Hop til indhold
  • 0

Gulvvarmestyring med gulvfølere - styring af dette


Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

.Hej,

Er netop blevet færdige med at bygge vores nye hjem med den forholdsvis store pakke indenfor IHC, bl.a. gulvvarme (tung vandbåret i beton) med ZIGZA sensorer i alle rum inkl. gulvfølere.

Har fået skidtet op at køre, men så kommer manglen på alle erfaringerne, som i måske kan hjælpe med:

Hvilke rumtemperatur er "normal" at køre med? 

Hvilke temperatur finder i ideel som temperatur på jeres gulve, således gulvet føles "dejlig" varmt?

Hvad er max. temperatur på gulvvarme med trægulv? 

Giver det mening at benytte natsænkning i et hus fra 2017 med tung gulvvarme?

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

Lasse Kristensen

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
48 minutter siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

.Hej,

Er netop blevet færdige med at bygge vores nye hjem med den forholdsvis store pakke indenfor IHC, bl.a. gulvvarme (tung vandbåret i beton) med ZIGZA sensorer i alle rum inkl. gulvfølere. Fedt!

Har fået skidtet op at køre, men så kommer manglen på alle erfaringerne, som i måske kan hjælpe med:

Hvilke rumtemperatur er "normal" at køre med? Jeg kører med 21,5 grader i rumtemperatur.

Hvilke temperatur finder i ideel som temperatur på jeres gulve, således gulvet føles "dejlig" varmt? Jeg kører med 27 grader.

Hvad er max. temperatur på gulvvarme med trægulv? Maks temperatur som gulvfabrikanten foreskriver. Vores gulve er tempererede vil jeg sige, de mærkes ikke varme i den forstand.

Giver det mening at benytte natsænkning i et hus fra 2017 med tung gulvvarme? Nej det gør det ikke. Der går ca 20 timer før dit nye setpunkt ændrer rummets temperatur. Jeg har lette konstruktioner i stueetage og 1. sal, så vi sænker temperaturen, men i garagen og kælder har vi også støbte gulve og der giver det ikke mening.

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

Lasse Kristensen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 16/12/2017 at 22:19 , Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hvilke rumtemperatur er "normal" at køre med? 

Det er dælme svært at svare på. Hvad der i Bjarnes tilfælde er 21.5 grader, er næppe 21.5 grader hos dig. Huset er næppe 100% identiske, og kalibreringen af føleren er med garanti heller ikke ens. Så du kan ikke bare bruges en andens indstilling. Du skal føle dig frem, bogstaveligt talt.


Bjarne. Kører du 27 grader i gulvet og 21.5 grad i rum? 
Bliver din rumføler så nogensinde "aktiveret" andet end hvis vinduer/døre står åben? Det lyder voldsomt med 27 grader i gulvet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

Bjarne. Kører du 27 grader i gulvet og 21.5 grad i rum? 
Bliver din rumføler så nogensinde "aktiveret" andet end hvis vinduer/døre står åben? Det lyder voldsomt med 27 grader i gulvet.

Som du selv er inde på, så afhænger indstillingerne 100% af lokale forhold. Jo tættere gulvsensoren er på varmeslangerne - jo højre temperatur bliver den udsat for og vice versa.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Kandersen skrev:

Det er dælme svært at svare på. Hvad der i Bjarnes tilfælde er 21.5 grader, er næppe 21.5 grader hos dig. Huset er næppe 100% identiske, og kalibreringen af føleren er med garanti heller ikke ens. Så du kan ikke bare bruges en andens indstilling. Du skal føle dig frem, bogstaveligt talt.


Bjarne. Kører du 27 grader i gulvet og 21.5 grad i rum? 
Bliver din rumføler så nogensinde "aktiveret" andet end hvis vinduer/døre står åben? Det lyder voldsomt med 27 grader i gulvet.

Der er forskel på hvilken temperatur gulvet kan tåle, alt efter fabrikant. For mit Junckers massiv bøgeparket er maks overfladetemperatur på gulvet 27 grader

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwia5OWP1ZPYAhXOfFAKHWjbD1QQFgg1MAE&url=https%3A%2F%2Fwww.junckers.com%2FUmbraco%2Fsurface%2Fdownloads%2Fdownloadmediabyid%3Fid%3D12261&usg=AOvVaw39QmIi_9lW1qqnsfhEczCo

Jeg har 14mm på vores 1. sal og 22 mm i stueetagen.

Jeg tror at temperaturen bliver begrænset af rumføleren. Jeg har kalibreret mine føler efter et gennemsnit af overfladetemperaturerne.

Jeps jeg kører de temperaturer i de fleste rum i stueetagen, og fremløb fra shunten på ca 30 grader. Det er 16mm pex rør i varmefordelingsplader i spunplader med spor. Ca 150mm isolering i bjælkelaget og pt uopvarmet kælder under. På 1. salen har jeg 200mm isolering i etageadskillelsen, og 370 mm på loftet og 250mm i skråvægge. På 1. salen har jeg desværre kun rumfølere, det lavede jeg for 10 år siden, lige inden de nye sensorer kom.

Det er ikke voldsomt varmt på gulvene, konen vil gerne have dem 40 grader, jeg er ikke tosset med varme fødder. Du skal tænke på at kroppen er ca 37 grader, fødderne vel lidt koldere, så 27 grader mærkes ikke varmt. Med det er meget federe end et koldt gulv i en gammel udestue :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En klog sagde en gang til mig: "Få samlet så meget viden og så mange holdninger som du kan fra andre - derved kan du selv stykke dit verdensbillede sammen..." Jeres input har alle bidraget til dette, og jeg har nu, igennem en uges tid, fået indreguleret og styret mit gulvvarme så godt at selv konen er tilfreds - Så bliver det alligevel jul i det lille hjem :-)

Tak for jeres altid gode inputs.

Glædelig jul.

 

VH Lasse

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder rigtig godt , specielt det med konen :)

Jeg har også lige sat gang i min varme i kontoret i kælderen. Der har jeg (kun) 100 mm super EPS flamingo, 16 mm varmeslanger med 200mm i afstand, 7 cm beton og klinker på. 

Fremløbstemperatur 35 grader (samme shunt som til stueetagen). Rumtempetaturen er 20,6 grader og gulvtemperaturen er 26,1 grader. 

Rummet er ca 10m2.

Derudover har jeg også startet gulvvarmen i bryggerset i kælderen. Det er lavet på samme måde, 10m2, rumtempetaturen er 20,2 grader og gulvtemperaturen er 19,8. Der er åben dør mellem de to rum.

Jeg brugte 3m3 gas på at varme gulvene op det første døgn og døgnet efter har jeg brugt en lille kubikmeter på opvarmning og drift af det. Jeg tændte det ca kl 17. Kl 23 var det behageligt at gå på og næste morgen var det oppe på den ønskede temperatur. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok