Hop til indhold
  • 0

Mærkelig alarmgivning


Tkhansen
 Share

Spørgsmål

Vores overfaldsalarm (kun skaldalarm) aktiveres sommetider om natten ved at lyset begynder at blinke, men der er ingen lydgivning. Tester vi alarmen rigtigt ved at åbne døren, så er der både lys og lyd. 

Det er ikke den manglende lyd der er problemet, men det at alarmen tilsyneladende bliver delvist aktiveret ved en fejl. Det stopper straks når jeg indtaster koden i tastaturet.

Nogen der har nogle erfaringer med den type af oplevelse?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
23 timer siden, Tkhansen skrev:

Hej Torben, du er SPOT on...! Jeg prøvede her i eftermiddags at genstarte controlleren med skaldalarmen sat til. Jeg når at høre lydgiveren i et split-sekund, så stopper den, og lyset begynder at blinke fuldstændig som beskrevet ift det oprindelige problem...

 

Jeg har fundet ud af mit back-up batteri er fladt. Jeg er i gang med at få det skiftet. Jeg tænker ikke at det har betydning?

Dit backup-batteri burde ikke have noget at gøre med det problem, at alarmen aktiveres når controlleren genstarter..

Jeg har lige lavet et forsøg som du kan afprøve, for at se om det afhjælper problemet. Du kan teste som tidligere beskrevet.. Test også gerne lige om de forskellige magnetkontakter kan aktivere din alarm, så vi er sikre på at det hele fungerer.

Jeg har desuden lige tilføjet en ekstra funktionsblok, som gemmer log af de sidste 5 alarmer. Den ligger lige under din alarmfunktionsblok.

God fornøjelse. :)

 

Tkhansen_test_af_alarm.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 hours ago, TorbenSørensen said:

Dit backup-batteri burde ikke have noget at gøre med det problem, at alarmen aktiveres når controlleren genstarter..

Jeg har lige lavet et forsøg som du kan afprøve, for at se om det afhjælper problemet. Du kan teste som tidligere beskrevet.. Test også gerne lige om de forskellige magnetkontakter kan aktivere din alarm, så vi er sikre på at det hele fungerer.

Jeg har desuden lige tilføjet en ekstra funktionsblok, som gemmer log af de sidste 5 alarmer. Den ligger lige under din alarmfunktionsblok.

God fornøjelse. :)

 

Tkhansen_test_af_alarm.vis

Tak Torben, det er umanerlig pænt af dig. Jeg søger at få det aftestet her i weekenden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey Torben, så er det testet. Alarmen går stadig i gang ved genstart, men nu er lydgiveren da kommet med :) jeg har lige smidt et screen shot. I din fine log kan jeg så se at den faktisk registrerer alarmer på alle magnetkontakterne? Den 12.21 ved hoveddøren, er mig der tester om alarmen stadig er ok inden selve testen.

Unavngivet.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Tkhansen skrev:

Hey Torben, så er det testet. Alarmen går stadig i gang ved genstart, men nu er lydgiveren da kommet med :) jeg har lige smidt et screen shot. I din fine log kan jeg så se at den faktisk registrerer alarmer på alle magnetkontakterne? Den 12.21 ved hoveddøren, er mig der tester om alarmen stadig er ok inden selve testen.

Hmmm... Nå i det mindste virker logfunktionen da.. :D

Prøv lige med vedhæftede, og se om der så er succes.. Controlleren "slipper" åbenbart alle magnetkontakterne ved genstarten, siden den kan nå at give alarm på dem alle på samme tid.

Tkhansen_test_af_alarm_2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben, jeg har lige haft fornøjelsen af at teste ver2, og den kører fuldstændig glat. Registrerer fint alarmen som normalt, og controlleren får lov til at genstarte uden problemer også, samtidig med at alarmen bevares!
Så, lige nu ser det altså ud til at det kører fuldstændig som det skal :)

Tusind, tusind tak! Kunne jeg ikke opfordre dig til lige at smide mig din adresse i en PM? Så vil jeg meget gerne have lov til at kvittere for den store hjælpsomhed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen :) nogle gange kan de to ting jo godt være det samme :)

Du har selvfølgelig ret i at det ved jeg jo faktisk ikke, da det kommer meget an på hvad Torben egentlig har gjort. Det ville, som du tidligere skrev, nok kræve et tjek af installationen. Men det er jeg nu glad nok for at jeg ser ud til at kunne slippe for i denne omgang. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutes ago, Kandersen said:

Jeg tænker mere på, at nok fandt i årsagen og fik flyttet symptomet. (Ingen uhensigtmæssige alarmer). 
Men selve årsagen forstod jeg som, at det faktisk skyldes, at din controller åbenbart genstarter i utide.
Det problem er vel egentlig ikke løst? 
 

Det er rigtigt at jeg oplever at controlleren genstarter fra tid til anden...jeg ved ikke hvor "normalt" det er...mit indtryk, måske fejlagtigt, er at det sker en gang i mellem?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Tkhansen skrev:

Det er rigtigt at jeg oplever at controlleren genstarter fra tid til anden...jeg ved ikke hvor "normalt" det er...mit indtryk, måske fejlagtigt, er at det sker en gang i mellem?

 

"en gang imellem".. Hvor ofte er det? :D

Og normalt?
I det år og 3 måneder jeg har haft med vores IHC installation at gøre, der har jeg ikke oplevet controlleren har genstartet. Det gælder både den gamle HW 6.1 og nuværende HW 6.2 controller.

Personligt ville jeg blive møg irriteret, hvis jeg oplevede controlleren genstarter "en gang imellem". Irritationen ville selvfølgelig også være meget afhængig af, hvilke symptomer det føre med sig. Men grundlæggende, så vil jeg vide årsagen til det, fordi jeg ikke kan/vil acceptere en controller/computer eller andet bare genstarter af sig selv. Der er uden tvivl mennesker derude, som tager det med langt mere sindsro end mig, altså så længe symptomerne er til at leve med. Jeg har nok bare noget særligt omkring det med ustabilitet mht sådan noget, som jeg har enormt svært ved at acceptere. Måske også derfor jeg bemærker, når folk nævner det, og virker som om, "nåja, det går jo nok".
Jeg kan slet ikke sætte mig selv i den situation.. Jeg ville fægte panisk rundt alle vegne, vride alt fra hinanden, indtil jeg fandt årsagen og måske kunne afhjælpe problemet :lol: 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22/2/2018 at 17:28 , Tkhansen skrev:

Hej Torben, jeg har lige haft fornøjelsen af at teste ver2, og den kører fuldstændig glat. Registrerer fint alarmen som normalt, og controlleren får lov til at genstarte uden problemer også, samtidig med at alarmen bevares!
Så, lige nu ser det altså ud til at det kører fuldstændig som det skal :)

Super at det ser ud til at fungere... :)

På 22/2/2018 at 17:28 , Tkhansen skrev:

Tusind, tusind tak! Kunne jeg ikke opfordre dig til lige at smide mig din adresse i en PM? Så vil jeg meget gerne have lov til at kvittere for den store hjælpsomhed.

Det skal du ikke tænke på.. Forummet er jo bl.a. til for at hjælpe med sådanne små "udfordringer".. ;)

På 23/2/2018 at 10:28 , Kandersen skrev:

"en gang imellem".. Hvor ofte er det? :D

Og normalt?
I det år og 3 måneder jeg har haft med vores IHC installation at gøre, der har jeg ikke oplevet controlleren har genstartet. Det gælder både den gamle HW 6.1 og nuværende HW 6.2 controller.

Det er nu MEGET normalt at controlleren genstarter af og til, men mange opdager det jo slet ikke, med mindre at der sker en eller anden uhensigtsmæssig hændelse, som eksempelvis den Tkhansen oplevede her.

Du skal også huske på, at hver gang du retter/uploader program til din controller, vil den også genstarte, og du har jo rettet i dit program en del gange efterhånden. Jeg har dog set en controller som har kørt et års tid uden at genstarte, men der bestod programmet også udelukkende af kipfunktionsblokke og en alarmblok. Hvis man har et lidt mere avanceret program, vil jeg vove den påstånd, at den vil genstarte af og til. Der er også forskel på hvor ofte det sker afhængig af firmware.. Eksempelvis genstartede min controller ca. 1 gang/md. med fw. 2.7.199 og ca. hver 4. dag med fw 2.7.220 og det med akkurat samme program i controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28/2/2018 at 17:43 , TorbenSørensen skrev:

Det er nu MEGET normalt at controlleren genstarter af og til

Ja det er det jeg hører andre sige. Men jeg forstår ikke, at dem der oplever det, de tager det som en helt normal ting. I min verden er det ikke normalt. Det er et udtryk for at noget ikke er som det burde være. Og netop for at undgå at man ramler ind i en situation hvor det påvirker, fx som i Tkhansens tilfælde, så synes jeg da man burde jagte årsagen til disse "normale" genstarts. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 1/3/2018 at 23:36 , Kandersen skrev:

Ja det er det jeg hører andre sige. Men jeg forstår ikke, at dem der oplever det, de tager det som en helt normal ting. I min verden er det ikke normalt. Det er et udtryk for at noget ikke er som det burde være. Og netop for at undgå at man ramler ind i en situation hvor det påvirker, fx som i Tkhansens tilfælde, så synes jeg da man burde jagte årsagen til disse "normale" genstarts. 

Nu er det jo ikke noget man selv kan gøre noget ved, da det er sådan LK har designet controlleren. Hvor ofte det sker, afhænger af programmet (og åbenbart firmware, som man jo ikke selv kan rette i), og vil også vove den påstand at din egen controller også vil genstarte af og til, hvis du bare lader den køre. Især efter at du har tilføjet varmestyring til din IHC. Nu har du jo lavet en del rettelser af dit IHC-program og opdateringer af firmware, og der genstarter den jo også hver gang, og så bliver tiden før den ville genstarte af sig selv jo nulstillet.

Mange opdager heller aldrig at den genstarter, for controlleren kører jo bare videre efter genstarten. Jeg logger selv genstart af min egen controller - ellers ville jeg ikke opdage størsteparten af genstarterne.

I Tkhansens tilfælde opdager han genstarten, da der i den tilrettede funktionsblok var problem ved powerup, som startede alarmen hvis den var aktiv under genstarten.

Har engang hørt fra en LK’er, at brugen af timere vil få controlleren til at genstarte oftere. Sådanne funktionsblokke som varmestyringsfb. og nogle hjemmesimuleringsfb. kører jo med en del timere internt i funktionsblokken, som starter om og om igen, hvilket gør at controlleren kører hele programmet igennem igen og igen. Et program der eksempelvis kun består af kipfunktionsblokke, kører kun programmet igennem når man tænder/slukker et lys.

Jeg har lagt mærke til, at LK gennem tiden har ændret en del af deres standard funktionsblokke som indeholdt timere, til at der internt i funktionsblokken bliver sat et “tidspunkt” som skal udføre en handling, i stedet for at der er timere som tæller ned. Om det har noget med sagen at gøre, eller om det bare er en medarbejder der bedre kan lide at lave funktionsblokkene på den måde, ved jeg dog ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen, hvis du holder pengepungen klar, så skal jeg gerne sætte en lille hær af ihc eksperter til gennemgrave mit system :P:P 

spøg til side, jeg er som sådan ikke uenig i din betragtning. Men når problemet ikke er større, men jeg samtidig ikke har noget indtryk af det potentielle omfang af problemet, eller havd det kan risikere at koste, så er guleroden for at få det kulegravet ikke særlig stor. Det ville være stort hvis LK kunne overbevises om de havde et problem, og ville kulegrave det (omkostningsfrit). Men det tvivler jeg på.

hvad ville dit forslag være?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg mener stadigvæk, at der må være tale om en design fejl i controllerne, uanset om det er i software eller hardware. At bare ignorerer det og lade det være, de løser jo ikke rigtig problemet. 

Vi kan da sagtens blive enige om, at det var bedre at den ikke genstarter med mellemrum, men det er jo ikke noget man selv kan gøre noget ved. Det kan ikke løses med de programmer LK stiller til rådighed til IHC.

LK ved jo også godt, at controlleren genstarter af og til. Det kan du godt regne med, at de har fået at vide utallige gange, men enten kan det ikke løses, eller også gider de ikke at gøre noget ved problemet. Der er i hvert fald umiddelbart ikke andre, som kan gøre noget ved det end LK.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er meget normalt at man programerer en Watchdog ind i sit software. Det er dermed ikke en fejl at det genstarter, det er derimod for at undgå systemet helt hænger/låser og dermed bliver ubrugelig.

Hvad årsagen så kan være til "udløb" af wathdog timeren er ikke til at vide. Det kan jo være eksterne komponenter som holder den optaget, eller ikke svarer. Så er det jo fint med en "udvej".

Alt software kan gå ned (og vil det formentlig på et tidspunkt)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Tkhansen skrev:

Hej Kandersen, hvis du holder pengepungen klar, så skal jeg gerne sætte en lille hær af ihc eksperter til gennemgrave mit system :P:P 

spøg til side, jeg er som sådan ikke uenig i din betragtning. Men når problemet ikke er større, men jeg samtidig ikke har noget indtryk af det potentielle omfang af problemet, eller havd det kan risikere at koste, så er guleroden for at få det kulegravet ikke særlig stor. Det ville være stort hvis LK kunne overbevises om de havde et problem, og ville kulegrave det (omkostningsfrit). Men det tvivler jeg på.

hvad ville dit forslag være?

Jeg har desværre ikke bedre forslag end dine.
Som jeg vistnok nævnte tidligere, så skyldes det nok, at jeg har umådelig svært ved at acceptere, når noget bare genstarter. Det næste problem er så, at hvis man ikke forholder sig til det, (hvad LK åbenlyst ikke gør), så giver det sig selv, at så bliver det heller ikke nemt at finde årsagen og fixe det. 
Jeg er godt klar over, at til en vis grænse, så skal man måske sætte generne op imod, hvad det koster at finde årsagen. Men i bund og grund er det LK´s ansvar. De har produceret et produkt der ikke kan stå distancen.
I dit eget tilfælde kan man vende den om og sige. Hvis du ikke havde kunne "omgå" problemet, ville du så kunne leve med det? (leve med det som i at det ikke på een eller anden måde berører din hverdag). Det er jo ydermere katastrofalt, at omgåelsen oven i købet bliver lagt ud på forbrugerne, at de skal finde løsningen.  Jeg synes ikke engang det ville være stort hvis LK hvis LK stod for kulegravningen. Tværtimod er det en klart forventing jeg har til sådanne ting. Selvfølgelig er det i samarbejde med de der er berørt. Men at helt ignorerer det, det synes jeg simpelthen ikke er i orden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Vi kan da sagtens blive enige om, at det var bedre at den ikke genstarter med mellemrum, men det er jo ikke noget man selv kan gøre noget ved. Det kan ikke løses med de programmer LK stiller til rådighed til IHC.

Det er heller ikke meningen du som forbruger skal løse sådan et problem. Det er producenten.

16 timer siden, TorbenSørensen skrev:

LK ved jo også godt, at controlleren genstarter af og til. Det kan du godt regne med, at de har fået at vide utallige gange, men enten kan det ikke løses, eller også gider de ikke at gøre noget ved problemet. Der er i hvert fald umiddelbart ikke andre, som kan gøre noget ved det end LK.

Selvfølgelig kan det løses. Det her er jo ikke ligefrem raketvidenskab.
"gider ikke". Ja det skal da lige passe, at vi forbrugere skal til at acceptere sådanne tilstande :wacko: Det er muligt LK ikke synes det er sjovt, eller det måske ligefrem er svært. Men det betyder da ikke, at man ikke skal løse det. 
Kender du andre forbruger sager, hvor en producent er sluppet afsted med "gider ikke" ? Altså hvis det ikke ligefrem er fordi forbrugerne har opgivet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Det er meget normalt at man programerer en Watchdog ind i sit software. Det er dermed ikke en fejl at det genstarter, det er derimod for at undgå systemet helt hænger/låser og dermed bliver ubrugelig.

Hvad årsagen så kan være til "udløb" af wathdog timeren er ikke til at vide. Det kan jo være eksterne komponenter som holder den optaget, eller ikke svarer. Så er det jo fint med en "udvej".

Alt software kan gå ned (og vil det formentlig på et tidspunkt)

At man laver en Watchdog, er ikke ens betydende med, at man skal ignorere årsagen. Bare fordi man redder data, er det da ikke ens betydende med, at man dermed har løst problemet.. Det er en lidt finurlig holdning at have til sådanne ting. 

Og meget apropos Watchdog, så er det ikke så længe siden Apple fik en fuldstændig ligende sag på halsen, hvor de bevidst valgte at lukke folks iPhones ned, for at "beskytte" den. De havde bare lige glemt at informere forbrugerne om det. 
Sagen faldt ikke heldigt ud for dem. 

At software går ned, det er skam til at forholde sig til. At software tilsyneladende gentagende gange går ned, og ydermere i et nogenlunde tilpas mønster (som i Tkhansens tilfælde), hvorefter producenten stadigvæk ikke rigtig vil forholde sig til det, det er da en ren ommer. 
Set i relation til Apple sagen, så er det måske endda endnu mere grotesk, at man ikke kan få en simpel controller som IHC controlleren til at fungere uden genstart i utide (for visse). Det er jo et totalt lukket øko system, der ikke engang eksekveres fra anden side. 

Det bliver så ikke bedre af, at samme mønster lader til at ske omkring de trådløse dimmere, som der popper flere og flere op med, der melder om problemer. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok