Hop til indhold
  • 0

Wireless dimmer vil ikke...


Coralreef
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Er i gang med at programmere min ny installation op, som er med Visual 3 controller og en del Ø80 dimmer udtag. Der er fint signal og det hele men det lever TOTAL deres eget liv !

Nogle gange kan man aktivere dem - andre gange ikke - andre gange hvor de reagere 5 sekunder senere !

De er alle programmeret op med 1.2.05 blokken og uden PIR, nat, skumring mm pt. Ren touch tryk !

 

Nogen gode bud ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Coralreef skrev:

Har i øvrigt lige rykket Schneider igen på min support tråd, og sendt dem link til denne tråd. Har også set en del opslag i Facebook IHC grupper med folk der bøvler - somethings wrong !

Ja, der er noget helt galt. Pludselig en time efter jeg skrev, ja så virker det igen :mellow:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5/3/2018 at 20:03 , cgroen skrev:

Jeg bruger fremkald/gen scenarier (fb 1.1.03.g) i mit system, dette virker ok (ved ikke om det er det du mener?)

Der hvor jeg har set problemet, er hvor selve regulering af lysstyrken (touch) op/ned, foregår gennem et scenarielink. Sådan fungerer det i f.eks.fb. 1.2.03.d. - 1.2.04.d. - og 1.2.05.

Jeg styrer i stedet touchfunktionen på mine wireless dimmere ved at bruge en puls, og bruger kun scenarielink til at fremkalde en fast %-sats, og jeg oplever som sagt ikke de problemer med, at de lige pludseligt låser.

Til at starte med, da LK introducerede de wireless dimmere, var produkterne man satte ind i venstre skærmhalvdel lidt anderledes, da der var en touchfunktion direkte i produktsiden. På et tidspunkt blev de dog genindført i visual, men de skal nu findes under specielle produkter. (se vedhæftede).

 

wireless dimmer_1.jpg

wireless dimmer_2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Der hvor jeg har set problemet, er hvor selve regulering af lysstyrken (touch) op/ned, foregår gennem et scenarielink. Sådan fungerer det i f.eks.fb. 1.2.03.d. - 1.2.04.d. - og 1.2.05.

Jeg styrer i stedet touchfunktionen på mine wireless dimmere ved at bruge en puls, og bruger kun scenarielink til at fremkalde en fast %-sats, og jeg oplever som sagt ikke de problemer med, at de lige pludseligt låser.

Til at starte med, da LK introducerede de wireless dimmere, var produkterne man satte ind i venstre skærmhalvdel lidt anderledes, da der var en touchfunktion direkte i produktsiden. På et tidspunkt blev de dog genindført i visual, men de skal nu findes under specielle produkter. (se vedhæftede).

 

wireless dimmer_1.jpg

wireless dimmer_2.jpg

Hvilken version af Visual er det?

Hos mig ligger Dimmer Touch under datalinie produkter/Dimmere/Dimmer Touch, er dette den samme?

all.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Szafranski skrev:

Hvilken version af Visual er det?

Hos mig ligger Dimmer Touch under datalinie produkter/Dimmere/Dimmer Touch, er dette den samme?

Det er software til Visual 3, men det er også sådan i Visual 2 softwaren.

Den du viser dér, er IKKE en wireless dimmer, men en fortrådet dimmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Szafranski skrev:

Jeg har dem altså ikke liggende i seneste Visual 2

all2.png

Nej har selv lige prøvet Visual 2.8, og der kan jeg godt se at de ikke er med.. De har dog været med i Visual 2, men hvilken version kan jeg ikke huske. Ellers kan det da lade sig gøre at indsætte produkterne selv i mappen med produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
29 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Nej har selv lige prøvet Visual 2.8, og der kan jeg godt se at de ikke er med.. De har dog været med i Visual 2, men hvilken version kan jeg ikke huske. Ellers kan det da lade sig gøre at indsætte produkterne selv i mappen med produkter.

Kan du give et hint til hvordan. Har lige søgt Visual 3 mappen igennem, i håb om at jeg kunne finde og bare kopiere direkte over. Men kan ikke lige gennemskue det og fungerer åbenbart ikke helt på samme måde, som med funktionsblokkene

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg køre også visual 3, HW2 lampeudtag.

I vores gamle hus, med visual 2 og gamle lampeudtag har jeg aldrig oplevet problemet på 11 år, så det er noget der for mig er nyt.

Jeg må dog fastholde at jeg tror det er noget controller kode, som specifikt låser for den wireless del, eftersom resten af installation køre fint videre. Og altså ikke lampeudtagene, da en afbrydelse af disses forsyning ikke gør noget - det virker kun igen når controller genstartes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Coralreef skrev:

Jeg køre også visual 3, HW2 lampeudtag.

I vores gamle hus, med visual 2 og gamle lampeudtag har jeg aldrig oplevet problemet på 11 år, så det er noget der for mig er nyt.

Jeg må dog fastholde at jeg tror det er noget controller kode, som specifikt låser for den wireless del, eftersom resten af installation køre fint videre. Og altså ikke lampeudtagene, da en afbrydelse af disses forsyning ikke gør noget - det virker kun igen når controller genstartes.

Kan godt følge dig. Mit problem er først opstået inden for det seneste halve år. Dette er dog i Visual 2 og samtidig kunne jeg ikke få det til, at virke efter genstart. Synes det er mærkeligt at den skriver Kritisk ud for flere wireless produkter, men at de alle virker fint, undtagen det ene i køkkenet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Nej har selv lige prøvet Visual 2.8, og der kan jeg godt se at de ikke er med.. De har dog været med i Visual 2, men hvilken version kan jeg ikke huske. Ellers kan det da lade sig gøre at indsætte produkterne selv i mappen med produkter.

Fik den over i mit program. Men det kan ikke lade sig gøre. Den siger at det ikke er det korrekte produkt. 

Er det Wireless LU HW2 du har forbundet til Dimmer Touch?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11/3/2018 at 15:11 , Szafranski skrev:

Fik den over i mit program. Men det kan ikke lade sig gøre. Den siger at det ikke er det korrekte produkt. 

Er det Wireless LU HW2 du har forbundet til Dimmer Touch?

Mine LU er HW1.. Er du sikker på at det er det rigtige produkt du forsøger med? Det skal være den som hedder Lampeudtag dimmer touch. Den som hedder Dimmer touch er til de 50x50 wireless dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Det er simpelthen en katastrofal fejl det her, specielt hvis det skal omgås sådan som Torben skriver det. Ideen med scenarie og de fordele som de wireless dimmere giver går jo fuldstændig af fløjten

Kan ikke lige se at jeg går glip af nogle fordele ved at styre dem som jeg gør.. Det er jo kun selve touch-funktionen jeg laver på en anden måde - altså når jeg via mit tryk vil regulére lysstyrken op/ned. Der er jo stadig tilbagemelding og info om %-sats.. Jeg bruger også stadig scenariet på dimmeren, hvis jeg bare vil fremkalde en fast %-sats.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, TorbenSørensen skrev:

Mine LU er HW1.. Er du sikker på at det er det rigtige produkt du forsøger med? Det skal være den som hedder Lampeudtag dimmer touch. Den som hedder Dimmer touch er til de 50x50 wireless dimmere.

Det giver mere mening. Men har du også oplevet problemer med at Dommer Touch 50x50 taber forbindelsen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Szafranski skrev:

Det giver mere mening. Men har du også oplevet problemer med at Dommer Touch 50x50 taber forbindelsen?

Jeg styrer både 50x50 og LU dimmere på samme måde, og har ingen problemer med dem, men ved da at andre har haft problemer med at også 50x50 pludselig "låser"... Jeg har dog stadig på fornemmelsen, at det er når touch-reguleringen sker gennem selve scenarielinket, at den pludselig går i koma. 

Lk har som sagt kendt til problemet i mange år, men har åbenbart ikke kunnet knække nødden. Det var på grund af dette problem, at der i 2014 kom en ny fw., som opdaterede radiomodulet i controlleren. Fik dengang at vide af en tidligere medarbejder hos LK, at der angiveligt var fundet fejl i algoritmen til wireless, og derfor skulle radiomodulet opdateres.. Nogle af de første 6.1 controllere kunne dog ikke opdateres i radiomodulet, og man kunne så få dem ombyttet.. Det viste sig dog at det ikke hjalp, og ombytningen af de controllere blev således stoppet igen. 

Her er også et LINK til en gammel tråd om samme problem... Link til LK's meddelelse om problemet er desværre dødt, efter de lavede ny hjemmeside, men der stod noget i stil med, at de var klar over problemet, men ikke vidste hvad det skyldtes. De skrev dog at det hverken var SW eller HW som var problemet, og at de arbejdede på en løsning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, TorbenSørensen skrev:

Her er også et LINK til en gammel tråd om samme problem... Link til LK's meddelelse om problemet er desværre dødt, efter de lavede ny hjemmeside, men der stod noget i stil med, at de var klar over problemet, men ikke vidste hvad det skyldtes. De skrev dog at det hverken var SW eller HW som var problemet, og at de arbejdede på en løsning. 

Har lige læst den gamle tråd lidt igennem.

Ved ikke om det er en samme fejl med flere typer udfald, eller  forskellige fejl.

Jeg kan se i den gamle tråd at de kunne styre lyset via appen. Det kan jeg ikke.

Først oplevede jeg det med første LU, så troede jeg det var gået i stykke og skiftede det ud. Dagen efter var fejlen tilbage. og det er kun dette ene LU, ud af en 10-12 stykker. Det er det som sidder nærmest antennen. 

Lyset stod tændt hele natten, da jeg ikke kunne slukke det. Her til aften kunne jeg pludselig igen regulere, men kun een gang. Nu er det endnu en nat med tændt lys.

Har lige lavet en link test. Den lykkedes og der står OK (41 RSSI) Men kan stadig intet gøre. Så prøvede jeg at unlinke og nu kan jeg ikke linke den.

Problemet kunne ikke afhjælpes med genstart eller sluk af strøm.

 

Tænker ikke at en anden opsætning i Visual, afhjælper problemet. Enten må der være en fejl i radiomodulet i controlleren eller også hardwaren i LU

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Prøv når problemet er der, at starte serviceview og se om du kan styre niveauet direkte på dimmeren i venstre skærmhalvdel - altså udenom funktionsblokken. Enten ved at justere %-sats eller påvirke de 2 udgange til at justere lysstyrken op/ned. 

Er afprøvet og afhjælper desværre ikke problemet. :mellow:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Prøv når problemet er der, at starte serviceview og se om du kan styre niveauet direkte på dimmeren i venstre skærmhalvdel - altså udenom funktionsblokken. Enten ved at justere %-sats eller påvirke de 2 udgange til at justere lysstyrken op/ned. 

Det kan jeg ikke her, og har også dokumenteret dette med videoer og sendt til Schneider. Både videoer hvor det er låst ift brug af fysiske tryk og i serviceview, og så hvor det virker igen efter controller genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Kan ikke lige se at jeg går glip af nogle fordele ved at styre dem som jeg gør.. Det er jo kun selve touch-funktionen jeg laver på en anden måde - altså når jeg via mit tryk vil regulére lysstyrken op/ned. Der er jo stadig tilbagemelding og info om %-sats.. Jeg bruger også stadig scenariet på dimmeren, hvis jeg bare vil fremkalde en fast %-sats.

Måske fordi vi bruger dem forskelligt. 
Alle mine dimmere tænder på scenarie, som er det mest normal brug for den pågældende lampe/lys. Og skal det justeres, ja så må man have fingere på knappen igen.
Jeg synes ikke det giver mening at tænde på touch, og holde fingeren på i den tid det kræver at nå det niveau man normalt bruger. Så kan man jo lige så godt bruge Uni400 dimmeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Prøv når problemet er der, at starte serviceview og se om du kan styre niveauet direkte på dimmeren i venstre skærmhalvdel - altså udenom funktionsblokken. Enten ved at justere %-sats eller påvirke de 2 udgange til at justere lysstyrken op/ned. 

Det prøvede jeg også, den ene gang jeg oplevede et problem med et ø80 lampeudtag (dimmer). Jeg kunne intet gøre ved det. 
Lampeudtaget kom først til live, efter spændingen havde været taget fra controlleren. Der havde det kørt i 76 dage uden problemer. Og siden det skete, har det ligeledes kørt uden problem. Jeg har slet ikke problemerne som Szafranski eller coralreef. Jeg har 4 stk ø80 og 4 stk Uni250.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Måske fordi vi bruger dem forskelligt. 
Alle mine dimmere tænder på scenarie, som er det mest normal brug for den pågældende lampe/lys. Og skal det justeres, ja så må man have fingere på knappen igen.
Jeg synes ikke det giver mening at tænde på touch, og holde fingeren på i den tid det kræver at nå det niveau man normalt bruger. Så kan man jo lige så godt bruge Uni400 dimmeren.

Jeg bruger primært også scenarie. Men muligheden for Touch er jo en del af produktet og bør derfor også virke efter hensigten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok