Hop til indhold

Solcelle anlæg med batteri, erfaring?


Kandersen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Bare fordi der er billede af en Echelon måler betyder det ikke den er "dårlig". Det komme helt an på hvordan den er programmeret.

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget om en EU afgørelse eller krav på området, men som "sagen" viser så er det imod alle de tidligere bekendtgørelser, vejledninger, notater mm, at afregne pr. fase, selvom det ikke direkte står det er ulovligt. Det er bare ikke forentligt med "solidaritets princippet" og så kan man (måske) derudaf konkludere at det ikke er lovligt. (Det er ihverttilfælde det Solcelleforeningen plæderer for). Men helt sikkert, det har en konsekvens når man ikke har jævn og ens belastning pr fase, og man afregner øjeblikkeligtenten via den nye straksafregning eller pr time. Dem på den gamle gr. 6 årsbaserede afregning mærker det ikke i praksis.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Altså hvis din lader kun er 1 faset og den kræver en vist forbrug når den er igang, ja så kan det da godt være der skal suppleres fra nettet, selvom du producerer på de øvrige faser. 

Har også lige forsøgt at finde links til målerproblematikken og her er et par:

http://magasinet.denfo.dk/2016/11/21/foreningen-af-danske-solcelleejere-vil-sikre-ensartede-regler-for-solcelleejerenes-elmaaler/

1757737.pdf

Ud fra første link ser det ud som om SEAS opgør individuelt.

 

 

 

Jeg tror ikke batteri laderen kræver et vist forbrug. Og hvis den gør, så burde det være rigeligt med de ca 450watt "standby" forbrug vi har 24/7. 
Jeg kan ikke se den pdf fil du har lagt op?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Bare fordi der er billede af en Echelon måler betyder det ikke den er "dårlig". Det komme helt an på hvordan den er programmeret.

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget om en EU afgørelse eller krav på området, men som "sagen" viser så er det imod alle de tidligere bekendtgørelser, vejledninger, notater mm, at afregne pr. fase, selvom det ikke direkte står det er ulovligt. Det er bare ikke forentligt med "solidaritets princippet" og så kan man (måske) derudaf konkludere at det ikke er lovligt. (Det er ihverttilfælde det Solcelleforeningen plæderer for). Men helt sikkert, det har en konsekvens når man ikke har jævn og ens belastning pr fase, og man afregner øjeblikkeligtenten via den nye straksafregning eller pr time. Dem på den gamle gr. 6 årsbaserede afregning mærker det ikke i praksis.

Det er en Echelon måler vi har. 

Men jeg må erkende, jeg er stadigvæk noget forvirret over det her.

På installationen har vi jo SMA Energy Meter siddende lige umiddelbart efter måleren, (eller før, om man ser installationen indefra). Den er tre-faset og registrere forbruget i begge retninger, uanset hvad Seas´s måler så end har af kompensering eller mangel på samme. 
Hvis det samlede forbrug som Seas registrere vi aftager fra dem er højere end det forbrug som SMA Energy Meter registrere, så må der for pokker da være noget galt. Det er jo ikke en forskel i små procenter, som jeg faktisk startede ud med at acceptere inden batteriet blev tilsluttet. Det er adskillige hundrede procent mere i forskel efter batteriet er tilsluttet. Hvordan kan manglende fase kompensering skabe det?

https://www.sma.de/en/products/monitoring-control/sma-energy-meter.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er den samme.

 

Kender ikke SMA energymeter men har da lige skimmet lidt af dokumentationen.

Er dine invertere tilkoblet på "forbrugssiden" af energymeteret ? Eller mellem målerne ?

Der er også et par eksempler i dokumentet med flere faser og laderen på den ene. Så vil der kunne ske "forkert" registrering på afregningsmåleren med mindre den benytte summationsmetoden.

Så jeg vil helt sikkert kontakte SEAS igen og høre om ikke de kan oplyse hvordan der måles, og få bekræftet mistanken om at de ikke benytter summationsmetoden, men opgør forbruget på faserne enkeltvis.

SI-HoMan-PL-en-50.pdf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Energy meter sidder umiddelbart foran Seas måleren, og inverterne samt resten af installationen sidder efter. Jeg er rimelig sikker på at den del er korrekt, fordi elektrikerne der satte det op havde en lærling med og gjorde et stort nummer ud af at forklare ham, hvorfor det var meget vigtigt at det ikke blev monteret forkert. (Jeg stod og smug-lyttede og kigge dem over skulderen, men fra afstand. Man er vel en ordentlig bygherre :D (plus at jeg nok har en notorisk mistro til alt hvad der lugter af håndværkere, et levn fra dengang jeg selv var i faget, spædet op med nogle kedelige håndværksmæssige oplevelser sidenhen, dog primært fra tømrere)).

Så årsagen skal nok findes i Seas´s måde at måle på. Jeg har dog eventyrlig svært ved at se, at det skulle være hele årsagen. 

Lige pt er jeg ved at finde ud af, om jeg kan få direkte adgang til energy meter. Elektrikkerne som opsatte det har sat energy meteres ethernet port direkte til batteri inverterens ethernet port. Det er SMA´s måde at lave Speedwire forbindelse på. Problemet med det er, at så får Energy meter ikke en lokal IP (fra mit lokale net), men det kommunikere fint med batteri inverteren og Sunny portalen. Jeg kan bare ikke få adgang til energy meter direkte.
Så lige nu er jeg ved at undersøge hvad der sker, hvis jeg smider netkablet direkte i energy meter. Kommunikationen skal nok virke, da det er den metode vejledningen foreskriver. Men jeg vil nødig risikere at miste data/log lige nu pga det. 
Hvis jeg kan komme direkte ind i energy meter uden problemer, så vil jeg kunne se real time data ala dette:
 


Det er ikke sikkert jeg bliver meget klogere af det. Men sjovt er det nu alligevel, altså bortset fra videoen er tysk og i øvrig omhandler at energy meter bliver "stresset". 
Samtidig kan jeg på den måde også selv fange dataerne og bruge dem i fx OpenHab2, som kan snakke sammen med Energy meter. 

Og så overvejer jeg lidt at kontakte Seas og spørge, om det er muligt at få de rå data de har logget. Hvis de siger nej, så er muligheden måske at rette henvendelse til Datahub. Men jeg ved ikke om de bare får de samme data, som kunderne får.  

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kandersen skrev:

Og så overvejer jeg lidt at kontakte Seas og spørge, om det er muligt at få de rå data de har logget. Hvis de siger nej, så er muligheden måske at rette henvendelse til Datahub. Men jeg ved ikke om de bare får de samme data, som kunderne får.  

Hejsa ...

Jeg vil bare uddybe hvordan data flyder i el-verdenen.

Dit Net selskab, som nu hedder Cerius, har ansvaret for måleren, og for at sende målinger til datahubben (Energinet.dk). Efterfølgende henter dit El selskab (SEAS-NVE Strømmen) disse målinger, som vi efterfølgende præsenterer på hjemmesiden mit.seas-nve.dk. Du vil derfor ikke kunne få andre data fra Datahubben, end det du kan se på mit.seas-nve.dk.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Kristian Poulsen skrev:

Hejsa ...

Jeg vil bare uddybe hvordan data flyder i el-verdenen.

Dit Net selskab, som nu hedder Cerius, har ansvaret for måleren, og for at sende målinger til datahubben (Energinet.dk). Efterfølgende henter dit El selskab (SEAS-NVE Strømmen) disse målinger, som vi efterfølgende præsenterer på hjemmesiden mit.seas-nve.dk. Du vil derfor ikke kunne få andre data fra Datahubben, end det du kan se på mit.seas-nve.dk.

Ahh tak for oplysningen - Det er gået min næse forbi. 
Det besværliggøre dog lidt i min situation hvor jeg har spørgsmål. 

Cerius er Seas-Nve´s elnetselskab. De har ansvaret for måleren og for at sende målinger til datahub. 
Seas Nve er så dem der har aftalen med mig om afregning af forbruget, ud af de data som de henter fra datahub, samt abonnement osv. 
Seas-Nve sørger for at vise data på mit-seas.

Så langt så godt. Men..... 

Hvem skal jeg så kontakte angående, hvordan måleren registrere forbruget? Cerius eller Seas-Nve?  

Dernæst. 
Jeg synes bestemt jeg læste et sted, at data der sendes til datahub skal angives i max 15. minutters interval og gerne mindre. Mit-seas angiver i hele timer.
Det er dog rimelig nemt at tjekke.. Man kan bare selv logge ind på datahub med NemID og på www.eloverblik.dk forudsat man har aftagenummer (står som regel på regningen) og webaccesskode. Sidstnævnt har jeg ikke. Ved du hvor jeg kan få fat i den? Den oprettes jo som et tilfældigt nummer, når man bliver registreret som kunde. Men den tilhører vel i realiteten Cerius nu, selvom jeg er kunde hos Seas-Nve?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du logger på eloverblik.dk med dit nem id burde du kunne se dine målerdata. Er Måleren der ikke kan du selv tilføje den vha webaccess koden som gerne skulle stå på din regning.

Forsyningsselskabet (her Cerius) der har ansvaret for ledningerne og måleren, sender data til datahub'n.  Disse data kan alle handelsselskaber så hente og afregne ud fra. Datagrundlaget er det samme for dit handelselskab SEAS NVE (altså dem du køber strømmen af ) som forsyningen, og dem du selv kan se på eloverblik.dk.

Men det er ikke sikkert at de udstiller helt de samme data på deres portaler. 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Når du logger på eloverblik.dk med dit nem id burde du kunne se dine målerdata. Er Måleren der ikke kan du selv tilføje den vha webaccess koden som gerne skulle stå på din regning.

Forsyningsselskabet (her Cerius) der har ansvaret for ledningerne og måleren, sender data til datahub'n.  Disse data kan alle handelsselskaber så hente og afregne ud fra. Datagrundlaget er det samme for dit handelselskab SEAS NVE (altså dem du køber strømmen af ) som forsyningen, og dem du selv kan se på eloverblik.dk.

Men det er ikke sikkert at de udstiller helt de samme data på deres portaler. 

Jeg skal bruge webaccess koden for overhovedet at logge ind på eloverblik.dk. Den kode har jeg ikke og den står ikke på mine regninger. 

Jeg er med på flowet, at Cerius er dem der "opsamler" og sender data til datahub. Og derfra kan dem jeg har aftale med hive dataerne ud og afregne ud fra dem. Egentlig et rimelig logisk og godt system, når man tænker på, at man derved kan skifte 'el-leverandør' uden de store armstræk. (man skifter vel bare aftagernummer og webaccess kode, når man opretter sig som ny kunde hos en ny leverandør). 

Men spørgsmålet er så, om spørgsmål angående målerdata og målemetoden skal rettes til Seas eller Cerius. Det burde jo i så fald være Cerius, da Seas intet (længere) har med måleren, målemetode, data eller andet at gøre.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 - Dit aftagenummer er knyttet til installationen, så det beholder du, selv ved leverandørskift.

2 - Rent juridisk har du indgået en aftale med SEAS-NVE (og ikke Cerius). Du skal derfor kontakte SEAS-NVE og fortælle at du har en udfordring med installationen. SEAS-NVE skal så kontakte Cerius ... Det er så den bøvlede del af Engrosmodellen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay @Kristian Poulsen
Jeg tager en snak med Seas lige så snart jeg har været igennem eloverblik.dk, fået svar fra SMA (udestår) samt har fået direkte adgang til min SMA Energy meter. På den måde har jeg forhåbentlig præcise tal, på præcise tidspunkter, fra alle steder, som jeg kan kaste efter "nogen" og sige, fix det! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg skal bruge webaccess koden for overhovedet at logge ind på eloverblik.dk. Den kode har jeg ikke og den står ikke på mine regninger. 

Meget underligt. Almindeligvis skal man bare benytte nemid for at logge på eloverblik. Prøv at klikke på Energinets logo istedet for SEAS.

Og som sagt benytter man kun webaccess koden til at tilknytte måleren/installationen/aftagernummeret til ens login hvis der nu er rod iregistreringerne hos forsynings/handelsselskaberne.

Også underligt at koden ikke står på din regning. Hvad hvis du logger ind hos SEAS NVE, har de den så ikke stående et eller andet sted ?

Eller ring til dem og bed om den, for der er da vist meget rod i det selskab (undskyld Kristian).

Link til kommentar
Del på andre sites

Et lille øjebliksbillede fra en køling februar dag med skyfri himmel. Man bør jo blive glad når man ser det..
Lige indtil man efterfølgende ser, at man sandsynligvis også betaler for forbruget (0,36kW) til det sted, man samtidig levere gratis strøm (1,11kW) til.
Så kan man da tale om et paradoks! :wacko:

Til gengæld giver det mig blod på tanden, og jeg overvejer bla. hvordan jeg helt kan udnytte 100% af den strøm vi selv producere.
Overvejer fx en el-elektrode i gas fyret. (ved ikke om vores fyr kan det, men muligheden er oplagt).
Overvejer opsætning af for og eftervarmer på Nilan anlægget.
Eller lyn hurtigt få udbygget det "smart house" jeg er i gang med, så stikkontakter til fx opvask/vaskemaskiner/tørretumbler osv automatisk bliver aktiveret på dage som disse. Problemet med sidstnævnt er bare, at det skal ligesom passe. 
Men i realiteten alle tiltag der kan gøre, at der ikke sendes så meget som en milli watt ud på Seas´s net, før det her giver mening.
Alternativ er selvfølgelig større/flere batterier. Men de koster en krig, og virker ikke med den nuværende inverter. Så det er næppe en løsning som vil være økonomisk rentabel i det lange løb. 
Hmm.. Kan man ikke sælge til naboerne? :D

5a8ea629c0c2c_aktuelforbrug22_02.201812_10.jpg.6acb8102d58fba8b1b995c46affa3dd3.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Meget underligt. Almindeligvis skal man bare benytte nemid for at logge på eloverblik. Prøv at klikke på Energinets logo istedet for SEAS.

Og som sagt benytter man kun webaccess koden til at tilknytte måleren/installationen/aftagernummeret til ens login hvis der nu er rod iregistreringerne hos forsynings/handelsselskaberne.

Også underligt at koden ikke står på din regning. Hvad hvis du logger ind hos SEAS NVE, har de den så ikke stående et eller andet sted ?

Eller ring til dem og bed om den, for der er da vist meget rod i det selskab (undskyld Kristian).

Jeg prøvede eloverblik.dk i går. 
Lige så snart jeg har skrevet NemID ind, så skal jeg indtaste aftagenummer og webaccess koden. 

Har kontaktet Seas pr kontaktformular, for oplysningen står heller ingen steder, når jeg logger ind på deres portal. (Det havde jeg nemlig også forventet at finde der. Men nej). 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har nu været inde på eloverblik.dk 
Det er fuldstændig samme data som på mitseas, alle data i kWh og pr time. Jeg er dog ikke gået i dybden for at se, om tallene så også er de samme. Kiggede kun lige hurtigt på d 6 februar fra kl 11 - 12. Og der ligner det det samme. 
Aflæsningssekvens er også angivet til hver time. 

Så den del bliver jeg ikke klogere af at bruge.  
næste skridt.. direkte adgang til Energy meter. Den ved jeg logger langt oftere. Mit bud, helt ned til hver 5 sekund, for det er det Sunny Portal kan vise mig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du se dit "salg" til nettet i eloverblik ? Stemmer det med din overskudsproduktion ?

Normalt skulle gerne have 2 målepunkter D06 og D07. Men måske er det ikke er noget man gider beskæftige sig med når nu du leverer overskuddet gratis til nettet. Det giver bare lidt rod i netselskabets regnskab hvis ikke de måler det. Så ender de jo med at sælge/levere mere end de har indkøbt/tilført. Måske de bare tager imod "tilskudet" med kyshånd og som kompensation for ledningstabet i nettet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nix, der er intet salg at se, selvom jeg på selve måleren kan se, at den registrere køb og salg. Så på den måde måler de det jo. Jeg kan bare ikke se det inde på eloverblik.dk

Jeg er i nettoafregning gruppe 5:

"Gruppe 5 er som gruppe 4 en øjebliksafregning. Det betyder, at strømmen skal forbruges i samme øjeblik, som det produceres. Forskellen på de to grupper er, at du i gruppe 5 ingen afregning får for den eventuelle minimale overskudsproduktion. 

Nogle netvirksomheder kræver et lavere abonnement for solcelleanlæg i gruppe 5 end for de øvrige grupper. Vi anbefaler, at du på forhånd kontakter din elleverandør for at høre nærmere om abonnementet."

https://ens.dk/ansvarsomraader/stoette-til-vedvarende-energi/solceller/gruppeskifte

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 months later...

Jeg har helt glemt at give en status melding på det her.. 

Årsagen er fundet, men problemet er langt mere alvorligt. Det er ganske enkelt fordi Cerius´s måler er en fasemåler. Og SMA´s Energy Meter er en summationsmåler. Derfor ser jeg den store difference. 
Årsagen til at det er alvorligt er, at Cerius burde IKKE bruge fasemålere, når der er tale om en solcelle (eller vind)  installationen, fordi fasemåleren måler pr fase, mens egen producerende anlæg operere ud fra princippet i en summationsmåler. I princippet betyder det, at med en fasemåler, så kan (vil) man komme til at betale for overskudsstrøm men sender ud på nettet, hvis man samtidig aftager strøm på en anden fase. Det er helt gakket. 
DENFO kører i øjeblikket en retsag mod ministeren angående dette, samt om den nye nettoafregningsordning. Hvis DENFO vinder sagen, så skal alle fasemålere udskiftes til summationsmålere. Og så ser det "normalt" ud igen. I øvrig er vi et af den eneste lande i europa som bruger fasemålere.. Det er komplet vanvid. 

TIl info kan jeg sige at maj måned 2019 betød mere end 600 kroner i forskel på summationsmåler og Cerius´s fasemåler,  Seas-Nve´s favør. Så det er altså ikke småpenge vi snakker her. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jammen så er det jo helt i overenstemmelse med mit tidligere gæt længere oppe i tråden.

Du kan måske "udligne" noget af forbruget ved at optimere og flytte lidt rundt på fasefordelingen i tavlen. Vaskemaskine, komfur og lign. 

Almindelige lamper, stikkontakter trækker normalt ikke så meget at det vil kunne flytte noget der batter.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Jammen så er det jo helt i overenstemmelse med mit tidligere gæt længere oppe i tråden.

Yep, jeg havde bare glemt alt om at opdatere tråden her.. 

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Du kan måske "udligne" noget af forbruget ved at optimere og flytte lidt rundt på fasefordelingen i tavlen. Vaskemaskine, komfur og lign.

Jo, men problemet er alle 3 faset apparater kan man jo ikke rigtig rykke noget på. Jeg har overvejet vaskemaskine/tørretumbler, da de kører 230v. Og måske køleskab/fryser. 
Stikkontakter ville jeg ønske jeg kunne, for der er en del udstyr som virkelig trækker tænder ud ind imellem, (computere i stride strømme). Lyset kunne vi faktisk godt optimere også, da vi har en hel del 35watt halogen spot, (downlight). Men det er lidt mere tricky, da det også går ind over opdelingen af IHC tavlerne. Så skal man virkelig holde tungen lige i munden. 

Pt håber jeg bare at El selskaberne kommer til "fornuft" og får skiftet de skod fasemålere. Selvom det kan blive en langstrakt retssag, så tror jeg på DENFO vinder den. Og hvis jeg til den tid har ændret for meget i tavlen, så skal jeg bare lave det om igen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

45 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

@bjarne.

Ja gid det var så nemt, men nu er det en 3 faset inverter Kim har, og det er så deri problemet ligger - med målere der laver fasemåling og ikke summation. 

Argg.

Jeg sidder også med et tilbud fra Viva Energi på et hybridanlæg, men flere siger at det ikke kan betale sig med solceller og slet ikke mad batteripakke da man nok kun får 30% ud af ens årlige forbrug dækket (balance mellem investering og tilbagebetalingstiden). Jeg gad ellers godt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok