Hop til indhold
  • 1

Inspiration til sluk alt


Becker
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har brug for lidt programmerings inspiration ifm. sluk alt. 

Det har i lang tid kørt fint, da jeg som regel var den sidste der gik i seng, men nu hvor ungerne er blevet store, er det ikke længere tilfældet. Så når jeg aktiverer sluk alt trykket har vi balladen.

Jeg kunne selvfølgelig prøve at opdrage de unge mennesker til selv at slukke når de går i seng, meeeen...... jeg tvivler på det :-)

Jeg har tænkt på avancerede ur og kalender funktioner, men synes ikke rigtigt det er løsningen. Ligeledes har jeg tænkt på at kombinere det med bevægelse "PIR" men det synes jeg heller ikke rigtigt virker, da stilsiddende aktivitet ofte forekommer ved gaming og TV kiggeri.

Håber der er en derude der har haft samme tanker og ikke mindst har fundet en brugbar løsning :-)

/Becker 

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nej desværre. Her er vi over i en af begrænsningerne ved IHC nemlig at det ikke er muligt at få tilbagemelding på aktuelt forbrug på et udtag.

For så kunne reglen nemlig hedde noget med:  Hvis forbrug på stikk. (udtaget til TV eller PC) er < 10w AND PIR ikke har været aktiveret i 10 minutter AND Ur mellem 22-06 => Sluk alt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Becker skrev:

Et udmærket forslag, men jeg synes ikke lige at kunne finde en strømskinne med en form for relæ udgang der slutter ved forbrug på skinnen. 

Er det nogen du har set?

Man kan købe en "strømvagt" men det er generelt en dyr løsning.

Jeg har forsøgt mig og lave lavet noget med dette print tilkoblet en 24V indgang for at få et signal når emhætten kører: 

https://arduinoshoppen.dk/produkt/sparkfun-low-current-sensor-breakout-acs712/

Grunden til dette er overstyring af den ballecerde Nilan ventilation som så kan/skal blæse mere ind.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Becker skrev:

Ja der er ingen tvivl om at man sikker selv kan flække nogle løsninger sammen. Jeg tænker dog at min løsning bliver, at deaktivere sluk alt i weekenderne og så prøve, på pædagogisk vis, at opdrage ungerne til selv at slukke efter sig :-)

 

/Becker

Hvis du på børneværelserne har lys som kun kan slukkes på tryk, så kunne du lave noget med, at sætter de lamper sammen med godnat, så når sidste ting slukkes, så træder sluk alt ind. Så du trykker sluk alt, når du går i seng, men den bliver først aktiveret ved, at de fx slukker lyset og evt udelade deres tv, eller computer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19/3/2018 at 15:40 , Becker skrev:

Ja der er ingen tvivl om at man sikker selv kan flække nogle løsninger sammen. Jeg tænker dog at min løsning bliver, at deaktivere sluk alt i weekenderne og så prøve, på pædagogisk vis, at opdrage ungerne til selv at slukke efter sig :-)

 

/Becker

Altså hvis det lykkes er det godt nok nogle velopdragne teenagere - hvis du også så selv vil gå rundt at slukke lampe for lampe er de nogle eksemplariske unge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her i hytten slukker lyset på deres værelser 2 timer efter de har tændt det. Så må de tænde det igen hvis de har brug for det :)

Det slukker også kl 23 hvis det er tændt. Det er af samme årsag.
Den ene af pigerne har fået ændret grænsen til 3 timer fordi hun har bevist at hun kan huske at slukke efter sig, da hun var sur over at det slukkede efter 1 time til at starte med :D

Jeg har lavet det med en avanceret kip-blok og en alm. ur-blok med et tænd-/sluktidspunkt (kun sluk anvendes).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for alle de fine forslag :-) 

Synes lige jeg vil runde den af med den løsning, jeg har valgt at gå med.

Det er blevet en kombination af automatik og pædagogik. Dvs. at på hverdage er deres værelser (stikkontakter med tv, pc osv. ) med på sluk alt, da jeg stadig er sidste mand til at gå i seng. I weekenden, fredag og lørdag hvor det ikke er tilfældet, har de lovet at slukke når de er klar til at gå til ro. 

Så må vi se hvordan det går og hvor længe jeg stadig er sidste mand i seng på hverdage vil vise sig. Så må jeg gentænke løsningen når det ikke længere er tilfældet :-)

/Becker

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok