Hop til indhold
  • 0

IHC Timeout - openHAB 2.2 snapshot v. 1099


Yoinkz
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Jeg har læst lidt igennem denne tråd: 

 og kan se andre også har bøvlet med at man mister forbindelsen eller den timer ud mod IHC Controlleren. Jeg løber ind i samme problem, og når jeg så skyder kommandoer afsted mod Controlleren, så sker der intet - andet end jeg i min log kan se den smider en Time-out fra IHC'en.

Jeg tænker at give mig i kast med dette - men jeg er usikker på, hvor jeg skal finde denne: [ON:0x505a:100]. Lige nu benytter jeg jo kun "Output" fra de fleste af mine IHC enheder 0x1FDA93B f.eks.

Switch ihc_keepalive	""		{ihc=">[ON:0x505a:100]", autoupdate="false"}
rule "Avoid IHC command delay"
when
	Time cron "0 12/15 * * * ?"
then
	sendCommand(ihc_keepalive, ON)
end

 

Hvordan skal jeg give mig i kast med ovenstående - skal jeg oprette en dummy i min IHC Controller, eller hvad er smartest for at den ikke falder i søvn :).

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg kender ikke ovenstående trick. 
Jeg har et par gange fået timeout efter jeg opdaterede firmwaren i controlleren til 2.8.4. Men det virker som om det har hjulpet, når jeg har sat timeout tiden op i ihc.cfg filen. Årsagen til at jeg nok ikke mærker det så meget, det kan evt skyldes at jeg har et konstant flow fra 12 IHC temperaturfølere som melder sig i OpenHab. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Kandersen skrev:

Det er zigza temperaturfølere jeg bruger, og de melder ind 4-5 gange oftere end LK´s følere. Og så svinger det alt efter temperatur ændringerne. Det er vel omkring 20-30 gange i minuttet for alle 12 følere. Så det er nærmest et konstant flow mellem IHC controlleren og OpenHab2.  

Dejligt at openhab virker for dig uden problemer med din "nye" controller jeg husker at du var noget nervøs for om den ville gå ned konstant.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Benjamin E skrev:

Dejligt at openhab virker for dig uden problemer med din "nye" controller jeg husker at du var noget nervøs for om den ville gå ned konstant.

Ja, men jeg må også erkende, at skiftet til HW 6.2 ikke rigtig har gjort noget godt for det jeg savnede, nemlig en ordentlig hastighed når man tilslutter til den og skal sende/modtage i visual. Jeg synes den er mindst lige så gabende langsom som min HW 6.1 er/var. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja - det er godt nok træls. Rent faktisk så oplever jeg igen igen, efter IHC Binding blev geninstalleret at det bare virker. Men så går der lige lidt tid, også selvom timeout=10000, at pludselig vil den fra min BASIC UI overhovedet ikke reagere når jeg trækker i en slider eller en switch på mit lys der er forbundet til IHC'en. Ved ikke lige hvad det er der trigger det :(.

Umiddelbart i loggen kan jeg fint se events at der klikkes / ændres værdi, men som om intet kommer ned til IHC'en. Alt virker fra LK's egen app på Apple og Android samt kontakter - bare ikke via openHAB'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sker det samme hvis du bruger habpanel?
Jeg mistænker stærkt at BasicUI har nogle gevaldige problemer ind imellem. Jeg har også erfaret at den engang imellem ikke vil reagere. Men habpanel virker fint, når det sker. Det er specielt hvis man har lavet nogle ændringer i sitemap, at den pludselig ikke længere vil. Event loggen kan også finde på at vise fejl i en sitemap fil, selvom der reelt ikke er fejl i. 

Både BasicUI og Habpanel er een af årsager til, at jeg stadigvæk er i "test fasen" med dette og muligvis aldrig kommer videre. Jeg synes simpelthen ikke de er brugervenlige nok, og da slet ikke Habpanel, som tilsyneladende har store vanskeligheder med at skalere ikoner til fx en tablet med lavere opløsning. Jeg har enormt svært ved at fatte, at man skal sætte det op på en PC som har en opløsning. Og når man så går til den fra fx en tablet eller smartphone med en anden opløsning, så ser det helt råddent ud. Oven i det er det en kunst i sig selv at finde en browser som virker med BasicUI. Det skal være en kiosk browser. Jeg bruger Fully Kiosk Browser på min Android smartphone/tablet.
I BasicUI døjer jeg primært med at få slidere oa til at virke.

I alle tilfælde er dokumentationen som en by i Rusland. Enten ikke eksisterende eller smæk fyldt med fejl, (fordi det er Openhab dokumentationen og ikke OpenHab2). Hjælpen der kan findes, består som oftest i folk, der ikke selv har erfaring med lige det man sidder med. Så de de foreslår nogle ting man kan prøve. Og det kan man så gøre i evigheder.  

Det er desværre hvad man må forvente at et produkt som er opensource og primært udviklet af nørder til nørder (nørder skal ikke opfattes negativt, men et udtryk for, at det er folk der er på et helt andet niveau og lægger adskillige timer i projektet hver eneste dag). Og når man som jeg, ikke længere har den samme slags tålmodighed og slet ikke den samme tid til sådan noget mere, så bliver det en massiv udfordring B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har faktisk ikke fået testet så meget i habpanel, men du har ret i at det somme tider arter sig underligt. Det jeg hæfter mig mest ved er, at mine rules ikke fyres af efter hensigten. Det er derefter jeg hopper ind på BASIC UI og kan konstatere at den ikke længere reagere på Sliderne og Switches.

Jeg har et par regler der kører om natten, der skal slukke lyset og det sker også i nogle tilfælde, men ikke altid. Jeg vil prøve at udkommentere dem og se om det er dem der gør noget.
Min regel kør hver nat kl. 00:30, hvor den slukker udelyset og sætter "Natmodus", som er en dummy switch. Denne switch bruger jeg så i en anden regel, hvis der er motion på min Xiaomi Motion Sensors så skal dimmerne tænde (IHC), i 2 minutter og derefter gå ud. Men om morgenen når jeg så står op, så kan jeg ikke længere tænde lyset via sliderne eller switches.

Så selvom der skulle være problemer med Basic UI, så burde mine regler jo blive triggered alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Har du tjekket loggen?

Jeps og nu kom der endelig noget;

2017-11-28 21:55:25.739 [WARN ] [org.apache.karaf.services.eventadmin] - EventAdmin: Blacklisting ServiceReference [{org.osgi.service.event.EventHandler, org.osgi.service.cm.ManagedService}={event.topics=openhab/*, service.pid=org.openhab.ihc, component.name=org.openhab.binding.ihc, component.id=253, service.id=384, service.bundleid=242, service.scope=bundle} | Bundle(org.openhab.binding.ihc_1.11.0.201711190210 [242])] due to timeout!

Jeg har lige hentet openhab 2.0.0 til min laptop og der virker mine ihc items uden problemer. Så noget er galt i det seneste snapshot / build.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Kandersen skrev:

Hmm det virker som om det er ihc bindingen der timer ud??
Jeg køre med 2.1.0 release build. Det er i øvrig på en Rpi3. Jeg ved ikke om der er forskel på dem. 

Ja det gør det! Jeg kørte også med 2.1.0 inden jeg gik på 2.2, men det var fordi mine Xiaomi Aqara Sensor med LUX ikke var understøttet med det jeg gerne ville bruge dem til.
Men efter seneste snapshot build er noget så gået helt galt. Min primære installation er også på en Rpi3.

Årh det er øv :(...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Ja det er sgu godt nok noget lort... Der må være andre som også har problemer med den release. 

Lidt offtopic. 
De der Xiaomi, det er zigbee tingester, ikk? Hvilket gateway bruger du til dem? Og kan de holde batteri længe nok til at det er brugbart?

@Kandersen Jeg håber lidt, at nogen kommer ud af skjulet og også råber op. Der er desværre ikke andre, der endnu har givet sig til kende inde på openHAB forummet. Lige nu satser jeg på, at det jeg gør er, at installere stable på en anden Rpi3 og sætter præcis det samme op - men kun for IHC delen. Så ser jeg om det køre stabilt med de regler jeg har der. Desværre opnår jeg så bare ikke det fulde udbytte, da nogle af mine regler benytter de Aqara Motion Sensors som vidst først kører rigtig stabilt i 2.2 (det kan være det er mig der tager fejl og det rent faktisk var min IKEA Traadfri Bulbs der drillede). Kan i hvert fald se at i 2.2 Snapshottet er indeholdt nogle forbedringer til netop IKEA. Men for test, tænker jeg det er en god idé.

Mine Xiaomi produkter fungere rigtig rigtig godt! Indtil videre er jeg meget overrasket over batterilevetiden. Når de shippes har de nok ligget på et lager et sted og brugt noget batteri over tid, men jeg synes stort set ikke jeg har set dem gå nogle procenter ned her over de sidste 3 måneder. Jeg blev anbefalet dem af en god ven, som har haft dem i over et års tid nu og efter sigende har han endnu ikke skiftet batteri på dem. Det er selvfølgelig klart, at det er afhængig af hvad de bruges til, men personligt bruger jeg deres Motion Detectors, Temp / Fugtigheds målere og deres dør vindue/kontakter. Derudover har jeg også fået nogle Wireless Switch'es hjem, som jeg bruger som dørklokker. Det er dejligt når en ringer på at Xiaomi Gateway'en som er en lille rund boks der sidder i en stikkontakt, med indbygget højtaler + LED ring, at den lige giver en lyd fra sig, mens lyset ude foran ved hovedøren hvor der ringes på går fra 50% til 100% samt TV'et skifter over på HDMI2 hvor en Rpi3 ligger bag TV'et og streamer overvågningen til blandt andet fordøren.

Så jo Zigbee og det er meres MI Xiaomi's egen gateway.

Så jeg har indtil videre kun godt at sige. Dog skal det siges opsætningen langt hen af vejen er på Kinesisk, men de arbejder hårdt på at få de sidste ting rettet i deres Mi app. Men der er så mange gode videoer på YouTube der viser hvordan det skal sættes op. Så gætter på efter man har prøvet det en gang, så kør det bare :).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis problemet er timeout til IHC controlleren, så løses dit problem jo ikke umiddelbart, medmindre du starter forfra med jævne mellemrum. Dine Xiaomi problemer burde jo være binding baseret og ikke så meget afhængig af OpenHab versionen. Så hvis det er samme binding i begge versioner, så burde resultatet være det samme.

Jeg kunne godt være fristet til at opdatere min OpenHab til 2.2. for at se hvad der sker hos mig. Jeg skal bare lige finde en snedig måde at gøre det på. Pt er det jo en test (efterhånden komplet) opsætning jeg har, så i værste fald betyder det ikke så meget hvis det hele braser. Bare jeg ikke mister mine items, rules osv filer. (minder mig om jeg skal huske backup :) ).

Jeg synes generelt jeg godt kunne bruge nogle flere ligesindede brugere i forbindelse med OpenHab2 <-> IHC brugere, der har fokus på at have eksterne sensorer til at påvirke IHC installationen. Jeg er ikke bleg for at prøve ting af, netop fordi mit setup ikke er et "nødvendigt" setup. Mit fokus er, at det skal være simpelt, effektivt og smart. 
Jeg synes det er voldsomt smart og genialt, det du nævner med din dørklokke. Jeg er dog ikke så meget til, at Rpién skal sidde til TVét og slår over på en HDMI port der. I den retning søger jeg mere en mulighed for, at have en tablet hængende på væggen, og/eller på mobiltelefoner, som automatisk skifter til et kamera ved døren, ved bevægelse. Jeg har et gammel IP kamera som jeg skal have gang i og lege med, for at se om jeg kan få det til at virke. 
Pt leger jeg bare med en zwave pir. Den som jeg har, har dog skuffet mig lidt mht til batteriet. Efter et par uger, som godt nok blev til intenst brug, så er der 50% tilbage :angry: 

Min planer/tanker er at bruge flere former for sensorer, Pir, temp, lux og evt fugt, og så lade det indgå i en samlet styring der alle skal påvirke kilder enten direkte eller via IHC controlleren.
Fx når jeg engang finder ordentlige batteridrevet pir, som kan sidde i udhæng, og som kan justeres til at kun fange i en bestemt højde og bestemt begrænset område, så bliver samtlige hjørner på huset klistret til med dem, til styring af udendørslyset. På den måde kan jeg fange i hvilken retning en person bevæger sig, og styre lyset ud fra det. Og når den del er på plads, så kan evt kamera overvågning også gøre brug af det på samme måde. Samt at det i realiteten dermed også bliver en slags optisk skal-sikring, der ikke lader sig påvirke af åbne vinduer. (dvs den kan bruges om natten i varme sommermåneder). Jeg har fundet små pirs. Men de er ikke trådløse. Og så er de ikke helt så justerbare som jeg kunne tænke mig. Til gengæld koster de en krig, 600+

Indendørs leger jeg lidt med tanken om indvendige pir til samme formål, så der konstant er styr på, hvor en personer bevæger sig fra/til. Udfordringen her bliver, når en person bevæger sig i een retning, samtidig med en anden person bevæger sig i en anden retning. Jeg har også gang i noget personbaseret overvågning/tilstedeværelses indikering. Men det er også lidt mere tricky. I dag bruger jeg en Ubiquiti binding til Openhab2 , som registrere mobiltelefoner på lokal nettet. Men selvom jeg kan inddele det på AP niveau, så er det ikke helt godt nok, da huset så skal dækkes af væsentlig flere APére. Og der hvor APérnes dækning overlapper, der bliver det rigtig svært. Og så er det i øvrig unødvendigt for dets formål med wireless data dækning.
Det bedste ville være små kameraer med ansigtsgenkendelse. Men de findes ikke rigtigt endnu til det formål, eller så kender jeg bare ikke til dem. Det ville åbne en helt anden og ny verden af muligheder. Fx personlig lysindstillinger osv. Det ville være en fed detalje. Kameraer har dog en begrænsning i lav belysning, så det skal være med nogle virkelig gode IR. Og så forsvandt muligheden for batteri drevet nok helt. 
Mht temperatur/fugt/lux, så kunne jeg godt bruge nogle rumfølere med display, med mulighed for at indstille setpunkt. Men jeg vil have dem, så de bliver strømfødt via ledning, gerne 24 eller 12volt dc, for så kan jeg udnytte det allerede eksisterende kabel, som i dag går til zigza følerne, bare som strømforsyning. De findes desværre bare ikke. Det er enten batteri eller 230volt :angry: Oven i det, så stoler jeg ikke helt endnu på OpenHab2 til, at jeg vil lade den overtage varmestyringen. Men det kommer nok en dag, hvis jeg kender mig selv ret. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Automation skrev:

Godt nok ikke openhab, men har i givet Home Assistant med dingus' ihc binding et skud?

https://github.com/dingusdk/haihc

Der er Xiaomi også understøttet.

Sammen med hjælpe app'en Appdaemon kan selv avancerede ting laves.

Er det noget du selv bruger? Og kan du evt fortælle, hvorfor den binding ikke er på den officielle liste? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kører med det i lille scala sammen med Home Assistant.

Bruger en 6.1 controller sammen med et wireless kombirelæ.

Og det lader til at virke super. Vil formode at det også spiller sammen med en stor installation. Det hele kan mappes.

Dingus/Jens overvejer måske at få det lagt ind som en officiel komponent, men tror det er lavet som et interesse projekt.

Han har også andre fine projekter.

http://www.dingus.dk

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har kontaktet ham omkring hans alternative service view. 
Btw. firmware 2.8.4 virker også på en HW 6.1 controller. Også selvom LK siger den ikke gør ;) Stabiliteten kan jeg dog ikke svare på, da jeg ikke nåede at bruge min HW 6.1 så længe førend jeg skiftede til en HW 6.2. Men jeg ved andre herinde også har opdateret en HW 6.1 controller. Man skal bare bruge en ældre firmware loader til det (mener det er 1.3.3, som også kan hentes herinde fra forumet). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen,

Jeg har også overvejet at teste Home Assistant og tænker jeg vil køre den op på en rpi3 og teste lidt for at se om det kører bedere.

@Kandersen, det er et voldsomt fedt projekt det der! Det vil jeg gerne hører mere om og følge med i. Det er også der jeg rigtig gerne vil hen. Kan godt lidt ideén om Face genkendelse, men er også klar over vi ikke er der helt endnu. Og ja med så mange AP'er i et hus afhængig af størrelsen er det overkill. Jeg har selv et UAC-PRO hængende derhjemme og det er rigeligt til de 200 kvm. jeg har.

Men men men, håber nu stadig på at det IHC problem jeg har bliver rettet i en nyere build, for er nu meget glad for OpenHAB.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok