Hop til indhold
  • 0

Forskel på dæmper RL og LR


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt en LED driver, (LTSYS Triac LED driver, model TD-150-12-E1M1) som jeg i første omgang smed på en Uni250 (1 modul) dæmper med 7 stk 8watt LED. Det fik jeg ikke til at virke.
Så kom jeg til at læse lidt på forhandlerens tekst (faktisk flere forhandlere). Og de skriver at den kun virker på en LR dæmper. 

Uni250 dæmperen kan køre Auto, RC og RL. Men hva er LR så lige for en model?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Smart :angry:

Jeg har en lille mistanke om, hvad det kan være, men jeg kan ikke få det verificeret noget steder med lige denne her driver.

En hel del af disse LED drivere, der står at ledningslængden max må være 2 meter. (hvad faen kan man bruge 2 meter til ??). I vores hus er vi langt over 2 meter. Faktisk vil jeg vove at påstå, at vi er tættere på 15m. Det er 7 stk downlight spot (DL-221) som sidder med cirka 50cm afstand på stribe. Som det er lavet i dag, så går der et kabel fra hvert downlight op til jernkerne trafoen på loftet. Disse kabler er mindst 2 meter, eller snarere 3 meter lange. Spotsene skal forbindes i serie til driveren. Ergo er der nok mellem 15 og 20m kabel i alt..
Men med denne driver, der står der ikke noget om max antal meter, (hvilket var årsagen til jeg købte den, samt at den var på tilbud). 

Detled.dk skriver noget om det med denne driver. (https://detled.dk/led-transformere-og-drivere/2000-ltsys-daempbar-led-driver-12v-1-150w.html)
Dioder-online.dk skriver ikke noget om det. https://www.dioder-online.dk/triac-led-driver-150w-daempbar.html
Producenten skriver ikke noget om det. http://www.ltech-led.com/uploads/pdf/en/TD-150-12-E1M1.pdf

Jeg tror snart jeg opgiver at finde en løsning. Enten bliver jeg "generet" af for lange (og forkerte) ledninger, eller så skal man slås med elendige kilder, som slet ikke når i nærheden af noget der er til at holde ud af at se. Jeg tvivler efterhånden på, at det er fysisk muligt at gøre det. Hvis max længde på ledningen er 2 meter, så må det dælme være stærkt begrænset, hvor man kan bruge en 150watt driver. 


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Yep, både auto, CR og RL. Den kunne slet ikke tænde spotsene uanset hvad jeg gjorde 

:huh: Ja det er noget Djævelskab som man kalder det ovre West på.

Ud med de spots og nye med GU 10 ind i stedet for. Ved godt at det er hårdt, men start med en enkelt rum og glæd dig over resultatet.

Du kan også købe nogle spots med fast LED i og med driver på hver enkelt, de findes også i Dim to warm, de hedder SG armaturet, dem har jeg også hørt at folk er glade for. Men vær altid opmærksom på hvor mange spots der kan køre på én dimmer. Flere siger maks 10. https://www.sg-as.com/da/produkter/jupiter-pro#articles

Men hæng mig ikke op på om disse spots er de rigtige for dig :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men hæng mig ikke op på om disse spots er de rigtige for dig :D

Det er de ikke. De koster en krig! :D

1. Jeg er låst fast til en 90x90mm udskæring i loftet, fordi der sidder firkantet DL-221 spot nu. https://ao.dk/dl-221-12v-50w-gu53-hvid-4242470025 Det er en rigtig lorte størrelse. En løsning med en Rehab ring og et andet (rundt) spot kunne måske være en løsning, men det gør ikke prisen lavere, tværtimod. De Rehab ringe er vanvittig dyre, taget i betragtning af, hvad de reelt gør. Samtidig bliver det synsmæssig ikke specielt pænere, da "armaturet" kommer til at fylde væsentlig mere. Og de fylder allerede rigtig godt i loftet, som det er i dag.  
2. DL-221 findes i en model med GU10 fatning, hvilket vil være den absolut rigtige løsning: https://ao.dk/dl-221-iso-230v-35w-gu10-bs-4242470517
3. Udskiftet af lofterne - Ikke en løsning der falder i speciel god jord hos den bedre halvdel. 
4. Uanset hvilken jeg vælger, så skal jeg under alle omstændigheder udskifte kablet. Og når jeg er der, så kan jeg lige så godt udskiftet DL-221éren med en tilsvarende med 230volt med GU10 fatning.  

For ligesom at give et lille indblik i denne her udfordring: 
Her er billede af spisepladsen. Bemærke stribe med spot i loftet: De fylder ret så meget. Så større armaturer vil ikke klæde på udseendet.


5a0995493987f_Spiseplads1.thumb.jpg.6a8f471dd2664751c579f2d8f10244c1.jpg

Her under er plantegning af resten af huset. Røde indikere samtlige DL-221 12volt spot. I alt 38 stk :wacko:
 

 5a0998f0d75d9_Plantegningrmedspot.jpg.4a8232ae492fc126a7b9a2aa835e62b3.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, du er sku noget udfordret med de spots.

Jeg kan godt følge dig i den plan du havde en gang, med bare at montere en GU10 fatning i, ny lyskilde og så nyt kabel, hvis det altså ikke egner sig til stærkstrøm.

Det havde jeg måske også gjort selvom man bliver lampeproducent, og overtager alt ansvar.

Eller også var jeg gået amok, (det sker tit ifølge min kone og børn), så havde jeg sendt dem med svigermor på ferie i en uge og flået alle spots ud. Skåret en gipsplade der passer i spothullet, boret hul i den til en ny spot og gjort den fast med en træklods i hver side. Så ville jeg stikke det nye kabel lodret op igennem isoleringen (tape den fast på et stykke svejsetråd, en klisterliste ell. lign og lav den nye installation med 90 graders downlightkabel 3X1,5mm2 mellem spots. 

Så ville jeg ringe til en malerven som er super dygtig til at rette den overgang mellem pladerne. Så skal det lige rulles med en lille rulle, evt hele loftet hvis det trænger.

Se, det var min løsning, jeg ville ikke få meget søvn i den uge, (sådan er det normalt også) men så vil det stå knivskarpt når familien kommer hjem :wub:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det var mig, havde jeg helt sikkert valgt løsningen med at skifte fatningen til GU10, nu den også findes i den version, og selvfølgelig trukket nyt downlightkabel.

Tvivler stærkt på, at der er andre forskelle end fatningen og et lille klistermærke, som jo kan "falde af" ved rengøring.. B) Derefter sparer man penge på pærer og drivere, og alle de forgæves forsøg på at få det til at virke ordentligt med 12V. 

Personligt synes jeg de DL-221 er pæne, men jeg har dem også selv (i 230V).. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok