" mellem dem og man skal blot tilføje den specielle enhed i venstre side af visul der her I/o link. Og vupit så kan man oversføre signaler fra den ene controller til den anden. Er der behov for den anden vej, ja gør man vice versa  fra controler 2 til 1.Der er en glimrende tegning i Visual manualen s 146

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/4/2018 at 15:47 , Lars Jacobsen skrev:

f.eks. output 15 (og indirekte belægges også 16) på den ene controller til f.eks, input 8 også på den anden. På den måde skaber man et "link" mellem dem og man skal blot tilføje den specielle enhed i venstre side af visul der her I/o link. Og vupit så kan man oversføre signaler fra den ene controller til den anden. Er der behov for den anden vej, ja gør man vice versa  fra controler 2 til 1.Der er en glimrende tegning i Visual manualen s 146

Den med ledningerne er jeg med på. Jeg har læst manualen om det flere gange. Men det kniber med forståelsen for, hvordan man rent fysisk programmere det i Visual.
 
I dit eksempel er det PIR fra controller 1 man vil have over på controller 2. Dvs input ligger rent fysisk på controller 1, korrekt?
Hvad programmere man så rent fysisk i Visual på controller 2? Altså hvilken input definere man der? For jeg formoder at PIR fra controller 1 skal oprettes under produkt (i venstre side i Visual) i controller 2. Input må så være noget med 8.xx eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Den med ledningerne er jeg med på. Jeg har læst manualen om det flere gange. Men det kniber med forståelsen for, hvordan man rent fysisk programmere det i Visual.
 
I dit eksempel er det PIR fra controller 1 man vil have over på controller 2. Dvs input ligger rent fysisk på controller 1, korrekt?
Hvad programmere man så rent fysisk i Visual på controller 2? Altså hvilken input definere man der? For jeg formoder at PIR fra controller 1 skal oprettes under produkt (i venstre side i Visual) i controller 2. Input må så være noget med 8.xx eller?

Signalerne mellem de 2 controller er on/off signaler som ved f.eks. tryk. Du skal benytte special produkterne controller link in og controller link out til at overføre signalerne mellem de 2 controller.

Hvis du f.eks. på controller 1 har en PIR, som skal aktiver en lampe på controller 2, kan du f.eks. gøre det på følgende måde.

På controller et indsætter du et PIR produkt, og linker det til et program som ikke gør andet end at sætte controller link out udgang 1 ON når bevægelses sensoren går ON, og OFF når sensoren går OFF.

På controller 2 linker du controller link in indgang 1 til PIR bevægelses sensor indgangen på det program som skal styre din lampe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok