Hop til indhold
  • 0

Flowmåler til brugsvand


Ole
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg vil gerne opsamle og visualisere mængden af brugsvand som husstanden forbruger. Jeg leder efter en VA godkendt flowmåler, som jeg forestiller mig skal give en puls per 0,5 - 1 l vand der strømmer igennem. Den vandmåler værket har installeret hos mig, giver desværre hverken mulighed for at få adgang til elektrisk pulsudgang, eller eftermontere noget som via fotocelle kan aflæsse flowet.

Derfor efterlyser jeg nogen som har erfaring med en flowmåler der giver mulighed for at aflæse elektronisk. Eksempelvis Kamstrups MULTICAL 21 ville kunne løse det, men jeg håber på en billigere og mere simpel løsning, om muligt. :-)

Hilsner Ole. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Ole skrev:

Hej,

Jeg vil gerne opsamle og visualisere mængden af brugsvand som husstanden forbruger. Jeg leder efter en VA godkendt flowmåler, som jeg forestiller mig skal give en puls per 0,5 - 1 l vand der strømmer igennem. Den vandmåler værket har installeret hos mig, giver desværre hverken mulighed for at få adgang til elektrisk pulsudgang, eller eftermontere noget som via fotocelle kan aflæsse flowet.

Derfor efterlyser jeg nogen som har erfaring med en flowmåler der giver mulighed for at aflæse elektronisk. Eksempelvis Kamstrups MULTICAL 21 ville kunne løse det, men jeg håber på en billigere og mere simpel løsning, om muligt. :-)

Hilsner Ole. 

Hej Ole.

Du kan montere en vandmåler med pulsudgang. De billigste til 400 kr er dog kun 1/2" og det er nok i underkanten hvis du skal have den på hovedestrengen.

De fleste vandmålere giver en puls pr 10L, det har jeg også selv, og det er ok synes jeg.

jeg har lavet Lars' elmålerblok om så den tæller pr 10 liter og viser antal liter på iPad.

https://www.elvvs.dk/p/koldtvandsmaaler-qn1-5-110mmx1-2-m-impuls-10l-imp-760802/

http://www.broen.dk/Vand/Control/Vandmalere/Lejlighedmalere/Lejlighedsmaler-m_puls.aspx

https://www.wattoo.dk/vvs/vandforsyning/vandmaaler

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne,

Mange tak for dine forslag.

Jeg vil medgive dig, at når bare det er for at visualisere forbruget af vand grafisk, så må en måler med 1 puls per 10 liter vand være tilstrækkelig.

Måleren hos elvvs.dk havde jeg sådan set besluttet mig for skulle bruges, ind til en supportmedarbejder hos dem bekræftede at den ikke var VA godkendt. Det gør den efter min overbevisning knapt så interessant. (måske hænger jeg mig for meget i det!? :-( )

Så kiggede jeg efter dem hos broen.dk, men har umiddelbart svært ved at finde dem hos en netbutik. Kender du et sted de kan købes?

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Ole skrev:

Hej Bjarne,

Mange tak for dine forslag.

Jeg vil medgive dig, at når bare det er for at visualisere forbruget af vand grafisk, så må en måler med 1 puls per 10 liter vand være tilstrækkelig.

Måleren hos elvvs.dk havde jeg sådan set besluttet mig for skulle bruges, ind til en supportmedarbejder hos dem bekræftede at den ikke var VA godkendt. Det gør den efter min overbevisning knapt så interessant. (måske hænger jeg mig for meget i det!? :-( )

Så kiggede jeg efter dem hos broen.dk, men har umiddelbart svært ved at finde dem hos en netbutik. Kender du et sted de kan købes?

Hilsner Ole.

Hej igen. 

Jeg har ikke selv erfaringer med de ovennævnte Målere, jeg ved ikke hvor man kan købe den fra Broen. Hvis du har tilgang til en grossist kan du høre der, ellers kan se garanteret skaffe den ved elvvs.

Skal du have den efter din hovedvandmåler bør den være VA-godkendt, der er nok for at sikre at der ikke er bly mv i den og at den kan holde til indgangstrykket. 

Ellers ville jeg høre mit lokale vandværk om de kan skifte måleren til en med pulsudgang, det  gjorde jeg og det var ikke noget problem. Nu skulle jeg have ny måler og så måtte jeg lige minde vandværksbestyren om at han skulle få "en med snor" som han kaldte den, fra leverandøren. 

278B094A-4F2A-4D49-9479-CEE5F1504FDD.jpeg

307A22B5-3D2C-4A83-9938-659EC359B85A.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Ulrich,

Enden blev, at jeg kontaktede mit vandværk, for at høre om de ville samarbejde om en løsning. Jeg forklarede hvad jeg gerne ville (have adgang til puls udgang), hvilket den måler jeg har siddende ikke giver mulighed for. (kan ikke lige huske fabrikat - ikke Kamstrup) Vandværet oplyste at dels grundet ringe stabilitet i fjernaflæsningen, dels dårlig erfaring med holdbarheden, var man netop i gang med en løbende udskiftning til Multical 21 fra Kamstrup af. Denne giver mulighed for adgang til puls udgang, og de var imødekommende for at give adgang til den, hellere end at jeg opsatte en ekstra måler, uden de ville / kunne forbyde det.

Så lige nu venter jeg tålmodigt på, at de kommer til udskiftning hos mig. :-)

Hilsner Ole. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er lidt fra mit vandværks Takstblad:

 

Vandmålere med puls- eller analog signalgiver

Nyinstallation

Ved nyinstallation af vandmåler med puls- eller analog signalgiver afholdes udgiften af rekvirent eller ejer af ejendommen fratrukket katalogpris for en tilsvarende standardvandmåler.

Udskiftning

Ved udskiftning af en vandmåler til måler med puls- eller analog signal afholdes udgiften ligeledes af rekvirent eller ejer. Målerprisen fratrækkes restværdien af standardvandmåleren, idet fradragsprisen (restværdien) af den installerede vandmåler nedskrives årligt med 10% af katalogprisen på udskiftningsdatoen.

 

Pris for ødelagt/bortkommen måler (frostsprængt)

Qn 2,5 (til boliger) 462,50 Inkl. moms

Qn 6       712,50  Inkl. moms

 

De 462,50 må så være katalogs prisen der bliver modregnet, men hvad de tager for en med puls kan jeg ikke finde nogen steder. Men mon ikke det er ca. dobbelt op for sådan en. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Ole skrev:

netop i gang med en løbende udskiftning til Multical 21 fra Kamstrup af. Denne giver mulighed for adgang til puls udgang, og de var imødekommende for at give adgang til den, hellere end at jeg opsatte en ekstra måler, uden de ville / kunne forbyde det.

Interessant.. Vi har en Kamstrup Multical 21. Hvordan tænkes denne forbindes til fx IHC controlleren ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Ole skrev:

Se side 67 i denne her.

Kamstrup Multical 21.pdf

Ahh.. Jeg sad netop og læste dokumentet. Men var ikke nået til side 67 endnu :D
Den der adapter er da okay, men Multical 21 kan jo fortælle meget mere end bare vandforbruget i puls. Selvom det umiddelbart kunne være interessant nok, så fik dit indlæg trigget mig, specielt da jeg så du skrev, at man kunne få puls ud af den. Så jeg gik i krig i en anden retning og fandt denne:
https://www.relay.de/en/products/m-bus-accessories/optical-head/

Det er lidt det samme princip, men denne her forbindes til en computer. Og via software skulle man kunne aflæse andet end bare vandforbruget. Her kommer mine tanker om Openhab pludselig op i mig. Og sørme om der ikke også er en binding til m-bus i openhab.. Så begynder det at blive rigtig interessant, da man derved udover forbruget, kan aflæse temperaturen på vandet, lækage osv..
Men det bliver sjovere endnu, for Multical 21 kører faktisk også wireless m-bus.  Openhab har en wirless m-bus binding. Så lige nu er jeg ved at finde ud af, hvad der skal til for at få det til at fungere, og om det overhovedet er muligt, da Multical 21 kan være krypteret (det er åbenbart valgfrit). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De fleste værker montere idag fjern aflæste måler (WMBUS), hvis ellers du kan få lokket krypteringskoden ud af dem kan du jo også anvende sådan en her på en Raspi eller noget af alt det andet gejl vi har kørende:

https://shop.imst.de/wireless-modules/usb-radio-products/10/im871a-usb-wireless-m-bus-usb-adapter-868-mhz

Det er ret interessant med sådanne modtagere - at se hvor mange måler signaler der faktisk er i luften. Lidt ligesom med WIFI. Men det kræver som sagt en krypteringskode (256Bit AES) at få adgang til datatelegrammets payload med aflæsnigerne. Det eneste man umiddelbart kan sniffe er målernumrene (og vendor ID).

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det er ret interessant med sådanne modtagere - at se hvor mange måler signaler der faktisk er i luften. Lidt ligesom med WIFI. Men det kræver som sagt en krypteringskode (256Bit AES) at få adgang til datatelegrammets payload med aflæsnigerne. Det eneste man umiddelbart kan sniffe er målernumrene (og vendor ID).

Ja det var det jeg tænkte.. Og med 800m rækkevidde, (fri udsigt) så kan man nok opfange en hel del installationer i området. Det største problem bliver nok at finde sin egen måler :lol:
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ja op til. Forvent ikke mere end ca. 50-100m i praksis, ,men det kan da også blive til en rimelig lang liste. Oftest er ens egen/egne måler nok øverst på listen med stærkest signal. Ellers kan den/de som sagt kendes på ID´n - hvis man kender producent og serienummer på måleren: 

image.png.902515809c24ff75c7e55b262f762b25.png

Men i princippet skulle der ikke være noget til hindre for at værket kan oplyse dig målerens krypteringsnøgle. Du kan kun benytte den til dekryptering og dermed læse telegrammet/måleraflæsningen. Du får nok ikke udleveret  koden til at "låse op" og sende kommandoer til måleren så du kan programmere den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Men i princippet skulle der ikke være noget til hindre for at værket kan oplyse dig målerens krypteringsnøgle. Du kan kun benytte den til dekryptering og dermed læse telegrammet/måleraflæsningen. Du får nok ikke udleveret  koden til at "låse op" og sende kommandoer til måleren så du kan programmere den.

Det kan man heller ikke via Wireless M-bus i følge Kamstrups beskrivelse. Den virker kun fra måleren og til modtageren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Kandersen skrev:

Det kan man heller ikke via Wireless M-bus i følge Kamstrups beskrivelse. Den virker kun fra måleren og til modtageren. 

Jo jo, men de har flere produkter og protokol implementeringer ;-)  Nogle af dem har efter sigende 5-8 forskellige krypteringsnøgler alt efter hvor langt ned i produktet du skal have adgang. Men den slags oplysninger ligger ikke lige og flyder på Internettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Jo jo, men de har flere produkter og protokol implementeringer ;-)  Nogle af dem har efter sigende 5-8 forskellige krypteringsnøgler alt efter hvor langt ned i produktet du skal have adgang. Men den slags oplysninger ligger ikke lige og flyder på Internettet.

Nej okay. Det er svært at vide noget om ting der ikke står :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Nej okay. Det er svært at vide noget om ting der ikke står :huh:

Yeps det er forståeligt, men her er så et link:

https://www.version2.dk/artikel/kamstrups-el-maalere-har-20-noegler-baade-kryptering-rollebaseret-adgangsstyring-1085035

,godt nok elmålere men...stadig WMBUS

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Yeps det er forståeligt, men her er så et link:

https://www.version2.dk/artikel/kamstrups-el-maalere-har-20-noegler-baade-kryptering-rollebaseret-adgangsstyring-1085035

,godt nok elmålere men...stadig WMBUS

Men jeg hæfter mig blot ved, at der ved Kamstrups Multical 21 meget præcist står, at man kun kan modtage fra den, ikke sende til den, via Wmbus. Måske det netop er anderledes ved denne? 
Til gengæld kan man bruge det optiske "øje" når man skal kommunikere tovejs med den. Og det er vel her det kræver nøgler for at kunne ændre i konfigurationen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja og som du også kan se i dokumentationen kan den bestilles så den sender krypteret eller ej.

Det er mulig at lige netop MC21 vandmåleren ikke kan (fjern)konfigureres via WMBUS, og at det kun er deres nye/kommende elmålere der kan det. Ved bare at der er andre vandmåler producenter hvor man også kan programmere dem via WMBUS. Det kræver så at måleren understøtter dette via en 2 vejs protokol, og det kan være den chip de har monteret i lege netop denne version af MC21 ikke har/kan det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22/10/2018 at 23:00 , Lars Jacobsen skrev:

De fleste værker montere idag fjern aflæste måler (WMBUS), hvis ellers du kan få lokket krypteringskoden ud af dem kan du jo også anvende sådan en her på en Raspi eller noget af alt det andet gejl vi har kørende:

https://shop.imst.de/wireless-modules/usb-radio-products/10/im871a-usb-wireless-m-bus-usb-adapter-868-mhz

Hej @Lars Jacobsen
Jeg har fået fat i sådan en WMBUS USB nøgle nu. Men jeg har lidt problemer med at finde noget datalogger/monitor som den kan køre sammen med på min windows 10 maskine, (pt fordi jeg skal teste den der). Har du nogen ide om, hvad software der kan bruges?
Jeg har installeret en UART til USB fra Silicon labs. Jeg har prøvet noget der hedder RCtools. Men jeg kan ikke sætte baudrate højere end 19200. Og nøglen her kører 57600 baud. Jeg har så prøvet alligevel, men synes bestemt ikke jeg får nogen som helst repsons overhovedet.. Så pt mangler jeg noget der kan i det mindste bare fortælle mig et eller andet (liv)..
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har som sagt ikke prøvet den eller lign. da vores kunder oftest benytter FA loggerne fra CB Svendsen.

Men har du prøvet følgede virtuelle com port driver :

https://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Eller deres egen:

https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg hentede den fra Silicon labs, fordi det er den som producenten IMST skrev man skulle bruge. Og den er også installeret helt fint og ligger på min COM 8.
https://wireless-solutions.de/products/gateways/wirelessadapter.html
Problemet er nu at finde noget software der kan læse COM 8.. Kamstrup har "noget". Men det har et hav af indstillinger som jeg aner nada om, og uanset hvad jeg gør der på COM 8, så får jeg en timeout i trace loggen (billede 4 herunder).

kampstrup1.png

kampstrup2.png

kampstrup3.png

kampstrup4.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok