Hop til indhold
  • 0

Hjælp til en nybegynder med IHC men med IT erfaring


Rasmus Johansen
 Share

Spørgsmål

Hej IHC-User's

 

Jeg er ny inden for IHC, jeg har lige købt et hus hvor i der er installeret IHC.

Jeg er kommet frem til jeg har en enten LK IHC controller Visual 2 - HW 6.2 eller en LK IHC controller Visual 2 - HW 6.1 men uden viewer.

Jeg prøver Via usb at tilgå administrator fra en browser (chrome,IE, edge) jeg kommer så langt at jeg kan hente filen: administrator.jnlp men jeg prøver at køre filen får jeg denne besked:

fail.PNG.1968e40b66b354818e16d05ef19a7543.PNG

 

Jeg har opdateret Java , flash osv. 

Der er forbindelse til min controller via LK IHC Visual

forbin.PNG.623482796978e9dabcff9dcd266132c4.PNG

 

firmeware:

firmw.PNG.098d639dda69bdf96dc3ceee78bfd8eb.PNG

 

Mit mål er ikke at lave om på koden som der allerede ligger i systemet men jeg ønsker at komme ind for at sætte Lan osv. op 

og at komme ind og "udforske" mulighederne for app. smarthome, Lan osv.

Men hvis jeg ikke kan komme ind i administrator hvad gør jeg så ?? Hjælp :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
46 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det er ikke noget problem at få lys eller gardiner til at følge solens op/ned tider eller endnu bedre, det aktuelle lysniveau, prøv at kikke på lux/temperatursensoren.

Placer en PIR sensor ude ved indgangen og dit lys tænder/øges når du, familien eller hvem som helst kommer,  medminder du vil have køkkenlyset til at tænde allerede når konen parkerer ved fortovet ;)

Ok - Point taken. Jeg tænkte ikke så meget på nyt hardware, mere på selve kodningen (du nævnte selv at udfordringen var evner hos programmøren).

Løsningen med ny hardware er dog en relativ dyr løsning (specielt hvis det skal "eftermonteres", dvs. der skal trækkes nye ledninger) - eller er jeg også udfordret der?;)  Som nævnt ovenfor, synes jeg også der mangler nogle wireless produkter - mig bekendt er der ikke en IHC Wireless PIR eller lux sensor eller?

Omvendt, I HomeKit-scenariet, er det "bare" at systemet ved hvornår solen går op og ned (baseret på lokationen), og er klar over om jeg (dvs. min telefon) er i nærheden eller ej. (Tænker det er smartere end at lyset tænder i huset midt om natten, bare fordi naboens kat går forbi... :))

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, juulhareskov skrev:

Omvendt, I HomeKit-scenariet, er det "bare" at systemet ved hvornår solen går op og ned (baseret på lokationen), og er klar over om jeg (dvs. min telefon) er i nærheden eller ej. (Tænker det er smartere end at lyset tænder i huset midt om natten, bare fordi naboens kat går forbi... :))

Sol op/ned styret af en app er som udgangspunkt okay. Men vi lever også i et land hvor der meget tit er temmelig overskyet, og det er udfordringen for disse app´s kontra en lux måler eller skumringsrelæ. Hvis du bruger sidstnævnt, så får du det absolut lokalt, hvor du skal bruge infoen. Men ja, den udfordring er, at der sandsynligvis skal trækkes kabler/ledninger, fordi LK åbenbart ikke har set lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Kandersen skrev:

Sol op/ned styret af en app er som udgangspunkt okay. Men vi lever også i et land hvor der meget tit er temmelig overskyet, og det er udfordringen for disse app´s kontra en lux måler eller skumringsrelæ. Hvis du bruger sidstnævnt, så får du det absolut lokalt, hvor du skal bruge infoen. Men ja, den udfordring er, at der sandsynligvis skal trækkes kabler/ledninger, fordi LK åbenbart ikke har set lyset.

Overskyet? Så skal det bare integreres med DMI ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Det slår ikke en lux måler :)

Enig - Og som du så rigtigt nævnte, så mangler der flere IHC produkter (som f.eks. en sensor), som trådløst kan kommunikere med IHC kontrolleren. En anden mulighed er at købe en sensor, som er HomeKit (eller Google Home) kompatibel - og så integrere ad den vej til IHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ingen tvivl om at der findes mange løsninger derude. Jeg arbejder fortrinsvis med nye boliger, hvor alle mulighederne for de rigtige komponenter er tilstede. Det kræver kun et ordenligt oplysningsarbejde over for kunden og noget solid programmering.

Kan godt se at du er udfordret med en færdig installation. Jeg vil dog ikke anbefale at du anvender din telefon til automatisk frakobling af den evt. alarm, i princippet skal tyve så "kun" stjæle telefonen for at få frit lejde til boligen.

Der er ikke tvivl om at flere trådløse komponenter ville løse en del udfordringer i eksisterende boliger, jeg forventer dog ikke at de kommer. Omvendt så er produkterne til integrering af både det ene og det andet endnu ikke på et stadige hvor alm. mennesker kan håndterer det, dermed er det (endnu) kun for et meget begrænset publikum.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Ingen tvivl om at der findes mange løsninger derude. Jeg arbejder fortrinsvis med nye boliger, hvor alle mulighederne for de rigtige komponenter er tilstede. Det kræver kun et ordenligt oplysningsarbejde over for kunden og noget solid programmering.

Oplysningsarbejde, er det i form af at informere kunden om, hvad der rent er muligt, og evt hvorfor det er smart/usmart? 

18 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Der er ikke tvivl om at flere trådløse komponenter ville løse en del udfordringer i eksisterende boliger, jeg forventer dog ikke at de kommer.

Jeg er lidt nysgerrig på det her og så det du nævner ovenover med oplysningsarbejde.
Nu kan det godt være jeg kommer til at virke lidt gammelmandssur og gnaven. Men det er skrevet ud af den bedste mening, men også frustration og undren:

Hvad siger du fx til kunder, der ønsker IHC varmestyring, med mulighed for at kunne se temperatur i hvert rum, samt kunne regulere setpunktet?

Vi kender svaret - Det er desværre ikke muligt, fru Hansen!

Men fru Hansen kan se det er muligt med nærmest alle andre selvstændige systemer. Fru Hansen kan også se, at LK har udviklet en del af udstyret til varmestyring (eller gjort det muligt), men de har bare ikke gennemført produktet, så det er brugbart på den selv mest simple måde. Er fru Hansen bare en smule mere teknisk minded, så kan fru Hansen også gennemskue, at her er der ikke engang tale om raketvidenskab. Tværtimod, vi er nede i noget af det mest simple og basale, der mangler!  

Så i bund og grund siger du: 
"Fru Hansen, IHC er godt til noget, men har desværre også nogle begrænsninger. Jeg, som rådgiver, kan forstå du har behov for noget andet end det IHC tilbyde. Men jeg forslår alligevel du vælger IHC!" 

Det må uden lige være en yderst frustrerende situation at stå i som rådgiver og sælger, for en producent, som fejler så grundlæggende.  
Endnu mere frustrerende måde det være, at skulle forsøge overbevise fru Hansen om, at IHC systemet skulle være specielt godt til hendes behov. Det eneste der redder LK´s røv her, det er manglende alternativer. (mht varmestyring, så er nærmest alt andet alternativer, gode som dårlige).

Når du så siger, som du siger herover, "jeg forventer dog ikke de kommer". Så kan jeg ikke lade være med at tænke på - Hvorfor så forsøge overbevise folk om, at det er smart/godt/rigtigt med IHC? Hvad er ideen? 

Her kunne jeg godt have tænkt mig, at netop I professionelle stod sammen og lagde et gevaldigt pres på LK, for at få dem til at indse situationen, udviklingen og ikke mindst få lukket de huller der findes i produktserien. Det er jer der sælger deres produkter. Det er jer der skal råde og vejlede forbrugerne. Så er det bla også igennem jer, at LK skal "se lyset". (paradoksalt at man skal skrive sådan om LK). Men det virker desværre som om, at I bare lader stå til, men forsat arbejder for at udbrede og sælge produktet.

Hvis det skyldes at LK bare ikke vil høre, så er det måske på tide man overvejer, om IHC i det hele taget skal eksistere. Ingen er bedst tjent med halve løsninger, efter min mening. Og jeg tvivler stærkt på, at det her er et økonomisk anliggende, hverken hos LK eller hos forbrugerne. Det er ene og alene komplet uforståligt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Oplysningsarbejde, er det i form af at informere kunden om, hvad der rent er muligt, og evt hvorfor det er smart/usmart? 

Når nu kunden har valgt at bygge nyt, hvilket er det jeg fortrinsvis arbejder med, så er det vigtigt at kunden træffer sine valg på så oplyst et grundlag som vel muligt. Så ja - det handler om at informerer kunden om de mange muligheder som IHC tilbyder.

 

5 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvad siger du fx til kunder, der ønsker IHC varmestyring, med mulighed for at kunne se temperatur i hvert rum, samt kunne regulere setpunktet?

Jeg er faktisk rigtig godt tilfreds med at IHC temperatursensoren ikke har et display med mere eller mindre konstant lys i. Temperaturen handler ikke om tal, men om komfort - er der koldt eller tempereret. Når først anlægget er indstillet, burde det være usynligt.

 

15 minutter siden, Kandersen skrev:

Når du så siger, som du siger herover, "jeg forventer dog ikke de kommer". Så kan jeg ikke lade være med at tænke på - Hvorfor så forsøge overbevise folk om, at det er smart/godt/rigtigt med IHC? Hvad er ideen?

LKs målgruppe med IHC er nybygninger, og her er kabelforbindelser klart at foretrække. Dermed bliver de trådløse løsninger degraderet til nødløsninger - kunden finder på nye funktioner o.lign. - hvilket igen kan tilbageføres til manglende afklaring af kunden INDEN byggeriet starter.  At du og jeg så syntes at det kunne være rart med nogle flere muligheder ændre nok ikke meget hos LK - derfor forventer jeg ikke at der kommer trådløse PIR o.lign. Trådløse produkter er heller ikke uden udfordringer, det gælder både til dækning, signalstyrke, støj, og selvfølgelig selve batteritiden.

 

Som du selv er inde på, så lever LK godt på manglende alternativer - du kunne også tilføje konservative installatører.

Og nej - jeg syntes ikke du lyder gammelmandssur - måske lidt frustreret, men det er vel en naturlig del af processen hen imod at blive afklaret. Man kan så meget, men vil man det hele?. Som du selv skrev i et andet indlæg, så er det pænt dumt at gå forbi kontakten for at bruge telefonen til at tænde lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Når nu kunden har valgt at bygge nyt, hvilket er det jeg fortrinsvis arbejder med, så er det vigtigt at kunden træffer sine valg på så oplyst et grundlag som vel muligt. Så ja - det handler om at informerer kunden om de mange muligheder som IHC tilbyder.

Og det er yderst fornuftig at kende forholdene inden man beslutter sig :)

14 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg er faktisk rigtig godt tilfreds med at IHC temperatursensoren ikke har et display med mere eller mindre konstant lys i. Temperaturen handler ikke om tal, men om komfort - er der koldt eller tempereret. Når først anlægget er indstillet, burde det være usynligt.

Det var egentlig ikke så meget for displayet skyld, men mere muligheden for at kunne regulere varmen (setpunktet) lokalt i rummet. Displayet er blot en information ligesom en status. Det troede jeg egentlig du kunne gennemskue :)

Det er paradoksalt, at hele LK´s intentioner med IHC er baseret på scenarier og automatik. Specielt når det gælder lys, så operere de jo netop med automatik og scenarier. Men de udelukker ikke mulighed for manuel justering. Selvom du har sat en dæmper til scenarie 30%, så kan du stadigvæk bruge trykket til at ændre det manuelt. 

Men med varmestyringen, så har LK en helt anden holdning. Der tvinger de folk til at enten leve med automatik, ellers skal det pinedød gøres besværligt for forbrugerne, enten via Serviceview (hvis man lige har styr på Java problemerne), eller via ipad/mobil/viewer. Hvorfor skal det være sådan? Det er komplet meningsløst!.
Du kan ikke som rådgiver, rådgive dig ud af det. Du kan bare konstatere, det er sådan det er. Punktum!

Folk med tung gulvvarme har måske ikke det store behov for det, (jeg er heldigvis een af dem). Men folk med let gulvvarme og/eller radiatorer, de er i den grad ramt af dette vanvid. Og jeg fatter det ganske simpelt ikke. (Radiatorer er måske mindre relevant, men alligevel kunne det have været et område man kunne begive sig ind i også).  

Som sagt, så er det ikke raketvidenskab - Tværtimod er det efterhånden så banalt, så man fristes til at tro, at LK gør det, bare for at pi*** på forbrugerne. 

Du må da erkende, at du ville være væsentlig bedre stillet, hvis LK havde haft en IHC kompatible løsning på dette, eller?

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

LKs målgruppe med IHC er nybygninger, og her er kabelforbindelser klart at foretrække. Dermed bliver de trådløse løsninger degraderet til nødløsninger - kunden finder på nye funktioner o.lign. - hvilket igen kan tilbageføres til manglende afklaring af kunden INDEN byggeriet starter.  At du og jeg så syntes at det kunne være rart med nogle flere muligheder ændre nok ikke meget hos LK - derfor forventer jeg ikke at der kommer trådløse PIR o.lign. Trådløse produkter er heller ikke uden udfordringer, det gælder både til dækning, signalstyrke, støj, og selvfølgelig selve batteritiden.

Helt enig. Jeg foretrækker heller ikke trådløse produkter, hvis jeg kan undgå dem. Derfor så jeg gerne en trådført rumføler med mulighed for at justere setpunktet. 

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Man kan så meget, men vil man det hele?. Som du selv skrev i et andet indlæg, så er det pænt dumt at gå forbi kontakten for at bruge telefonen til at tænde lyset.

Der er forskel på at ville det hele, og så at ville det som giver mening (grundlæggende). Igen med eksempel med varmestyringen, så giver det ikke meget mening, at der ikke findes en rumføler med mulighed for at justere setpunktet. Der skal jeg jo netop pinedød gribe ud efter meningsløse alternativer, (mobil/ipad/service view) for noget som simpelt som at justere temperauren i rummet, præcis som hvis jeg skulle gå forbi kontakte efter telefonen, for tænde for lyset. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som du selv skriver så giver det ikke mening at ændre setpunktet ved tungt gulvvarme. Og da tung gulvvarme stadig er standarden giver det heller ikke mening med tryk til at justerer temperaturen 0,1 grad op eller ned. Når først det er indstillet skal det være usynligt og glemmes.

Hvis vi snakker let gulvvarme, så har jeg i mange år anvendt et ganske alm. IHC tryk i rummet til lokal nat sænkning af varmen, typisk et par grader eller 3 under den normale dagtemperatur.

28 minutter siden, Kandersen skrev:

Der er forskel på at ville det hele, og så at ville det som giver mening

Uha - den diskussion skal vi ikke ind på - det der giver mening for den ene, kan være fuldstændig tåbeligt for en anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Som du selv skriver så giver det ikke mening at ændre setpunktet ved tungt gulvvarme. Og da tung gulvvarme stadig er standarden giver det heller ikke mening med tryk til at justerer temperaturen 0,1 grad op eller ned. Når først det er indstillet skal det være usynligt og glemmes.

Enig, når vi snakker tung gulvvarme.

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis vi snakker let gulvvarme, så har jeg i mange år anvendt et ganske alm. IHC tryk i rummet til lokal nat sænkning af varmen, typisk et par grader eller 3 under den normale dagtemperatur.

Hmm, en løsning der umiddelbart giver mening til at styre dag/nat. Men ikke den impulsive ændring. 
Hvad råder du så folk til med let gulvvarme?

39 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Uha - den diskussion skal vi ikke ind på - det der giver mening for den ene, kan være fuldstændig tåbeligt for en anden.

Det er derfor jeg vågner hver morgen med smil på læben, af glæde over vi mennesker er så forskellige :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Hmm, en løsning der umiddelbart giver mening til at styre dag/nat. Men ikke den impulsive ændring. 
Hvad råder du så folk til med let gulvvarme?

Om folk bør vælge tungt eller let gulvvarme afhænger at deres ønsker og krav til komfort og energioptimering. Hvis de f.eks. får store vinduspartier mod syd, installerer brændeovn, ønsker at anvende dag/nat sænkning så bør de få et let gulvvarme anlæg. Børneværelser kan også blive velfungerende med et let anlæg, 22 -23 grader til stille leg om dagen og  17-18 grader om natten. Bygger de derimod et hus med mindre vinduer og et stort udhæng på taget er der ikke det samme behov.

En anden vinkel kunne være helt at droppe gulvvarmen. Varmebehovet i en moderne gennem isoleret bolig er ikke stort - udfordringen ligger snarer i at undgå overophedning. Personligt kunne jeg godt tænke tung gulvvarme under alle klinkegulve, typisk badeværelser, og lade resten af opvarmningen ske via ventilationsanlægget. Varme via ventilationsanlægget giver dog også udfordringer, da den typisk arbejder med samme temp. alle rum.

Vi trænger til nogen kloge hoveder som kan nytænke hele den måde vi opvarmer vores boliger på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5/1/2018 at 15:31 , Henning Pedersen skrev:

Vi trænger til nogen kloge hoveder som kan nytænke hele den måde vi opvarmer vores boliger på.

Deri kan vi være enige. Men indtil det sker, så er det jo som det er. 
Ventilation har jeg ikke meget fidus til. Som du selv siger, så arbejder det i alle rum samtidig. Vi har selv Nilan anlæg, og jeg må erkende, jeg er langt fra imponeret. Specielt i de kolde vinterdage, så er det faktisk med til at køle huset ned. Jeg har overvejet en elvarmer som kan bygges ind, men det fjerner nok ikke det hele, medmindre man så brænder en masse energi af den vej.
Moderne huse gennem isoleret? Mja. Det er muligt selve huset er, men vinduer/døre osv. udgøre en massiv kuldebro, efter min mening. I vores hus fra 2007, der er det der vi mærker de største problemer, samt fra ovenlysvinduerne (Velux lort), hvor kulde nedfald er helt ekstremt. Desværre har "arkitekten" som sædvanlig tænkt med rø** og placeret ovenlysvinduerne der hvor man opholder sig mest. Smart ser det ud, praktisk er det bare noget bras. 

Men når alt dette er sagt, så ender vi også tilbage på måden at styre varmen på, og i dette tilfælde IHC. Jeg savner stadigvæk svar på, hvordan du, som professionel, løser den lette gulvvarme?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uanset ventilationsanlæg vil det komme til at fungerer som nedkøling af boligen når det er pi.... koldt udenfor, med mindre anlægget er forsynet med en eller anden for opvarmning.

Hvis du har dit Nilan anlæg inde over IHCén kunne du jo sænke hastigheden når den udvendige temperatur bliver lav, det vil selvfølgelig ikke fjerne nedkølingen - kun begrænse den.

35 minutter siden, Kandersen skrev:

Men når alt dette er sagt, så ender vi også tilbage på måden at styre varmen på, og i dette tilfælde IHC. Jeg savner stadigvæk svar på, hvordan du, som professionel, løser den lette gulvvarme?

Som tidligere skrevet så har jeg i mange år anvendt et lokalt tryk i rummet til at skifte imellem normal og sænket temperatur. Hvis man impulsivt ønsker at ændre temperaturen så gøres det nemt via Apps eller mere besværligt - sceneview. Der er ligesom ikke andre muligheder. Hvis det absolut skal gøres fra rummet kunne du jo bruge to tryk, som hhv hæver/sænker temp. 0.1 grad. Personligt vil jeg ikke anbefale det, da du ikke kan se hvad du laver og dermed kommer til at famle i blinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok