Hop til indhold

Før & efter


Szafranski
 Share

Recommended Posts

Mit IHC projekt startede for ca. 7 år siden, her betalte jeg omkring 100.000kr. Siden den gang har min tavle stået åben og jeg har ofte set ind på et kæmpe rod af kabler. 

Har alle dage været sikker på at der var op til flere fejl, uden at være elektriker. Bla. kan nævnes at tryk og pir ikke var kablet ens op. Altså i et tryk var der brug en farve kombination, i et andet tryk en anden farve.

Jordledninger var glemt monteret i tavle.

Programmet var efterladt med rent kip og nogle lys blinkede pga. fejl programmering.

Når en sikring blev slået fra, så begyndte lyset at blinke.

Der var efterladt 4 A4 ark med kruseduller som dokumentation.

Mangelfuld opmærkning af sikringer, samt ledningers tilhørsforhold.

Jeg har længe vil have gjort noget ved det, men synes også der virkede uoverskueligt. Men da jeg for en måned siden blev færdig med mit nye skur og udendørslamperne stod og blinkede, når selv sikringen fra slået fra. Ja, så blev jeg enig med mig selv om at det var tid til at gøre noget, så jeg gik i krig med at opklare hvor alle ledninger gik hen.

For 3 timer siden blev elektrikeren og jeg så endelig færdig. Det tog ca. 10 timer at få lavet tavlen om og her er et før og efter billede

IMG_3474.jpg

IMG_3475.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jegvil lige give dig lidt uforpligtende feedback, du kan tage med din elektriker.

Men bør ikke have flere jordledere skruet sammen i samme jordklemme øverst i tavlen.

Når du bygger tavlen om skal du have lavet ny tavlebeteging, men varmetab mv.

Normalt har man ikke enkelt ledere uden beskyttelse trykket mellem 2 tavler.

Normalt har man ikke ledere der går ud af tavlen.

Som jeg ser din tavle ville jeg klar få en uvildig elinstallatør ud og bruge 2 timer på at gennemgå lovligheden af din tavle efter ombygningen - inden du betaler elektrikeren, så "evt" mangler og ulovligheder kan blive udbedret UB.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes nu det ser ud til der er komponenter er er meget yngre end 7 år i de tavler. Virker på mig som dyrt hvis din Ihc installation har kostet 100.000 kr. for 7 år siden. Det er relativt få komponenter du har. 

Jeg har selv 8 input 16 output , controller , backup, SMS modem, 4 uni dæmpere, term controller fordelt på 4 tavler installeret for 14 år siden for en pris på 56.000 kr. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Når du bygger tavlen om skal du have lavet ny tavlebeteging, men varmetab mv.

Det afhænger af hvor meget man bygger om. Hvis du ikke tilføjer nye komponenter, eller erstatter komponenter med andre modeller med anden varme forhold, skal du ikke lave en ny tavle beregning. Bortset fra det. Hvem siger at den nye elektriker ikke har lavet den beregning?

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Normalt har man ikke enkelt ledere uden beskyttelse trykket mellem 2 tavler.

Hvis der er afstand mellem tavlerne vil jeg give dig ret. Men den afstand der er mellem tavlerne på ovenstående billed er den afstand der skal være for at man kan få fronterne på. Jeg medgiver at der mangler sammenkoblings stykkerne, men bortset fra det er der ikke noget problem i den måde som ledningerne er ført mellem de enkelte tavler på ovenstående billeder. Sammenkoblings beslagne kan sagtens eftermonteres, og bliver det ofte, da de altid er i vejen når man skal føre ledninger mellem 2 tavler.

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Som jeg ser din tavle ville jeg klar få en uvildig elinstallatør ud og bruge 2 timer på at gennemgå lovligheden af din tavle efter ombygningen - inden du betaler elektrikeren, så "evt" mangler og ulovligheder kan blive udbedret UB.

Nu tvivler jeg på at de er helt færdig. Men bortset fra det hvilke ulovligheder er det du ser på billederne, ud over de ledninger som stritter ud, og gør at man ikke kan monter fronterne, samt de manglende sammenkoblings beslag?

Link til kommentar
Del på andre sites

30 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har selv 8 input 16 output , controller , backup, SMS modem, 4 uni dæmpere, term controller fordelt på 4 tavler installeret for 14 år siden for en pris på 56.000 kr.

Nu er det ikke tavle komponenterne som er de dyreste, men installationen og de komponenter som er placeret rundt om i huset, og hvis det er købt som en samlet pakke med både komponenter og installation er 100.000 ikke helt ved siden af, bortset fra det aldrig blev gjort færdig.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars1 skrev:

Det afhænger af hvor meget man bygger om. Hvis du ikke tilføjer nye komponenter, eller erstatter komponenter med andre modeller med anden varme forhold, skal du ikke lave en ny tavle beregning. Bortset fra det. Hvem siger at den nye elektriker ikke har lavet den beregning?

Hvis der er afstand mellem tavlerne vil jeg give dig ret. Men den afstand der er mellem tavlerne på ovenstående billed er den afstand der skal være for at man kan få fronterne på. Jeg medgiver at der mangler sammenkoblings stykkerne, men bortset fra det er der ikke noget problem i den måde som ledningerne er ført mellem de enkelte tavler på ovenstående billeder. Sammenkoblings beslagne kan sagtens eftermonteres, og bliver det ofte, da de altid er i vejen når man skal føre ledninger mellem 2 tavler.

Nu tvivler jeg på at de er helt færdig. Men bortset fra det hvilke ulovligheder er det du ser på billederne, ud over de ledninger som stritter ud, og gør at man ikke kan monter fronterne, samt de manglende sammenkoblings beslag?

Hej Lars, det er jo netop min pointe - de er ikke færdige!  K skriver godt nok til sidst i sit spørgsmål at de er færdige - så det var det jeg forholdt mig til! Du bygger selv altid nye forudsætninger ind som spørgeren direkte oplyser. Sætningen " For 3 timer siden blev elektrikeren og jeg endelig færdige" - kan da ikke tolkes anderledes end at de er færdige!

Med tavlebeteging , så er der netop tilføjet nye dokumenter - og mit input var mere at den oprindelige elektitkker måske aldrig havde lavet disse beregninger når så meget andet var mangelfuldt. Naturligvis har den nye lavet beregningen er det jo ok. 

Mit råd var som bare at få lavet en uafhængig kontrol af tavlen - da han jo gerne skulle kunne lukke tavlerne om ro om at alt nu er lovligt. 

Der skal nemlig monteres sammenkoblingsbeslag og de kan som du rigtigt skriver nemt eftermonteres, skriver jo heller ikke det er fundamentalt forkert, men der er nogle mindre fejl - nu mangler fronterne også at komme på, så er svært at se om gruppetilhørsforhold er angivet.

Men vil starte med at se om der sider en navnemarkat på hvem der har lavet tavlen - tvivler meget på nogen har taget ansvar for den tavle. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Der har aldrig været foretaget en varmetabsberegning og dette er absolut ikke færdigt endnu. 

Sammenkoblingstykkerne kommer også på.

Der er endnu ikke lavet tilhørsforhold, men der er styr på ledningerne og de kommer på.

De strittende ledninger er efterfølgende pænt lagt til side. 

Og du må da gerne på lidt ekstra billeder

20171117_150929.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Her er også et billede fra IHCTablet. 

Det skal også siges at der på loftrummet sidder der 8 Wireless LU til spot og i det hele har jeg 12stk. De koster også lidt og syner ikke i tavlen. 

Samtidig vil jeg tage min elektriker lidt i forsvar. Det kan nok være pænt svært at samle så meget rod op efter tidligere elektriker.

IMG_0040.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hej Lars, det er jo netop min pointe - de er ikke færdige!  K skriver godt nok til sidst i sit spørgsmål at de er færdige - så det var det jeg forholdt mig til! Du bygger selv altid nye forudsætninger ind som spørgeren direkte oplyser. Sætningen " For 3 timer siden blev elektrikeren og jeg endelig færdige" - kan da ikke tolkes anderledes end at de er færdige!

Færdig kan da tolkes på mange måder. Med alt det rod der var i den gamle tavle, og alle de ændringer de har lavet, tolker jeg det selv som at de er færdig med ændringerne, og så mangler de bare at få dokumentationen og pynten på plads. Efter 10 timers arbejde vil jeg sige det er en meget fair assumption.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, Lars1 skrev:

Færdig kan da tolkes på mange måder. Med alt det rod der var i den gamle tavle, og alle de ændringer de har lavet, tolker jeg det selv som at de er færdig med ændringerne, og så mangler de bare at få dokumentationen og pynten på plads. Efter 10 timers arbejde vil jeg sige det er en meget fair assumption.

Ja alle kan tolke ord som man vil. Men trods alt en forudsætning at man kan kommunikere med hinanden at man har samme begrebsramme. Når jeg kommunikere bruger jeg den standard for odrenes betydning der er fastlagt i nudansk ordbog.

Men der er gået op for mig, at din sprogramme ikke ligger i overensstemmelse med dansk sprognævn, og du lægger helt anden betydning i ordene end det danske sprog formelt åbner mulighed for. Gå bare at dine kommentarer er svære at forholde sig til for andre - lige som du ikke anerkender at Ihc kan stå for Inteligent House Concept - selv efter holdet bag siden her har meddelt at det var korrekt.

Men er overflødigt at deltage i diskussioner hvor man bruger ord men lægger egen betydning i dem. Hvis ja er nej slutter alt debat hermed.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

lige som du ikke anerkender at Ihc kan stå for Inteligent House Concept - selv efter holdet bag siden her har meddelt at det var korrekt.

Det vil klæde dig at holde dig til sandheden, når du bringer denne sag til torvs. Thomas skrev helt tydeligt at IHC står for Intelligent House Control, og at LK reklame afdeling bruger Inteligent house concept i deres reklame sport og at det i den sammenhæng dækker båder Inteligent House Control, IHC Net etc. Da vi diskuterede hvad IHC stod for var det i forbindelse med den controller baserede del, ikke IHC NET etc.

Resten af dit indlæg må stå for din egen regning. Jeg kan ikke se hvad mine sprogfærdigher eller mangel på samme har at gøre på dette board. Jeg troede det handlede om IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig er dette ikke er komplet produkt. Færdig skulle forstås sådan, at der var kommet styr på alle 230v kabler og elektrikerens arbejde var slut for nu. Jeg har lidt 24v kabler der skal laves lidt pænere og ændres så der bliver brugt samme farve kode  Mærkning af kabler laver jeg selv, og nu er det jo kun jordledere i sikringstavlen jeg skal opmærke, samt angivelse af sikringsgrupper. Der skal nok følge lidt flere billeder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dejligt at du får styr på tavlen. Jeg havde selv bygget mine tavler op et dumt sted hvor jeg ikke kunne udvide. De har også stået åbne i 6-8 år. det var rent kaos, for hver gang jeg tilføjede kabler i tavlerne skulle man klippe strips osv op, og men fik aldrig lukket det igen.

Så tog jeg skridtet for 2 år siden og flyttede tavlerne og udvidede med ekstra tavler til klemmerækker og bi-målere.

Så jeg kender godt følelsen.

Lækkert hus i øvrigt, smart med spisekammer ved køkkenet (vi må i kælderen).

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Kandersen skrev:

Gælder det også, hvis det er en ren IHC tavle? Altså hans tavle 2 & 3, talt fra venstre.

Jeps det er det samme. Der skal laves varmetabsberegninger på alle gruppetavler.

Man beregner på om tavlen kan tåle den effekt som modulerne afgiver, om de samlet overstiger det varmetab som tavlen er godkendt til.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kandersen skrev:

Er med på hvordan og hvorfor. Jeg var bare i tvivl om det også gælder for "svagstrøm/elektronik" tavler, selvom de i realiteten kan afgive en hel del varme. Dengang jeg var elektriker, der var det ikke ligefrem udbredt i stor stil :)

Det er producentens anvisninger der skal overholdes, og LK anviser. Se tabel 1 side 8 i en UG150-24 må maks afsættes 40W

I databladet for inputmodulet kan man se dens egeneffekt her under tekniske data hvor egeneffekten er maks 10W, men det er med alle indgange aktiveret.

Her for et output 230 modul hvor den er maks 7W, med alle udgange fuldt belastet.

Man laver så en vurdering af hvor mange ind-/udgange der bliver aktiveret, kaldet samtidighedsfaktor, ellers vælter regnestykket hurtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er producentens anvisninger der skal overholdes, og LK anviser. Se tabel 1 side 8 i en UG150-24 må maks afsættes 40W

I databladet for inputmodulet kan man se dens egeneffekt her under tekniske data hvor egeneffekten er maks 10W, men det er med alle indgange aktiveret.

Her for et output 230 modul hvor den er maks 7W, med alle udgange fuldt belastet.

Man laver så en vurdering af hvor mange ind-/udgange der bliver aktiveret, kaldet samtidighedsfaktor, ellers vælter regnestykket hurtigt.

Nu er det et stykke tid siden, så jeg må nok hellere få fulgt lidt op på det. Men den der samtidighedsfaktor, hvordan bruges den lige i forbindelse med output moduler, hvor en udgang jo kan være trukket temmelig længe eller ganske kort? 40watt kommer man jo relativ hurtig op på. 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Kandersen skrev:

Nu er det et stykke tid siden, så jeg må nok hellere få fulgt lidt op på det. Men den der samtidighedsfaktor, hvordan bruges den lige i forbindelse med output moduler, hvor en udgang jo kan være trukket temmelig længe eller ganske kort? 40watt kommer man jo relativ hurtig op på. 

Det er 100 år siden jeg har siddet og beregnet tavler i hånden. Men den afgivne effekt på 10W er alle udgange belastet med 10A 24/7.

Så må du sjusse dig frem til hvor meget der afgives ved at have en 60W pære tændt i 4 timer om dagen på en udgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Man kan jo også bare benytte den gode gamle Tavlekat. 

Utroligt de heller ikke har lavet en ny version af den. Ja ja så er der alle Schneider smarte alternativer, men de har ikke IHC componenterne :rolleyes:

Kan du stadig få Tavlekat til at virke? 

Jeg har prøvet for sjovt, for lidt tid siden. Men kan bare ikke få det til at virke :S

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok