Hop til indhold
  • 0

Hvad er muligt


Huusom
 Share

Spørgsmål

Jeg har et hus med en seriel forbundet el-installation fra 70’erne.

Jeg påtænker ikke at lave en en traditionel IHC løsning med kabeltræk, men der i mod en trådløs løsning hvor jeg bruger wireless tryk til at styre lys som består af en blanding af HUE og trådfrit. Det skal så være openHAB der har alt logikken i sig.

Mit spørgsmål lyder så...

Kan man, hvis man skaffer sig en visual controller, aflæse tryk i openHAB igennem controlleren og få openHAB til at reagere på disse?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det er bestemt muligt at lave et setup, som du beskriver. IHC og OpenHAB (2.x) fungerer rigtig godt sammen, og det er forholdsvis enkelt at konfigurere disse to systemer til at udveksle signaler og informationer.

Du skriver, du vil lave logik i OpenHAB, hvilket også er muligt da OpenHAB har et meget stærkt miljø for sådant. Benytter du f.eks. OpenHAB plugin til Microsoft Visual Studio (https://community.openhab.org/t/visual-studio-code-openhab-extension/30205), får du et stærkt miljø med mange gode funktioner for såvel programmeringen, som (nødvendig) fejlfinding.

Min erfaring med samme er dog, at de funktionsblokke der findes som standard i IHC controllen vil tage uforholdsvis megen tid at duplikere i OpenHAB. Derfor bør du stærkt overveje, at benytte IHC controllerens funktionsblokke for håndtering af logikken og så benytte OpenHAB som frontend, der skaber interface mellem f.eks. iPhone/Android OpenHAB apps og IHC controlleren. Dermed får du en frontend, der kan benyttes til integration af din husstands forskellige installationer, såfremt dette også er i dine tanker. Såfremt du udelukkende vil benytte IHC installation til lysstyring, og dermed ikke har/får behov for integration af øvrige installationer (gulvvarme, ventilation, fjernadgang, etc.), så ville jeg nok overveje, om der ville være tiden og besværet værd, at benytte OpenHAB fremfor en standard IHC installation med LK's iPhone app. Men da du nævner HUE styring, vil OpenHAB være en mulig for at realisere dette. Du kunne jo starte med en ren IHC installation, og derfra udbygge med OpenHAB supplement. Dette har været min løsning og det har fungeret ganske godt...

Så alt i alt skal du overveje din installations kompleksitet og omfang. Benytter du OpenHAB, skal du have god forståelse og erfaring med kodning. Til gengæld får du et supert godt setup, hvor du kan integrere og kombinere installationstyper på kryds og tværs. Har du modet OG tiden til at sysle med kodning og skræddersyning af din løsning, så er IHC/OpenHAB/andet projektet bestemt værd at gå i gang med. Det er en verden af muligheder, som jo er det grundlæggende afsæt for OpenHAB :)

Held og lykke med "nørde" projektet :)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min udfordring er at mine Uni 250 IHC dimmer ikke kan styre LED GU10 spots. Derfor ønsker jeg at købe en z-wave dimmer, der kan styre det (Fibaro 2 eller Aeotech Nanno dimmer). Jeg er kommet så langt at OpenHAB2 kører på min Synology server. Jeg har installeret IHC binding, men har lidt svært ved det derfra. Jeg har lavet en IHC.ITEMS fil i SmartHome/conf/OpenHAB2/Items:

Switch Køkken_lys_overbord  "Lys over køkkenbord" <switch> (IHC,køkken,Lights)   [ "Lighting" ]  { ihc="0x2113115 " }

Jeg er i tvivl om det er korrekt?

 

I Visual har jeg fået følgende data:

Lampeudtag over køkkenbord:
Datalinie 4.01    
Ressource id:2113115 (23E5Bh)

 

T10 Sråvæg køkken:
Tryk (midt højre)
Ressource id:16939793 (127B11h)
 

 

Jeg tænker at lave en test (for at bevise jeg kan få OpenHAB2 til at tale med IHC) hvor OpenHAB2 styre (kun off/on) lyset over mit køkkenbord (IHC dimmer) ved at jeg trykker på IHC tryk på væggen. Burde vel være ret simpelt, men forstår det ikke :( Nogen der kan hjælpe hvad jeg skal gøre step by step? Hvis der er andre muligheder som er lettere er det fint for mig, det er ikke et "must" at det er OpenHAB2, men kan ikke se der er andre systemer der kan "talte" med IHC (eks. HomeSeer ser mere brugervenligt ud, men kan ikke tale med IHC)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dan - Jeg er lidt lost i dit indlæg. 
Du starter ud med at nævne en udfordring. Men dit mål lader til at være noget helt andet, når jeg læsere videre. Og jeg tror det delvist skyldes du ikke helt har forstået det. For når du senere skriver, at du vil bevise at OpenHab2 kan snakket med IHC controlleren og styre On/off fra et IHC tryk, så mener jeg du er i gang med at misforstå det hele. Det behøver du jo ikke OpenHab2 til. Det klare controlleren helt fint selv (altså On/off på en IHC dimmer med et IHC tryk). 

Hvis du derimod vil kunne tænde/slukke din dimmer fra OpenHab2 interfacet, så er det det du skal fokusere på. Og så er det ret ligegyldigt hvilken dimmer du bruger, (LK´s dimmer, Fibaro, Aeotech eller fx Hansman, alle er mulige). Det du skal, det er:
1. Oprette et visuel kontakt/tryk i OpenHab, og linke dette tryk til en Fb funktion på IHC controlleren (dvs en item som du har skrevet herover).
Der har du en switch (kontakt) som du kalder Køkken_lys_overbord. <-- Dette er din virtuelle kontakt i OpenHab2.
På samme linje har du fortalt, at den skal aktivere IHC="0x2113115 " hvilket jeg formoder er lys niveauet på din IHC dimmer. Det skal nemlig via lysniveau på dimmeren i din Fb (eller samme resource). 
Så bør tænd/sluk virke. 

Men langt/kort tryk må du kigge langt efter. OpenHab2 kan ikke umiddelbart håndtere det. Men simpel tænd/sluk, det virker helt fint. Jeg har det selv på indtil flere wireless Uni 250 dimmere, og i øvrig også på Uni 400 dimmere. På wireless dimmerne har jeg også slidere i HabPanel.

Da kort/langt tryk ikke er skide godt i OpenHab, så er problemet med fortrådet dimmere (Lk´s) omvendt et massivt problem. Du kan tænde/slukke dem, men du kan ikke skrue op/ned for dem. Det er et problem som jeg ikke har fundet løsningen på. Der er mange forslag, men ingen der virker.  

Hvis jeg så skal gætte mig lidt frem til, hvad det i virkeligheden er du vil, så er mit gæt, at du gerne vil frem til at styre en anden dimmer (Fibaro fx) fra et IHC tryk via OpeHab2 ?
Hvis det er korrekt forstået, så er det faktisk lige så nemt. 

I stedet for din ovenstående item til dit lampeudtag, så skal du i stedet definere dit IHC tryk i en item. Og så skal du bruge denne item til hvad du end vil i OpenHab. Fx.
switch køkken_trykOEV "tryk ØV ved dør" <switch> (IHC,køkken,Lights)   [ "Lighting" ]  { ihc="xxxxxxxxx " } <-- resource ID på dit tryk i Visual. 
Din Fibaro dimmer har allerede items, når du linker den til OpenHab. 
Derefter laver du en rule der fortælle OpenHab2, at når du trykker på trykket "køkken_trykOEV", så skal den on/off Fibaro dimmeren på dens item. 

Her er en simpel rule for samme princip. Det er godt nok med en PIR styring, men det er principielt det samme: 
"Multisensor6_MotionAlarm" og "garage_zwave_pir" er begge defineret items i OpenHab2.

rule "Zwave PIR ON"
when
  Item Multisensor6_MotionAlarm changed from OFF to ON
then
  garage_zwave_pir.sendCommand(ON)
end

rule "Zwave PIR OFF"
when
  Item Multisensor6_MotionAlarm changed from ON to OFF
then
  garage_zwave_pir.sendCommand(OFF)
end

Ovenstående bruger jeg en z-wave PIR som "slave" til en PIR styring Fb i IHC controlleren. Så lige så snart "garage_zwave_pir" går off, så aktiveres PIR Fbén i IHC, præcis som hvis det var en IHC PIR. (IHC controlleren vil aldrig opdage om det er en zwave PIR eller andet). 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er fordi jeg gerne vil tjekke at jeg kan få IHC og OpenHAB2 til at tale sammen. Det giver selvfølgelig ikke mening at køre det igennem OpenHAB2, men på den måde testet jeg at jeg både kan sende data ind i OpenHAB2 og tage data ud. Efterfølende tænker jeg at det ikke er så svært at udvide med eks. z-wave dimmer eks. styret via tryk på væg.

 

_____________

 

Når du skriver ”resource ID på dit tryk i Visual” hvilket nummer skal jeg så nøjagtigt bruge, når jeg læser følgende fra Visual?:

Lampeudtag over køkkenbord

Datalinie 4.01 

Ressource id:2113115 (23E5Bh)

 

T10 Sråvæg køkken

Tryk (midt højre)

Ressource id:16939793 (127B11h)

 

Skal der tilføjes ”0x”?

I ”SmartHome/OpenHAB2/conf/rules/IHC.ITEMS” har jeg skrevet (første er indgang på off/on modul og anden linje er Tryk på væg):

 

Switch Køkken_lys_overbord "Lys over køkkenbord" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="0x2113115"}

 

Switch T10_Køkken_Skråvæg "T10_Køkken_Skråvæg" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="0x16939793"}

_________________

 

I “SmartHome/OpenHAB2/conf/rules/default.rules”:

rule "Lys kokkenbord ON"

when

Item Køkken_tryk_Skraveg changed from OFF to ON

then

Køkken_lys_overbord.sendCommand(ON)

end

 

rule "Lys kokkenbord OFF"

when

Item Køkken_tryk_Skraveg changed from ON to OFF

then

Køkken_lys_overbord.sendCommand(OFF)

end

 

Virker det rigtigt? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Skal der tilføjes ”0x”?

I ”SmartHome/OpenHAB2/conf/rules/IHC.ITEMS” har jeg skrevet (første er indgang på off/on modul og anden linje er Tryk på væg):

 

Switch Køkken_lys_overbord "Lys over køkkenbord" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="0x2113115"}

 

Switch T10_Køkken_Skråvæg "T10_Køkken_Skråvæg" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="0x16939793"}

Der skal ikke tilføjes 0x foran. Du skal vælge om du vil tage det ene tal eller det andet (dec eller hex tal). Jeg bruger kun decimaltal.
Dvs dine items med decimal tal herover ser således ud:

Switch Køkken_lys_overbord "Lys over køkkenbord" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="2113115"}
Switch T10_Køkken_Skråvæg "T10_Køkken_Skråvæg" <switch> (IHC,køkken,Lights) ["Lighting"] {ihc="16939793"}


Og din rule:

rule "Lys kokkenbord ON"
when
Item Køkken_tryk_Skraveg changed from OFF to ON

then
Køkken_lys_overbord.sendCommand(ON)
end

rule "Lys kokkenbord OFF"
when
Item Køkken_tryk_Skraveg changed from ON to OFF
then

Køkken_lys_overbord.sendCommand(OFF)
end

Et godt råd: 
Lad være med at bruge æ, ø og å. Jeg har ikke testet om OpenHab kan håndtere det, men helt generelt bruger jeg det ikke, fordi jeg tit har været ude for, at det giver ballade i sådanne konfigurations filer. Ydermere er der noget med store og små bogstaver, som også kan give knas, så det benytter jeg heller ikke, medmindre jeg absolut minder mig selv om at konsekvent gøre det ens (hvilket man kan have tendens til at glemme, hvorfor jeg som regel altid bruger kun små bogstaver). Det skal nemlig skrives præcis ens. 
Så Køkken_lys_overbord vil jeg ændre til koekken_lys_overbord
Og ligeledes med T10_Køkken_Skråvæg til t10_koekken_skraavaeg.

Så er det ihvertfald ikke det du skal slås med, hvis det ikke virker 
:)
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er min items for et 4tast tryk i vores køkken.

Switch koekken_oev "Tryk øverste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:35162:100]", autoupdate="false"}
Switch koekken_oeh "Tryk øverste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:35418:100]", autoupdate="false"}
Switch koekken_nh "Tryk nederste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:35930:100]", autoupdate="false"}
Switch koekken_nv "Tryk nederste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:35674:100]", autoupdate="false"}

Det som står inde i [ ] behøver du ikke. Det virker også uden. autoupdate="false" betyder, at Openhab2 opfatter det som et kip tryk. Skal du bruge det i basicUI, så skal du definere et kip tryk i sitemap filen. 

Her er items for et wireless ø80 lampeudtag (dimmer):

Switch koekken_vasklys "Dimmer status" <light> ["lighting"] {ihc="13957917"}
Number koekken_vasklys_niv "Dimmer niveau [%.1f %%]" <light> ["lighting"] {ihc="13957725"}

Den første er bare til en indikering af lyset tændt/slukket
Den anden er til brug for en slider i fx Habpanel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det ikke virker :(

Jeg har forsøgt at opsætte to test. En med wireless dimmer uni 250 (kontor) (ikke sikker på om man kan sende off/on når det er %) og en til On/off modul (køkken). Begge styret via tryk køkken.

"IHC binding" er installeret i OpenHAB2 via PaperUI.

______________________________________________

SmartHome/conf/services/ihc.cfg (skal man skrive port 443? har forsøgt begge dele):

# Controller IP address
ip=192.168.1.3:443

# Username and password for Controller
username=admin
password=Newman06

# Timeout for controller communication
timeout=5000

_________________________________________

SmartHome/conf/items/ihc.items:

Switch kokken_t10_ov "Tryk øverste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146650:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_oh "Tryk øverste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mv "Tryk midt venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mh "Tryk midt højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147418:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nh "Tryk nederste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147674:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nv "Tryk nederste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147930:100]", autoupdate="false"}

Switch Kontor_lys "Dimmer status" <light> ["lighting"] {ihc="2136157"}
Number Kontor_lys_niv "Dimmer niveau [%.1f %%]" <light> ["lighting"] {ihc="2136157"}

Switch kokken_lys_kokkenbord "lys_kokkenbord" <switch> (IHC,kokken,Lights) ["Lighting"] {ihc="2113115"}

__________________________________________

 

(Dimmer, ikke sikker på om man kan sende off/on når det er %?)

SmartHome/conf/rules/default.rules:

rule "kokken_lys_kokkenbord ON"
when
Item kokken_t10_nv changed from OFF to ON
then
kokken_lys_kokkenbord.sendCommand(ON)
end

rule "kokken_lys_kokkenbord OFF"
when
Item kokken_t10_nv changed from ON to OFF
then
kokken_lys_kokkenbord.sendCommand(OFF)
end

rule "kontor_lys ON"
when
Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON
then
Kontor_lys_niv.sendCommand(ON)
end

rule "kontor_lys OFF"
when
Item kokken_t10_nh changed from ON to OFF
then
Kontor_lys_niv.sendCommand(OFF)
end

 

________________________________________

Er der et sted hvor jeg kan se en logfil om der er "hul". Jeg bruger OpenHAB2 på en Synology DS?

Skal man "genstarte" OpenHAB2 når man har lavet ændringer (evt. hvordan)?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kig i Openhab loggen, (ligger default på port 9001, mener jeg. Dvs din adresse er http://192.168.1.3:9001). Der burde du kunne se en ændring, når du trykker på trykket, og se der bliver sendt en ON/OFF til udtaget. Prøv lige port 9000, hvis 9001 ikke virker. Jeg har den liggende som en genvej, så jeg kan ikke huske porten præcist ;)

Nej du skal ikke genstarte med de ændringer vi snakker om her. Hvergang du laver en ændring i en items, sitemap, rules eller andet fil, så vil OpenHab automatisk loade den med det samme du har gemt filen. Det samme hvis du tilføjer nye items osv filer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er port 9001.. (jeg mener ikke jeg har ændret den fra default). 
Ahh, ja sorry.. IP .3 er jo din IHC controller.. Det er selvfølgelig IP adressen til din OpenHab2 (synology) du skal skrive ind. 

http://192.168.1.4:9001 

Hvis du køre ssl, så skal du nok bruge https://192.168.1.4:9001 
Det burde være adressen til loggen, så du kan følge med i den (live log). 
Der er også en rigtig logfil. Men jeg bruger den aldrig, og kan ikke huske stien på den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Log filen findes også på en fysisk placering. Skal se om jeg kan finde stien. Og så håber jeg ikke der er forskel på Rpi som jeg bruger, og så på din Synology intallation. 

Prøv evt at kig her: 
/var/lib/openhab2/etc

Ellers står der en masse her om det også:
http://docs.openhab.org/administration/logging.html

Men jeg bliver lidt bekymret her. Jeg kan simpelthen ikke lige finde nogen info om, hvordan man default kommer ind i event loggen. Jeg har den bare liggende som en genvej i min browser, så det sker af sig selv.. Een ting er dog sikkert, jeg har ikke siddet og prøvet mig frem med portene. Så et eller andet sted står det skrevet. Jeg kan bare ikke finde det nu :wacko:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Forstår ikke hvad der er galt? Måske OpenHAB2 bare er alt for kompleks og jeg bør opgive :(

Fandt ud af at jeg skulle bruge "WinSCP" til at logge ind på min "Synology DS" for at kunne få fat i mappen med logfil (/Volume1/@appstore/openHAB2/userdata/logs)

I Openhab.log (fuld fil er vedhæftet):

2017-11-29 20:02:26.995 [ERROR] [org.openhab.binding.ihc.ws.IhcClient] - Event listener invoking error
java.lang.NumberFormatException: Can't convert class org.openhab.binding.ihc.ws.datatypes.WSIntegerValue to SwitchItem
    at org.openhab.binding.ihc.internal.IhcDataConverter.convertResourceValueToState(IhcDataConverter.java:122) [210:org.openhab.binding.ihc:1.11.0.201711190210]
    at org.openhab.binding.ihc.internal.IhcBinding.resourceValueUpdateReceived(IhcBinding.java:601) [210:org.openhab.binding.ihc:1.11.0.201711190210]
    at org.openhab.binding.ihc.ws.IhcClient$IhcResourceValueNotificationListener.waitResourceNotifications(IhcClient.java:500) [210:org.openhab.binding.ihc:1.11.0.201711190210]
    at org.openhab.binding.ihc.ws.IhcClient$IhcResourceValueNotificationListener.run(IhcClient.java:476) [210:org.openhab.binding.ihc:1.11.0.201711190210]

 

Hvis jeg nogensinde finder ud af det her, så laver jeg en guide for nogen der er lige så meget bagud som jeg er :)
 

openhab.log

openhab.log

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sidder lige og bladre igennem din log. (den er heldigvis ikke så lang :o)

1. Din IHC.items fil har fejl, og den bliver ignoreret. Men det er sekundært problem, indtil du får løst pkt 2. 

2. OpenHab får ikke fat i din controller.

2017-11-28 17:00:49.905 [INFO ] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Connecting to IHC / ELKO LS controller [IP='192.168.1.3' Username='admin' Password='******'].
2017-11-28 17:00:49.908 [WARN ] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Can't open connection to controller
org.openhab.binding.ihc.ws.IhcExecption: org.apache.http.conn.HttpHostConnectException: Connect to 192.168.1.3:443 [/192.168.1.3] failed: Connection refused 


Er du 110% sikker på at brugernavn og pw er korrekt i ihc.cfg filen?

Hvis ja, så ved jeg ikke hvorfor den ikke vil forbinde. Men jeg har en lille mistanke. 
Prøv at skift porten på din IHC controller fra 443 til noget andet (jeg bruger 777). Derefter skal du ændre i ihc.cfg filen under /services/ hvor du indsætter controllerens IP:porten du har valgt. Hvis det virker derefter så kan det evt skyldes din Synology allerede bruger 443. Men det er lidt et skud i tågen må jeg erkende.  Og husk, når du har ændret porten på IHC controlleren, så skal LK´s apps eller andet som forbinder til controlleren også ændres. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

YES!! Der er hul :) Det ser ud til der var fejl i min IHC.ITEMS fil. TUSINDE TAK "Kandersen" for alt din hjælp du har holdt mit mod oppe :)

Jeg havde opsat tryk sådan (virker ikke, får ingen udlæsning i events.log):

Switch kokken_t10_ov "Tryk øverste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146650:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_oh "Tryk øverste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mv "Tryk midt venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mh "Tryk midt højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147418:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nh "Tryk nederste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147674:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nv "Tryk nederste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147930:100]", autoupdate="false"}

 

Hvis jeg ændre får jeg log på dem :) :

Switch kokken_t10_nht "Tryk nederste venstre" <light> (IHC,kokken,Lights) [["lighting"] {ihc="2147674"}

Switch kokken_lys_bord "køkken lys bord" <switch> (IHC,kokken,Lights) ["Lighting"] {ihc="2113115"}

For mig ser det ud til der er noget forkert i  >[ON:2147674:100]  den del af sætningen for når jeg fjerner det kan jeg se ændring i log.?

 

event.log:

2017-11-29 22:00:18.198 [vent.ItemStateChangedEvent] - kokken_t10_nvt changed from OFF to ON
2017-11-29 22:00:18.341 [vent.ItemStateChangedEvent] - kokken_t10_nvt changed from ON to OFF
2017-11-29 22:00:18.616 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'kokken_lys_bord' received command ON
2017-11-29 22:00:18.617 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'kokken_lys_bord' received command OFF
2017-11-29 22:00:20.221 [vent.ItemStateChangedEvent] - kokken_lys_bord changed from OFF to ON
2017-11-29 22:00:20.222 [vent.ItemStateChangedEvent] - kokken_lys_bord changed from ON to OFF

 

 

Udfordringer?:

1. Så fedt endeligt at kunne få "hul". udfordringen er så hvordan jeg får Tryk til at virke som kip. Når jeg trykker (og slipper) knappen skal lyset tænde. Når jeg trykker igen (og slipper) skal lyset slukke. 

2. Måske det i virkeligheden er smartere at styr det i .RULES altså lave en for for program der reagere modsat hvis i forhold til status på lys?

3. Har læst flere steder at man ikke kan styre (IHC tryk) "Hold tryk inde" for at styrer dimmer. Hvordan styrer i så dimmer med tryk på vægen, uden kun at lyset har en fast position (eks. 30% lys), altså så man jævnt kan skrue op og ned for lyset?

4. Hvordan laver man .rules der kan sende signal til IHC wireless dimmer om lysniveau?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Switch kokken_t10_nht "Tryk nederste venstre" <light> (IHC,kokken,Lights) [["lighting"] {ihc="2147674"}

Fedt det virker. Men jeg forstår ikke hvorfor du overhovedet har det problem, den er jo nærmest identisk med mine. Og de virker 100%.
Een ting er dog sikkert. Ovenstående items er ikke korrekt. du har en [ for meget " [[lighting]" i den linje. 
 

4 timer siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Udfordringer?:

1. Så fedt endeligt at kunne få "hul". udfordringen er så hvordan jeg får Tryk til at virke som kip. Når jeg trykker (og slipper) knappen skal lyset tænde. Når jeg trykker igen (og slipper) skal lyset slukke. 

2. Måske det i virkeligheden er smartere at styr det i .RULES altså lave en for for program der reagere modsat hvis i forhold til status på lys?

3. Har læst flere steder at man ikke kan styre (IHC tryk) "Hold tryk inde" for at styrer dimmer. Hvordan styrer i så dimmer med tryk på vægen, uden kun at lyset har en fast position (eks. 30% lys), altså så man jævnt kan skrue op og ned for lyset?

4. Hvordan laver man .rules der kan sende signal til IHC wireless dimmer om lysniveau?

Stop lige op og pust ud et øjeblik mens du får lidt ilt til hjernen. Dine punkter skal du vist lige tænke lidt mere over. :D

Hvad er det præcis du gerne vil? 
Nu har du bevist at din IHC controller kan kommunikere med din OpenHab2 server. Så er det nu du skal tænke over, hvad det så er du vil bruge det til. Som jeg nævnte tidligere, så giver det ingen mening at bede OpenHab2 gøre noget, som IHC controlleren gør mindst lige så godt.  Når jeg læser dine punkter herover, så virker det som om du i gang med at gå over åen efter vand. Det kan jeg absolut kun fraråde. Selvom det er muligt, så giver det som sagt ingen mening. Udover det er det en masse unødig arbejde og kommunikation du skal lave i OpenHab2 og IHC controlleren.

Så: (lidt lang og måske kedeligt forsøg på pædagogisk forklaring, som jeg ville gøre det og har opfattelsen af, at man bruger en enhed som OpenHab bedst til samme med IHC).

Defintion logik:
Logik i IHC controlleren = Funktionsblokke
Logik i OpenHab = Rules/automatik.

A. IHC tryk eller hændelser der skal styre andre IHC komponenter - Hold logikken i IHC controlleren.
B. Openhab tryk/komponenter/hændelser (things/items) der skal styre IHC komponenter - Hold logikken i IHC controlleren. 
C. IHC tryk eller hændelser der skal styre andre (OpenHab) komponenter (things/items) - Hold logikken i Openhab.
D. OpenHab komponenter (things/items) der skal styre andre OpenHab komponenter (things/items). Hold logikken i OpenHab.

Du skal opfatte OpenHab som et binde-led mellem flere "ting", hvor IHC controlleren er en "ting". Det der adskiller IHC controlleren fra mange andre "ting" er, at den har logik styring og automatik i sig selv, ligesom fx en Philips Hue også har. Det betyder ikke at man SKAL bruge denne logik styring/automatik, men det giver nogle andre muligheder i forbindelse med påvirkninger ud og ind. Og det kan i netop IHC´s tilfælde være en væsentlig fordel at holde logikken i IHC controlleren. 

Et eksempel på to "ting", der arbejder sammen via OpenHab. 
1. ting - IHC controlleren
2. ting - en Zwave PIR.

Målet er at bruge zwave PIR til at skabe en hændelse i IHC, fx tænde et (IHC) lys i en bestemt tid. I IHC har mit udvendige lys.  Det er dette jeg vil tænde på zwave PIR. 
Jeg opretter en funktionsblok til PIR styring i IHC, hvor logikken er i, og udgangen til mit udvendige lys også er forbundet.
PIR indgangen på denne funktionsblok oprettes som en "item" i OpenHab: item ihc_pir_indgang 
Zwave PIRén oprettes ligeledes som en "item" i OpenHab. item: zwave_pir

Nu kender OpenHab de to "ting" som der skal påvirkes. Nu skal jeg bare kæde dem sammen som var mit mål. Dvs når zwave pir går ON, så skal pir indgangen i IHC funktionsblokken også gå ON. Og når den går OFF, så skal PIR indgangen også gå OFF. Og det gør jeg via en simpel rule som er lig med den jeg sendte tidligere: 

rule "zwave pir ON"
when
Item zwave_pir changed from OFF to ON

then
ihc_pir_indgang.sendCommand(ON)
end

rule "zwave pir OFF"
when
Item zwave_pir changed from ON to OFF
then

ihc_pir_indgang.sendCommand(OFF)
end

Jeg kunne godt have lavet al logikken i OpenHab, og så sendt en kommando direkte til lys udgangen på IHC controlleren. Men det er her det snedige med IHC controlleren kommer ind. For funktionsblokken i IHC har jo allerede givet mig den logik styring/automatik, som jeg ellers skulle lave i OpenHab. Så hvorfor pokker skulle jeg så ikke bare udnytte det.
Egentlig tror jeg også at ovenstående kunne gøres uden en rule, ved at linke de to items direkte sammen. Men jeg har ikke forsøgt det, plus at det ikke giver mig en garanti for, at når den ene er OFF så skal den anden også være OFF, og omvendt. Men jeg vil tro det kan lade sig gøre. 
Årsagen til at det er så simpelt, det er fordi det bare er en simpel slave funktion. ON=ON / OFF=OFF. I OpenHab kunne man godt have udvidet det til at indholde flere andre hændelser og eller forudsætninger, fx at ovenstående rule kun skal køre, hvis jeg er hjemme (OpenHab kender min mobil/tilstedeværelse). Så ville jeg skulle tilføje en 3. ting, item min_mobil, og så lade den indgå som en forudsætningen i rule i OpenHab, som jeg mener skal gøres med en AND funktion. (har ikke studeret den del så meget endnu, men det kommer jeg snart til). 

Så:
Brug logikstyring/automatikken, der hvor det giver mest mening, nemmest og bedst egnet. 
Dvs du skal ikke lade et IHC tryk gå ind over OpenHab, for at tænde et IHC lys (uanset om det er wireless eller ON/OFF). Men det kan være en ide at definere dem alle som items i OpenHab, fordi så har du muligheden for at fx lade et andet tryk (zwave tryk) tænde det IHC lys, og et IHC tryk tænde fx en Philips Hue pære. 

Håber det giver bedre mening og forståelse. Det er meget banalt eksempel jeg stiller op her. Men når man først fanger ideen, så åbner der sig pludselig en helt anden verden, hvor der nærmest ikke er nogen grænser for, hvordan du kan kæde tingene sammen, kombinere dem og bruge det hele på kryds og tværs, og udnytter de enkelt "ting", der hvor de har deres styrke. 
I Philips Hue, som jeg også har, der har jeg defineret scener. (dvs i selve Hue brigden). Jeg bruger så IHC Captain til at aftaste IHC tryk. Så når jeg trykker på et bestemt IHC tryk, så tænder lamperne i stuen med en bestemt scene, (dvs farve og lysstyrke). 
Igen, jeg kunne godt definere scenen i OpenHab, (dvs sætte lamperne op i OpenHab via en rule). Men hvorfor gøre det, når nu Philips Hue giver mig en mulighed for at gøre det på en lidt nemmere måde, og jeg så kan bruge IHC Captain til at "kalde scenen". På et tidspunkt vil jeg måske ændre dette, så OpenHab overtager denne del af logikken. Men pt synes jeg det er nemmere i Philips Hue appen og IHC Captain. Så det handler altså også om, hvor man selv synes det er nemmest. Og så udnytte den del. 

En sidste lille detalje som jeg var lige ved at glemme:
OpenHab har også UI (user Interface. BasicUI, ClassicUI eller Habpanel). Og nu bliver det først rigtig "sjovt". Det betyder at du direkte i OpenHab UI kan lave virtuelle items, som du kan bruge til at påvirke udaftil. Fx et virtuelt tryk i BasicUIl, som tænder dit IHC lys. BasicUI kan du så gå til via din PC, mobil eller lign. Dine virtuelle items kan du også kombinere i rules på kryds og tværs. Fx hvis du har defineret et virtuelt tryk i BasciUI som skal tænde dit IHC lys, så kan du i en rule sige, at det kun må lade sig gøre, hvis klokken er noget bestemt, eller skumring er ON, vinden blæser fra nord, solen er gået ned, konen har gjort sig sengeklar osv osv. Er det fx skumring, og du allerede har et skumringsrelæ på din IHC, så kan det igen give mening at bruge logikken i IHC controlleren. Dvs du definere skumringsrelæet som en item i OpenHab. Og vupti - så er du i samme princip som ovenstående eksempel.  

Min opfattelse er, at hvis man holder tungen lige i munden og tænker over hvad mål man har med fokus på, hvor ens "ting" har hver deres styrke, så kan man virkelig drive det her vidt. Man kan også skære igennem og køre et fuldt ud OpenHab setup, hvor man er ligeglade med alle "tingéne" og deres styrke, og laver alt i OpenHab. Min opfattelse er bare, at det er ikke noget man bare lige såen gør fra den ene dag til den anden. Plus at OpenHab på desværre mange punkter har en rigtig dårlig dokumentation og decideret manglende. Derfor er jeg startet ud med det basale og forsøger hakke mig igennem de udfordringer som OpenHab giver mig. Jeg har endnu ikke knækket nødden med kort/lang tryk. Min foreløbige opfattelse er, at det ikke kan lade sig gøre i OpenHab. Det giver desværre visse begrænsninger fx i forbindelse med fortrådet lysdæmpere :wacko:

Nok om det.. du har en spændende tid foran dig :)

PS - Bemærk at når jeg skriver "ting" så er det med "". Det er fordi det hedder "Thing" i OpenHab. "Thing" har "items". "items" er dem der er interessante og som du bruger til at lave din styring/automatik. Fx min zwave PIR er en "Ting" med 6 forskellige "items" i sig. Motion PIR. Alarm, rystekontakt, lux, temperatur og hmm.. den sidste :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Endnu engang 1000 tak for den STORE hjælp! Det er virkelig fedt du gider bruge din tid på at hjælpe. :)

Du har rigtig mange gode pointer om at holde logikken hvor det er lettest så man ikke gør tingen mere kompleks end nødvendigt.

Konkret har jeg udfordringer med at få min IHC Wireless dimmer uni 250 til at virke ordenligt med GU10 LED. Jeg har har langt om længe fundet en GU10 pære Phillips som jeg kan dæmpe tilpas (ønsker den skal dæmpe langt ned så det giver stearinlys-stemning) men udfordringen er at lyset blinker en lille smugle og det bliver for irreterende at se på i længden. 

Så faktum er at jeg nok at opgivet at få min IHC wireless dimmer uni 250 til at virke ordenligt med GU10 LED. Derfor vil jeg gerne udskifte dem. Jeg kunne vælge at købe en nyere model wireless dimmer og håbe det virker, men jeg vil gerne væk fra IHC's lukkede system og prøve z-wave.

Da jeg i forvejen har IHC tryk i hele huset vil jeg gerne styre z-wave dimmer (muligvis Aeotec nano eller Fibaro 2) via mine IHC tryk.

For at være sikker på jeg kan få det til at virke inden jeg investere i nyt udstyr vil jeg gerne prøve at kode noget der virker med IHC altså i første omgang kan styre IHC wireless dimmer med IHC tryk i OpenHAB, fordi jeg så forestiller mig at så kan jeg også få det til at virke når jeg så udskifter IHC wireless dimmer med Z-wave dimmer.

Så i bund og grund handler det om at jeg får testet af om jeg kan finde ud af at bruge OpenHAB, bare grundlæggende inden jeg køber en masse dimser der skal virke gennem eller i OpenHAB2.

 

Derfor vil jeg gerne i første omgang kunne tænde/slukke lyset ved at trykke på en IHC tast. Men kan ikke få "kip funktion" til at virke. Når jeg holder IHC tryk nede kan jeg får lyset til at tænde (Via IHC off/on modul) men så snart jeg slipper tasten slukker lyset. :( 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Derfor vil jeg gerne i første omgang kunne tænde/slukke lyset ved at trykke på en IHC tast. Men kan ikke få "kip funktion" til at virke. Når jeg holder IHC tryk nede kan jeg får lyset til at tænde (Via IHC off/on modul) men så snart jeg slipper tasten slukker lyset. :( 

Ja, hvis du bruger den rule som jeg har skrevet til det formål, så gør den faktisk som du ber den om :)
Tryk på trykket = ON
Slip trykket = OFF
I rulen er det defineret at den skal sætte lyset ON og OFF ved trykket.. Altså tænder lyset når du trykker knappen ind, og slukker når du slipper.
Ikke lige velegnet til dit formål.

Men igen, det giver slet ingen mening at tænde lyset på et IHC tryk og går via OpenHab for at tænde noget IHC lys.
Hvis du skal gøre det, så skal du have OpenHab til at forstå, at det er en push button. Men du kan ikke definere en push button i items filen. (En massiv hage ved Openhab hvilket har givet rigtig mange mennesker grå hår i hovedet, inkl mig).

Det du skal, det er at aktivere touch input på funktionsblokken ligesom du ville gøre direkte i IHC controlleren. Men i stedet for at trække trykket over på touch på funktionsblokken i IHC, så linker du i stedet denne touch som en item i OpenHab. Husk at fjerne trykket i IHC programmet.
Så har du to items igen:
1. item fra dit tryk
2. item fra touch på din funktionsblok.

Og så burde du kunne gøre det med den samme rule, (bare husk at skifte items til det rigtige), fordi touch på din funktionsblok blot skal have en puls. Og rulen i OpenHab laver i realiteten bare en puls fra dit tryk (ON=ON/OFF=OFF = Puls).

Jeg har ikke prøvet det, da jeg ikke ville gøre det sådan, hvis det var mit valg. Men nu lyder du ret insisterende :D 
Til gengæld fik det mig lige trigget i mine uendelige forsøg på at lave langt/kort tryk.. Jeg har faktisk ikke forsøgt det på denne måde, kommer jeg lige til at tænke på.. Hvis det virker, så har løsningen ligget lige til højre benet, og jeg har snork sovet i timen :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen lyder da total spændende hvis du kan få det til at virke med en dimmer med lang/kort tryk :) Det vil jeg meget gerne høre om.

Som sagt bruger jeg kun dette for at lære OpenHAB så jeg føler mig sikker på jeg kan finde ud af at bruge det inden jeg køber z-wave komponenter, for du lyder til at have ret i det med hvordan logikken bør ligge.

Jeg troede man kunne leve .rules der kunne løse det eks. i stil med (ved at bruge "and" på en måde eller "if":

rule "lys ON"
when
  Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON and

item kokken_lys_bord = OFF
then
  kokken_lys_bord.sendCommand(ON)

end

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan læse meget mere om rules her. http://docs.openhab.org/configuration/rules-dsl.html Bemærk dog, der er ingen "and" mulighed (hvilket faktisk undre mig en hel del). Jeg tror det er fordi "and" er en selvfølge hvis du har flere kommandoer. Fx:

rule "lys ON"
when
  Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON
  item kokken_lys_bord = OFF
then
  kokken_lys_bord.sendCommand(ON)

end

Men jeg er ikke sikkert. Rules er efter min mening een af de ting der er rigtig dårligt og rodet beskrevet. Det er et af de steder hvor man virkelig mærker, at det her er lavet af nørder for nørder. 
Der er også en rules i PaperUI. Den er godt nok skrabet og i en såkaldt beta version, (den skal installeres manuelt også i PaperUI). Jeg har kun prøvet den ganske kort for længe siden. Den benytter sig af "When", "then" og "but only if". I mit første forsøg for flere måneder siden, der måtte jeg opgive den. Har ikke kigget så meget på den siden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virker ikke for mig, men tror det ligger i at OpenHAB ikke får status fra IHC (eks. får den ikke "Item kokken_lys_bord = OFF"). Hvis jeg bruger "IHC serviceviewer" til at ændre på tryk eller "kokken_lys_bord" (230V output modul), kan jeg ikke se det i OpenHAB events.log. uden IHC sender status ændringer til OpenHAB kan jeg jo ikke laver regler med det.

 

IHC.Items:

Switch kokken_t10_nh "Tryk nederste venstre" <light> ["lighting"] {ihc="2147930", autoupdate="false"}

Switch kokken_lys_bord "køkken lys bord" <switch> (IHC,kokken,Lights) ["Lighting"] {ihc="2113115"}

 

default.Rules:

rule "lys ON"
when
  Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON
  Item kokken_lys_bord = OFF
then
  kokken_lys_bord.sendCommand(ON)
end

rule "Lys OFF"
when
  Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON
  Item kokken_lys_bord = ON
then
  kokken_lys_bord.sendCommand(OFF)
end

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm..
Jeg tror du skal tage eet skridt ad gangen.

1. Find den pokkers event log.. Den gør det meget nemmere at følge med i.  
(Den SKAL ligge på port 9001, jeg har fundet den i dokumentationen for setup. 

2. Lav din items for dit tryk, og intet andet. dvs een items fil med kun een linje i. 
3. Test dit tryk og hold øje med event loggen.  

Når dit tryk bliver registreret, så kan du/vi gå videre.
Selvom det er en atypisk situation du vil teste med, så er det stadigvæk banalt og grundlæggende. Det SKAL virke.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry the English, but I can't express my self in Danish :unsure:

@Dan Nielsen_30707077, I propose you to run you openHAB  instance firstly in windows or mac (if you have any), and when your environment is working fine, then try to move it to Synology. If you start openHAB from command line (start.bat or start.sh) you can easily access Karaf console (without setup SSH). In Karaf console you can easily see logs and change e.g. IHC binding logging level to get more information. 

http://docs.openhab.org/administration/console.html

http://docs.openhab.org/administration/logging.html

I also encourage you to search and ask help from openHAB community (https://community.openhab.org/latest), which is very active. 

@Kandersen, Frontail is not part of the openHAB, but part of the openhabian (http://docs.openhab.org/installation/openhabian.html). Openhabian is script tool set to install openHAB easily to linux environments and it also include some other tools like frontail.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok