Hop til indhold
  • 0

Hjælp til en nybegynder med IHC men med IT erfaring


Rasmus Johansen
 Share

Spørgsmål

Hej IHC-User's

 

Jeg er ny inden for IHC, jeg har lige købt et hus hvor i der er installeret IHC.

Jeg er kommet frem til jeg har en enten LK IHC controller Visual 2 - HW 6.2 eller en LK IHC controller Visual 2 - HW 6.1 men uden viewer.

Jeg prøver Via usb at tilgå administrator fra en browser (chrome,IE, edge) jeg kommer så langt at jeg kan hente filen: administrator.jnlp men jeg prøver at køre filen får jeg denne besked:

fail.PNG.1968e40b66b354818e16d05ef19a7543.PNG

 

Jeg har opdateret Java , flash osv. 

Der er forbindelse til min controller via LK IHC Visual

forbin.PNG.623482796978e9dabcff9dcd266132c4.PNG

 

firmeware:

firmw.PNG.098d639dda69bdf96dc3ceee78bfd8eb.PNG

 

Mit mål er ikke at lave om på koden som der allerede ligger i systemet men jeg ønsker at komme ind for at sætte Lan osv. op 

og at komme ind og "udforske" mulighederne for app. smarthome, Lan osv.

Men hvis jeg ikke kan komme ind i administrator hvad gør jeg så ?? Hjælp :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Rasmus Johansen skrev:

Hej IHC-User's

 

Jeg er ny inden for IHC, jeg har lige købt et hus hvor i der er installeret IHC.

Jeg er kommet frem til jeg har en enten LK IHC controller Visual 2 - HW 6.2 eller en LK IHC controller Visual 2 - HW 6.1 men uden viewer.

Jeg prøver Via usb at tilgå administrator fra en browser (chrome,IE, edge) jeg kommer så langt at jeg kan hente filen: administrator.jnlp men jeg prøver at køre filen får jeg denne besked:

fail.PNG.1968e40b66b354818e16d05ef19a7543.PNG

 

Jeg har opdateret Java , flash osv. 

Der er forbindelse til min controller via LK IHC Visual

forbin.PNG.623482796978e9dabcff9dcd266132c4.PNG

 

firmeware:

firmw.PNG.098d639dda69bdf96dc3ceee78bfd8eb.PNG

 

Mit mål er ikke at lave om på koden som der allerede ligger i systemet men jeg ønsker at komme ind for at sætte Lan osv. op 

og at komme ind og "udforske" mulighederne for app. smarthome, Lan osv.

Men hvis jeg ikke kan komme ind i administrator hvad gør jeg så ?? Hjælp :)

Hej Rasmus. 

Velkommen i IHC-klubben :-)

Det er en HW 6.1 controller du har, står i det billede med firmware versionen som for øvrigt er tudse gammel. Den understøtter ligeledes også kun en tudse gammel Java. 

Du bør opdatere din firmware til 2.7.199 da den opdaterer radiomodulet. 

Der findes en version 2.7.220 men den er knap så stabil.

Du kan finde dem på www.lk.dk

Husk backup af din projektfil inden du går i gang. 

Hvis du kører iPhone og har opdateret til iOS 11 kan du ikke umiddelbart anvende ihc remote og ihc tablet til din controller mere. Det har noget.ndd Apples nye sikkerheds kryptering at gøre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Rasmus. 

Velkommen i IHC-klubben :-)

Det er en HW 6.1 controller du har, står i det billede med firmware versionen som for øvrigt er tudse gammel. Den understøtter ligeledes også kun en tudse gammel Java. 

Du bør opdatere din firmware til 2.7.199 da den opdaterer radiomodulet. 

Der findes en version 2.7.220 men den er knap så stabil.

Du kan finde dem på www.lk.dk

Husk backup af din projektfil inden du går i gang. 

Hvis du kører iPhone og har opdateret til iOS 11 kan du ikke umiddelbart anvende ihc remote og ihc tablet til din controller mere. Det har noget.ndd Apples nye sikkerheds kryptering at gøre. 

Hej Bjarne

 

mange tak for svaret er sikker på det betyder en del at opdatere.

Jeg har prøvet her til aften men får stadig samme fejl.

her er et billed af mit nye firmware

5a3d3274ed802_nyfirm.PNG.8639ccd92da85587286370ce7b91bd7c.PNG

har du andre ideer ?

PFT

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Huskede du ar opdatere til ver.199 inden du lagde .220 i? Ellers gør det lige. Ellers bliver dit wireless RF modul ikke opdateret. 

Du bøvler stadig med Java. Følg Lars's tråd. 

Jeg har nu fået adgang ved at slette noget i java så det er perfekt mange tak begge 2 for hjælpen.

Jeg har opdateret direkte til .220 så det forklare vel min undren over jeg ingen steder kan se noget omkring wifi eller wireless (som er aktiv) men kan se der sidder en antenne som er monteret i controlleren.

skal jeg "bare " finde .199 og smide den på og der efter .220 eller hvordan ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Rasmus Johansen skrev:

 

skal jeg "bare " finde .199 og smide den på og der efter .220 eller hvordan ?

Jeps. Find den evt.i download området her på siden. 

Signalstyrke ser du når du går i Visual og kigger under wireless links oppe i menulinjen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Rasmus - Hvis du er lidt IT interesseret (og har en iPhone) vil jeg anbefale dig at se på IHC Bridge (https://www.ihc-user.dk/forum/forums/forum/56-ihc-bridge/)

Har selv en IHC Controller 6.1 som ikke kan klare LK's iOS app (hvis du har iOS11), som nævnt overfor. Men, det kastede mig i armene på IHC Bridge, hvor du via en Raspberry PI kan forbinde dit IHC udstyr (og andre sager som f.eks. Sonos) med Apple HomeKit. 

Med andre ord: Hvis du vil styre IHC via iOS11, skal du enten købe en ny(ere) controller eller gå IHC Bridge vejen (der er sikkert andre alternativer også).
Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at HomeKit er lysår foran LK's app. IHC Bridge er stadig i test-fase, selvom en færdig version er lige på trapperne. 

Du kan få en Rasberry til 500 incl. strømforsyning, microSD kort mm. - I mine øjne en no-brainer.... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, juulhareskov skrev:

Har selv en IHC Controller 6.1 som ikke kan klare LK's iOS app (hvis du har iOS11), som nævnt overfor.

Med andre ord: Hvis du vil styre IHC via iOS11, skal du enten købe en ny(ere) controller eller gå IHC Bridge vejen (der er sikkert andre alternativer også).

At LK ikke supporter iOS11 på en HW 6.1 controller, er ikke ensbetydende med at det ikke virker. Du skal bare have fat i en ældre firmware loader, så kan du sagtens loade firmware 2.8.6 op i din HW 6.1 controller. Det er vi flere som har gjort, og indtil videre har jeg ikke hørt om nogen hvor det ikke har virket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30/12/2017 at 03:20 , Lars1 skrev:

At LK ikke supporter iOS11 på en HW 6.1 controller, er ikke ensbetydende med at det ikke virker. Du skal bare have fat i en ældre firmware loader, så kan du sagtens loade firmware 2.8.6 op i din HW 6.1 controller. Det er vi flere som har gjort, og indtil videre har jeg ikke hørt om nogen hvor det ikke har virket.

Ok - Det vidste jeg ikke man kunne. Men, efter at have prøvet at styre lys via Apple HomeKit (kræver at man er villig til at gå "Apple-vejen") så tror jeg ikke jeg vil gå tilbage til LK's app.

Rasmus spurgte i den oprindelige tråd, om muligheder med app mm. - Og for mig, er det et stort skridt fremad, at kunne sidde i sofa'en og bede Siri om at dæmpe lyset. Min kone mener, at det var bedre at jeg rejste mig og trykkede på kontakten, men det er en anden snak.. :) 

Der er sikkert alternativer, men IHC-Bridge har desuden et API, så du kan evt. kode styringen af IHC til andre programmer. Derudover kan du styre IHC iht. f.eks. sol op/nedgang. Det mener jeg ikke du kan i LK's setup. 

Talte med en tekniker i LK for nogle måneder siden, og han sagde at LK ikke ville lave integration til HomeKit - det tror jeg, er en kæmpe fejl... ("If you can't beat them, join them" gælder stadig)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, juulhareskov skrev:

Ok - Det vidste jeg ikke man kunne. Men, efter at have prøvet at styre lys via Apple HomeKit (kræver at man er villig til at gå "Apple-vejen") så tror jeg ikke jeg vil gå tilbage til LK's app.

Rasmus spurgte i den oprindelige tråd, om muligheder med app mm. - Og for mig, er det et stort skridt fremad, at kunne sidde i sofa'en og bede Siri om at dæmpe lyset. Min kone mener, at det var bedre at jeg rejste mig og trykkede på kontakten, men det er en anden snak.. :) 

Der er sikkert alternativer, men IHC-Bridge har desuden et API, så du kan evt. kode styringen af IHC til andre programmer. Derudover kan du styre IHC iht. f.eks. sol op/nedgang. Det mener jeg ikke du kan i LK's setup. 

Talte med en tekniker i LK for nogle måneder siden, og han sagde at LK ikke ville lave integration til HomeKit - det tror jeg, er en kæmpe fejl... ("If you can't beat them, join them" gælder stadig)

I min verden kan man ikke tale om inteligent house control idag, medmindre div. produkter kan integrer med hinanden. Om det er LK som skal lave integration med HomeKit eller HomeKit som skal lave integration med LK er egentlig ligegyldig.

Når det er sagt, så forstår jeg ikke hypen om at kunne styre lyset via en APP, Siri eller et trejde produkt. Det er i mine øjne nemmer at lette røven og gå over og trykke på kontakten. Så er man også ude over de situationer hvor Siri laver lysshow fordi ungerne synes det er sjovt at tale til Siri, eller Siri misforstår hvad man siger. Sidst men ikke mindst griner jeg stadigvæk over da jeg var på besøg hos en kamerat, og han brugte 5 min. på at finde sin tlf., logge på den og starte app'en, så han kunne dæmpe lyset i stuen. :lol: Jeg glæder mig stadig til at se den første reklame, hvor man slår på hvor simpelt det er at bruge et produkt fordi der IKKE findes en app. til det. ;)

Men alt dette er en diskution som er offtopic i denne tråd, og som har været diskuteret i mange andre tråde før.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 31/12/2017 at 11:54 , Lars1 skrev:

Når det er sagt, så forstår jeg ikke hypen om at kunne styre lyset via en APP, Siri eller et trejde produkt. Det er i mine øjne nemmer at lette røven og gå over og trykke på kontakten. Så er man også ude over de situationer hvor Siri laver lysshow fordi ungerne synes det er sjovt at tale til Siri, eller Siri misforstår hvad man siger. Sidst men ikke mindst griner jeg stadigvæk over da jeg var på besøg hos en kamerat, og han brugte 5 min. på at finde sin tlf., logge på den og starte app'en, så han kunne dæmpe lyset i stuen. :lol: Jeg glæder mig stadig til at se den første reklame, hvor man slår på hvor simpelt det er at bruge et produkt fordi der IKKE findes en app. til det. ;)

Men alt dette er en diskution som er offtopic i denne tråd, og som har været diskuteret i mange andre tråde før.

Det sjoveste jeg har set, det var en der netop lettede røven for at tænde lyset. Han gik lige forbi kontakten som ellers tænder/slukker lyset, gik efter sin mobil, som han derefter tændte lyset på, og mente det var smart. Det ER smart. Men det er også hammerende upraktisk, specielt i lige netop den situation :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 31/12/2017 at 11:54 , Lars1 skrev:

I min verden kan man ikke tale om inteligent house control idag, medmindre div. produkter kan integrer med hinanden. Om det er LK som skal lave integration med HomeKit eller HomeKit som skal lave integration med LK er egentlig ligegyldig.

Når det er sagt, så forstår jeg ikke hypen om at kunne styre lyset via en APP, Siri eller et trejde produkt. Det er i mine øjne nemmer at lette røven og gå over og trykke på kontakten. Så er man også ude over de situationer hvor Siri laver lysshow fordi ungerne synes det er sjovt at tale til Siri, eller Siri misforstår hvad man siger. Sidst men ikke mindst griner jeg stadigvæk over da jeg var på besøg hos en kamerat, og han brugte 5 min. på at finde sin tlf., logge på den og starte app'en, så han kunne dæmpe lyset i stuen. :lol: Jeg glæder mig stadig til at se den første reklame, hvor man slår på hvor simpelt det er at bruge et produkt fordi der IKKE findes en app. til det. ;)

Men alt dette er en diskution som er offtopic i denne tråd, og som har været diskuteret i mange andre tråde før.

Hmm... Jeg ser nu bare app's (incl. Siri) som en (virtuel) afbryder. Det er i virkeligheden det, jeg synes er smart i IHC - det at du ikke er afhænging af ledninger for at kunne tænde/slukke lys. Om det så er en fysisk afbryder på væggen (eller under bordet via wireless), eller en virtual afbryder på en telefon (som kan stemme-aktiveres), er i min verden underordnet. Og hvilken afbryder man så vælger, er i min verden også underordnet. At de virtuelle afbrydere, så ikke altid virker, er en anden sag - Men, hvis det var simpelt kunne alle jo gøre det... :)

Og apropos simpelt: Der findes masser af reklamer for tradionelle støvsugere, hvor man, modsat en robot-støvsuger, ikke kan starte den med en app - det er bare ikke mig, der er målgruppen...:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, juulhareskov skrev:

Hmm... Jeg ser nu bare app's (incl. Siri) som en (virtuel) afbryder. Det er i virkeligheden det, jeg synes er smart i IHC - det at du ikke er afhænging af ledninger for at kunne tænde/slukke lys. Om det så er en fysisk afbryder på væggen (eller under bordet via wireless), eller en virtual afbryder på en telefon (som kan stemme-aktiveres), er i min verden underordnet. Og hvilken afbryder man så vælger, er i min verden også underordnet. At de virtuelle afbrydere, så ikke altid virker, er en anden sag - Men, hvis det var simpelt kunne alle jo gøre det... :)

Jeg er sådan set godt klar over hvad en app. kan gøre, og at det bare er en virtuel afbr. Jeg kan bare ikke se det smarte i den eller behovet for den, medmindre du vil styre lyset m.m. når du ikke er hjemme, og det må jeg indrømme jeg ikke har behov for. Heller ikke hvis det var gratis.

2 timer siden, juulhareskov skrev:

Og apropos simpelt: Der findes masser af reklamer for tradionelle støvsugere, hvor man, modsat en robot-støvsuger, ikke kan starte den med en app - det er bare ikke mig, der er målgruppen...:)

Der findes masser af reklamer for udstyr uden app's. Det jeg glæder mig til at se er en reklame, hvor de sammenligner hvor besværligt det er med en app, og hvor nemt det er at trykke på knappen på udstyret. Med andre ord en anti app. reklame.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Aner ikke hvad det betyder, men de er 5, 13 og 15 :-)

Så er de over den alder hvor de kan få timer til at gå med at lege med Siri. :-) Men bortset fra det, så gik mit indlæg også mere på at jeg ikke forstår hypen omkring at kunne styre lyset med en app. Siri og tilsvarende giver lidt mere mening, men tilføre nogle overvågnings elementer, som jeg ikke ønsker i mit hus (arbejder med IT sikkerhed tildaglig).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, juulhareskov skrev:

Hmm... Jeg ser nu bare app's (incl. Siri) som en (virtuel) afbryder. Det er i virkeligheden det, jeg synes er smart i IHC - det at du ikke er afhænging af ledninger for at kunne tænde/slukke lys. Om det så er en fysisk afbryder på væggen (eller under bordet via wireless), eller en virtual afbryder på en telefon (som kan stemme-aktiveres), er i min verden underordnet. Og hvilken afbryder man så vælger, er i min verden også underordnet. At de virtuelle afbrydere, så ikke altid virker, er en anden sag - Men, hvis det var simpelt kunne alle jo gøre det... :)

Nu har jeg brugt (haft mulighed) for at bruge , mobil, app fjernbetjeninger osv osv til at styre lyset med de sidste 20 år. Hver eneste gang falder jeg tilbage til det traditionelle tryk, ganske simpelt fordi det er langt mere praktisk i de fleste tilfælde. 
De er alle gode nok som alternativer, men de kan ikke ersatte traditionelle tryk, endnu. Måske en dag med stemmestyring. Det mangler jeg endnu at afprøve, da Google lader vente på sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Kandersen skrev:

Nu har jeg brugt (haft mulighed) for at bruge , mobil, app fjernbetjeninger osv osv til at styre lyset med de sidste 20 år. Hver eneste gang falder jeg tilbage til det traditionelle tryk, ganske simpelt fordi det er langt mere praktisk i de fleste tilfælde. 
De er alle gode nok som alternativer, men de kan ikke ersatte traditionelle tryk, endnu. Måske en dag med stemmestyring. Det mangler jeg endnu at afprøve, da Google lader vente på sig.

Jeg er meget enig - Tror det vil kræve en del tilvænning at bo i et hus uden kontakter.

Men, det skal ikke afholde mig fra at udforske og udvide de muligheder som IHC giver med stemmestyring og fjernbetjening via app's. Trådstarter skriver at han gerne vil udforske mulighederne for app's og smarthome -  derfor mit oprindelige indlæg om Homekit integration. Om det er smart, er der jvf. de tidligere indlæg delte meninger om. Men, i min verden er det både sjovt og giver mening, at udvide IHC med homekit (eller tilsvarende Android) integration - at jeg så bruger de fysiske kontakter mere end f.eks. Siri, er måske mere et udtryk for at jeg tilhører den ældre generation :) ('Todlere' vil åbenbart hellere bruge Siri..;)).

I øvrigt - HomeKit integration åbner op for andet og mere and at kunne styre lys via virtuelle kontakter og stemme-styring. F.eks. mulighed for at analysere hvilke lys der er tændt hvornår, og hvor længe (og dermed hvad det koster). Det er f.eks. mere intelligent "ferie-lys" (f.eks. tænd lys i næste uge på samme måde, som i den forgangne uge). Det er f.eks. at styre persienner og lys i forhold til solopgang/solnedgang. Det er f.eks. at tænde lyset, når man nærmer sig sit hus. Om det alt sammen er lige smart og noget jeg vil bruge, ved jeg ikke - Men det skal i hvertfald prøves...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
43 minutter siden, juulhareskov skrev:

I øvrigt - HomeKit integration åbner op for andet og mere and at kunne styre lys via virtuelle kontakter og stemme-styring. F.eks. mulighed for at analysere hvilke lys der er tændt hvornår, og hvor længe (og dermed hvad det koster). Det er f.eks. mere intelligent "ferie-lys" (f.eks. tænd lys i næste uge på samme måde, som i den forgangne uge). Det er f.eks. at styre persienner og lys i forhold til solopgang/solnedgang. Det er f.eks. at tænde lyset, når man nærmer sig sit hus. Om det alt sammen er lige smart og noget jeg vil bruge, ved jeg ikke - Men det skal i hvertfald prøves...

Der er ingen grund til at gå over åen efter vand, jeg indarbejdere i dag disse funktioner direkte i IHC programmet.

Jeg tænker udfordringen liger i manglende evner/fantasi hos IHC programmøren.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, juulhareskov skrev:

Det er f.eks. mere intelligent "ferie-lys" (f.eks. tænd lys i næste uge på samme måde, som i den forgangne uge). Det er f.eks. at styre persienner og lys i forhold til solopgang/solnedgang. Det er f.eks. at tænde lyset, når man nærmer sig sit hus. Om det alt sammen er lige smart og noget jeg vil bruge, ved jeg ikke - Men det skal i hvertfald prøves...

Meget af det kan IHC jo allerede, som Henning også siger. 
Problemet med IHC er som sådan ikke de grundlæggende funktioner. Det er mere de moderne funktioner, som halter for IHC. Men IHC har også problemer med nem integration med andet udstyr. Fx trådløse enheder, som efter min mening i mange tilfælde kunne give mere mening. IHC baseret trådløse sensorer, det er efter min mening en massiv mangelvare, som kunne tilføre installationen temmelig meget mere smart-intelligens/styring. 

Mit næste skridt bliver nok at kigge mere indgående på stemme-styring. Jeg skal bare lige beslutte mig for, hvilken løsning (Alexa eller Google Home). Og så bliver det sandsynligvis kørt sammen med OpenHab, hvis ellers det virker på et ordentlig måde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Der er ingen grund til at gå over åen efter vand, jeg indarbejdere i dag disse funktioner direkte i IHC programmet.

Jeg tænker udfordringen liger i manglende evner/fantasi hos IHC programmøren.

 

Wow - Det vidste jeg ikke, at man kunne allerede. Ingen tvivl om at udfordringen ligger i evnerne.. ;) 

Specielt funktionen med at få lys/scenarier til at følge solopgang/solnedgang og få lys/scenarier til at blive påvirket af når jeg (eller andre i familien) nærmer sig (geo-fence) kunne jeg godt bruge lidt hjælp/inspiration til at få løst direkte i IHC programmet. 

Pt. kører persiennerne ned og op på bestemte tidspunkter, men vil gerne have dem til at følge solnedgang/solopgang. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Mit næste skridt bliver nok at kigge mere indgående på stemme-styring. Jeg skal bare lige beslutte mig for, hvilken løsning (Alexa eller Google Home). Og så bliver det sandsynligvis kørt sammen med OpenHab, hvis ellers det virker på et ordentlig måde. 

Jeg tror Google har fat i noget af det rigtige med deres "Google Home Mini". Den er så billig, at man måske kunne have en i hvert rum. Som du selv har været inde på, så er det lidt dumt at gå forbi en kontakt, for at tale til sin højttaler. Men, hvis der altid er en indenfor rækkevidde (dvs. hørevidde), så begynder det at ligne en "Jarvis-løsning" (som i Ironman). Sikkert ikke uden ulemper - men alligevel lidt sejt...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke noget problem at få lys eller gardiner til at følge solens op/ned tider eller endnu bedre, det aktuelle lysniveau, prøv at kikke på lux/temperatursensoren.

Placer en PIR sensor ude ved indgangen og dit lys tænder/øges når du, familien eller hvem som helst kommer,  medminder du vil have køkkenlyset til at tænde allerede når konen parkerer ved fortovet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutter siden, juulhareskov skrev:

Jeg tror Google har fat i noget af det rigtige med deres "Google Home Mini". Den er så billig, at man måske kunne have en i hvert rum. Som du selv har været inde på, så er det lidt dumt at gå forbi en kontakt, for at tale til sin højttaler. Men, hvis der altid er en indenfor rækkevidde (dvs. hørevidde), så begynder det at ligne en "Jarvis-løsning" (som i Ironman). Sikkert ikke uden ulemper - men alligevel lidt sejt...

Det var også noget i den stil jeg tænkte med en stemmestyret enhed i værelserne. Men jeg vil gerne sikre mig det virker ordentligt først. Først der er det nemlig rigtig sejt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok