Jump to content
IHC-User.dk
Kandersen

Nilan brugervalg

Recommended Posts

@Kandersen Sådan der - fantastisk :D Boardet ligner mit, så jeg prøver det her inden længe - så vender jeg lige tilbage:) Tror du så brugervalg ligger på den terminal til venstre for den brune ledning?

MVH

Jacob

36 minutter siden, Jacob JS skrev:

Tror du så brugervalg ligger på den terminal til venstre for den brune ledning?

Ikke forstået?? 
Brun og gul ledning ER brugervalg1 på boardet. 

40 minutter siden, Kandersen skrev:

Ikke forstået?? 
Brun og gul ledning ER brugervalg1 på boardet. 

@Kandersen Haha - sorry - ja det kan jeg godt forstå du ikke forstår - jeg forstod det heller ikke da jeg læste det:) Det jeg ville have skrevet var om brugervalg 2 så ligger på benet til venstre for den brune ledning. Jeg tror egentlig mit spørgsmål er lidt ligegyldigt nu, da jeg har læst manualen lidt igennem. Her ses det at brugervalg 2 bliver aktiv ved brug af et "optionsprint", hvilket jeg så ikke har.

Tænkte bare om mit anlæg er sat op til det, da jeg via firmwaren på ESP´en kan hive noget data ud på USER2 - men derimod kan jeg ikke aktivere det inde på CTS 602 panelet - så der er vi nok tilbage på manglen på "optionsprintet".

Nå men anyways - jeg var lige oppe på loftet og prøvede at lægge en lus over terminal 5 og 6 på CN12 - og BUM det virkede sgu :D Nu skal jeg lige have fiflet et lille relæ sammen og få det sat til en ny ESP, og så kan der leges lidt med brugervalg :)

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal bruge optionen til lige nu - tænkte faktisk at man kunne fyre ind og udblæsning op på niveau 4 over en given tid og dermed "overrule" systemet. Som jeg ser det er det enten ind eller udblæsning jeg kan styre uafhængig af hinanden. Jeg har ikke prøvet den der hedder "forlæng" - den forstår jeg ikke helt hvad den gør - måske den styrer både ind og udblæsning på samme tid eller ?

MVH

Jacob 

16 minutter siden, Jacob JS skrev:

Tænkte bare om mit anlæg er sat op til det, da jeg via firmwaren på ESP´en kan hive noget data ud på USER2 - men derimod kan jeg ikke aktivere det inde på CTS 602 panelet - så der er vi nok tilbage på manglen på "optionsprintet".

Korrekt. Brugervalg2 kræver man har options printet. 

17 minutter siden, Jacob JS skrev:

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal bruge optionen til lige nu - tænkte faktisk at man kunne fyre ind og udblæsning op på niveau 4 over en given tid og dermed "overrule" systemet. Som jeg ser det er det enten ind eller udblæsning jeg kan styre uafhængig af hinanden.

Nix, kan du ikke. Brugervalg sætter du op (på displayet). Og så er det sådan anlægget kører, i den tid du har opsat den til. Så som sådan er den ikke specielt bevendt. 
Vi bruger den her til at lave lidt ekstra udluftning med. Fuld skrald i 15 minutter. 

18 minutter siden, Jacob JS skrev:

Jeg har ikke prøvet den der hedder "forlæng" - den forstår jeg ikke helt hvad den gør - måske den styrer både ind og udblæsning på samme tid eller ?

Jeg har ikke selv prøvet den. Så jeg ved det desværre ikke.

Et par eksempler på hvad man kan benytte brugervalg til:

Overstyring hvor udsugning går på trin 4 (max) ved for høj luftfugtighed eller Co2 niveau. (indblæsning ligså for at bevarer balancen)

Overstyring hvor udsugning går x trin ned og indblæsning øges med x trin, når emhætte eller centralstøvsuger startes, eller der fyres i pejs/brændeovn. (for at bevarer luftskifte balancen.)

Som Kandersen skriver så er brugervalg en "special mode" man konfigurere og sætter op på brugerdisplayet, og man vælger samtidig hvor længe denne tilstand skal vare. Det kan man så "forlænge" (genaktivere) Ved faktisk ikke om man også kan anvende "forlæng" til en almindelig programmeret tilstand/mode, hvis den lige skal vare lidt længere af den ene eller anden årsag.

6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Et par eksempler på hvad man kan benytte brugervalg til:

Overstyring hvor udsugning går på trin 4 (max) ved for høj luftfugtighed eller Co2 niveau. (indblæsning ligså for at bevarer balancen)

Overstyring hvor udsugning går x trin ned og indblæsning øges med x trin, når emhætte eller centralstøvsuger startes, eller der fyres i pejs/brændeovn. (for at bevarer luftskifte balancen.)

Som Kandersen skriver så er brugervalg en "special mode" man konfigurere og sætter op på brugerdisplayet, og man vælger samtidig hvor længe denne tilstand skal vare. Det kan man så "forlænge" (genaktivere) Ved faktisk ikke om man også kan anvende "forlæng" til en almindelig programmeret tilstand/mode, hvis den lige skal vare lidt længere af den ene eller anden årsag.

@Lars Jacobsen 

Hej. Tak for dit svar. Jeg har lige været på loftet i dag for at montere et test relæ med en lille Wemos d1 mini ESP. Nu kan jeg styre brugervalgene. De giver god mening til det du beskriver:)

Jeg kan iøvrigt bekræfte at den der hedder "forlæng" giver fuld skrald på både ind og udblæsning ved aktivering.

Forresten - ved du om man kan "kortslutte" terminalerne i længere tid, så brugervalget bare bliver ved og ved indtil man slukker for relæet og bryder "kortslutningen" mellem de to terminaler? 

Man kan jo selvfølgelig sætte timeren noget højere, men tænker at det også kunne være brugbart og lade den køre indtil man ikke har brug for brugervalget mere. Giver det mening? Min tanke er om man må slutte de to terminaler konstant eller om det gør at noget brændes af i printet?

MVH

Jacob

1 time siden, Jacob JS skrev:

Man kan jo selvfølgelig sætte timeren noget højere, men tænker at det også kunne være brugbart og lade den køre indtil man ikke har brug for brugervalget mere. Giver det mening? Min tanke er om man må slutte de to terminaler konstant eller om det gør at noget brændes af i printet?

Afhængig af hvordan du tænker at bruge brugervalg funktionen, så vil jeg mene det er en dårlig ide at "kortslutte" trykket. Jeg tror heller ikke det vil fungere. 
I stedet kan du jo sætte de 4 (faktisk 5) trin op, og så fx styre dem i stedet. 
Det er ihvertfald sådan jeg gør det.