Hop til indhold
  • 0

Fejl på IHC?


NikolajV
 Share

Spørgsmål

Hej Forum

Jeg har et loftudtag der mildest talt opfører sig underligt. Jeg kan tænde for lampen og den lyser fint. Det bliver den ved med indtil det bliver tændt eller slukket for noget som helst andet lys i huset. Meget upraktisk. Når lyset så er blevet slukket på denne underlige måde, skal man trykke to gange på kontakten for at tænde igen. 

Jeg tænkte at det var en fejl i kodningen, men nu har jeg været inde og kigge. Jeg kan ikke se forskel på kodningen og den tilsvarrende kodning i naboværelset. 

Når jeg kigger i service view kan jeg se kontakten blive aktiveret/deaktiveret fint når man trykker. Jeg kan se at udgangen går på 'On' når man tænder.

image.png.9b09ba875c7e6d8c5d1182ecc9eaa9c7.png

Det underlige er, at når lyset bliver slukket via den underlige "interferens", bliver udgangen stående på 'On'. Man skulle altså tro at der var strøm på udgangen. 

Det forklarer jo hvorforman skal trykke 2 gange for at tænde igen. Første gang sætter output til 'Off', anden gang sætter den tilbage til 'On' og tænder lyset.

 

Er det noget nogen har set før og kender årsagen til?

Er min IHC mon gået i stykker?

 

Mvh

Nikolaj

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
9 minutter siden, NikolajV skrev:

WOOP WOOP!!!! Det var en vinder! Nu virker det. Jeg ændrede datalinjen på loftudtaget på 1. salen (til en der var ledig). Den var simpelthen konfiguretet 2 steder.

Utroligt den fejl kan gøre det.. 
Anyway - Du kan ikke bare konfigurere til en der er ledig. Den skal gerne konfigureres til den udgang som ledningen til loftudtaget på 1. sal sidder på. Men det kan du selvfølgelig altid ændre på senere, hvis du husker det. Det vigtigste er at det virker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Kandersen skrev:

Utroligt den fejl kan gøre det..

Nej. Det er meget logisk. Fysisk sidder der næppe 2 lampe udtag på den samme udgang, men logiske er der produkter på den samme fysiske udgang, som sikker styres af hver deres FW, og eftersom LK IHC er event styret, vil den sidste ændring altid vinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Kandersen said:

Utroligt den fejl kan gøre det.. 
Anyway - Du kan ikke bare konfigurere til en der er ledig. Den skal gerne konfigureres til den udgang som ledningen til loftudtaget på 1. sal sidder på. Men det kan du selvfølgelig altid ændre på senere, hvis du husker det. Det vigtigste er at det virker. 

Klart nok. Jeg har ikke noget monteret i det udtag, så jeg har ikke brug for det lige pt. Jeg undersøger hvor den sidder når jeg får brug for den en dag. 

Tak :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, NikolajV skrev:

WOOP WOOP!!!! Det var en vinder! Nu virker det. Jeg ændrede datalinjen på loftudtaget på 1. salen (til en der var ledig). Den var simpelthen konfiguretet 2 steder. Så skal den bare kodes op til et tryk, en dag jeg skal bruge den.

 

1000 tak for hjælpen alle sammen. Ikke nok med at det virker nu, jeg er også blevet meget klogere på mit anlæg :-)

 

Velbekomme. Godt at høre.

Det er nemlig en af de fejl der kan få hele installationen til at gå mere eller mindre amok.

Det er nemlig ikke bare sådan at flere ting tænder samtidig, det er hele datafilen (projektet i xml-format) der er forkert skruet sammen og det giver de omtalte fejl.

Vi så den ofte for 5-10 år siden :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 hours ago, Kandersen said:

Stop lige et øjeblik - inden du flår installationen fra hinanden. Nicolai85 spurgte faktisk om et rigtig godt spørgsmål tidligere. Og nu forstår jeg hvorfor..

Den Funktionsblok (højre side) som hedder "Loftudtag". Den er åben (sort åben kassen) og har været redigeret. Hvis du lige har købt huset, så ved du det sikkert ikke hvad der er ændret i den. Men det kunne være du skulle prøve at udskifte den med en "rigtig" Funktionsblok, som er lukket (rød kassen). Igen, bare for at være sikker på, at der ikke er lavet noget "uldent" i den Funktionsblok. 
 

BTW, det er mig der har åbnet funktionsblokken. Det var i et forsøg på at finde ud af, hvordan man fik koblet højre og venstre side. Det var inden gennembrudet med træk-og-slip kom :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok