Hop til indhold
  • 0

Nybegynder og Wireless lampeudtag


cgroen
 Share

Spørgsmål

Hej herinde :)

Jeg er på vej til at få installeret IHC i hele hytten. Der er indkøbt 22 stk wireless ø80 lampeudtag, 12 stk 24V output moduler, 6 stk 24v input moduler og en Visual Controller. Jeg skal (selvfølgelig) ikke selv installere det (det lader jeg professionelle om) men jeg vil gerne selv kunne rode med programmeringen af det.

Det er så her jeg kommer lidt til kort....Jeg har indtil videre lavet en simpel opstilling med et trådløst tryk same en wireless dæmper, bare lige sådan for at få fødderne våde ;)

Jeg er ikke (langtfra!) sikker på jeg forstår sammenhængen mellem wireless dæmperen og funktionsblokken (1.2.04.d) !

Det ser dådan ud lige nu for at det virker, men synes at det virker underligt at der skal laves forbindelser mellem "Scenarier/regulering" på venstre side og "Højt niveau" og "Lavt niveau" på højre side. Men hvis ikke disse er der, så sker der intet med udgangen på lysdæmperen (har også kikket i serviceview etc).

Er det korrekt nok, eller er jeg helt på vildspor ?

 

 

WD Udklip.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det netop denne scenarie forbindelse mellem den logiske FB i højre side og det fysiske produkt i venstre, der styrer dimmere. Uden denne så sker der intet ;)

Bemærk også at der altid tændes på højt niveau (100%) så længe indgangen Natdrift ikke er aktiveret. Er den aktiv ja så tændes på lav niveau (30%).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for input, blev bare pænt forvirret over at der skulle trækkes forbindelser (i den røde "cirkel")

Jeg har sat "Sidste niveau" under indstillinger for "Kort reguleringstryk tænder". Så tænder den på sidste styrke ved kort tryk på "tænd/reguler op" indgangen, det virker sådan set ok.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige et ekstra spørgsmål til wireless dimmer...

Man kan i "egenskaber" i Visual sætte en "minimum værdi". Hvis jeg f.eks sætter den til 25% så kan jeg stadig "dimme" ned under denne værdi. Er det fordi jeg gør noget forkert eller misforstår jeg bare funktionen ?

 

 

WD Udklip.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Måske jeg kan svare på mit eget spørgsmål :)
Det lader til at procentværdien der står i "lysniveau" altid er 1..100%. Den værdi man sætter i "minimum værdi" er den værdi der sendes ud når FB blokken vil sende "1%" lys ud. Dvs den fysiske udgang går fra 25% til 100% i mit tilfælde (og dette dækker området fra 1 til 100% dæmpning).

Er det korrekt forstået ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, cgroen skrev:

Hej herinde :)

Jeg er på vej til at få installeret IHC i hele hytten. Der er indkøbt 22 stk wireless ø80 lampeudtag, 12 stk 24V output moduler, 6 stk 24v input moduler og en Visual Controller. Jeg skal (selvfølgelig) ikke selv installere det (det lader jeg professionelle om) men jeg vil gerne selv kunne rode med programmeringen af det.

Det er så her jeg kommer lidt til kort....Jeg har indtil videre lavet en simpel opstilling med et trådløst tryk same en wireless dæmper, bare lige sådan for at få fødderne våde ;)

Jeg er ikke (langtfra!) sikker på jeg forstår sammenhængen mellem wireless dæmperen og funktionsblokken (1.2.04.d) !

Det ser dådan ud lige nu for at det virker, men synes at det virker underligt at der skal laves forbindelser mellem "Scenarier/regulering" på venstre side og "Højt niveau" og "Lavt niveau" på højre side. Men hvis ikke disse er der, så sker der intet med udgangen på lysdæmperen (har også kikket i serviceview etc).

Er det korrekt nok, eller er jeg helt på vildspor ?

 

 

WD Udklip.JPG

Hvorfor har du egentlig så mange 24 v udgange? og ingen 230 v udgange?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Peter,

IHC systemet erstatter et 23 år gammelt system som jeg selv lavede (styret af en CPU med 128 indgang og 128 udgange, implementeret som skifteregistre). Dette driver relæer til samtlige stikkontakter, lampesteder etc. Jeg vil nu have styringen "smidt ud" og erstatte den med IHC. De relæer der styrede lampestederne (sammen med dæmpere, igen selvgjort), bliver så luset ud og der monteres wireless dæmpere i alle lampestederne. Relæerne til stikkontakter etc bliver så styret fra 24V outputmodulerne. Jeg har 15 6-tryks paneler med lysdioder siddende overalt i huset, disse forbindes så til IHC input moduler (for knapperne) og IHC output moduler for lysdioderne. Det er den umiddelbart nemmeste løsning rent montagemæssigt for installatøren at lave såvidt jeg kan se.

Generelt er jeg dog lidt skuffet over hastigheden på IHC systemet iforhold til det jeg selv udviklede for 23 år siden :( I mit eget system skanner jeg alle 128 indgange og udagnge på 10 mS, dvs alle indgange læses 100 gange i sekundet. Lysdæmperne (5 boards med 5 på hver) snakkede RS485 med resten af mit system, og der var i praksis 0 ventetid ligegyldigt hvad jeg har af features, om det er at tænde for strømmen i en stikkontakt eller aktivere lysdæmpere, ja så skete det "omgående". 

Jeg håber jeg kan leve med IHC løsningen.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, cgroen skrev:

Generelt er jeg dog lidt skuffet over hastigheden på IHC systemet iforhold til det jeg selv udviklede for 23 år siden :( I mit eget system skanner jeg alle 128 indgange og udagnge på 10 mS, dvs alle indgange læses 100 gange i sekundet. Lysdæmperne (5 boards med 5 på hver) snakkede RS485 med resten af mit system, og der var i praksis 0 ventetid ligegyldigt hvad jeg har af features, om det er at tænde for strømmen i en stikkontakt eller aktivere lysdæmpere, ja så skete det "omgående". 

Jeg håber jeg kan leve med IHC løsningen.....

Det håber jeg også at du kan. Oprindelig havde jeg den gamle Visual Controller, og skiftede til en 6.1 for nogle år siden, og kunne konstatere at den er langsommere end den gamle. Det skal dog siges at det virker som om, at wireless protokollen er hurtigere end trådført ... Altså vil et signal fra et trådløs tryk til en trådløs dimmer køre hurtigere end fra et trådet tryk til en trådet dimmer...

Nogle gange begynder min controller at blive virkelig langsom - som i at der kan gå 5-10 sekunder fra man har trykket, til der sker noget. Det er især noget lort med de gamle dimmere uden sluk-alt funktion - da kontrolleren i den tilstand ikke kan levere en kort puls til dimmeren for at slukke ...

En genstart af controlleren plejer at afhjælpe problemet :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, cgroen skrev:

Måske jeg kan svare på mit eget spørgsmål :)
Det lader til at procentværdien der står i "lysniveau" altid er 1..100%. Den værdi man sætter i "minimum værdi" er den værdi der sendes ud når FB blokken vil sende "1%" lys ud. Dvs den fysiske udgang går fra 25% til 100% i mit tilfælde (og dette dækker området fra 1 til 100% dæmpning).

Er det korrekt forstået ?

Det er helt rigtigt. Der hvor du kan få brug for netop at ændre min. niveau er ved led. Det er ikke alle led der kan dæmpe så langt ned, som en halogen. Så der vil du få en lang periode fra fx. 0-25% hvor lyset er slukket, før end den begynder give lys. Dette kan du undgå ved at sætte den på 25%. Så når du skyder fra 0-100%, så tænder lyset med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok