Hop til indhold
  • 0

Haseman universal dimmer


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Har netop modtaget denne: http://ekitzone.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=50
(har ikke nået at montere den endnu, skal også først kører nogle test på den, førend jeg køre den ind "live" i installationen)

"Indmaden" er Fibaro FGD-212 dimmer, som bare er bygget ind i en kasse som passer på en DIN skinne. Men netop denne dimmer er lidt mere interessant, for den kan både styres via fortrådning og/eller via z-wave. Dvs. man burde derfor udskifte den direkte med fx en Uni400 dimmer, også selvom man ikke har z-wave. (Jeg er dog lidt i tvivl om konfigurationen af dimmeren kan klares uden z-wave, men principielt kan man bare have en "dum" z-wave controller kørende mens man konfigurere enheden, og bagefter smide dimmeren i tavlen, og derefter glemme alt om zwave). 

Det kommer de nærmeste dage til at vise.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

En lille opdatering.. Jeg kunne selvfølgelig ikke holde fingrene fra den da jeg kom hjem her til aften.

Før aktivering til zwave netværket:
Dimmeren virker umiddelbart direkte som en Uni400 dimmer, uden memory funktionerne. Jeg har monteret et tryk direkte på den, (dvs den køre ' stand alone' nu . Så jeg forventer den også vil virke når jeg engang får bevæget mig op på loftet og får den udskiftet med en Uni400 dimmer. Så længe output24 modulet holder trykket (langt tryk) som hvis man havde koblet trykket direkte til en Uni400, så burde det virke. Som jeg forstår på Uni400 dimmeren, så er det præcis det samme. 

Dimmeren tænder på sidste niveau. Og husker indstillingen ved strømafbrydelse. Dobbelt tryk tænder 100%. Alle tre som standard, og kan ændres, (kræver aktivering til zwave netværket og egnet software). 

Det betyder - Hvis man ikke bruger memory mulighederne på en Uni400 dimmer, så burde denne her zwave (well, kombi Uni/zwave dimmer er det vel) altså gå direkte ind og erstatte en Uni400 dimmer. Der bliver muligvis noget knas med dimmer status i Fbén på controlleren. Men den er alligevel ikke specielt anvendelig (sikker) med en Uni400 dimmer, så vidt jeg husker.  

Skulle man så få lyst til at lege med zwave, så sker der ting og sager, og alt det smarte i denne dimmer (som efterhånden er ved at være standard for zwave dimmere), er tilgængeligt på zwave controlleren og softwaren (OpenHab i mit tilfælde). Men det er ikke så relevant i relation til IHC og i første omgang. Nu ville jeg bare teste hvordan den virkede out of the box.
Mere info om dimmeren på dansk (oversat så bær over med oversætteren) findes også her:
https://youcontrol.dk/moduler-til-z-wave/moduler/z-wave-lysdaemper-moduler/fibefgd-212.html
(Man kan købe ovenstående inkl en holder til montage på DIN skinne. Men jeg synes ikke det er lige så smart som Haseman´s). 

Det næste interessante bliver, hvordan den håndtere forskellige lyskilder.. Men det er en lidt større operation, da jeg er nødt til at flytte den rundt i tavlen og prøve den flere steder. Men jeg har stærkt tiltro til, at den er mindst lige så god som en ø80mm lampeudtag. Det har ikke direkte noget med IHC at gøre, men det er relevant, hvis man fx vil udskifte sine Uni400 dimmere med denne.

Lige en side note (vink med en vognstang til LK/Schneider), som egentlig ikke var så vigtig for mig, men efterhånden som jeg får tænkt over det, så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke på det. Prisen på den her dimmer kostede mig 574,- inkl forsendelse fra Bulgarien! En Uni400 dimmer står i noget der ligner 800,-

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, JanneSjo skrev:

Tänker du ansluta 24V från output 24 modulen  till in (s1 s2 sx) på dimmern för tryckknappen?

Det var oprindelig min mening, da jeg skrev indlægget i går. Men ved nærmere eftertanke, så er det nok ikke en god ide, da output24 ikke er potentialefri kontakter, så vidt jeg husker, (korrigere mig gerne hvis jeg tager fejl).

Så det virker nok kun med en relækontakt ind over. Det er selvfølgelig et mindre tilbage skridt i forhold til hvad jeg forventede/håbede på. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jag har samma önskan - jag har flera oanvända output24 utgångar eftersom 8 IHC dimrar har gått sönder (och jag har innan dess fått flera av dess utbytta via garanti) och jag har väntat på alternativ.

Tänker mig använda Openhab och Zwave dimmers - men skulle vilja ha direktkoppling från tryckknapp via IHC controller - output24V och  in på t ex S1 som du tänkte.

går ju att använda IHC 230V output - men där använder jag alla utgångar jag har så jag ska testa att simulera långt tryck med IHC knapp och regel i openhab som väljer % värde på dimmern. (måste förstå  openhabs regelfunktioner först dock ).

så om någon har en bra / billig lösning på att koppla output24V till Zwave dimmers så är det mycket intressant.

 

Jag har plockat isär mina gamla dimrar och tänkt använda DIN-kapslingen till Zwave dimmer - men har inte hittat någon bra lösning på anslutningen av kabel utifrån när dimmern ligger i kapslingen.

Haseman har intressanta DIN produkter - tack för länken Kandersen :-) :

  • denna 4x500W (alt 2x1000W el 1x2000W) Zwave DIN dimmer för 45 euro per dimmer är bra pris för dimmer placerad http://ekitzone.com/index.php?route=product/product&product_id=55  dock baserad på FIBARO RGBW Controller FGRGBW-441 så jag antar att man inte får effektmätning - men 500W är hög effekt för Zwave dimmer

 

  • DEnna 6x 2kW står det men jag tolkar max 10A fördelat på 6 relän - men ändå 30 euro per utgång i färdig DIN del med Zwave är bra pris http://ekitzone.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=364  voltage free input så putput24 funkar inte - men ändå en möjlig ersättare om man vill ersätta IHC systemet med Zwave. Verkar också ha några sensor ingångar inkl termometer.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
  • 0
30 minutter siden, JanneSjo skrev:
  • denna 4x500W (alt 2x1000W el 1x2000W) Zwave DIN dimmer för 45 euro per dimmer är bra pris för dimmer placerad http://ekitzone.com/index.php?route=product/product&product_id=55  dock baserad på FIBARO RGBW Controller FGRGBW-441 så jag antar att man inte får effektmätning - men 500W är hög effekt för Zwave dimmer

 

  • DEnna 6x 2kW står det men jag tolkar max 10A fördelat på 6 relän - men ändå 30 euro per utgång i färdig DIN del med Zwave är bra pris http://ekitzone.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=364  voltage free input så putput24 funkar inte - men ändå en möjlig ersättare om man vill ersätta IHC systemet med Zwave. Verkar också ha några sensor ingångar inkl termometer.

Ja, jeg synes faktisk Haseman´s produkter er rigtig interessante, netop fordi de er til DIN skinner og derfor er oplagte at bruge i vores IHC installationer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, JanneSjo skrev:

Phønix relæerne har jeg også kigget på. Men de er for store til at sidde i en standard UG-tavle. (bemærk dybden på dem). Ellers havde jeg også kjøbt dem. 

Jeg har i stedet bestil 4 stk af disse: (takket være et link jeg kom i tanke om fra Lars Jacobsen).
https://www.elsag.dk/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole

De har godt nok 2 stk kontakter, og jeg skal kun bruge een. Men prisen er næsten det samme som 1 kontakt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har udskiftet en Uni400 dæmper til Haseman dæmperen inkl overdragningsrelæet (linket herover). 
Skiftede Fbén til 1.1.04c og så spiller det fuldstændig som Uni400 dæmperen.

Så nu er det vel i realiteten noget der ligner en rigtig Uni250watt fortrådet dæmper,  der så også  bare lige kan styres via z-wave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et kort opdatering. 
Dimmeren var i første omgang sat til lampeudtagene over vores spisebord med to pendler, hvori der sad 46watt halogen pære (e27). Max forbrug lå på lige godt 93watt.  
Jeg har udskiftet pærene med nogle billige Harald skrald 4watt LED, dæmpbar, da det var det eneste jeg lige kunne finde at teste med. De tænder, slukker, dæmper op/ned, med et max forbrug på ca. 8.1watt. Der er selvfølgelig en verden til forskel i selve lyset. Og de her Harald skrald skal bestemt heller ikke blive siddende. Men det var mere for at understrege, at den her dæmper altså snildt kan trække små LED kilder. Måske endda endnu lavere, hvis jeg altså lige havde nogle at teste med. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Esben Uth skrev:

Det er de :) manualen er lidt forvirrende. Jeg har brugt det et par gange til gardin styringer der kommer med eget signal, lidt ligesom dimmeren :)

Okay. Egentlig interessant, for jeg troede slet ikke at LK havde det. Man bliver nok "forblændet" af, at det kalder det for 400volt, når man altså bare skal bruge nogle potentialefri kontakter. 
Prisen er dog stadigvæk helt hen i skoven, synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Kandersen skrev:

Okay. Egentlig interessant, for jeg troede slet ikke at LK havde det. Man bliver nok "forblændet" af, at det kalder det for 400volt, når man altså bare skal bruge nogle potentialefri kontakter. 
Prisen er dog stadigvæk helt hen i skoven, synes jeg.

Hvad angår prisen er jeg meget enig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg faldt over denne lidt gamle tråd vedr. DIN dimmere. og vil høre om du kan supplere med lidt erfaringer/status på brugen af dem her et år efter?

Har selv en eltavle med en hel del IHC uni400 dimmere som jeg rigtigt gerne vil kunne styre fra noget automatisk (Home Assistant).

Hvis disse dimmere kan erstatte de oprindelige ihc dimmere, så de kan bruges i HA (eller OpenHab) og samtidig kan bruges i IHC installationen  som normalt, virker de meget interessante.

Mvh

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Jeg har en lignende udfordring (tror jeg). Jeg har nogle 350 dimmer LR, som jeg gerne vil opgradere til LED og z-wave i samme omgang.

Som jeg tolker denne tråd kan jeg i princippet blot købe nogle at f Hasemans din-rail versioner af FIBAROs dimmers, og erstatte en-til-en. Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår behovet for de potentialefri kontakter. Kan det lade sig gøre uden, eller er det en nødvendighed?

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, period skrev:

Som jeg tolker denne tråd kan jeg i princippet blot købe nogle at f Hasemans din-rail versioner af FIBAROs dimmers, og erstatte en-til-en. Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår behovet for de potentialefri kontakter. Kan det lade sig gøre uden, eller er det en nødvendighed?

Hvis du skal udskifte en UNI350 dimmer, så nej, så er du nødt til at sætte nogle potentiale fri kontakter hen over. Ellers kan du ikke få din fortrådet tryk til at styre dimmeren. 
Du kan selvfølgelig også vælge at droppe de fortrådet tryk, og gå all-in på z-wave :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, period skrev:

Og sådan rent teknisk hvad er det så der gør at man ikke kan bruge de eksisterende tryk-knapper som direkte input til dimmeren?

Det er fordi det ikke er potentialefri kontakter i output modulerne. Du kan godt få et output modul med potentialefri kontakter. Det er fx output 400 8 x 10. Men hvis du ikke har sådan et modul, (det er svine dyrt det modul) så er det billigere at købe et reedrelæ til det samme.  
Du kan selvfølgelig godt tage ledningerne direkte fra trykket og montere dem direkte på dimmeren. Men så er det helt uden om IHC installationen.

 

21 minutter siden, period skrev:

Og er du i øvrigt stadig glad for dit setup?

I forbindelse med dimmeren, så ja. Jeg synes stadigvæk det er et rigtig godt alternativ til fx en UNI400 IHC/SA dimmer, (eller ældre typer). Det bedste havde selvfølgelig været hvis LK havde lavet tilsvarende. Men det findes kun som ø80 lampeudtag, som er det der kommer tættest på. Og så koster det en del mere.
Ulempen ved Haseman dimmeren er, at man helst skal bruge en form for z-wave for at opsætte den, eller bruge de muligheder som der er i den. Og det er jo ikke alle der lige gider opsætte en z-wave gateway bare for en dimmers skyld. Så Hasemans dimmeren skal nok mest anbefales til de som allerede har eller påtænker at få z-wave.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/7/2019 at 3:55 PM, Kandersen said:

Du kan selvfølgelig godt tage ledningerne direkte fra trykket og montere dem direkte på dimmeren. Men så er det helt uden om IHC installationen.

Så forstår jeg meget bedre - tak. Jeg har nemlig ingen decideret IHC installation, der er blot anvende 350 Dimmer LR enkeltstående. Jeg må fluks i gang med at udskifte!

 

Planen her hjemme er at lave en setup baseret primært på z-wave, og den vej koble rigtig mange andre elementer på også.

 

Tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok