Hop til indhold
  • 0

Kan ikke komme i kontakt med output til område med spots


Mads Vejen Langkilde
 Share

Spørgsmål

Hej IHC eksperter

Jeg er relativ ny til IHC, men vil meget gerne finde ud af mere om det da vi har købt et hus med det integreret over det hele. Jeg har eksperimenteret lidt med det og selv fundet frem til den korrekte software baseret på hvad der stod på controller osv. da den forrige ejer ikke har efterladt andet end en usb med programmerings filer på (.BAK og .vis filer).

Jeg er stødt en i flere problemer. Men dette problem, er at en wireless kontakt pludselig ikke kunne få kontakt til det område, det var tilknyttet (dette skete før jeg overhovedet var begyndt at sætte mig ind i ihc). Vi havde heldigvis en anden kontakt, som var tilknyttet lyset på badeværelset, som vi brugte noget tid efter. Men en dag hvor min kæreste trykkede på den (var ikke hjemme), tændte lyset på badeværelset, hvorefter der lød en form for "klik lyd" og så slukkede lyset igen. Nu kunne vi heller ikke tænde lyset på badeværelset herfra. 

Så det der er sket, er nok at batteriet i kontakten gik i første omgang. Og anden gang (med klik lyden), gik noget galt i selve output'et til området med lyset (spots). 

Jeg har prøvet at åbne serviceview softwaren, hvor jeg kunne styre alt lys i huset, på nær dette område på badeværelset. Der er bare ingen kontakt.

Så hvad tror i der kan være sket? Er det outputtet der er sprunget (en form for sikring?)? 

Jeg har prøvet at være oppe på loftet for at se om jeg kunne finde noget der havde med ihc og et output eller en form for modtager til dette område, som jeg kunne tjekke. Men vidste faktisk ikke rigtig hvad jeg skulle kigge efter sådan helt præcis. Der var ikke noget der så ud til at have med dette at gøre. Hvordan får jeg et overblik over de forskellige komponenter og hvor de er lokaliseret henne (især dette output til badeværelses lyset)?  Det skal måske nævnes at spot lysene på badeværelset sidde helt oppe i loftet  og har ingen synlige ledninger eller tilknyttede komponter, så jeg forestiller mig at deres output/modtager sidder oppe under loftbrædderne e.l.

 

Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe eller pege i den rigtige retning.

På forhånd tak.

 

// Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Der nummer du oplyser 1.1.01, det er funktionsblokken. Det du skal finde ud af er hvilket output modul som styre dine spot. Prøv at åbne serviceview, hold musen over udgang for lys. Så skulle der gerne komme et nummer frem, sådan som fx. 2.03. Når du har fundet dette, så kan du prøve med nogen af de andre udgange og se hvilke der kører på samme output fx. 2.04 og se om det virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Mads Vejen Langkilde skrev:

Hej IHC eksperter

Jeg er relativ ny til IHC, men vil meget gerne finde ud af mere om det da vi har købt et hus med det integreret over det hele. Jeg har eksperimenteret lidt med det og selv fundet frem til den korrekte software baseret på hvad der stod på controller osv. da den forrige ejer ikke har efterladt andet end en usb med programmerings filer på (.BAK og .vis filer).

Jeg er stødt en i flere problemer. Men dette problem, er at en wireless kontakt pludselig ikke kunne få kontakt til det område, det var tilknyttet (dette skete før jeg overhovedet var begyndt at sætte mig ind i ihc). Vi havde heldigvis en anden kontakt, som var tilknyttet lyset på badeværelset, som vi brugte noget tid efter. Men en dag hvor min kæreste trykkede på den (var ikke hjemme), tændte lyset på badeværelset, hvorefter der lød en form for "klik lyd" og så slukkede lyset igen. Nu kunne vi heller ikke tænde lyset på badeværelset herfra. 

Så det der er sket, er nok at batteriet i kontakten gik i første omgang. Og anden gang (med klik lyden), gik noget galt i selve output'et til området med lyset (spots). 

Jeg har prøvet at åbne serviceview softwaren, hvor jeg kunne styre alt lys i huset, på nær dette område på badeværelset. Der er bare ingen kontakt.

Så hvad tror i der kan være sket? Er det outputtet der er sprunget (en form for sikring?)? 

Jeg har prøvet at være oppe på loftet for at se om jeg kunne finde noget der havde med ihc og et output eller en form for modtager til dette område, som jeg kunne tjekke. Men vidste faktisk ikke rigtig hvad jeg skulle kigge efter sådan helt præcis. Der var ikke noget der så ud til at have med dette at gøre. Hvordan får jeg et overblik over de forskellige komponenter og hvor de er lokaliseret henne (især dette output til badeværelses lyset)?  Det skal måske nævnes at spot lysene på badeværelset sidde helt oppe i loftet  og har ingen synlige ledninger eller tilknyttede komponter, så jeg forestiller mig at deres output/modtager sidder oppe under loftbrædderne e.l.

 

Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe eller pege i den rigtige retning.

På forhånd tak.

 

// Mads

Hej Mads.

Du kan starte med at åbne serviceview og se om det er et Wireless Lu eller de er forbundet til et output modul.

Er det wireless, så kan det godt være gemt et eller andet sted.

Er det forbundet til et output modul, så kan du se i serviceview, hvilket modul. Fx. 2.03. 

Normalt sidder output modulerne ved siden af controlleren, men er dette ikke tilfældet, så når du har fundet output nummer (Det første 2.xx), så kan du finde den udgang på controlleren (Output er forbundet på undersiden af controlleren) og så følge ledningen (Svagstrøms kabel) og der ved finde dit output modul.

Hvis de sidder på et output, så kan du også se hvilke andre ting i huset som sidder på samme output og så se om de virker. Ved ikke om der kan gå en enkelt udgang på outputtet.

Der kan også godt sidde en for silring på 10a, før modulet. Men det kræver stadig at du finder det.

Nu skrev du at det kunne være batteriet. Har du prøvet at skifte det :-/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej @K. "Szafranski" Nielsen og mange tak for dit hurtige svar!

Jeg fandt ud af at de forskellige Outputs var sammen med controlleren som du skrev. Ja lige foran snotten på mig med store fede bogstaver faktisk :) Men troede de så anderledes ud og så regnede jeg med at der altid var nogle modtagere rundt omkring i huset. Ja som sagt er jeg helt ny til IHC verdenen. Nå men så langt så godt!

Der er ikke mindre end 4 forskellige Output moduler forbundet til controlleren. Jeg prøvede at teste lidt i ServiceView igen. Her er hvad jeg kom frem til:

  • Jeg testede først at andre lys kunne tænde og slukke og alt, undtagen det ene område, virker som det skal.
  • Jeg prøvede forskellige måder at tænde/slukke lyset og gjorde et par observationer imens jeg stod ved siden af controlleren.
    - Når jeg tænder og slukker via (se vedhæftet billede af serviceview) "KIP = On/Off", lavede controlleren altid en "klik" lyd, både for de steder hvor lyset virker og i bade værelset, hvor det ikke virker. Forskellen var selvfølgelig bare at lyset ikke tændte på badeværelset selvfølgelig.
    - Når jeg trykker på den mulighed der hedder "Tænd = On/Off", laver de lys der virker også en "klik" lyd samtidig med at de tænder. Men hvis jeg gør dette med badeværelses lyset, så siger den ingenting (samtidig med at lyset stadig ikke tænder :P )
Citat

Er det forbundet til et output modul, så kan du se i serviceview, hvilket modul. Fx. 2.03. 

Ang. dette, så kan jeg ikke se andet end det samme modul id/navn i serviceview, som umiddelbart hedder 1.1.01 for allesammen (hvis ikke dette er korrekt, hvor finder jeg det så henne?).

Jeg har vedhæftet et billedet af serviceview og af min controllere med tilhørende outputs osv., som forhåbentlig kan lede i den rigtige retning.

 

Citat

Nu skrev du at det kunne være batteriet. Har du prøvet at skifte det :-/

Jeg har både skiftet batteriet på kontakten, samt skiftet et af spottene i det område hvor problemet er, men desværre uden noget resultat.

25397930_10212486282726793_347507299_o.jpg

serviceview_screenshot.png

 

 

Jeg sætter stor pris på din hjælp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Der nummer du oplyser 1.1.01, det er funktionsblokken. Det du skal finde ud af er hvilket output modul som styre dine spot. Prøv at åbne serviceview, hold musen over udgang for lys. Så skulle der gerne komme et nummer frem, sådan som fx. 2.03. Når du har fundet dette, så kan du prøve med nogen af de andre udgange og se hvilke der kører på samme output fx. 2.04 og se om det virker.

Det fandt jeg ud af til sidst i går :) Fik bare ikke lige opdateret mit svar herinde. Jeg har fået en smule mere styr på hvad der er hvad tror jeg. Fik i hvert fald programmeret en kontakt til at kunne tænde og slukke lys rundt omkring. Desværre virkede det ikke for badeværelses lyset. Jeg forsøger at finde det rigtige nummer på modulet igennem serviceview når jeg er hjemme igen.

 

59 minutter siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Du skal forresten sikre dig at det første nummer fx. 2.xx er det samme som på dine spot. Det første nummer angiver output modul nummer, de efterfølgende angiver hvilken udgang på modulet, som bruges. Det er de numre som du kan se  står oven på outputtet

Jeg er med nu :) Glæder mig til at se om jeg kan finde ud af hvad der foregår nu. Men noget af det der undrer mig mest, er at det pludselig holdt op med at virke. Programmeringen kan jo ikke bare ændre sig eller pludselig beslutte at den ikke vil bruge et andet output? Det må vel næsten være noget fysisk der er gået galt. Men det finder jeg forhåbentlig ud af snart :) 

 

10 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

ifølge dit billede af controlleren, er mindst ét wireless produkt løbet tør for strøm. Dioden ud for batteriet lyser. Mener hvilken kan ses i serviceview.

Yes, det er jeg obs på. Kan ikke lige huske hvad den sagde i serviceview nu, men jeg har skiftet batteriet ud i min wireless kontakt, der hvor mit problem var (badeværelset) + en anden der var ved at løbe tør. Men må lige kigge en gang senere og finde ud af hvad det er der er løbet tør. Tak for svar :) 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎15‎-‎12‎-‎2017 at 09:38 , Mads Vejen Langkilde skrev:

Men noget af det der undrer mig mest, er at det pludselig holdt op med at virke. Programmeringen kan jo ikke bare ændre sig eller pludselig beslutte at den ikke vil bruge et andet output? Det må vel næsten være noget fysisk der er gået galt. Men det finder jeg forhåbentlig ud af snart :) 

 

Jo desværre, det kan den godt. Det var et kæmpeproblem for mig, med IHC Controller 2. Kunne til sidst næsten ikke kontrollere lyset i vores hus. Har nu skiftet til IHC Controller 3, men med det gamle projekt fra den gamle controller. Langt færre problemer, men stadig nogle lysgrupper der lever deres eget liv. Håber at det løser sig når jeg får gennemgået det hele, og får udskiftet de gamle Funktionsblokke med dem der følger med Visual 3

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@K. "Szafranski" Nielsen 

Igen, mange tak for hjælpen.

Jeg forsøgte mig først med at skifte til et andet output, hvilket ikke løste problemet. Jeg fik så lidt hjælp af svigerfar med fejlfinding af problemet,  da det så ud til at det ikke var selve ihc systemet den var gal med.

Vi målte os frem og fandt problemet til sidst. Det viste sig at det var en transformator, der var stået af. Dejligt at få løst problemet og samtidig fået en masse viden om systemet og opsætningen.

Jeg ved ikke hvordan kutymen er for afslutning af spørgsmål herinde, men hvis du vil smide et svar, så accepterer jeg det gerne så vi kan få afsluttet tråden.

 

Og også tak til jer andre for jeres hjælp og tid :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Mads Vejen Langkilde skrev:

@K. "Szafranski" Nielsen 

Igen, mange tak for hjælpen.

Jeg forsøgte mig først med at skifte til et andet output, hvilket ikke løste problemet. Jeg fik så lidt hjælp af svigerfar med fejlfinding af problemet,  da det så ud til at det ikke var selve ihc systemet den var gal med.

Vi målte os frem og fandt problemet til sidst. Det viste sig at det var en transformator, der var stået af. Dejligt at få løst problemet og samtidig fået en masse viden om systemet og opsætningen.

Jeg ved ikke hvordan kutymen er for afslutning af spørgsmål herinde, men hvis du vil smide et svar, så accepterer jeg det gerne så vi kan få afsluttet tråden.

 

Og også tak til jer andre for jeres hjælp og tid :)

Det vigtigste var at du fik løst dit problem. Jeg startede også fra scratch. Men 7 år herinde og en del roden rundt i egen installation, har givet en masse erfaring.

Mht. afslutning af spørgsmål, så har jeg endnu ikke fundet ud af det. Men kan se at der nogen gange, så er bedste svar markeret. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Det vigtigste var at du fik løst dit problem. Jeg startede også fra scratch. Men 7 år herinde og en del roden rundt i egen installation, har givet en masse erfaring.

Det kunne jeg godt forestille mig. Jeg synes i hvert fald selv jeg er nået langt siden jeg startede med at kigge på det :)

 

14 timer siden, K. "Szafranski" Nielsen skrev:

Mht. afslutning af spørgsmål, så har jeg endnu ikke fundet ud af det. Men kan se at der nogen gange, så er bedste svar markeret. :-)

Okay det er bare i orden. Jeg har bare markeret det af dine svar, som jeg synes hjalp mig mest :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok