Hop til indhold
  • 0

Problemer med lysinstallation


Jacob Krog
 Share

Spørgsmål

Hej kære eksperter

 

Jeg er uddannet elektriker, men må nok indrømme når det kommer til fejlfinding på IHC er mine kompetencer ikke tilstrækkelige. 

Sagen er den at min svigerinde og hendes mand har fornyligt købt et hus med en IHC installation. Alt er lavet rigtig fint osv, men ude på deres badeværelse har de problemer med lyset, det kan tænde af sig selv og slukke af sig selv periodisk i løbet af dagen. Jeg har prøvet at bytte rundt på ledninger i trykket i håb om at det ville virke, da det kun var højre side af trykket der var problemer med. Men dette har ikke hjulpet, så jeg mistænker det er IHC input modul der er galt med, men er der en måde man kan fejlfinde på dette? Jeg har ikke haft kigget på programmeringen og har den heller ikke til rådighed, men jeg tænker ikke programmeringen kan være problemet da installationen jo har kørt i nogle år nu. 

 

Jeg har tidligere arbejdet lidt med IHC men ikke det store, jeg har styr på programmering osv og den generelle installation, men ikke på fejlfinding. 

 

Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe med dette problem, og hvis det bliver nødvendigt skal jeg nok få hentet program og evt dokumentation. 

 

Mvh en frustreret elektriker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Jacob Krog skrev:

Jeg har prøvet at bytte rundt på ledninger i trykket i håb om at det ville virke, da det kun var højre side af trykket der var problemer med.

Har du/I konstateret problemer med trykket. Eller er det for at bruge udelukkelsesmetoden du har byttet rundt på det?

Jeg ville nok starte med at bruge Serviceview og logge udgangen evt samme med trykket. 
Som Henning også er inde på, så er det samtidig vigtigt at vide, om der evt er en pir tændning. Det vil programmet lyn hurtigt afspejle. Hvis det er tilfældet, så er der flere steder, som Henning også nævner, der kan tænde/slukke.  

Uanset hvad - Jeg ville starte i Serviceview.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var for at prøve udelukkelsesmetoden, da et tryk er betydeligt billigere end hvis man skulle investere i et nyt indgangsmodul. 

 

Det er min fejl at jeg har glemt at skrive at der ikke er PIR tilkoblet lyset der ude, for ellers ville det også have været mit bud. 

Jeg vil prøve at tage ned og kigge på serviceview, da jeg ellers ikke rigtig har nogle gode bud på hvad der ellers kan være galt. Resten af installationen kører fejlfrit. det er kun indgangen ude fra badeværelset, det er et 4 tryk, og det var så tændingerne på venstre side der gav problemer, derfor jeg prøvede at flytte den ene over på højre side af trykket for at se om dette kunne rette op på fejlen men uden held. 

 

tak for de hurtige svar 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er installeret spots med led i hele badeværelset. Der er 3 tændinger:

 

Øverste venstre: er til grundbelysning i badeværelset, det er den ene af tændingerne der er galt med. 

Nederste venstre: er til belysning over spabad, det er den anden tænding der er galt med. 

Øverste højre: er til belysning i brusekabinen, den virker som den skal. 

Nederste højre: bliver ikke brugt, det er denne tænding jeg prøvede at sætte grundbelysning til for at se om dette kunne hjælpe på problemet med at lyset tænder og slukker af sig selv.

 

Der er intet dæmp eller nogen form for PIR på badeværelset. 

 

Jeg vil prøve og se om jeg ikke kan køre forbi dem en dag og se om jeg kan få noget ud af at kigge på serviceview. 

- med hensyn til serviceview logger den så alt hvad der er sket eller hvordan virker den funktion?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok