Hop til indhold
  • 0

Hvordan sættes en udgang til "always on" ?


cgroen
 Share

Spørgsmål

Jeg er så småt, ved at have styr på min IHC installation (samt programmering af denne).

Men, der er dog en irriterende ting....Alle mine stikkontakter kan styres separat (trækkes af 24V output moduler/relæer). Der er en del af dem som jeg bare øsnker skal være konstant "on". Jeg har for disse valgt "initial værdi" til "ON" under tildeling af Datalinie/outputs (Gem aktuel værdi er også sat...) Dette hjælper dog lige fedt, første gang programmet blev uploadet var jeg nødt til at gå ind i ServiceView og sætte alle udgangene til "ON". Det har så efterfølgende været ok, alle udgangene blev "hængende" on ved fornyet upload af IHC programmet. Men, sidste gang jeg lavede upload af IHC programmet blev udgangene sat til "off" (jeg satte dem så efterfølgende til "on" via ServiceView igen). Så det er nok ikke den rigtige løsning ;)

Er der en "foretrukken" metode til at sætte et antal udgange "on" ved reset/poweron ? 

Jeg har ledt efter en "power on" trigger FB, men der findes tilsyneladende ikke sådan en i den nyeste version af Visual. Jeg er klar over at man kan lave noget fusk med invertering etc, men ville alligevel høre hvad i andre gør....

 

 

image.png.85c662a49d69a1fc4d25556944967f1f.png

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
6 timer siden, cgroen skrev:

Jeg er så småt, ved at have styr på min IHC installation (samt programmering af denne).

Men, der er dog en irriterende ting....Alle mine stikkontakter kan styres separat (trækkes af 24V output moduler/relæer). Der er en del af dem som jeg bare øsnker skal være konstant "on". Jeg har for disse valgt "initial værdi" til "ON" under tildeling af Datalinie/outputs (Gem aktuel værdi er også sat...) Dette hjælper dog lige fedt, første gang programmet blev uploadet var jeg nødt til at gå ind i ServiceView og sætte alle udgangene til "ON". Det har så efterfølgende været ok, alle udgangene blev "hængende" on ved fornyet upload af IHC programmet. Men, sidste gang jeg lavede upload af IHC programmet blev udgangene sat til "off" (jeg satte dem så efterfølgende til "on" via ServiceView igen). Så det er nok ikke den rigtige løsning ;)

Er der en "foretrukken" metode til at sætte et antal udgange "on" ved reset/poweron ? 

Jeg har ledt efter en "power on" trigger FB, men der findes tilsyneladende ikke sådan en i den nyeste version af Visual. Jeg er klar over at man kan lave noget fusk med invertering etc, men ville alligevel høre hvad i andre gør....

Man kan bruge søgefunktionen i forummet efter Always on blokken. Det er kun 3 dage siden den var oppe og vende sidst. Har vedhæftet den her.

cgroen.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skal lige forstå udfordringen - da jeg snart også skal overføre hele min programmering til Visual 3 og go live.

Jeg har flere stikkontakter der altid skal stå tændt og ikke skal kunne slukke og tænde ved hjælp af tryksteder. Betyder det, at det ikke er tilstrækkeligt at sætte initialværdi på ON - således at de tænder op når visual starter op eller efter strømafbrydelse? - eller skal man indsætte power up på dem alle - for at være sikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har flere stikkontakter der altid skal stå tændt og ikke skal kunne slukke og tænde ved hjælp af tryksteder. Betyder det, at det ikke er tilstrækkeligt at sætte initialværdi på ON - således at de tænder op når visual starter op eller efter strømafbrydelse? - eller skal man indsætte power up på dem alle - for at være sikker.

Hvis de aldrig skal slukkes af IHC - hvorfor så monterer dem til IHC?. Monter dem direkte på gruppeafb.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis de aldrig skal slukkes af IHC - hvorfor så monterer dem til IHC?. Monter dem direkte på gruppeafb.

Det er jo forskelligt fra person til person, hvilke stikkontakter der skal skal kunne tændes og slukkes og hvilke der skal være tændt altid.

Jeg har faktisk drøftet det samme med LK om mulighederne for at forlænge kablerne der går fra IHC output modulerne og til stikkontakterne således at de kan sluttes direkte til gruppe afbryderne. Udfordringen er dog at nogle af kablerne er trykket som 5 leder kabel, og dermed har fælles fast. Det kunne godt løses alligevel - men efter LKs opfattelse var det noget af det dummeste de havde hørt (var ikke lige sådan de formulerede det dog), at begynde at få en elektriker ud og forlænge ledningerne på alle de stikkontakter jeg altid ville have på ON.

De sagde at et af formålene netop med IHC er, at når behovet ændre sig, så kan man programmere IHC om, uden at skulle til at ændre hele installationen. Jeg talte her til eftermiddag med en elinstallatør som var enig med LK og oplyste, at de ville blive temmelig bekosteligt at få forlænget de mange ledere og trykket dem direkte ud til gruppeafbryderne. 

Men jeg er glad for det ikke kun var mig, der havde den tanke, at det kunne være en god i det at montere dem direkte på gruppeafbryderen. Men LK og elinstallatøren mente, hvis jeg læste deres tanker tror jeg, det var vanvid.

Men IHC Term løste det så fint, da man nemt der kunne programmere udgangen til de altid var ON, også efter strømudfald. Men bare et argument mere til IHC Term stadig på mange punkter er Visual 2 og 3 overlegen. Har også bemærket at Lars (er ikke Lars Jacobsen jeg mener) er blevet meget tav om fordelen ved Visual i forhold til TERM IHC, som han engang udtalte sig så skråsikker på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Peter jeg ved godt det ikke er mig du mener, men al den (fortsatte) snak om term IHC vs. Visual, bidrager ikke med noget konstruktivt.

Det er take it or leave it.  Hvis alting var eller er bedre med den gamle teknik, så bliv ved den. Eller skift og få de fordele (og evt. ulemper) der er med den nye. Det hjælper ikke at blive ved med at fremhæve fortræffelighederne. Det laver LK (nu Schneider) ikke om på produktet af. Og hvis man endelig får en indrømmelse ud af dem så sker fremskridtene ikke lige med det samme, men det er selvfølgelig bare vores erfaring. Man kan naturligvis mene noget andet og have andre holdninger. Jeg tror bare ikke det hjælper, at komme med kommentaren, hvis du forstår ;)

Nå men lige en bemærkning til selve emnet, så vil det da være alletiders hvis man kan og har mulighed for at føre alle potentielle tændinger til et outputmodul. Har selv gjort det men må også nogle steder luse kabler/ledere sammen for at få nok. 128 udgange fordelt på stikkontaker, lampesteder, 24LED i tryk, signalgiver mm. er et loft man nemt støder imod nu til dags. Så nogle steder kan der være en teknisk årsag til at spare og koble de faste tændinger direkte på gruppeafbryderen, andre gange er det er økonomisk valg.  Så kan man godt nok udvide med teoretisk 64 trådløst styret, meeeen......det er dyrt og kan give andre problemer så det har jeg fravalgt.

Og korrekt det er da tåbeligt at koble om hvis man allerede har tændingerne/lederne tilsluttet en 230V udgang, og man har nok af dem. Så klares det bare i softwaren. Om den gamle termihc var/er bedre på dette punkt kan jeg ikke udtale mig om. Blot at det fungere fint her hos mig på 10. år med fryser, køleskab microovn, router, centralstøvsuger, ventilationsanlæg, emhætten, osv på IHC udgange der er fast ON (uden ekstra FB eller andet). Ikke at det lige nu giver mening at have dem tilsluttet, men fordi det kunne jeg jeg ligesågodt da jeg byggede. Andre steder i huset, må jeg som sagt gå på kompromis :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Peter jeg ved godt det ikke er mig du mener, men al den (fortsatte) snak om term IHC vs. Visual, bidrager ikke med noget konstruktivt.

Det er take it or leave it.  Hvis alting var eller er bedre med den gamle teknik, så bliv ved den. Eller skift og få de fordele (og evt. ulemper) der er med den nye. Det hjælper ikke at blive ved med at fremhæve fortræffelighederne. Det laver LK (nu Schneider) ikke om på produktet af. Og hvis man endelig får en indrømmelse ud af dem så sker fremskridtene ikke lige med det samme, men det er selvfølgelig bare vores erfaring. Man kan naturligvis mene noget andet og have andre holdninger. Jeg tror bare ikke det hjælper, at komme med kommentaren, hvis du forstår ;)

Nå men lige en bemærkning til selve emnet, så vil det da være alletiders hvis man kan og har mulighed for at føre alle potentielle tændinger til et outputmodul. Har selv gjort det men må også nogle steder luse kabler/ledere sammen for at få nok. 128 udgange fordelt på stikkontaker, lampesteder, 24LED i tryk, signalgiver mm. er et loft man nemt støder imod nu til dags. Så nogle steder kan der være en teknisk årsag til at spare og koble de faste tændinger direkte på gruppeafbryderen, andre gange er det er økonomisk valg.  Så kan man godt nok udvide med teoretisk 64 trådløst styret, meeeen......det er dyrt og kan give andre problemer så det har jeg fravalgt.

Og korrekt det er da tåbeligt at koble om hvis man allerede har tændingerne/lederne tilsluttet en 230V udgang, og man har nok af dem. Så klares det bare i softwaren. Om den gamle termihc var/er bedre på dette punkt kan jeg ikke udtale mig om. Blot at det fungere fint her hos mig på 10. år med fryser, køleskab microovn, router, centralstøvsuger, ventilationsanlæg, emhætten, osv på IHC udgange der er fast ON (uden ekstra FB eller andet). Ikke at det lige nu giver mening at have dem tilsluttet, men fordi det kunne jeg jeg ligesågodt da jeg byggede. Andre steder i huset, må jeg som sagt gå på kompromis :rolleyes:

Jeg er helt enig i dine synspunkter. Mit spørgsmål var mere, affødt af cgron der startede tråden, om nogle gange når han oploader programmet er der nogle af de udgang der skal være ALWAYS ON, som så startet op slukket. Det er jo lidt upraktisk, hvis man efterfølgende skal ind og tænde udgang for udgang på dem man gerne vi have ALWAYS ON, og der kan jo være nogle man glemmer, så centralstøvsuger, køleskab, mikroovn skal sætte på ON efterfølgende. Det ville være meget trælst - synes jeg, hvis det var tilfældet - og forstår hvis det er rigtigt slet ikke funktionenerne at man kan sætte "Initial værdi" og "Ved strømsvigt - gem aktuel værdi".

Hvis det er som cgron skriver hvad er formålet så med "Initial værdi". 

Min pointe med at nævne IHC Term, og ved godt at min ryst ikke giver meget - men tænkte jo at man som designudvikler lage til grund, at man medtog alle nye gode ideer i en ny controller og så videreførte alt det som fungerede perfekt i de ældre version - så det ikke blev en take it or leave it - men derimod det blev det bedste fra 2 controllere. Det er sådan jeg når jeg laver udvikling selv tænker. (Men nok om den snak - enig).

Men er ny IHC Visual bruger - og der bliver man tit forvirret - nok også noget med manglende erfaring i Visual. Men derfor gjorde det mig også i tvivl, da også Henning anbefalede, at jeg skulle få min tavle helt ombygget - når både LK og min elinstallatør - jo reelt mellem linjerne lod forstå det var det mest tåbelig de havde hørt. Men sådan er fora - jo også farlige - for alle taler naturligvis ud fra deres viden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for input til alle :)

Det lader til at "initialværdi" er netop til det jeg ønsker. Jeg har også kun set det en gang ved upload at udgangene ikke forblev "ON", alle de (mange) andre gange virkede det fint nok. Jeg strikkede faktisk selv en funktionsblok sammen der efter poweron ville gå "ON" i det tilfælde at det blev nødvendigt. Det er muligt at jeg designer det sådan at den kommer i anvendelse, men indtil videre kan jeg leve med at det kun er sket en enkelt gang....

Og "hvorfor fortråder du dem ikke bare direkte....." spørgsmålet, tjaa, fordi ALT er huset er koblet så det kan styres. Fordi jeg (man?) aldrig kan vide hvad der kommer til at ske i fremtiden, f.eks så har vi lige fået et par bordlamper der står på et lille bord og en skænk, begge med stikkontakter lige bagved hvor de står. Så er det da dejlig nemt at trække et par "virtuelle tråde" i Visual og vupti, så kan lamperne tændes og slukkes "normalt". (og ja, jeg ved godt at så kan man "bare" skifte de to stikkontakter ud til wireless udgaver, men så skal der en elektrikker til og en masse bøvl. Det andet er langt nemmere, og er det først gjort, ja så løber du ikke ind i problemer senere hen. Derfor.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok