Hop til indhold
  • 0

"Opgradering" af IHC Controller


Bjarne B. Dollerup
 Share

Spørgsmål

Jeg har netop anskaffe mig en nyere (v2 HW 6.1) controller med Viewer og vil nu have flyttet opstæningen fra min gamle kontroller over. Min gamle  kontroller er fra 2006 - ingen USB- og/eller netværksforbindelse, blot en seriel port. Hvor får jeg bedst flyttet opsætningen over til den nye? Gode råde og bedste praksis søges.

På forhånd tak!

Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Der er desværre ingen nem måde at konvertere og opgradere idet den gamle var "dos" baseret og den nye Windows.

Så det er forfra. Der har været flere tråde om emnet så søg lidt. Kort fortalt bær du koble en pc på og hente al den dokumentation ud du kan. Herefter kan du i ro og mag lave den nye program offline på pc og uploade til controlleren når du skifter. Men programmeringen er altså start from scratch. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Det kan tænkes at det er en Visual 1 controller du har som programmeres i Windows, men som Lars siger er der intet der kan genbruges. 

Du har nu muligheden for at lære din IHC-installation godt at kende, og lære en hel del om det "nye" Visual 2.

Det jeg synes er nemmest er at have det gamle projekt åbent på pc'en samtidig med det nye, og copy/paste alle tekster og dokumentation over. Det er en overskuelig opgave hvis dokumentationen er i orden i den gamle controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Bjarne B. Dollerup skrev:

Jeg havde frygtet, at det var svaret. Men tak alligevel! ;-)

Jeg bruger OpenHAB til at styre resten af husets enheder. Har en nogen gode råd iforhold til opsætningen af IHC, velvidende at det skal være "slave" for Openhab?

 

Mvh.

Bjarne B. Dollerup

 

Det er der mange der ved noget om her bla

@Kandersen

Du kan finde en del om det her på siden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan jeg lokke en af jer til at pege mig i retning af en tråd? jeg mener, en eller anden for for intro diskussion omkring Den nye SW samt hvordan man sætter det op? Jeg har installeret Visual (2.7), men jeg synes ikke at jeg kan finde hverken kontroller elementern og/eller indgang/udgangsditto....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har installeret Visual så ligge der i windows start menu en manual/vejledning til IHC Visual. Den beskriver både alt hardware og visual softwaren. (ink det at lve/kode Funktionsblokke). Men det er helt forskelligt fra den gamle term IHC hvis det var sådan en du havde. Hvis det var en gammel visual 1 så ligner det lidt.

Men kort fortalt skal der følgende til:.

  • Konfigurer de fysiske moduler der er montere og tilgængelige.
  • Oprette eller redigere lokationer/rum. 
  • Tilføje fysiske enheder (stikk. tryk ind/udgange dimmere osv.) i venste side af Visual og konfigurerer dem til modulerne.
  • Tilføje Funktions blokke i højre side, og sammenkoble dem med enhederne i venstre side. Ofte kan man bare starte med en simpel Kip for at få lys i huset igen.

Herefter kan man side og rode med at gøre det avanceret med diverse PIR,  timerstyringer og andre afhængigheder. Så oploader man bare en ny version. Husk dog altid backup af seneste version så du kan rulle tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/3/2018 at 00:27 , Bjarne B. Dollerup skrev:

Jeg havde frygtet, at det var svaret. Men tak alligevel! ;-)

Jeg bruger OpenHAB til at styre resten af husets enheder. Har en nogen gode råd iforhold til opsætningen af IHC, velvidende at det skal være "slave" for Openhab?

 

Mvh.

Bjarne B. Dollerup

 

Kommer an på hvordan du vil styre det. I bund og grund kan OpenHab gå ind og manipulere med alt, hvad der er programmeret i kontrolleren. Den eneste begrænsning jeg endnu ikke har knækket, det er kort/lange tryk, af den simple årsag, at Openhab ikke umiddelbart kan dette. Om det kan lade sig gøre via en rule, det ved jeg ikke. Men jeg ville nødig ud i at lave "timer/tid" til kort/lange tryk. Man mister jo fuldstændig fornemmelsen for trykket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok