Hop til indhold
  • 0

RP3 vil ikke installere OpenHab


Morten Stryhn
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt en Raspberry Pi 3 og har downloadet OpenHabian fra openhab.org, men efter at have pakket filen ud på SD kortet med Etcher og sat kortet over i den nye RPI3, tilsluttet netværkskabel og strøm, sker der ikke noget efter ca 15 min., hvor den har loaded en masse filer. Selvom jeg genstarter RPI3 og giver den nogle minutter til at starte op, kan jeg ikke få kontakt med den via hverken kablet eller wifi forbindelse. Hvis jeg tilslutter et HDMI kabel, kan jeg se at den loader de samme filer hver gang jeg starter den - altså ser det ud til at den ikke kan færdiggøre Openhabian-installationen.

Er der nogle tips eller råd fra jer?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Så har jeg fået installeret OpenHab på RPI3 - jeg valgte at installere den direkte fra RPI3 via terminal/Putty.

Det virkede og nu er jeg klar til at putte bindingerne ind, men er der andre addons end IHC der skal installeres først for at IHC bindingen virker? Når jeg installerer IHC bindingen skriver den at den er installeret, men jeg kan ikke konfigurerer den, da den slet ikke vises.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Morten Stryhn skrev:

Så har jeg fået installeret OpenHab på RPI3 - jeg valgte at installere den direkte fra RPI3 via terminal/Putty.

Det virkede og nu er jeg klar til at putte bindingerne ind, men er der andre addons end IHC der skal installeres først for at IHC bindingen virker? Når jeg installerer IHC bindingen skriver den at den er installeret, men jeg kan ikke konfigurerer den, da den slet ikke vises.

Der ligger en fil under services folderen som du skal bruge til at configurere IHC controlleren. Derefter skal du manuelt lavet items for de funktioner du vil hente/sende i IHC controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar, Kandersen. Jeg har installeret bindingen via Paper UI og i log-filen kan jeg se at den er installeret, men den findes ikke i under bindinger, som kan konfigureres.

Når jeg via terminal går ind på RPI3 og finder services-mappen er der kun disse tre filer: addons.cfg  readme.txt    runtime.cfg
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
24 minutter siden, Morten Stryhn skrev:

Tak for svar, Kandersen. Jeg har installeret bindingen via Paper UI og i log-filen kan jeg se at den er installeret, men den findes ikke i under bindinger, som kan konfigureres.

Når jeg via terminal går ind på RPI3 og finder services-mappen er der kun disse tre filer: addons.cfg  readme.txt    runtime.cfg
 

Så skal du oprette filen ihc.cfg.. 
Du kan læse det under binding configuration her:
https://docs.openhab.org/addons/bindings/ihc1/readme.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 hours ago, Kandersen said:

Så skal du oprette filen ihc.cfg.. 
Du kan læse det under binding configuration her:
https://docs.openhab.org/addons/bindings/ihc1/readme.html

 

Når jeg henter andre bindinger i Paper UI, er de bagefter klar til at blive konfigureret i Paper UI, men ikke IHC bindingen.

Når jeg går ind på openhab.org og læser om bindingen skriver den at jeg kan finde bindingen i services-mappen og derfra kan konfigurere den, men filen ligger ikke i mappen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, du skal oprette den selv.. 
Altså:
1. lav en fil i mappen services.
2. kald filen for ihc.cfg
3. Åben filen i en editor og indskriv konfigurationen til din controller, som beskrevet i hjælpe teksten.

Her er en kopi af min ihc.cfg fil. 
Hvis du bruger den, så husk at rette ip:port, brugernavn og password

 

ihc.cfg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 hours ago, Kandersen said:

Nej, du skal oprette den selv.. 
Altså:
1. lav en fil i mappen services.
2. kald filen for ihc.cfg
3. Åben filen i en editor og indskriv konfigurationen til din controller, som beskrevet i hjælpe teksten.

Her er en kopi af min ihc.cfg fil. 
Hvis du bruger den, så husk at rette ip:port, brugernavn og password

 

ihc.cfg

Super tak.

Skal IP adressen være ekstern eller intern - RPI og IHC controller er jo på samme netværk? I din fil står der 777 efter IP-adressen - går ud fra at jeg også skal beholde den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er IHC controllerens IP adresse du skal skrive ind i den ihc.cfg.
IHC controlleren har KUN en lokal IP adresse, (teoretisk set kan du godt have sat den direkte til internettet, men det tvivler jeg stærkt på). 

777 er min IHC controllers port opsætning. Jeg ved ikke hvad din IHC controller er sat op til, det kan du se i IHC administrator. Har du ikke ændret porten, så er den nok 443.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 2/2/2018 at 11:37 AM, Kandersen said:

Det er IHC controllerens IP adresse du skal skrive ind i den ihc.cfg.
IHC controlleren har KUN en lokal IP adresse, (teoretisk set kan du godt have sat den direkte til internettet, men det tvivler jeg stærkt på). 

777 er min IHC controllers port opsætning. Jeg ved ikke hvad din IHC controller er sat op til, det kan du se i IHC administrator. Har du ikke ændret porten, så er den nok 443.

Super - nu er filen tilpasset, men hvor ligger projekt-filen, som den ifølge vejledningen henter automatisk?  Og henter den filen automatisk eller skal jeg køre et program først?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3/2/2018 at 12:32 , Morten Stryhn skrev:

Super - nu er filen tilpasset, men hvor ligger projekt-filen, som den ifølge vejledningen henter automatisk?  Og henter den filen automatisk eller skal jeg køre et program først?

Jeg tror du vil gøre dig selv en stor tjeneste ved at læse lidt mere indgående på OpenHab konceptet. Og dernæst IHC bindingen. Og så forstå, at IHC bindingen blot er en enhed ("Thing") i OpenHab2, som grundet den måde bindingen er lavet på, skal tilføjes manuelt til OpenHab2. 

Men såen lidt kort. 
Når OpenHab2 har forbindelse til IHC controlleren, så "henter" den som sådan ikke projektfilen i noget der e læsebart/brugbart for os. Den "henter" den til intern process.
Så når du fx har opsat en items i din OpenHab2, som skal tænde noget lys i din IHC installation. Så angiver du hvilken item (enhed) der skal påvirke hvilken IHC enhed (lys). Det gør du ved at angive unikke ID for alle de ting du vil styre og/eller styre med. Dette bruger OpenHab2 IHC projektfilen til. 

Et banalt eksempel:

Du har et lys (udgang) i din IHC installation som har et unikt ID nummer. Det fortæller du OpenHab2.
Dernæst har du en kontakt (IKKE en IHC kontakt), fx en z-wave kontakt. Denne har ligeledes en unik ID, som OpenHab2 i det fleste tilfælde selv vil finde ud af. 

Kunsten er så at fortælle Openhab2, at når du trykker på z-wave kontakten, så skal den sende en ON til lyset i din IHC installation. (Dette hedder en rule i OpenHab2).  

Jeg vil gerne lige understrege. 
Det giver INGEN mening at styre IHC lys fra en IHC kontakt via OpenHab2. Man kan godt gøre det, og det er set før, at der er nogen der synes det er sjovt, eller de har gjort det som test. Men det er formålsløst og unødigt. Samt at det i øvrig oftest betyder at man skal ind og ændre IHC programmeringen i Visual, for at tilpasse det så det virker. Personligt synes jeg det er en mystisk måde at gøre det på, også selv som test.
Mit formål med Openhab2 er primært, at lade "udefra kommende påvirkninger" gå ind og påvirke IHC installationen.
Fx derfor er jeg meget fokuseret i brugen af sensorer. Jeg kan koncentrere mig om disse og OpenHab2, og nærmest helt undlade at pille i IHC programmeringen. Hvis jeg en dag dropper OpenHab2, så er der selvfølgelig ting som ikke virker. Men som udgangspunkt virker IHC installationen som den hele tiden har gjort. 

Sekundær formål med Openhab2 er overvågning og integrering i et visuelt samlet miljø.
Når/hvis dette lader sig gøre en dag (det er en tung process), så skulle jeg gerne ende ud i en eller anden form for visuel overblik over det hele. En slags IHCtable/Viewer, inkl alt andet som er tilkoblet OpenHab2. Z-wave har jeg bevist fungere fint. Til dels også Zigbee, (Philips Hue, i både IHC Captain og OpenHab2). Mit næste punkt at få Nilan ventilations anlægget integreret i OpenHab2. Det håber jeg sker i løbet af næste uge.

Og sådan kan jeg blive ved med at tilføje muligheder til OpenHab2, og ganske enkelt overvåge og/eller lade dem påvirke forskellige ting i installationen, inkl i IHC delen, som i bund og grund bare er endnu en enhed til OpenHab2.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok