Hop til indhold
  • 0

Lysdæmpning


Nicholai85
 Share

Spørgsmål

Hej.

I min stue har jeg 3 rækker GU4 led, som tænder på hver sit tryk.

Jeg kunne dog godt tænke mig at gøre det muligt at justere lysstyrken.

Mit spørgsmål er så hvilken løsning vil være den nemmeste og bedste?

Der sidder selvfølgelig 3 transformere på loftet til disse spots.

 

Kan jeg stadig beholde det gamle tryk med 4 forskellige tryk i, eller er jeg nødt til at skifte det ud?

Og kan man få en dimmer der kan styre mere end 1 række lamper af gangen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Har fået kortet ledningerne ned, dette hjalp intet.

Driver er blevet skiftet til https://detled.dk/led-transformere-og-drivere/781-daempbar-led-driver-stabil-12v-dc-10-45watt.html?search_query=driver&results=29

Nu kan det dæmpes rigtig fint.

Dog med et nyt problem.

Sommetider virker det uden nogle problemer.

Andre gange blinker det når jeg tænder det.

Blinker og slukker.

Reagere ikke.

Slukker efter et stykke tid hvis det er dæmpet!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11/11/2017 at 19:14 , Lars Jacobsen skrev:

Tjaaaa så meget for dæmpbare LED lyskilder, det er en jungle :wacko:

Det er et rent helvede. Disse lavvolt LED skulle aldrig have været "opfundet". Jo som samlet pakket, hvor alle faktorer er defineret og faste på forhånd, der kan det måske give mening. Men i vores (og rigtig mange andres hjem med 12volt spot), der tvivler jeg på udskiftning til LED nogensinde vil fungere optimalt. Og spørgsmålet er også, om det efterhånden er det værd at søge en løsning med de få valgmuligheder af kilder der er på markedet. Jeg er selv på vippen til at opgive det.   

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Det er et rent helvede. Disse lavvolt LED skulle aldrig have været "opfundet". Jo som samlet pakket, hvor alle faktorer er defineret og faste på forhånd, der kan det måske give mening. Men i vores (og rigtig mange andres hjem med 12volt spot), der tvivler jeg på udskiftning til LED nogensinde vil fungere optimalt. Og spørgsmålet er også, om det efterhånden er det værd at søge en løsning med de få valgmuligheder af kilder der er på markedet. Jeg er selv på vippen til at opgive det.   

Jeg er også glad for, at jeg for 10 år siden valgte den nemme løsning, at sætte 230V spots op. Dengang valgte mange de 12V spots, da man med halogen fik mere lysudbytte. 

Du må igang med at skifte spots til 230V gu10... De DL-221 findes jo også i 230V udgave. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, TorbenSørensen skrev:

Du må igang med at skifte spots til 230V gu10... De DL-221 findes jo også i 230V udgave. ;)

Ved det er absolut rigtige løsning. Der er bare lige to hager:
1. De koster godt og vel 300,- stk. Og vi har 34 stk af dem. En lille billet på små 10.200,-
2. Der skal nye kabler til. Udover det også koster lidt, så er det fandens til arbejde, da jeg ikke kan genbruge de gamle kabler, og heller ikke bruge dem til at trække nye, fordi elektrikeren har fastgjort dem under isoleringen. 
3. Valg af lydkilder, som nok render op ca 130,- stk. 

Så omkring 15-17.000,- inkl kabel + en hulens masse besvær. 
Der skal dælme brændes nogle halogen timer af på den konto, før det nogensinde tjener sig hjem. Så det er ikke økonomien som skal være argumentet, det er helt sikkert. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Ved det er absolut rigtige løsning. Der er bare lige to hager:
1. De koster godt og vel 300,- stk. Og vi har 34 stk af dem. En lille billet på små 10.200,-
2. Der skal nye kabler til. Udover det også koster lidt, så er det fandens til arbejde, da jeg ikke kan genbruge de gamle kabler, og heller ikke bruge dem til at trække nye, fordi elektrikeren har fastgjort dem under isoleringen. 
3. Valg af lydkilder, som nok render op ca 130,- stk. 

Så omkring 15-17.000,- inkl kabel + en hulens masse besvær. 
Der skal dælme brændes nogle halogen timer af på den konto, før det nogensinde tjener sig hjem. Så det er ikke økonomien som skal være argumentet, det er helt sikkert. 

Ja de koster ikke gratis... Det må være fristende bare at skifte fatningen, for at spare de 34x300.. Selve spot-huset må jo være ens, bortset fra klistermærket med mærkningen.. :) Kablerne skal selvfølgelig stadig skiftes til downligtkabel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Ja de koster ikke gratis... Det må være fristende bare at skifte fatningen, for at spare de 34x300.. Selve spot-huset må jo være ens, bortset fra klistermærket med mærkningen.. :) Kablerne skal selvfølgelig stadig skiftes til downligtkabel. 

Jeg har faktisk købt en stak fatninger (GU10) med ledninger på, som er nærmest 100% identiske med dem der allerede er i. Men spottet skal alligevel ned for at skifte dem, og for at skifte kablet. Så jeg fik aldrig gjort mere ud af den del. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har købt sådan en driver her: https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver/p/triac-led-driver-12v-75w-for-kiptryk-daempning

Den fik jeg ikke til at virke med 7 stk 8watt spot. Den ville ikke tænde overhovedet. Med een spot ville den godt. Men hvis jeg holdte trykket inde, så skruede den helt op for lyset, for så at gå ud. 

EDIT:
Glemte lige at skrive, at ovenstående driver findes i to versioner. En med og en uden KIP dæmp, (den uden kan dæmpes via Triac/som almindelig dæmper). Jeg har ikke købt driveren fra Greenline, så mit indlæg må ikke forstås som en kritik af dem. Driveren er købt fra dioder-online.dk. Men det er den samme.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du må undskylde den sene opdatering... Men denne tid på året er utrolig travl... Først kunne jeg ikke få det til at virke med 6 spots... De slukkede ved 50-60% Ca.... Viste sig dog at være den driver jeg havde købt der var en fejl i... En ny af samme slags som nævnt tidligere, og nu virker det upåklageligt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fik jeg skiftet driver og pære til vores skabe underbelysning i køkkenet. 
2 stk Trdonic 10watt.  (til 2 rækker af 3 spot) 
1 stk Tridonic 25watt. (til 1 række med 6 spot)
12 stk Hilux S9, dæmpbar 2.2watt LED 2700k Ra95. 

Resultat:
Havde lidt problemer med dæmperen (wireless Uni250 1modul) . Fjernede de gamle elektroniske trafoer og halogenpærene. Monterede derefter Tridonic driverne, og begyndte at isætte LEDérne. De tændte efterhånden jeg satte dem i, selvom lyset skulle være slukket, (LK´s krybestrømsproblem), undtagen i den ene række med 6 stks LEDér (den store driver). 
Kunne herefter hverken slukke dem der var tændt eller tænde dem der ikke var tændt. Måtte på loftet og fysisk fjerne ledningen fra dæmperen. Derefter virkede det sådan set okay. Måtte i Service view og pille rode rage ved lidt indstillinger til dæmperen. Bla sætte den i RL mode. 
Så nu virker det sådan set som det skal. Jeg kan tænde på 35% og skrue op 100% og dæmpe ned til 15% (Det er det jeg har sat dæmperen til). Men der er et par men´er:

1. Driverne larmer (brummer) en hel del. Møg irriterende at høre på, da de ligger oven på skabene i køkkenet. Lukker jeg hænderne om dem og holder fast, så brummer de mindre. Måske jeg kan pakke dem ind på en eller anden måde. Hvis det er standarden for Tridonic driverne, så kan jeg ikke anbefale dem, medmindre de skal bruges på et gemt loft eller lign. Jeg er dog lidt i tvivl om det evt. kan skyldes dæmperen. Jeg forsøger nok med en ø80 dæmper på et tidspunkt. 
2. LEDérne er 2700kelvin og Ra95. Lyset er koldt af en 2700 kelvin pære, synes jeg. Og endnu værre efter kærestens mening. Men det er kompromisset for at gå fra 12x20watt halogen (240watt) til 12x2.2watt LED (26.4watt).  
Pt lader jeg det køre, og så må vi se om vi kan vænne os til det. Ellers må jeg finde på noget andet. Hvis de ryger, så kan de heldigvis bruges i bryggerset. Der har vi også skabe med spot lys under. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok