Hop til indhold
  • 0

Badeværelseslys


MartinBj
 Share

Spørgsmål

Hej Alle,

Jeg har et badeværelse med følgende lamper/udtag:

1. Loftlys styrret af wireless dæmper (Dimmer Universal)

2. Spejllys styrret af alm. trådet udgang fra output modul (ON/OFF)

3. stikkontakt til håndklædetørrer styrret af alm. trådet udgang fra output modul (ON/OFF)

4. Lys under underskabe styrret af alm. trådet udgang fra output modul (ON/OFF)

 

Til at styre lamper/udtag med har jeg følgende:

1. PIR sensor (lys PIR)

2. Trådet tryk, 4 knapper

3. Dag/nat ur

 

Mine grundlæggende ønsker er, at PIR kun skal slukke lyset hvis der ikke er bevægelse i 5 min. Jeg fik PIR placeret så den kan se når man går forbi i gangen :-(.

Lyssætningen skal være afhængig af dag/nat uret således:

Ur = nat, tryk 1 aktiveres: 1 = 30%, 2 = off, 3 = ændres ikke, 4 = on.

Ur = dag, tryk 1 aktiveres: 1 = 80%, 2 = on, 3 = ændres ikke, 4 = on.

Efter 5 min. slukker alle lamper (dvs. 1, 2, 4 slukkes og 3 ændres ikke)

 

Findes der en snedig måde at lave dette på?

Mvh. Martin

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hvis du skal påvirke flere tændinger fra ét tryk, skal du bruge scenarie styring. Jeg mener ikke LK har lavet dette med PIR, så jeg har lavet en lille simpel funktionsblok til dig.

Før du kan bruge funktionsblokken i dit eget projekt skal den først gemmes og visual genstartes. Gem den f.eks. under 7. mine.

 

MartinBj.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning,

Mange tak for dit hurtige svar og for funktions blokken. Jeg har lige prøvet den af og den virker fint :-).

Jeg opdagede, at jeg ikke manuelt kan slukke lyset ved, at trykke på den samme knap igen (kippe). Er det nemt at implementere?

Hvis muligt kunne jeg også godt tænke mig, at et langt tryk på knappen giver mulighed for at justere lysstyrken på dæmperen.

 

Mvh. Martin

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Alt er i princippet muligt med IHC - udfordringen ligger i at afgrænse ønsker og krav, som du også har erfaret.

Prøv med denne: MartinBj.vis

OBS: Du skal lige være opmærksom på at den nye indgang "Tilbagemelding" SKAL forbindes fra "Lys indikering" på din lysdæmper.

Henning: Jeg har i lang tid og i en del rum med halogen spot anvendt "1.4.04.a. Lys styret af PIR med mulighed for overstyring.
(Lyspedel i klasseværelse)". Nu har monteret led med wireless dæmp. Er der en blok lignende 1.4.04.a med tænd/sluk via pir afhængig af skumringsstatus? - og "sluk" via pir?

Jeg vil gerne have scenariestyring eks. 30/80% afhængig af status på skumring og selvfølgelig med manuel dæmp. Jeg prøver at se lidt videre på blokkene - håber du eller en af I andre lige kan pege på en løsning? :-)

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎18‎-‎02‎-‎2018 at 21:37 , Henning Pedersen skrev:

Alt er i princippet muligt med IHC - udfordringen ligger i at afgrænse ønsker og krav, som du også har erfaret.

Prøv med denne: MartinBj.vis

OBS: Du skal lige være opmærksom på at den nye indgang "Tilbagemelding" SKAL forbindes fra "Lys indikering" på din lysdæmper.

Henning, jeg har prøvet at teste din blok til Martin - timer for pir aktiveres umiddelbart ikke.

Automatisk aktivering af scenarie (udgang) var det muligt at du kunne indbygge dette ved aktivering af PIR og når skumring ON ;-)

Så er vi vist ved mit store ønske på en modificeret 1.4.04a - se mit andet indlæg i denne tråd :)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben

Da jeg aldrig bruger LK´s blokke, og 1.4.04 ikke findes i Visual 3 har jeg svært ved at hjælpe dig videre. Men hvis du kan specificere dine ønsker så tager det ikke lang tid at lave en funktionsblok til formålet.

Udover nyeste version af MartinB.vis: 

PIR timer går ikke i gang når pir går OFF??

Aktivering af scenarie når skumring = ON og PIR går ON

Det er vist bare det :)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

Den "timer" du ser under indstillinger er kun til indstilling af timertiden, ikke selve timeren, prøv at indstille den til 10 sek. og test.

Ny version med skumring tilføjet. Lyset tænder på som "Scenarie dag" når indgang "Nat" er Off og som "Scenarie nat" når indgang nat er On.

Torben.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben

Den "timer" du ser under indstillinger er kun til indstilling af timertiden, ikke selve timeren, prøv at indstille den til 10 sek. og test.

Ny version med skumring tilføjet. Lyset tænder på som "Scenarie dag" når indgang "Nat" er Off og som "Scenarie nat" når indgang nat er On.

Torben.vis

Timertiden og ikke selve timeren - ja selvfølgelig :rolleyes:

Jeg ville meget gerne at "scenarie dag" ikke aktiveres når nat er OFF - altså at man manuel skal tænde om "dagen"

Men det kunne være en ide at gøre det valgfrit.....men det er jo nok en del mere programmering end at fjerne funktionen om dagen i blokken.

Pokkers jeg ikke har fået mig sat ind i programmeringen af IHC.....øhh, har du et råd til hvordan jeg kan gribe læringen af dette an?:huh:

Tak for din tid.

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Programmering af FB i Visual er forholdsvis nemt, men der er ikke rigtig nogen nem "kom igang guide". Så det er try and error, indtil du har fået erfaringen. Der er heller ikke en ens og fast sådan skal det gøres, bare der kommer den ønskede funktion ud af det må man sige problemet er løst. Det kan så gøres mere eller mindre elegant, men der er ikke noget rigtig og forkert.

Så har du modet og lidt logisk sans, er det bare at komme igen - stille og roligt. Se evt. eksemplet i LK's Visual manual med "rengøringslys på toilet".

Jeg var også engang ved at lave lidt youtube videoer om emnet men fik desværre ikke lyd på dem, og man kan ikke "eftersynkronisere" dem når først de er uploadet, så det strande lidt. Måske jeg skulle prøve at få dem ajourført og/eller lave nogle nye. Men du kan da altid prøve at Google efter de gamle: IHC youtube Lars Jacobsen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke mange sekunders forskel på at fjerne, eller tilføje muligheden, - du har selvfølgelig fået muligheden.

Programmering af funktionsblokke kan helt sikkert være en tidkrævende opgave, det afhænger dog meget af kompleksiteten.

Hvis du selv vil i gang, så er der fin hjælp at hente i under "hjælp" i Visual - du skal ind under IHC Visual og dernæst programmering. God fornøjelse.

Til orientering kan jeg oplyse at det tog længere tid at skrive dette indlæg, end at ændre programmet.

Torben.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎20‎-‎02‎-‎2018 at 11:25 , Henning Pedersen skrev:

Der er ikke mange sekunders forskel på at fjerne, eller tilføje muligheden, - du har selvfølgelig fået muligheden.

Programmering af funktionsblokke kan helt sikkert være en tidkrævende opgave, det afhænger dog meget af kompleksiteten.

Hvis du selv vil i gang, så er der fin hjælp at hente i under "hjælp" i Visual - du skal ind under IHC Visual og dernæst programmering. God fornøjelse.

Til orientering kan jeg oplyse at det tog længere tid at skrive dette indlæg, end at ændre programmet.

Torben.vis

Henning: jeg har lige siden dette indlæg anvendt blokken, som du hjalp mig med :)

kan du hjælpe mig igen: har brug for at der indbygges valg af et spærringstidsrum på censor såfremt udgangen slukkes på tryk. I andre blokke jeg anvender er det eks.  autoslut tidsrummer der bliver spærringstiden, men de optimale er et valgfrit tidsrum. Jeg har brug for at kunne slukke i et rum uden censor aktivere udgangen - eks. i gangen til soveværelse :D….men også andre steder:)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben 

Det skulle nok kunne laves, jeg sider dog pt. på 5. sal og nyder udsigten over bugten og korsriddernes by Valetta på Malta. Så der går lige små 14 dage før jeg får tid. 

Det er dig helt sikkert vel undt at være på Malta. Jeg venter bestemt også gerne - smutter lige en tur til Venedig i morgen formiddag.....dog godt ikke i 14 dage - forsat god ferie :)

Mvh Torben 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30/5/2018 at 18:32 , Henning Pedersen skrev:

Hej Torben 

Det skulle nok kunne laves, jeg sider dog pt. på 5. sal og nyder udsigten over bugten og korsriddernes by Valetta på Malta. Så der går lige små 14 dage før jeg får tid. 

Henning: 

Jeg vil stadig meget gerne have din hjælp til det vi tidligere har skrevet om:

******************kan du hjælpe mig igen: har brug for at der indbygges valg af et spæringstidsrum på censor såfremt udgangen slukkes på tryk. I andre blokke jeg anvender er det eks.  autoslut tidsrummer der bliver spærringstiden, men de optimale er et valgfrit tidsrum. Jeg har brug for at kunne slukke i et rum uden censor aktivere udgangen - eks. i gangen til soveværelse :D….men også andre steder:)******************

Mvh Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Henning: 

Jeg vil stadig meget gerne have din hjælp til det vi tidligere har skrevet om:

******************kan du hjælpe mig igen: har brug for at der indbygges valg af et spæringstidsrum på censor såfremt udgangen slukkes på tryk. I andre blokke jeg anvender er det eks.  autoslut tidsrummer der bliver spærringstiden, men de optimale er et valgfrit tidsrum. Jeg har brug for at kunne slukke i et rum uden censor aktivere udgangen - eks. i gangen til soveværelse :D….men også andre steder:)******************

Mvh Torben

Ups - det havde jeg fuldstændig glemt. Er faktisk på ferie igen, men er tilbage på "pinden" mandag. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Tænker du så et langt tryk tænder lyset konstant, uanset om PIR bliver aktiveret.

Yes - eller at lyset slukker ved timerudløb.

Nu er jeg ikke lige hjemme ved controlleren men noget andet som jeg lige kommer på er at såfremt jeg regulerer op og/eller ned, så går lyste tilbage til aktuel scenarieværdi kort efter. Det regulerede værdi vil jeg gerne bevare som minimum til timer udløb. Jeg har desværre ikke lige forstand på at se i kodningen hvorfor det er sådan - men kan det ændres til mit ønske på til dette?:P

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Yes - eller at lyset slukker ved timerudløb.

Øhh - konstant lys der slukker ved timer udløb - det lyder ikke rigtigt!

Ups - jeg kan se at PIR sensoren fremkalder det "gamle" niveau.

Jeg kan også se at blokken regulerer på den gamle måde, jeg for lige kikket på blokken senere i dag eller i morgen, er lige ved at skrive drejebog til nogle IHC videoer :P.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Øhh - konstant lys der slukker ved timer udløb - det lyder ikke rigtigt!

Hmm, egentlig kunne man vel godt "tidsforlænge" timeren med et "konstant" tryk.. 
Fx 10 minutter for "almindeligt" badeværelse besøg. 30 minutter for "ualmindeligt" (kunne fx være bad). 

Blot lige en tanke jeg fik.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok