Hop til indhold
  • 0

HomeKit nulstiller valgte værelse ved OpenHAB genstart


Ole
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har problemer med at Apple "Hjem" (HomeKit) app'en nulstiller eller mister informationen om, hvilket værelse det forbundne udstyr hører til.

Jeg har oprettet et værelse som jeg har benævnt "Teknik", hvor i OpenHAB broen hører hjemme. Jeg har en række enheder af typen "Switchable" og "Lighting" defineret via mine OpenHAB items filer, som fint dukker op i "Hjem" app'en, og fungerer betjeningsmæssigt via aktivering i app'en eller Siri. For at bevare overskueligheden har jeg oprettet de værelser i "Hjerm" app'en hvor i det forbundne udstyr findes, og tildelt det til enheden.

Det virker også rigtig fint, men efter en genstart af OpenHAB, defaulter alt udstyr til værelset "Teknik" - sikkert lige dette værelse fordi det er her OpenHAB broen hører hjemme.

Det er ganske vist ikke ret tit man foretager en genstart, men i takt med at mere og mere udstyr er blevet forbundet, er det en lidt triviel opgave at skulle tildele de ønskede værelser til alle enhederne på ny.

Er der andre som har oplever samme problemstilling, og som har fundet en måde at løse det på?

Jeg formoder at det er underordnet, men min OpenHAB kører under Windows OS

Hilsner Ole. 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har tilsvarende setup og kan genstarte openHAB, uden at Homekit mister disse oplysninger. Der må ske et eller andet, som gør, at ICloud og Homekit tror, at det er en ny bridge device.

Måske prøve at slette dit hjem i Homekit, log ud og ind igen i ICloud for at tvinge en sync igennem. Og så vent ca. 30 minutter, inden du opretter nyt hjem. Ved ikke hvorfor men det ligner, at der er forsinkelse på opdatering hos Apple. Det har jeg oplevet flere gange.

Mit setup af openHAB er linux varianten, som afvikles på en Synology NAS server. Jeg ved dog ikke, om det har betydning i dette tilfælde.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Peter,

Tak for din kommentar.

Jeg har flere sitemaps, men ikke noget som afspejler de værelser jeg har oprettet i "Hjem"

Men som du nævner kan det forholdsvis hurtigt afprøves. Du tænker et sitemap per oprettet værelse i "Hjem", eller?  Så køkken.sitemap, toilet.sitemap osv.

@EjvindHald har du sitemaps svarende til dine oprettede værelser i "Hjem"?

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tilknytningsforhold til et værelse i Homekit er mig bekendt udelukkende en lokal Homekit setting. Jeg har ikke kendskab til, at man udefra kan diktere, hvor en ny enhed hører til - dvs. heller ikke via sitemap i openHAB.

Måske @cis2131 har kendskab til, om det er muligt, fordi han har arbejdet en del med Homekit integration.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, EjvindHald said:

Tilknytningsforhold til et værelse i Homekit er mig bekendt udelukkende en lokal Homekit setting. Jeg har ikke kendskab til, at man udefra kan diktere, hvor en ny enhed hører til - dvs. heller ikke via sitemap i openHAB.

Måske @cis2131 har kendskab til, om det er muligt, fordi han har arbejdet en del med Homekit integration.

Ja, det kan man ikke.

Homekit har ikke en funktion til at kunne oprette rum, eller angive eksisterende. Det er gemt lokalt på hver telefon.

Dog bør openhab ikke nulstille det, det lyder lidt som om den sletter persist cache (eller ikke kan skrive den), så telefonen tror det er nye knapper hver gang.

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vil lige give en opdatering på denne her.

Som Ejvind og Claus er inde på, er det min erfaring at OpenHAB sitemaps fungerer fuldstændig uden nogen relationer til værelser i Homekit. Ligeledes OpenHAB "group" funktionen, som jeg havde forsøgt mig med inden mit første indlæg, i et forsøg på at opretholde tilhørsforhold. 

Efter @EjvindHald forslag forsøgte jeg at slette hjem i Homekit, afvente noget tid, oprette det igen, men desværre uden forbedring.

Min vurdering er derfor at @cis2131 har ret i sin teori om at OpenHAB sletter persist cache eller ikke kan skrive den, ved nedlukning / opstart. Jeg ved ikke hvor det skal foregår, og hvordan jeg eventuelt skulle ændre på de rettigheder.

Under tiden har jeg desuden flere gange oplevet problemer med bindings, som formentlig relatere sig til det faktum, at jeg afvikler min OpenHAB under Windows - om end det burde være understøttet.

Derfor blev jeg til sidst så tændt på at prøve kræfter med et platformsskift, så jeg nu kører OpenHAB via openhabian på en Raspi3. Skiftet gav nogle udfordringer, men med dem løst, har det kørt rigtig godt siden, inklusiv integrationen til Homekit. :-)

/Ole

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok