Hop til indhold

Nilan brugervalg


Kandersen
 Share

Recommended Posts

40 minutter siden, Kandersen skrev:

Ikke forstået?? 
Brun og gul ledning ER brugervalg1 på boardet. 

@Kandersen Haha - sorry - ja det kan jeg godt forstå du ikke forstår - jeg forstod det heller ikke da jeg læste det:) Det jeg ville have skrevet var om brugervalg 2 så ligger på benet til venstre for den brune ledning. Jeg tror egentlig mit spørgsmål er lidt ligegyldigt nu, da jeg har læst manualen lidt igennem. Her ses det at brugervalg 2 bliver aktiv ved brug af et "optionsprint", hvilket jeg så ikke har.

 

Tænkte bare om mit anlæg er sat op til det, da jeg via firmwaren på ESP´en kan hive noget data ud på USER2 - men derimod kan jeg ikke aktivere det inde på CTS 602 panelet - så der er vi nok tilbage på manglen på "optionsprintet".

 

Nå men anyways - jeg var lige oppe på loftet og prøvede at lægge en lus over terminal 5 og 6 på CN12 - og BUM det virkede sgu :D Nu skal jeg lige have fiflet et lille relæ sammen og få det sat til en ny ESP, og så kan der leges lidt med brugervalg :)

 

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal bruge optionen til lige nu - tænkte faktisk at man kunne fyre ind og udblæsning op på niveau 4 over en given tid og dermed "overrule" systemet. Som jeg ser det er det enten ind eller udblæsning jeg kan styre uafhængig af hinanden. Jeg har ikke prøvet den der hedder "forlæng" - den forstår jeg ikke helt hvad den gør - måske den styrer både ind og udblæsning på samme tid eller ?

 

MVH

 

Jacob 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 minutter siden, Jacob JS skrev:

Tænkte bare om mit anlæg er sat op til det, da jeg via firmwaren på ESP´en kan hive noget data ud på USER2 - men derimod kan jeg ikke aktivere det inde på CTS 602 panelet - så der er vi nok tilbage på manglen på "optionsprintet".

Korrekt. Brugervalg2 kræver man har options printet. 
 

17 minutter siden, Jacob JS skrev:

Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal bruge optionen til lige nu - tænkte faktisk at man kunne fyre ind og udblæsning op på niveau 4 over en given tid og dermed "overrule" systemet. Som jeg ser det er det enten ind eller udblæsning jeg kan styre uafhængig af hinanden.

Nix, kan du ikke. Brugervalg sætter du op (på displayet). Og så er det sådan anlægget kører, i den tid du har opsat den til. Så som sådan er den ikke specielt bevendt. 
Vi bruger den her til at lave lidt ekstra udluftning med. Fuld skrald i 15 minutter. 

18 minutter siden, Jacob JS skrev:

Jeg har ikke prøvet den der hedder "forlæng" - den forstår jeg ikke helt hvad den gør - måske den styrer både ind og udblæsning på samme tid eller ?

Jeg har ikke selv prøvet den. Så jeg ved det desværre ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et par eksempler på hvad man kan benytte brugervalg til:

Overstyring hvor udsugning går på trin 4 (max) ved for høj luftfugtighed eller Co2 niveau. (indblæsning ligså for at bevarer balancen)

Overstyring hvor udsugning går x trin ned og indblæsning øges med x trin, når emhætte eller centralstøvsuger startes, eller der fyres i pejs/brændeovn. (for at bevarer luftskifte balancen.)

 Som Kandersen skriver så er brugervalg en "special mode" man konfigurere og sætter op på brugerdisplayet, og man vælger samtidig hvor længe denne tilstand skal vare. Det kan man så "forlænge" (genaktivere) Ved faktisk ikke om man også kan anvende "forlæng" til en almindelig programmeret tilstand/mode, hvis den lige skal vare lidt længere af den ene eller anden årsag.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Et par eksempler på hvad man kan benytte brugervalg til:

Overstyring hvor udsugning går på trin 4 (max) ved for høj luftfugtighed eller Co2 niveau. (indblæsning ligså for at bevarer balancen)

Overstyring hvor udsugning går x trin ned og indblæsning øges med x trin, når emhætte eller centralstøvsuger startes, eller der fyres i pejs/brændeovn. (for at bevarer luftskifte balancen.)

 Som Kandersen skriver så er brugervalg en "special mode" man konfigurere og sætter op på brugerdisplayet, og man vælger samtidig hvor længe denne tilstand skal vare. Det kan man så "forlænge" (genaktivere) Ved faktisk ikke om man også kan anvende "forlæng" til en almindelig programmeret tilstand/mode, hvis den lige skal vare lidt længere af den ene eller anden årsag.

 

@Lars Jacobsen 

Hej. Tak for dit svar. Jeg har lige været på loftet i dag for at montere et test relæ med en lille Wemos d1 mini ESP. Nu kan jeg styre brugervalgene. De giver god mening til det du beskriver:)

Jeg kan iøvrigt bekræfte at den der hedder "forlæng" giver fuld skrald på både ind og udblæsning ved aktivering.

 

Forresten - ved du om man kan "kortslutte" terminalerne i længere tid, så brugervalget bare bliver ved og ved indtil man slukker for relæet og bryder "kortslutningen" mellem de to terminaler? 

 

Man kan jo selvfølgelig sætte timeren noget højere, men tænker at det også kunne være brugbart og lade den køre indtil man ikke har brug for brugervalget mere. Giver det mening? Min tanke er om man må slutte de to terminaler konstant eller om det gør at noget brændes af i printet?

 

MVH

 

Jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Jacob JS skrev:

Man kan jo selvfølgelig sætte timeren noget højere, men tænker at det også kunne være brugbart og lade den køre indtil man ikke har brug for brugervalget mere. Giver det mening? Min tanke er om man må slutte de to terminaler konstant eller om det gør at noget brændes af i printet?

Afhængig af hvordan du tænker at bruge brugervalg funktionen, så vil jeg mene det er en dårlig ide at "kortslutte" trykket. Jeg tror heller ikke det vil fungere. 
I stedet kan du jo sætte de 4 (faktisk 5) trin op, og så fx styre dem i stedet. 
Det er ihvertfald sådan jeg gør det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 months later...
På 13.5.2019 at 20:26 , Kandersen skrev:

Afhængig af hvordan du tænker at bruge brugervalg funktionen, så vil jeg mene det er en dårlig ide at "kortslutte" trykket. Jeg tror heller ikke det vil fungere. 
I stedet kan du jo sætte de 4 (faktisk 5) trin op, og så fx styre dem i stedet. 
Det er ihvertfald sådan jeg gør det. 

Det her med brugervalg, skal det forstås således at man SKAL have sat et eksternt tryk tilsluttet CTS602 printet for at det virker? Jeg har OpenHAB kørende, og kan her fint sætte værdierne, eks. 15 min med ventilation trin 3, men slår jeg brugervalg til "ON" går den umiddelbart herefter på "OFF". Ville have været nice om man kunne lave et "tryk" i OpenHAB som aktiverede funktionen :)

Alternativt må det være muligt at lave noget kode i OpenHAB hvor man styrer dette udenom brugervalgsfunktionaliteten. Der er jeg dog ikke nået til endnu, så smartere/nemmere hvis man kan bruge Nilan'ens funktionalitet direkte.

Redigeret af Soeren65
Fremhæve et ord og lidt teksttilføjelse
Link til kommentar
Del på andre sites

På 12.4.2020 at 11:46 , Soeren65 skrev:

Det her med brugervalg, skal det forstås således at man SKAL have sat et eksternt tryk tilsluttet CTS602 printet for at det virker?

Yep!

På 12.4.2020 at 11:46 , Soeren65 skrev:

Jeg har OpenHAB kørende, og kan her fint sætte værdierne, eks. 15 min med ventilation trin 3, men slår jeg brugervalg til "ON" går den umiddelbart herefter på "OFF". Ville have været nice om man kunne lave et "tryk" i OpenHAB som aktiverede funktionen :)

Det kan du da også.
Hvis du har Nilan i openhab, (forbundet via modbus) så har du også "brugervalg" funktionen. Den aktivere du da bare som en hvilken som helst anden switch i openhab. Jeg kan ikke lige huske hvilken modbus register det er. Men den er der.. Jeg bruger den selv :)
At jeg også har IHC tryk på, det er for at man også den vej kan aktivere "brugerfunktion". Her er det en af tasterne på IHC trykket på badeværelserne, som aktivere funktionen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Kandersen. Det driller mig dog,  idet når jeg prøver at slå "Activate User Function" fra "Ikke aktiv" til "Aktiv", så bliver brænderikonet kortvarigt rødt så om det er slået til, men går omgående tilbage til "Ikke aktiv"

Min kodning er som nedenfor vist.

(screendump fra BasicUI på PC):

image.thumb.png.2270299d3adbc5308a135c831dfec63d.png

Min sitemap for denne kodeblok er defineret således:

Selection     item=Nilan_Program_UserFuncAct     label="Activate User Function" mappings=[OFF="ikke aktiv", ON="aktiv"] icon="fire"
        Selection     item=Nilan_Program_UserFuncSet     label="User Function" mappings=[0="None", 1="Extend", 2="Inlet", 3="Exhaust", 4="External heater offset", 5="Ventilate"]
        Setpoint     item=Nilan_Program_UserTimeSet     label="Ventilation time [%d min.]" minValue=0 maxValue=65000 step=1 
        Selection     item=Nilan_Program_UserVentSet     label="Ventilation speed" mappings=[0="Off", 1="1", 2="2", 3="3", 4="4"]    
        Setpoint     item=Nilan_Program_UserTempSet     label="Set temperatur" minValue=0 maxValue=65 step=1 visibility=[Nilan_Program_UserFuncSet==1]
        Setpoint     item=Nilan_Program_UserOffsSet       label="Temperatur-Offset" minValue=0 maxValue=65000 step=1 visibility=[Nilan_Program_UserFuncSet==4]

Min .items kode ser således ud:

Switch Nilan_Program_UserFuncAct      "User function active [%s]"                                              <boy_2>          (gNilan,gNilanProgram)                  {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold600:switch"}
Number Nilan_Program_UserFuncSet      "User function select [MAP(nilan_program_userfuncset.map):%s]"           <settings>       (gNilan,gNilanProgram)                  {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold601:number"}
Number Nilan_Program_UserTimeSet      "Min User function period [%d min.]"                                     <clock>          (gNilan,gNilanProgram)               {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold602:number"}
Number Nilan_Program_UserVentSet      "Step User function ventilation [MAP(nilan_ventset.map):%s]"             <fan_ceiling>    (gNilan,gNilanProgram)                  {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold603:number"}
Number Nilan_Program_UserTempSet      "User function temperature (Extend function only) [%.1f °C]"             <temperature>    (gNilan,gNilanProgram)                  {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold604:number"}
Number Nilan_Program_UserOffsSet      "User function temperature(Offset function only) [%.1f °C]"              <temperature>    (gNilan,gNilanProgram)                  {channel="modbus:data:myNilan:ProgUserFuncActRegisters:hold605:number"}
 

og .things således:

Bridge poller ProgUserFuncActRegisters [ start=600, length=7, refresh=6000, type="holding" ] {
      Thing data hold600 [ readStart="600", readValueType="int16", writeStart="600", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true" ]
      Thing data hold601 [ readStart="601", readValueType="int16", writeStart="601", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true" ]
      Thing data hold602 [ readStart="602", readValueType="int16", writeStart="602", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true" ]
      Thing data hold603 [ readStart="603", readValueType="int16", writeStart="603", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true" ]
      Thing data hold604 [ readStart="604", readValueType="int16", writeStart="604", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true", readTransform="JS(divide100.js)", writeTransform="JS(multiply100.js)" ]
      Thing data hold605 [ readStart="605", readValueType="int16", writeStart="605", writeValueType="int16", writeType="holding", writeMultipleEvenWithSingleRegisterOrCoil="true", readTransform="JS(divide100.js)", writeTransform="JS(multiply100.js)" ]
 
Tror der måske er en bug i den kode jeg bruger. På en mobil mangler eks. 604 og 605 og på en PC mangler 605 selv om de er defineret i sitemap.  Kan du se om der er noget galt, eller har du evt. mulighed for at sende mig den kode du bruger?

 

P.f.h.t. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm.. Nu fik du mig lige til at kigge nærmere på det.. Jeg har åbenbart også problemer med den, (jeg bruger den faktisk kun via trykket). 

Det burde være

Input register 100

den skal aktiveres på.

Og så kan den aflæses på

Holding register 123

Men jeg testede det lige hurtigt, og det lader ikke til den helt vil som jeg vil. Jeg er ellers ret overbevist om at den har virket. 
Jeg prøver lige at rode videre med det.

PS. Når du viser dine filer, så gør det helst i kode form.. Det andet er møg svært at læse ordentligt.. Tryk på <> her i editoren, og indsæt din kode (fx items). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 months later...
På 21.10.2017 at 13:29 , Kandersen skrev:

Jeg er ved at blive drevet til vanvid her. 
Jeg har splittet vores Nilan Comfort 300LR i atomer for at komme ind til printet, for at finde de forbandede klemmer til brugervalg, som NIlan efter min mening burde have ført ud på siden. So far so good..

Nu står jeg så og kigger på printet. Og jeg må erkende, jeg er lettere rystet. Der er ingen steder angivet hvad de forskellige klemmerækker er/hedder. Det er tilsyneladende også et helt unikt print, for jeg kan absolut intet finde om det på nettet. Hvad faen gør man så lige? :wacko:

Her et billede af printet:
 

20171021_125524.jpg

Hvordan kommer men ind til printet?

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, Valdemar Larsen Lyhne skrev:

Hvordan kommer men ind til printet?

På min Combi 302 Polar - hvor printet er 100% magen til det Kandersen viste - skruer man sidepanelet af og følgerne ledningerne til man ender ved printet. Det er ikke fingerskruer, men små skruer hvor du skal have fat i en stjerneskruetrækker for at få dem ud. 

Link til kommentar
Del på andre sites

25 minutter siden, Soeren65 skrev:

På min Combi 302 Polar - hvor printet er 100% magen til det Kandersen viste - skruer man sidepanelet af og følgerne ledningerne til man ender ved printet. Det er ikke fingerskruer, men små skruer hvor du skal have fat i en stjerneskruetrækker for at få dem ud. 

Hej, tak for svar!

Mit anlæg er et Comfort 300.

Jeg har netop fjernet begge plader på forsiden, bagpladen, filtre samt veksler i midten. Ved at følge ledningerne op, kan jeg se, at printet er placeret øverst lige på midten (over x-veksleren). Men jeg kan ikke se nogle skruer, der kan skrues ud... Blot fire nitter, der fastholder den lille "hylde", hvor printet er placeret på... Se foto. 

Gode bud til, hvordan jeg kommer helt indt til printet?

Åben 1.jpg

Åben 2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

39 minutter siden, Kandersen skrev:

Skruerne sidder på bagsiden i toppen. Når du har fjernet dem, så kan du trække "skuffen" ud forfra, og dermed komme til printboardet. 

Hej Kandersen, tak for responsen. Vil du prøve at kigge på de to billeder, jeg har lagt op. På billedet af bagsiden af mit anlæg, er der to nitter øverst midt på anlægget... hvor "print-skuffen" sidder... Det samme gør sig gældende, når man kigger forfra... Er det samme placering du refererer til eller er det mig, der misforstår? - eller sidder de skruer du refererer til, et andet sted? Jeg kan simpelt hen ikke se dem, men måske, jeg har stirret mig blind... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 7 months later...

Hi all,


I'm from belgium and new on this forum.
I Bought recently a nilan 300 LR.

I tried to compare different version of the CTS light and I've got this version.
I want to connect a selection user 1 on switch lamp bathroom and user selection 2 on hood kitchen (if possible).
 

If I understand, i need to disconnect the 2 wires existing (blue - blue and white) on the CN12-5 and 6 and on CN7-4 and 5, right ?
Then, i connect a phase from the switch lamp to a relay to convert 12V, then i take out a RJ12 wires for connecting on the CN12-5-6 ?
But how to connect too on CN7-4 and 5 in same time ?

I don't know whether i am making myself clear.

Thanks in advance :)

Marco

image.png

image_123923953 (4).JPG

image_123923953 (1).JPG

image_123923953.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

@MDL90 

 

Hi:)

 

well - as I see it - and for what I know - then you are only able to use one "user selection" on your board. If you want user selection 2 the you have to get an "option board", which is meant to be connected to the headers at CN9.

 

To use the user selection you have, you only need to short-circuit CN12 pin 6 and 5 for a short moment. Then the user selection will kick in. 

 

I don't know how you should use your lamp switch to do this - I would highly recommend not doing that because of high voltage. I do it with an ESP8266 and a relay, which I control through Home Assistant. Works like a charm:)

 

Hope that helps. 

 

Jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, MDL90 skrev:

Hi all,


I'm from belgium and new on this forum.
I Bought recently a nilan 300 LR.

I tried to compare different version of the CTS light and I've got this version.
I want to connect a selection user 1 on switch lamp bathroom and user selection 2 on hood kitchen (if possible).
 

If I understand, i need to disconnect the 2 wires existing (blue - blue and white) on the CN12-5 and 6 and on CN7-4 and 5, right ?
Then, i connect a phase from the switch lamp to a relay to convert 12V, then i take out a RJ12 wires for connecting on the CN12-5-6 ?
But how to connect too on CN7-4 and 5 in same time ?

I don't know whether i am making myself clear.

Thanks in advance :)

Marco

image.png

image_123923953 (4).JPG

image_123923953 (1).JPG

image_123923953.JPG

How did you get to the circuit board, I can't work out, how to get it out?

Regards, Valdemar ☀️

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, MDL90 skrev:

I want to connect a selection user 1 on switch lamp bathroom and user selection 2 on hood kitchen (if possible).

As Jacob JS wrote. You need the option board to have access to user selection 2.

14 timer siden, MDL90 skrev:

if I understand, i need to disconnect the 2 wires existing (blue - blue and white) on the CN12-5 and 6 and on CN7-4 and 5, right ?
Then, i connect a phase from the switch lamp to a relay to convert 12V, then i take out a RJ12 wires for connecting on the CN12-5-6 ?
But how to connect too on CN7-4 and 5 in same time ?

No. The blue wires are connecting the CN12-5 and 6 to pin 4 and 5 at the external connector. CN7-4 and 5 are not user selections. They are modbus communication.

In other words. You can activate user seletion 1 by short circuiting pin 4 and 5 in the external connector. If you want to activate user selection 2, you need the option board as Jacob JS wrote and you need to pull in a cable through one of the gray plugs in your pictures, as there are no external access to the user selection on the option board prepared. The gray plugs are designed for airtight cable passages. If you pull in the cable for the option board, you can use a 4 wire or more low voltage cable and connect 2 of the wires to CN12-5 and 6. This way you will have both user selections in the same cable. You don't need to disconnect the 2 blue wires. They can be connected in parallel.

You need a switch to activate the user selections. It can either be a manual switch or a relay. Important is although that the switch MUST be isolated and under no circumstances should you add external power to any of the terminals for the user selections. All you should do is short circuit the terminals to activate the user selection.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Valdemar Larsen Lyhne
Hi :)
To take out the "hood", you have to unscrew too 4 bolt on both side of the nilan.

@Jacob JS Hi Jacob, thanks for your answer. So if i understand, you use home assistant on computer to activate nilan's user choice 1 to boost the nilan to max speed ?
for example when you take a shower right
So you do like this each time when you want activating max speed for cooking, shower,... ?
I'll join the nilan FB group, thanks :)


@Lars1 Hi Lars, thanks for your answer too, I had a doubt about this but now I'm sure that's not possible to activate the nilan's user choice 2 without this optionsprint.
I don't have this option.

Extrait.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

30 minutter siden, MDL90 skrev:

So if i understand, you use home assistant on computer to activate nilan's user choice 1 to boost the nilan to max speed ?
for example when you take a shower right
So you do like this each time when you want activating max speed for cooking, shower,... ?

You shouldn't have to do this when you take a shower, as you Nilan has a humidity sensor according the the circuit diagram you have attached. I have the Nilan ComfortS and it changes ventilation speed by it self when I take a shower etc.

As for cooking, I would advice against running the cooking exhaust through the Nilan. It will get greased up pretty fast no matter how good filters you have before the cooking air enters the ventilation ducts.

35 minutter siden, MDL90 skrev:

I had a doubt about this but now I'm sure that's not possible to activate the nilan's user choice 2 without this optionsprint.
I don't have this option.

You can purchase it and install it your self. It takes 10 min. to install. It's simply clicked on to the circuit.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok