Hop til indhold
  • 0

FB til Ventilator med Varme element


FRBI
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg behøver lidt hjælp, for jeg har stirret mig blind på denne FB.

Jeg har en ventilator til varmeflytning og et elektrisk varmeelement. Jeg vil gerne at det virker således :

Når termostaten når  24 grader tænder ventilatoren og efter 3 min tænder det elektriske varme element også. Når temperaturen når under 24 grader igen skal varme elementet slukke og ventilatoren have et efterløb på 3 min. Når min alarm er sat til (ingen hjemme) må ventilatoren godt starte ved 24 grader men ikke det elektriske varmeelement. Endvidere skal både ventilator og varme element kunne startes / slukkes manuelt men igen, skal der gå 3 min førend varme elementet tændes og igen skal ventilatoren køre 3 min efter at varmeelementet er afbrudt. Jeg regner med at bruge et status tryk til den manuelle del, så de grønne dioder viser drift af ventilator og varmeelement og de røde dioder slukket.

Jeg kan få ventilatoren til at køre og varmeelementet til at tænde efterfølgende men når jeg simulerer sluk med termostaten så stopper ventilatoren og varmeelementet står fortsat tændt.

Jeg ved heller ikke om der skal power up på og puls on / off

Håber der er en der vil hjælpe mig tilbage på sporet her da jeg har tabt tråden.

Mvh Frank Birch

Ventilatorstyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
11 timer siden, FRBI skrev:

Hej.

Jeg behøver lidt hjælp, for jeg har stirret mig blind på denne FB.

Jeg har en ventilator til varmeflytning og et elektrisk varmeelement. Jeg vil gerne at det virker således :

Når termostaten når  24 grader tænder ventilatoren og efter 3 min tænder det elektriske varme element også. Når temperaturen når under 24 grader igen skal varme elementet slukke og ventilatoren have et efterløb på 3 min. Når min alarm er sat til (ingen hjemme) må ventilatoren godt starte ved 24 grader men ikke det elektriske varmeelement. Endvidere skal både ventilator og varme element kunne startes / slukkes manuelt men igen, skal der gå 3 min førend varme elementet tændes og igen skal ventilatoren køre 3 min efter at varmeelementet er afbrudt. Jeg regner med at bruge et status tryk til den manuelle del, så de grønne dioder viser drift af ventilator og varmeelement og de røde dioder slukket.

Jeg kan få ventilatoren til at køre og varmeelementet til at tænde efterfølgende men når jeg simulerer sluk med termostaten så stopper ventilatoren og varmeelementet står fortsat tændt.

Jeg ved heller ikke om der skal power up på og puls on / off

Håber der er en der vil hjælpe mig tilbage på sporet her da jeg har tabt tråden.

Mvh Frank Birch

Hej Igen. Jeg har nu prøvet at fikse lidt op på Blokken, har nu fået forsinket on på varme element og efterløb på ventilatoren ved varme element OFF,men har stadig voldsomme problemer.

1: ved tilslutning af alarm slukker varme elementet som det skal, men kobler til igen ved frakobling af alarm uanset om ventilator kører eller ej.

2: Man skal også manuelt kunne starte ventilator og varme element, men her skal de samme senarier gælde med forsinket on på varme element og efterløb på ventilatoren ved varme element OFF.

Mvh Frank Birch

Ventilatorstyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Frank

Kan vedhæftede bruges?

Varmeflytning.ifb

Hej Henning.

Den ser fin ud og starter og stopper ventilator og Varme element som den skal, men jeg ville gerne hvis varme elementet var forhindret i at gå ON ved Alarm Bolig ON (ingen hjemme) og så ville jeg gerne kunne starte og stoppe ventilatoren uden at varme elementet går on, men samtidig have muligheden for at starte varme elementet dog med de samme forbehold (ventilator skal være on og efterløb på ventilator ved stop af ventilator med varme element ON.

Er det noget du kan / vil flette ind i FBèn :)

Jeg har ændret nogle af navnene i FBèn (for ellers bliver jeg forvirret :) )

Mvh Frank Birch

Ventilatorstyring Henning.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Prøv denne

Varmeflytning 1.1.ifb

Funktionsblokken er lavet i den nye Visual, går ud fra at din kontroller er en Visual 6.x. Derfor ifb formatet.

Hej igen Henning.

Jeg er lidt ked af at blive ved at trække på dig :)

Den er lige ved at være der, har lige testet den og der er bare lige et par småting !

1: Hvis rumtermostaten starter ventilatoren og varmeelementet og jeg forlader huset og sætter alarmen til så stopper varmeelementet som det skal og ventilatoren fortsætter men ventilatoren stopper ikke igen hvis rumtermostaten går OFF.

2: Er det muligt at kunne have en sluk funktion på selve varme elementet uanset om jeg manuelt har startet ventilator og varme element eller at det er rumtermostaten der har startet dem, hvis jeg nu ville vælge at slukke det

Mvh Frank Birch

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Velbekomme, glad for at kunne hjælpe.

Hvis du er interesseret, så kan du finde yderligere info og mig og IHC på www.i-bi.dk

Hej igen Henning.

Undskyld at jeg bliver ved !!

Blokken du har lavet kører fint, jeg kunne bare godt tænke mig at når jeg slukker varmelementet manuelt, så vil ventilatorer forblive on, som det er nu stopper den.

(så skal jeg først slukke varme elementet og bagefter starte ventilatoren igen) og det er jo ikke sikkert at jeg vil køre med varme elementet hele tiden når ventilatoren kører.

Ville det være muligt f.eks. at sætte et langt tryk ind med en afspærring, så man hverken kan starte manuelt eller at rumføleren kan starte systemet ?

Selv om jeg har sat lyddæmpere på ved alle udblæsninger og indsugninger og der kommer en hastigheds regulator på motoren, så kan det jo godt være at jeg ville stoppe det f.eks. om natten.

Håber du vil være behjælpelig med dette også.

Har lige været forbi din hjemmeside, flot, enkel og overskuelig.

På forhånd tak Frank Birch  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Frank

Det glæder mig at du kan bruge funktionsblokken.

Som blokken er opbygget er det sidste hændelse der bestemmer.

Har lavet lidt rettelser, herunder din oplevelse med at ventilatoren stopper.

Spærring af både varme og ventilator via et langt tryk kræver en del arbejde, har i stedet lavet en ekstra blok som signalerne til ventilator og varme køres igennem. Med den løsning får du dog ikke forsinkelse af varmen når du frakobler spærringen. Men sådan må det blive.

Varmeflytning 1.3.ifb

Langt tryk.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Frank

Det glæder mig at du kan bruge funktionsblokken.

Som blokken er opbygget er det sidste hændelse der bestemmer.

Har lavet lidt rettelser, herunder din oplevelse med at ventilatoren stopper.

Spærring af både varme og ventilator via et langt tryk kræver en del arbejde, har i stedet lavet en ekstra blok som signalerne til ventilator og varme køres igennem. Med den løsning får du dog ikke forsinkelse af varmen når du frakobler spærringen. Men sådan må det blive.

Varmeflytning 1.3.ifb

Langt tryk.ifb

God morgen Henning.

jeg har lige siddet og simuleret lidt med din nyeste udgave af Varmeflytning 1.3. Jeg synes der er 2 små "fejl" i den.

Hvis jeg starter Ventilator og Varme elementet automatisk og så bagefter slukker Varme elementet, så slukker ventilatoren også og ikke kun Varme elementet.

Den anden ting er at hvis rumtermostaten starter ventilator og Varme element og jeg så vælger at slukke varme elementet, så slukker varme elementet godt nok og ventilatoren kører videre som den skal, men den interne variable "forsinket tilkobling af varme" tænder varme elementet igen !!

Det lange tryk er fint. jeg kan jo bare stoppe anlægget og så bruge det lange tryk.

Hilsen Frank Birch

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg havde oprindeligt lavet indgangen for tvangsstopning af varmen som et "Stående" signal, tænker du har testet som en KIP indgang. Jeg har ændret til KIP.

Blokken er lavet så status og sidste hændelse bestemmer, det vil bla. sige at hvis du med "Rumtermostat = Off"  manuelt starter vent og varme, og derefter slukker for varmen, vil et nyt tryk på varmen slukke for ventilatoren - fordi status er "koldt" og ikke tænde for varmen igen som du måske tænkte.

Du bør også tænke på hvordan virkeligheden fungerer, ofte kan du teste noget som aldrig kommer til at ske i virkeligheden.

Varmeflytning 1.4.ifb

God fornøjelse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg havde oprindeligt lavet indgangen for tvangsstopning af varmen som et "Stående" signal, tænker du har testet som en KIP indgang. Jeg har ændret til KIP.

Blokken er lavet så status og sidste hændelse bestemmer, det vil bla. sige at hvis du med "Rumtermostat = Off"  manuelt starter vent og varme, og derefter slukker for varmen, vil et nyt tryk på varmen slukke for ventilatoren - fordi status er "koldt" og ikke tænde for varmen igen som du måske tænkte.

Du bør også tænke på hvordan virkeligheden fungerer, ofte kan du teste noget som aldrig kommer til at ske i virkeligheden.

Varmeflytning 1.4.ifb

God fornøjelse

Hej Henning.

Ja du har ret, jeg testede som kip, og ja du har også ret i at man kan sidde og simulere nogle ting som man nok ikke vil gøre i praksis.

Men nu har jeg lige simuleret din FB Varmeflytning 1.4 og den virker bare 100 % som jeg gerne vil have den til at virke.

Du skal have rigtig mange tak for din gode og hurtige hjælp.

Fortsat god weekend,

Frank Birch

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok