Hop til indhold

Jagten på den perfekte halogen erstatning - TESTEN - Ingen kommentar


Szafranski
 Share

Bedst Halogen erstatning  

7 stemmer

  1. 1. Hvilken synes i gengiver farven bedst.

    • Sunflux
      5
    • Tech-Line
      0
    • Philips
      0
    • Osram
      2
    • Nordtronix
      0


Recommended Posts

Kommenter venligst her - 

 

Det var forkerte billeder af Nordtronic i første vedhæftning

 

SÅ blev jeg færdig med de pærer som jeg havde til rådighed.

Jeg har noteret mig hvordan lyskilderne opfører sig, men dette har ikke været mit primære mål med denne test. 

Den handler om at finde den bedste erstatning for halogenen, i forhold til farve gengivelsen.

 

Fra min første post har jeg fjernet Philips LEDspotMV DimTone 4.5-50W, da den er udgået af produktion.

 

Jeg har skrevet Min. værdi. på WLU ind, sådan at i kan se hvor 0 starter og også for at kunne køre samme % på alle spot.

Halogenen har jeg sat til Min. værdi. på 20%, da den under, nærmest er usynlig.

På Unidimmeren har alle pærerne svært ved at dæmpe lige så langt ned i forhold til på WLU. Men jo flere der er på, jo længere ned kan de dæmpes.

De % satser jeg har sat ved Unidimmeren, er et skøn.

Nogen af pærerne kan dæmpes længere ned på WLU ved LR, men dette give flimmer på lavere niveau. 

 

Sunflux pæren er venligst udlånt af Mike fra Sunflux.

Jeg har sendt mails til flere, i håb om at jeg kan få et par, som kan tilføjes til listen senere.

 

Ønsker følgende til test.

Megaman GU10 6W LED reflektor PAR16 35° dim to warm

HiluX R10 DimTone LED PAR16 7W/927 (55W) 60° GU10 Dæmpbar - EAN 5605164231649

Civilight Lighting Halight GU10 6W LED-spot 345lm RA90 dim2warm - 2200-2700K - EAN 6901029227109

Civilight Lighting HALED III GU10 9W 500lm RA95 dim2warm - 2300 til 2700K - EAN 6901029055009

 

 

 

LED Test Rev. 1.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Fed opstilling. Og jeg kan også godt leve med at din opstilling ikke tager hensyn til Ra værdien, da du søger lyset sammenlignet med Halogen under dine forhold.
(Skal du vise Ra forskelle på en effektiv måde, så skal du have noget med farver på). 

Det bekymre mig Philips er så elendig når det er en Dimtone pære. Men jeg bemærker at du kun har brugt een pære (i venstre side) på Philips testen. Hvad er årsagen til det??

Fælles for dem alle er dog - De er alle elendige, når de dæmpes. Nogle meget værre end andre. Specielt Philips går det helt galt for, synes jeg. Nordtronic og Osram ligger også godt i bunden. Overraskende er Tech-line, selvom den er katastrofal ved ved 10%.
Skuffende er Sunflux, når man tænker på prisen. Den er meget rød og meget kraftig ved 30%. Men over-all, så er det helt klar den der vinder denne battle. 

PS. Hvilken Halogen pære har du testet op imod - Det er værd at få det med. Og måske 2 sprit nye halogenpærer. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Kandersen skrev:

Fed opstilling. Og jeg kan også godt leve med at din opstilling ikke tager hensyn til Ra værdien, da du søger lyset sammenlignet med Halogen under dine forhold.
(Skal du vise Ra forskelle på en effektiv måde, så skal du have noget med farver på). 

Det bekymre mig Philips er så elendig når det er en Dimtone pære. Men jeg bemærker at du kun har brugt een pære (i venstre side) på Philips testen. Hvad er årsagen til det??

Fælles for dem alle er dog - De er alle elendige, når de dæmpes. Nogle meget værre end andre. Specielt Philips går det helt galt for, synes jeg. Nordtronic og Osram ligger også godt i bunden. Overraskende er Tech-line, selvom den er katastrofal ved ved 10%.
Skuffende er Sunflux, når man tænker på prisen. Den er meget rød og meget kraftig ved 30%. Men over-all, så er det helt klar den der vinder denne battle. 

PS. Hvilken Halogen pære har du testet op imod - Det er værd at få det med. Og måske 2 sprit nye halogenpærer. 
 

Nordtronic er mine nuværende. De er uden dimtone, mente eller jeg havde noteret det.

Philips pæren var der desværre kun en på lager af, derfor kun en. 

Det er to helt nye Philips 50w de er sat op mod.

Laver gerne flere test med de forskellige pærer, under forskellige forhold. Hvis der er specifikke ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Det er to helt nye Philips 50w de er sat op mod.

Sådan skal det være :D

5 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Laver gerne flere test med de forskellige pærer, under forskellige forhold. Hvis der er specifikke ønsker.

Jeg ved ikke helt hvad det skulle være. Som nævnt tidligere, så skal du ligesom tage udgangspunkt i, hvad det er du vil med test resultaterne. Fx Ra skal testes med en farvepalette, for at give en ide om, hvordan den er, fordi Ra værdien er pærens (lyset) evne til at gengive farverne korrekt. Det er fx rigtig skidt at stå i køkkenet med et lys der umiddelbart ser godt ud, men bøffen du står og steger, den ser grå og trist ud ;). Endnu værre er det, at servere den på spisebordet med lys hængende over, der får den samme bøf til at se grøn ud :D 

Men sådan som du har lavet det, der synes jeg det er ret godt, specielt fordi de hver i sær netop viser, hvor store problemer de egentlig har med lyset, når det dæmpes.  

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, Kandersen skrev:

Sådan skal det være :D

Jeg ved ikke helt hvad det skulle være. Som nævnt tidligere, så skal du ligesom tage udgangspunkt i, hvad det er du vil med test resultaterne. Fx Ra skal testes med en farvepalette, for at give en ide om, hvordan den er, fordi Ra værdien er pærens (lyset) evne til at gengive farverne korrekt. Det er fx rigtig skidt at stå i køkkenet med et lys der umiddelbart ser godt ud, men bøffen du står og steger, den ser grå og trist ud ;). Endnu værre er det, at servere den på spisebordet med lys hængende over, der får den samme bøf til at se grøn ud :D 

Men sådan som du har lavet det, der synes jeg det er ret godt, specielt fordi de hver i sær netop viser, hvor store problemer de egentlig har med lyset, når det dæmpes.  

Jeg har nok ikke den tekniske snilde til, at kunne lave en korrekt gengivelse af Ra værdien og bare stole blindt på deres egne tal. 

Mit nuværende setup er alm 12v halogen i køkkenet, på jernkernetrafoer og de skal måske på sigt skiftes ud. 

Over spisebordet har jeg 2 E27 Philips dimtone og dem er jeg faktisk rimelig glad for. Har haft købt flere og overvejer også lidt test af dem. Kunne faktisk være rart, at kunne definere Ra værdien.

1.sal, børnenes værelser + bad.

12v halogen, det giver rigtig hyggeligt lys i aften timerne

I 2015 blev jeg færdig med en tilbygning på 50m2. Her blev der monteret 230v led spot (Nordtronic) og lyset er simpelthen så trist, når det er dæmpet.

Så vil udskifte dem alle, men også være sikker på, at jeg valgte de rigtige pærer. Her af kom det til min test.

Ergo har Ra værdien ikke den største prioritet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du synes lyset er i orden, så er Ra værdien måske heller ikke så vigtig. Men nogle steder kan den have stor indflydelse, og det er netop der hvor man har behov for at farverne gengives korrekt. Køkkenet og spisebordet er et af de steder, efter min mening. Jeg hader hvis maden ligner noget der er løgn. En entre eller lign. der er det mindre vigtigt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Kandersen skrev:

Hvis du synes lyset er i orden, så er Ra værdien måske heller ikke så vigtig. Men nogle steder kan den have stor indflydelse, og det er netop der hvor man har behov for at farverne gengives korrekt. Køkkenet og spisebordet er et af de steder, efter min mening. Jeg hader hvis maden ligner noget der er løgn. En entre eller lign. der er det mindre vigtigt. 

Skal du ikke bare vænne dig til en ny farve på din bøf :P:D

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Ja en bøf er ikke ensbetydene med et stykke rødt kød i disse "spis økologisk tider".

Den kan være lavet af soyabønner og det der er værre, og derfor skal den lyse grønt. Alt andet er jo "snyd".

Det er ikke, har aldrig været og vil aldrig nogensinde blive en bøf. Det er en psykisk syg undskyldning for at tvinge sig selv til at spise noget uspiseligt, og samtidig bilde sig selv ind, at det er noget andet. Og så kalder de det gud hjælpe mig for sundt! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Venter spændt. 

Hilux LED er lige vendt tilbage og de sender et par som kan tilføjes testen :D

Er helt sikker på de vil imponere og ligge i top sammen med Sunflux.

Har dog ikke selv teste andre Dimglow men kan godt selv lide den varme orange farve de har når de er dæmpet helt ned (ifht ikke Dimglow), men det er dog  lige på grænsen til at blive for meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Er helt sikker på de vil imponere og ligge i top sammen med Sunflux.

Har dog ikke selv teste andre Dimglow men kan godt selv lide den varme orange farve de har når de er dæmpet helt ned (ifht ikke Dimglow), men det er dog  lige på grænsen til at blive for meget.

Er imponerende at små danske virksomheder som Sunflux og muligvis HiluX kan slå Philips og Osram på lys :o

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Er imponerende at små danske virksomheder som Sunflux og muligvis HiluX kan slå Philips og Osram på lys

Nix, fordi for Sunfluks og Hilux der er det mærkesager for dem, at lyset skal være så perfekt som muligt. Derfor bruger de også andre typer dioder/teknik. Men de koster så også noget mere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 1/30/2018 at 17:15 , Lars Jacobsen skrev:

Er helt sikker på de vil imponere og ligge i top sammen med Sunflux.

Har dog ikke selv teste andre Dimglow men kan godt selv lide den varme orange farve de har når de er dæmpet helt ned (ifht ikke Dimglow), men det er dog  lige på grænsen til at blive for meget.

Fik taget lidt billeder i går og er faktisk ikke lige så begejstret som dig :wacko:

De skal sættes til en min. værdi på 18% for at få dem til at tænde samtidig og de flimrer, hvis de er under. 

Når de så er sat til 18%, så tænder de på relativt højt niveau.

Efter weekenden ligger jeg en ny pdf op. Jeg forsøger her at give et billede af CRi værdien på de forskellige pærer

 

Samtidig har SG armatur også valgt at sende et par pærer. 

Har du prøvet dem før? Jeg ved vi bruger dem i vores huse og de har en utrolig høj finish. Har  stået og kigget lidt på dem hos AO

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke lavet grundig test ligesom dig mht hvor mange/få der skal til at benyttes uden flimmer. Har heller ikke wireless og kan bestemme tænd niveau, men blot 7 stk. koblet på en almindelig uni400  i køkkenet. Og her regulere de fint uden flimmer, og nærmest ned til 1% (eller hvad minimum nu er på en unidimmer).

Kan sagtens være når jeg ser dine sammenligninger at Sunflux er den bedste. Jeg har bare ikke haft andre DIMTONE, og sammenlignet med de almindelige jeg hidtil har haft er de ganske udmærket (= meget bedre).

Overvejer faktisk Phillips DIMTONE til et par andre rum/værelse der har 9 spot hver. De fået til ca. halv pris så det har en betydning med det antal. 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Jeg har ikke lavet grundig test ligesom dig mht hvor mange/få der skal til at benyttes uden flimmer. Har heller ikke wireless og kan bestemme tænd niveau, men blot 7 stk. koblet på en almindelig uni400  i køkkenet. Og her regulere de fint uden flimmer, og nærmest ned til 1% (eller hvad minimum nu er på en unidimmer).

Kan sagtens være når jeg ser dine sammenligninger at Sunflux er den bedste. Jeg har bare ikke haft andre DIMTONE, og sammenlignet med de almindelige jeg hidtil har haft er de ganske udmærket (= meget bedre).

Overvejer faktisk Phillips DIMTONE til et par andre rum/værelse der har 9 spot hver. De fået til ca. halv pris så det har en betydning med det antal. 

Hvis jeg sammenligner halogen med Philips dimtone, så er den hvid i farven. Men sætter jeg den op mod mine nuværende Nordtronic, så er der en verden til forskel. 

Og vil give dit ret i, at en pris forskellen også har en betydning. 

Dimtone er stadig et forholdsvist nyt produkt og derfor vil det ærgre mig at købe en pære til 200kr, for at de sender en ny forbedret udgave på gaden om et år.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Dimtone er stadig et forholdsvist nyt produkt og derfor vil det ærgre mig at købe en pære til 200kr, for at de sender en ny forbedret udgave på gaden om et år.

Det er lige netop det der har holdt mig tilbage, ift bare at skifte dem alle sammen.

De bliver hele tiden bedre og bedre, og prisen falder. Spørgsmålet er så bare hvornår man slår til. Det er næsten ligesom med med TV. Kan huske da jeg købte mit første (skrummel af et) 21" stereo TV til kr. 10.000 i 1980 tror jeg det var. Nu har vi så lige købt et 43" 4K til knægten for kr. 3.000

Link til kommentar
Del på andre sites

På 3/2/2018 at 13:23 , Lars Jacobsen skrev:

Kan huske da jeg købte mit første (skrummel af et) 21" stereo TV til kr. 10.000 i 1980 tror jeg det var. Nu har vi så lige købt et 43" 4K til knægten for kr. 3.000

Til gengæld skal du ikke forvente en levetid (teknisk levetid) på mere end end 2-4 år. 
Dit gamle 21" til 10.000 var sandsynligvis ikke til at slå ihjel, og der var ikke en masse software opdateringer osv, som der skal tiden skal vedligeholdes. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok