Hop til indhold
  • 0

Hjælp til udendørslys


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Fik hjælp til at lave denne FB på på forum - men virker ikke som den skal - og kan ikke se hvorfor.

Lampe 2 skal være tændt når skumringsanlægget er aktiveret. 

Lampe 1 skal være tændt når skumringsanlægget er aktiveret, dog således at det slukker i perioden 23-05. Hvis hvis tilstedeværelsespiren aktiveres i intervallet 23-05 skal lampe 1 være tændt i 10 sek. 

Ser for mig ud at at lampe 1 fungere OK - som jeg ser det - men lampe 2 tænder ikke når skumringsanlægget er aktivet, men først når også PIR aktiveres.

Er der nogle der kan se hvad der er galt, og hvorfor lampe 2 ikke tænder når skumringsanlæg aktiveres.

 

Udendørslys Peter.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ja, men det har du helt ret i - kunne ikke finde mit tidligere indlæg her :-( - man kan se du har helt ret.

Men FB funktionalitet er følgende kunne jeg se da jeg så i min Term:

Lampe 1) Når skumringaanlægget er aktivt tændes lys på udgang 1 - dog skal det være slukket mellem kl. 23.30-05.00. (dvs tændes igen kl. 05.01 hvis skumringanlægget er trukket)

Lampe 2) Når skumringanslægget er aktivt og PIR registrerer bevægelse skal udgang 1 og 2 tændes i 10 minutter for herefter, at slukke igen, naturligvis med respekt for udgang 1, hvis denne skal være tændt jf. punkt 1.

Lampe 3) Er tændt så længe skumringsanlæg er trukket. 

Håber du vil hjælpe “en dumrian” endnu engang - var super glad for dit andet eksempel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Ja, men det har du helt ret i - kunne ikke finde mit tidligere indlæg her :-( - man kan se du har helt ret.

Men FB funktionalitet er følgende kunne jeg se da jeg så i min Term:

Lampe 1) Når skumringaanlægget er aktivt tændes lys på udgang 1 - dog skal det være slukket mellem kl. 23.30-05.00. (dvs tændes igen kl. 05.01 hvis skumringanlægget er trukket)

Lampe 2) Når skumringanslægget er aktivt og PIR registrerer bevægelse skal udgang 1 og 2 tændes i 10 minutter for herefter, at slukke igen, naturligvis med respekt for udgang 1, hvis denne skal være tændt jf. punkt 1.

Lampe 3) Er tændt så længe skumringsanlæg er trukket. 

Håber du vil hjælpe “en dumrian” endnu engang - var super glad for dit andet eksempel.

Nu tager jeg udgangspunkt i det du har skrevet her og ignorerer de to andre scenarier du har bedt om.

 

Peter Udendørslys v.2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Allan Nissen skrev:

Nu tager jeg udgangspunkt i det du har skrevet her og ignorerer de to andre scenarier du har bedt om.

 

Peter Udendørslys v.2.vis

Var også sådan jeg have lavet det selv. Men i dit eksempel tænder Lampe 3 heller ikke når skumringsanlægget er "aktiveret" - som jo er min ønske - hvad pokker gør jeg galt, siden at jeg heller ikke kan få dit eksempel til at virke?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Aha - der var det missin link FB 4.1.13 - som jeg manglede til at sætte uret ON hele tiden. SUPER :-)

Kan se det virker SUPER - men troede man kunne sætte uret til en Initialværdi der var ON - men kunne ikke finde ud af hvordan. Hvis det virkelig er metoden - hvorfor I AL VERDEN er FB 4.1.13 så ikke med i Visual 3. 

Kan huske der var en der engang meget stålsat - (ikke dig altså) - sagde at der var ingen områder hvor Term IHC var Visual 3 overlegen. Men når man ikke har FB liggende i Visual 3 - så er man skidt stillet. Er er jo ikke sådan lige til at programmere sine egne FB synes jeg  - der er jeg helt stået af - endnu i hvert fald - og var jeg tilsvarende aldrig på IHC Term - lå længe det vare var programmering med kip/on/off/pir og timere. 

Men findes der ikke et sted hvor alle FB "lukkede" - altså originale FB er samlet. Det giver jo ikke mening man skal hente alle mulige gamle versioner at IHC ind. 

Er det bare mig der ikke kan se ideen med af alle IHC originale FB så som 4.1.13 ikke er med i Visual 3 - eller er jeg bare for streng mod Lars X - eller er det mig der helt har misforstået årsagen til den ikke er med.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Læg de vedhæftede fb'er ind under "Egne FB'er" der hvor du har Visual installeret på din pc.

Man kan oplåse blokken og sætte initial værdi for ur indgangen til ON, det havde også løst udfordringen. Eller indsat en ur blok, og stillet off tiden til 11:59 og on tiden til 12:00. Der er et hav af løsnings muligheder.

 

Vis 2.7.342 FunctionBlocks.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ville så gerne gemme FB 4.1.13 i mit egen Visual 3 bibliotek over standard blokke.

Det går fint nok - men når jeg så henter den ind selv derefter at firkanten ikke RØD mere men SORT. Hvad gør jeg nu galt !!! - og hvordan beholder man den røde farve?

Ved godt det ikke er det sammen som den er låst op - men hvorfor en mine kvadrater "SORTE".

 

image.png.4a7ff49e8bca11db8ae835889fa7d488.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Læg de vedhæftede fb'er ind under "Egne FB'er" der hvor du har Visual installeret på din pc.

Man kan oplåse blokken og sætte initial værdi for ur indgangen til ON, det havde også løst udfordringen. Eller indsat en ur blok, og stillet off tiden til 11:59 og on tiden til 12:00. Der er et hav af løsnings muligheder.

 

Vis 2.7.342 FunctionBlocks.zip

KANON !!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok