Hop til indhold
  • 0

Philips scene switch lyskilder


Christian Poulsen
 Share

Spørgsmål

Hej alle. 

Jeg har købt nogle Philips scene switch gu10 lyskilder der har 3 niveauer lysstyrke. 

Man skifter niveauet ved at tænde på en kontakten. Så tænder den på 100%. Hvis man så slukker og tænder igen hurtigt så dæmper den til niveau 2 og igen til niveau 3 og så tilbage til niveau 1. 

Lyskilden husker sidste niveau. 

Jeg tænkte om man kan lave en Fb der kan holde styr på hvilket niveau lyset er på og så ha en kontakt hvor der er 3 slutte kontakter, en til hvert niveau. Og hvis lyset var på niveau 1 sidst jeg jeg trykker på niveau 2 knappen så tænder/slukker/tænder ihcen automatisk til lyset er på niveau 2. Osv. Så den kan holde styr på hvis kan lysstyrke den var på sidst og hvilken den skal til.

Kender I til en Fb der kan det eller skal man selv lave en?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
22 timer siden, Christian Poulsen skrev:

Jeg tænkte om man kan lave en Fb der kan holde styr på hvilket niveau lyset er på og så ha en kontakt hvor der er 3 slutte kontakter, en til hvert niveau. Og hvis lyset var på niveau 1 sidst jeg jeg trykker på niveau 2 knappen så tænder/slukker/tænder ihcen automatisk til lyset er på niveau 2. Osv. Så den kan holde styr på hvis kan lysstyrke den var på sidst og hvilken den skal til.

Det kan sandsynligvis godt laves, men jeg tvivler på det bliver et kønt syn at se på. 
De der scene switch skifter jo i bestemt rækkefølge, og mig bekendt uden memory. Dvs. hvis du skal aktivere til scene 2, så kræver det at Fbén først tænder til scene, og derefter til scene 2. Dvs lyset vil blinke mens Fbén skifter til det som du nu engang vælger. 
Det andet med at have et tryk for hver scene, det vil ikke fungere, da du ikke kan definere scenerne fast. Igen er du nødt til at lave det som, at du altid starter fra udgangspunktet. Dvs. scene 1 = 100%, og så kan du definere trykket (fx scene 3), og når du trykker på det, så vil lyset starte på 100%, slukke og tænde igen på 75%, slukke og tænde igen på 50%, eller hvordan det nu lige er scenerne er defineret i pæren. Jeg tvivler på det bliver til at holde ud at se på. Men det bør klart kunne laves i IHC controlleren, da det "bare" er antallet af Kip´s der skal bruges som tæller. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sad lige ved en PC med Visual (3) og kunne da ikke dy mig for lige at tage udfordringen op.

Har også selv en enkelt af denne slags pærer så det er ikke helt spildt arbejde.

Men bemærk dog at den er kodet i Visual 3 og kan derfor muligvis ikke indlæses og benyttes i en Visual 2 controller.

Skal nok prøve at "konverterer" (kopiere) den til Visual 2 senere hvis ikke den virker. - Og hvad kan man så lærere af det - jo lav/kod altid FB´r i Visual 2 fra starten af, med mindre det er et must at der skal anvendes gange eller division.

3 trins LED dimmer styring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Sad lige ved en PC med Visual (3) og kunne da ikke dy mig for lige at tage udfordringen op.

Har også selv en enkelt af denne slags pærer så det er ikke helt spildt arbejde.

Men bemærk dog at den er kodet i Visual 3 og kan derfor muligvis ikke indlæses og benyttes i en Visual 2 controller.

Lars, kunne du gøre det uden at lyset står og blinker imellem skiftene?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I princippet ja, så kan der godt skiftes mellem niveauer i FB´n uden "pause". Men den LED pærer jeg har kræver at strømmen forsvinder og kommer igen inden for en given tid før den registrere der skal skiftes niveau. Derfor har jeg lavet en indstilling i FB´s så puls/pause tid kan justeres eller trimmes efter behov. FB´n skal blot låses op for at få adgang til disse. pt. står de til 1 sek. for at teste det virker. Og det giver sikkert synlige blik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok