Hop til indhold

Jagten på den perfekte halogen erstatning


Szafranski
 Share

Recommended Posts

Ville lige dele lidt erfaring, da jeg tester led spot på livet løs. 

Alle lyskilder jeg tester bliver afprøvet på Unidimmer 400, samt Wireless LU HW2.

Tester kun lyskilder med Dimtone - Dim2Warm - GlowDim, altså lyskilder som sænker Kalvin graden, i takt med lysniveauet

På Unidimmeren tænder alle Led ca. 25%, sammenlignet med WLU. Dog kun testet med en af hver pære. Så det kan være at de kan dæmpes ydeligere, ved flere forbundne.

 

Billede 1: 

Alm. 50w Halogen.

 

Billede 2: 

Tech-Line

7W - 350Lu - 36° - Ra96 - 1800-2700K (https://www.lite-house.dk/)

Giver et meget rødt lys, ved få procent.

Når de slukkes, forbliver den ene tændt. Det gælder både på WLU & UNI

 

Billede 3:

Philips led spot value 

4.9W - 355LU - 36° - Ra90 - 2200-2700K

Denne pære tænder fra 11% på WLU.

Har testet med 1 stk. Den tænder slukker fint på både UNI & WLU

Lille tendens til flimmer, ved lav lys styrke.

Lidt højere varmeudvikling end øvrige led. Baseret på glas

 

Billede 4:

Osram Led GlowDim

5.5w - 380LU - 36° - Ra80 -2200-2700K

På Unidimmeren tænder den på omkring 25%

Har testet med to stk, og ved to stk blinker lysene, når de er slukket. Gælder både WLU & UNI

 

Billede 5:

Philips Master Ledspot 

4w - 280Lu - 40° - Ra80 - 2200-2700K

Har kun haft en til test og den slukker ikke ved 0%

 

Billede 6: Nordtronic (Mine nuværende)

5w - 40° - 2700K 

Kan dæmpes meget langt ned på både WLU, dog med tendens til flimmer. 

 

Personligt synes jeg bedst om Osram pæren, men der skal en modstand på, for at få den til at virke optimalt.

Der efter kommer Philips led spot value, som også givet et fint lys og bare virker 

Alle pærerne dæmper faktisk utrolig blødt i forhold til mine Nordtronic

Følgende bliver testet snarest 

SUNFLUX GU10 6W CTC 2100-2700K RA95 DIM 60°

Civilight Dæmpbar GU10 LED pære i glas - Ra 90 - 6 watt (50W) Dim2warm

HiluX R10 - Dæmpbar - 60° - Dimtone

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Interesant og fin sammenligning. Viser tydeligt hvor grå/blåligt LED lyser når de er dæmpet selvom det er DIMTONE.

Hvor mange % er det reguleret ned til på billederne ?

ps: hvor mange fejl skal vi finde ? Jeg kan umiddelbart finde 2, der mangler et par sandaler på billede 5 og så ser det ud som bilen ikke er der på billede 1 :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

18 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Interesant og fin sammenligning. Viser tydeligt hvor grå/blåligt LED lyser når de er dæmpet selvom det er DIMTONE.

Hvor mange % er det reguleret ned til på billederne ?

ps: hvor mange fejl skal vi finde ? Jeg kan umiddelbart finde 2, der mangler et par sandaler på billede 5 og så ser det ud som bilen ikke er der på billede 1 :lol:

Troede faktisk du havde fået øje på den skæve stikkontakt :lol:

Jeg har måtte dæmpe uens. Da ikke alle lyse ens på samme niveau. Så det er lidt på slum. Jeg kunne sagtens dæmpe længere ned og på bl.a. Osram, få en lidt rødligere farve. Men så ville det være svært at sammenligne med halogenen, da den er nogle lavere i lysstyrke, end led på laveste niveau. 

Kantilføje at de alle giver et flot lys på over 50%.

Men nu leder jeg efter den lidt mørkere/hyggeligere glød, som en halogen giver, ved svagt lys

Link til kommentar
Del på andre sites

10 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Du har ikke testet nogle fra sunflux?

Ikke endnu, men håber det bliver muligt. 

Jeg har været så fræk at skrive en mail direkte til dem, om der er muligt at få et par til test og linket til denne tråd, så de kan se at det er til en reel test.

Dog vil jeg være rigtig spændt på om deres pris i den høje ende, kan forsvares mod en pris på 50-60kr for bl.a. Philips og Osram

Link til kommentar
Del på andre sites

En specifik ting springer mig i øjnene..
Det er som om der kommer noget andet lys ind og genere til venstre side over vinduet virker blålig, som kan være med til at give problemer. Specielt udpræget på billederne 1, 3, 4 og 5.

En anden ting. 
Jeg vil foretrække at have billederne side og side, evt i mindre størrelser. Forumet her kan ikke gøre det, men jeg tænker om en mulighed var at du lagde dem ind i et billede i Paint eller lign program. 

Billederne:
1. Ser mystisk ud af en halogen at være. Mit gæt er at kameraet er kommet til kort.
2. Ser ud af helvedes til.
3. Et okay lys. 
4. Lidt mere rød igen.
5 og 6. Meget ens. 5 er dog lidt mere rød.

Personligt kan jeg nok bedst li billede 3.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, Kandersen skrev:

En specifik ting springer mig i øjnene..
Det er som om der kommer noget andet lys ind og genere til venstre side over vinduet virker blålig, som kan være med til at give problemer. Specielt udpræget på billederne 1, 3, 4 og 5.

En anden ting. 
Jeg vil foretrække at have billederne side og side, evt i mindre størrelser. Forumet her kan ikke gøre det, men jeg tænker om en mulighed var at du lagde dem ind i et billede i Paint eller lign program. 

Billederne:
1. Ser mystisk ud af en halogen at være. Mit gæt er at kameraet er kommet til kort.
2. Ser ud af helvedes til.
3. Et okay lys. 
4. Lidt mere rød igen.
5 og 6. Meget ens. 5 er dog lidt mere rød.

Personligt kan jeg nok bedst li billede 3.
 

Det blålige lys som kommer ind, er simpelthen computeren. Den blev brugt til serviceview. Der var en ældre halogen jeg havde liggende og da den ikke er sat helt korrekt op i dåsen, så kaster den lyset bag ud.

Den røde farve kan jeg faktisk godt li. Især når jeg kommer på mit gamle badeværelse, hvor der sidder gu5.3 halogen. Det giver en hyggelig og behagelig stemning. Den skal selvfølgelig kun være der, ved lavt niveau

Prøver at skyde et par nye billeder i morgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også løbende købt en håndfuld forskellige GU10 LED der skulle være dæmpbare, med de var ikke DIMTONE. Det er primært de billige fra Harald skrald og IKEA. 

Har dog også denne Hilux Dimtone som er super flot:

https://detled.dk/gu10-led-der-erstatter-45-50w/1513-hilux-r10-gu10-led-paere-dimtone-7w-1800-2700k-380lm-ra95-60.html

 

Kunne være jeg skulle lave et lignende setop og publicere nogle billeder.

 

 

PS: Den skæve stikkontakt er der jo på alle billerne så det er ikke en "find 5 fejl" ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Taget prisen i betragtning, så ja.

Men som skrevet længere oppe, så er jeg spændt på om den virkelig kan leve op til sin pris. 

Håber de kommer i morgen.

Super godt initiativ. Personligt har jeg ikke set noget bedre en Hilux på en wireless dimmer, men de er lidt pebrede.

Ser frem til den videre test.B).

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Jørgen Møllegaard skrev:

Super godt initiativ. Personligt har jeg ikke set noget bedre en Hilux på en wireless dimmer, men de er lidt pebrede.

Ser frem til den videre test.B).

Enig ville også have startet ud med Hilux eller sunflux. Mht pris så betyder pris i dag reelt næsten intet grundet de lange levetider op mod 50.000 timer. Har man den tændt 5 timer dagligt har den en levetid på ca. 27 år - i det “lys” er 100 kr. til eller fra jo nærmest irrelevant.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Enig ville også have startet ud med Hilux eller sunflux. Mht pris så betyder pris i dag reelt næsten intet grundet de lange levetider op mod 50.000 timer. Har man den tændt 5 timer dagligt har den en levetid på ca. 27 år - i det “lys” er 100 kr. til eller fra jo nærmest irrelevant.

 

Ah... ikke helt, når man som mig er gået helt amok med GU10 spots, (læs 100+) så er det noget af en udskrivning.. :wub:

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Ah... ikke helt, når man som mig er gået helt amok med GU10 spots, (læs 100+) så er det noget af en udskrivning.. :wub:

Men Peter har jo lidt ret i det han skriver.

Som du siger, så er det en stor udskrivning. Men det er jo en engangs-udskrivning. Og holder pærerene det producenterne lover, så er det jo begrænset hvad den mer-pris betyder på +25 år. Statistisk set burde dine dæmpere og/eller moduler, controlleren stå af/blive forældet før det (lidt stof til eftertanke, når du påtænker at skifte dem :D)

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kandersen skrev:

Men Peter har jo lidt ret i det han skriver.

Som du siger, så er det en stor udskrivning. Men det er jo en engangs-udskrivning. Og holder pærerene det producenterne lover, så er det jo begrænset hvad den mer-pris betyder på +25 år. Statistisk set burde dine dæmpere og/eller moduler, controlleren stå af/blive forældet før det (lidt stof til eftertanke, når du påtænker at skifte dem :D)

Ja, både og. Hvis vi omregner prisen til procent. Er pæren tilsvarende 230% bedre, end pæren fx. pæren fra Osram til 60kr og er levetiden det længere. For mig handler det egentlig ikke om prisen, mere mere kvaliteten af lyset. Og er pæren til 200kr, i mine øjne den helt perfekte pære, så giver jeg det gerne.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Hvis vi omregner prisen til procent. Er pæren tilsvarende 230% bedre, end pæren fx. pæren fra Osram til 60kr

JA!!! :D (beklager, men de Osram pærer (spot) jeg har haft, de stinker ærligt talt, så lige præcis på det område er min mening, at alt er bedre).

 

10 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

er levetiden det længere.

Det er til gengæld et stort spørgsmål som er enormt svært at svare på, altså før levetiden er overstået. Så spørg mig igen om 25 år :wacko:
Vi kan kun tro på hvad producenterne siger, og regne ud fra det. Virkeligheden har omvendt flere gange vist, at det som producenterne siger, det holder ikke. Jeg har set folk udtale adskillige LED pærer er "gået" inde for det første år. I sig selv burde det slet ikke være muligt. Ingen har dog forfulgt sagen og gået til producenten, desværre nok fordi vi simpelthen er vant til at pærerene går "jævnligt" fra de traditionelle pærer. Og det er faktisk et problem, når vi står med et produktblad som siger fx 50.000 timer.

 

14 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

For mig handler det egentlig ikke om prisen, mere mere kvaliteten af lyset. Og er pæren til 200kr, i mine øjne den helt perfekte pære, så giver jeg det gerne.

Det er lige præcis den holdning som vi bør holde fast i, som forbrugere. Altså forudsat at produktet netop er i orden. Men det kolidere også lidt med vores grundvold, der som udgangspunkt siger, at vi vil have alting billigst muligt. Det betyder at der fx også bliver plads til LED pærer med elendigt lys, og de bliver rask væk solgt, primært fordi de er billige. 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Kandersen skrev:

JA!!! :D (beklager, men de Osram pærer (spot) jeg har haft, de stinker ærligt talt, så lige præcis på det område er min mening, at alt er bedre).

 

Det er til gengæld et stort spørgsmål som er enormt svært at svare på, altså før levetiden er overstået. Så spørg mig igen om 25 år :wacko:
Vi kan kun tro på hvad producenterne siger, og regne ud fra det. Virkeligheden har omvendt flere gange vist, at det som producenterne siger, det holder ikke. Jeg har set folk udtale adskillige LED pærer er "gået" inde for det første år. I sig selv burde det slet ikke være muligt. Ingen har dog forfulgt sagen og gået til producenten, desværre nok fordi vi simpelthen er vant til at pærerene går "jævnligt" fra de traditionelle pærer. Og det er faktisk et problem, når vi står med et produktblad som siger fx 50.000 timer.

 

Det er lige præcis den holdning som vi bør holde fast i, som forbrugere. Altså forudsat at produktet netop er i orden. Men det kolidere også lidt med vores grundvold, der som udgangspunkt siger, at vi vil have alting billigst muligt. Det betyder at der fx også bliver plads til LED pærer med elendigt lys, og de bliver rask væk solgt, primært fordi de er billige. 

Hvis pærerne holder under et år, så kan man i næsten alle tilfælde få den ombyttet. En pærer kan jo sagtens gå i stykker efter 2 dage, hvis der er en produktfejl - ja selv ikke virke Norman køber den. Det vil enhver der ved det mindste om elektronik vide.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvis pærerne holder under et år, så kan man i næsten alle tilfælde få den ombyttet. En pærer kan jo sagtens gå i stykker efter 2 dage, hvis der er en produktfejl - ja selv ikke virke Norman køber den. Det vil enhver der ved det mindste om elektronik vide.

Korrekt. Men jeg havde altså 3 pærer som gik efter 3 år. Heldigvis for mig, så har producenten alligevel ombyttet. Står jeg med en pære til +150kr og producenten ikke vil ombytre, så har det været en dyr fornøjelse 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil da dele mine oplevelser mht levetid på lyskilder.

Har de sidste 6 år haft tællere på alle mine IHC lampeudtag og dermed lidt styr brugen. Registrerer dog ikke antal tænd/sluk som jo også er relevant.

mht LED så opleveder jeg at i mine udelamper rundt på huset der holder de ikke helt så længe. Har 15 lamper med 2 lyskilder i hver. Da der ikke er det store krav til lyskvaliteten er det primært de billige fra Harald og lign. De holdt dog ikke særlig længe. under ½ år så der fik jeg pengene tilbage. Så nu er det lidt blandet der sidder der. De er i snit tændt 228 timer/år og har ialt brændt 1.369 timer de sidste 6 år. Så har jeg også et par 1-2w af de helt gamle og første udgaver hvor det er rigtige lysdioder der sider inden i en glasindkapsling. De sider på et par søjler ved indkørslen og er altid tændt når det er mørkt ca. 4.000 timer/år og de fungere stadig her på 4. år efter 16.000 timer.

Så har jeg 3 bad/toiletspejle med 2x13w lysstofrør. De brænder også ud for et godt ord. Er vel skiftet 3-4 gange hver. Her siger tællerene 139, 214 og 328 timer/år samt 832, 1.282 og 1.970 timer ialt de sidste 6 år Men for et par måneder siden er driverne i 2 af spejlene så stået helt af og kan ikke tænde så de er lige skiftet. De holdt så 8 år ialt.  Det 3. og sidste spejl har der hidtil ikke været knas med, men nu begynder det også at sætte ud og ikke vil tænde en gang i mellem. Det er sikkert bare en kondensator der er tørret ud, men de nye drivere har "softtænd" så forhåbentlig er de mere skånsomme for rørene og giver længere levetid.

Så overall er jeg lidt "skeptisk" mht til udskiftningen til LED, og farer ikke lige ud og køber en lyskilde til + 100 kr/stk. For jeg har som mere end 100 indendører og 32 udenfor. Nå ja så har jeg også 10 stk 9W PL rør i lamperne i min garage. De er kun skiftet 1 gang i de 8 år og er tændt 113 timer/år ialt 676 timer de seneste 6. Dem har jeg lige skiftet til nogle 5W LED udgaver købt hjem direkte fra Kina. Så må vi se hvor længe de holder (De giver dog noget mere lys end PL rørene selvom der ikke er så meget at spare på wattene). 

Og blot til sammenligning har jeg 13 julestjerner med gammeldags glødeprærer som vi hænger op indendører hver jul/vinter. De er tændt 431 timer/år og fungere alle stadigvæk her på 8 år.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Vil da dele mine oplevelser mht levetid på lyskilder.

Har de sidste 6 år haft tællere på alle mine IHC lampeudtag og dermed lidt styr brugen. Registrerer dog ikke antal tænd/sluk som jo også er relevant.

mht LED så opleveder jeg at i mine udelamper rundt på huset der holder de ikke helt så længe. Har 15 lamper med 2 lyskilder i hver. Da der ikke er det store krav til lyskvaliteten er det primært de billige fra Harald og lign. De holdt dog ikke særlig længe. under ½ år så der fik jeg pengene tilbage. Så nu er det lidt blandet der sidder der. De er i snit tændt 228 timer/år og har ialt brændt 1.369 timer de sidste 6 år. Så har jeg også et par 1-2w af de helt gamle og første udgaver hvor det er rigtige lysdioder der sider inden i en glasindkapsling. De sider på et par søjler ved indkørslen og er altid tændt når det er mørkt ca. 4.000 timer/år og de fungere stadig her på 4. år efter 16.000 timer.

Så har jeg 3 bad/toiletspejle med 2x13w lysstofrør. De brænder også ud for et godt ord. Er vel skiftet 3-4 gange hver. Her siger tællerene 139, 214 og 328 timer/år samt 832, 1.282 og 1.970 timer ialt de sidste 6 år Men for et par måneder siden er driverne i 2 af spejlene så stået helt af og kan ikke tænde så de er lige skiftet. De holdt så 8 år ialt.  Det 3. og sidste spejl har der hidtil ikke været knas med, men nu begynder det også at sætte ud og ikke vil tænde en gang i mellem. Det er sikkert bare en kondensator der er tørret ud, men de nye drivere har "softtænd" så forhåbentlig er de mere skånsomme for rørene og giver længere levetid.

Så overall er jeg lidt "skeptisk" mht til udskiftningen til LED, og farer ikke lige ud og køber en lyskilde til + 100 kr/stk. For jeg har som mere end 100 indendører og 32 udenfor. Nå ja så har jeg også 10 stk 9W PL rør i lamperne i min garage. De er kun skiftet 1 gang i de 8 år og er tændt 113 timer/år ialt 676 timer de seneste 6. Dem har jeg lige skiftet til nogle 5W LED udgaver købt hjem direkte fra Kina. Så må vi se hvor længe de holder (De giver dog noget mere lys end PL rørene selvom der ikke er så meget at spare på wattene). 

Og blot til sammenligning har jeg 13 julestjerner med gammeldags glødeprærer som vi hænger op indendører hver jul/vinter. De er tændt 431 timer/år og fungere alle stadigvæk her på 8 år.

Interessant. Derfor brude producenterne af pærene også tilbyde en noget længere garanti. Men de må jo åbenbart selv være i tvivl om levetiden .

Jeg er ikke den store tilhænger af LED. Men da det er fremtiden, så må jeg forholde mig til det. 

Den besparelse du har i kWh el, bruger du blot mere i varme, I hvert fald indendørs og i Ingen kender til levetiden på LED'en, da den i princippet stadig er meget ny.

Men når jeg så står for udskiftning af lyskilder her hjemme, så bliver det til LED og mine tidligere køb har desværre skuffet mig. Her tænker jeg udelukkende farve.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Yep helt enig. LED giver ikke det "lækre lys" som halogen, og heller ikke den store besparelse i kr/øre for mig. Der skal ganske rigtigt lidt mere varme til, men det laver jordvarmen med en årlig (S)COP på 3,5 så.....no problem.

Det er noget andet når vi taler (tøj)butikker. Her er elafgiften (til de varmegivende halogen) fradragsberettiget, men skiftes der til LED og man så skal kompensere med (fjern)varme, så det det ikke fradragsberettiget, da der her er tale om "comfort". 

Nå må hellere lade være med at hijacke tråden mere, så tilbage til emnet og test af LED lyskilder.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok