Hop til indhold
  • 0

Niko Dimmer


Conitec
 Share

Spørgsmål

Hej

Skal først lige sige jeg er helt ny her, så kan være jeg enten skal have skåret det ud, eller spørger dumt :-)

Jeg har sat komplet IHC op, som skal fungere som Lys styring og på sigt Alarm. Det hele fungere, og det jo en god start :)

Men nu kommer så forskellen på bare at tænde, og i den forbindelse er jeg rendt ind i et problem...

Vælger jeg en UniDimmer tager den 4 udgange, og da jeg har pladsmangel, samt syntes at data omkring LED lys var bedre på Niko lysdæmpere, har jeg købt dem.

Men den type dæmper er jo ikke en funktionsblok man kan vælge,  så hjælp :) 

Min tanke er/var at installere den som nedenstående, der så kun tager 2 udgange... men om det kan lade sig gøre mår alle afbrydere er trådløse, ved jeg ikke

 

image.png.44367e56297fe7d7647d0008862b0630.png

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dejligt at dit On/Off lys virker. :)

Lysdæmpning af LED kan, som du også selv er inde på, være noget svære.

Det er meget muligt at LED data til dine Niko dæmpere er bedre, men programmerings mæssigt er de lige så elendige som LK´s fortrådede dæmper.

Hvis du har muligheden, så send dem tilbage og køb nogle wireless Ø80 dæmper.

Du kan godt anvende din Niko dæmper til IHC. Du skal dog have et overdragelsesrelæ imellem pga. problemer med potentialet på "com" klemmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke muligheden for at gå til de runde Ø80, da nogle af stederne har jeg oprettet dobbelte lampeudtag ved siden af hinanden, i samme ramme
(Nu også de pæneste når der tales om på væg)

Som jeg ser Niko dæmperne kan de monteres på alverdens måder, sågar som trappeautomat, hvis behovet bliver der..., så der må være en løsning på at benytte dem.
Også fordi de har ligget 6 mdr, da jeg først skulle have trukket kablerne :D 
https://www.wattoo.dk/lysdaemper-rcl-1m-trykstyr-3467001393

Så hvis du har en ide, med lidt diagram tegning, har jeg følgende at gøre godt med:
ledige udgange på IHC Control, Output modul 230 med 2 x 4 relæ udgange til 230Vac
samt på IHC Control, Output modul 24 med 8 transistor udgange til 12-48Vdc
Og selvfølgelig også på Controlleren


Og til nød er sidste mulighed et mudul eksta i tavlen, men det vil jeg gerne friholde til alarmen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Meget fornuftigt at du gerne vil friholde det sidst modul til alarmen, især hvis det kniber med pladsen.

Jeg vil dog fastholde min anbefaling af wireless Ø80, der med fordel kan placeres ude ved tavlen = ingen konflikter med dine rammer.

Som jeg skrev i forrige indlæg så skal du have et overdragelsesrelæ imellem hvert signal fra IHC til din dæmper = 2 stk. pr dæmper.

Rent funktionsmæssigt får du "kun" "Sluk Alt" og "Tænd på sidste niveau" og mulighed for at justere lys niveauet op/ned samt at de skriver at de kan dæmpe alle dæmpbare pærer. Du får ikke mulighed for scenariestyring, tænde på forskellige niveauer ved f.eks. dag og nat, sluk af lys i mindre områder. Du får heller ikke tilbagemeldinger om lyset er tændt/slukket eller mulighed for at betjene lyset via Apps. Dertil kommer de rent programmeringsmæssige udfordring/begrænsninger.

Når alt dette er "sagt" så kan jeg sagtens følge dig i ærgrelsen over at skulle køber yderligere komponenter, du burde dog nemt kunne sælge dine dæmpere og dermed få det meste retur, om ikke det hele hvis du regne 2 overdragelsesrelæer med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Peder

Kiggede lige, og kan se du har brugt "Touch dimmer, hvor jeg jo som ny forventede at Uni-Dimmer var bedst til Universal, men kan se man så kan nøjes med færre linjer.
(Undgå Memory funktionerne lægger beslag på klemmerne).


Så sjovt du har kaldt dem "Nanna Seng", jeg forslog det til min 9 årig datter i går, og hun var solgt over ideen... det var den 7-årig knægten der sover i underkøjen så ikke :D

Jeg skal nok melde tilbage, men bliver nok først efter påske, da Solkysten kalder :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok