Hop til indhold

advarsel for IOS brugere med hw 6.1 controller.


Kandersen
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Lars1 skrev:

Det er lidt pudsigt at det er ok at bruge 4-6.000 om året på en ny telefon hvergang der kommer en ny iPhone, men det er ikke ok at bruge 4-6.000 på en ny controller hvert 10 år. :-)

Bortset fra det, er jeg enig i at det er under alt kritik at HW6.1 ikke længere undersøtter seneste version af Java og IOS, men det er snart 5 år siden at den sidst har supporteret seneste Java, så den eneste reelle nyhed er at supporten for seneste IOS nu også ryger.

Hej Lars, 

Det er netop det der er min pointe - hvis man har en Ipad eller iPhone 4 der er 5-8 år gammel kan den heller ikke opdateres til iOS 11 eller 10. Det er også irriterende da nogle app så ikke virker længere. 

Jeg har Word /Excel 97 og der er også tabeller og figurer og fornateringer jeg ikke kan læse når jeg får dokumenter /regneark fra brugere af nyere versioner. Jeg har et digitalkamera der kræver USB 2 og min har kun USB 1 - har Dab radio med Dab men ikke Dab + - term Ihc der ikke lige kan fungere til en ny pc'er. 

Alt sammen blot fordi udstyret er 5-10 år gammelt. Jeg har blot som dog også skriver realiseret at udviklingen går så hurtig i dag - er det er teknologimisforståelse at tro at man i dag teknologisk kan bruge elektronik der er mere end 10 år gammelt - selv med stadig kan tænde for det.

Det er også surt at det fladskærms  tv man for 12 år siden gav over 100.000 kr. for i dag reelt er ubrugeligt da det ikke kan tage digitale kanaler - men også vidst at billede på et tv til 10.000 kr. i dag er meget bedre . 

Tænker i det lys ikke at Hw 6.1 er nogen undtagelse fra reglen og forventer at visual 3 controlleren om 5-10 år er samme sted.

Er faktisk blevet overrasket over hvor negative tone mange af de her fora har - troede egentlig at de der rodede med moderne teknologi var mindre teknologi modstandere - du er dog selv bland de mere positive og konstruktive.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hej Lars, 

Det er netop det der er min pointe - hvis man har en Ipad eller iPhone 4 der er 5-8 år gammel kan den heller ikke opdateres til iOS 11 eller 10. Det er også irriterende da nogle app så ikke virker længere. 

Jeg har Word /Excel 97 og der er også tabeller og figurer og fornateringer jeg ikke kan læse når jeg får dokumenter /regneark fra brugere af nyere versioner. Jeg har et digitalkamera der kræver USB 2 og min har kun USB 1 - har Dab radio med Dab men ikke Dab + - term Ihc der ikke lige kan fungere til en ny pc'er. 

Alt sammen blot fordi udstyret er 5-10 år gammelt. Jeg har blot som dog også skriver realiseret at udviklingen går så hurtig i dag - er det er teknologimisforståelse at tro at man i dag teknologisk kan bruge elektronik der er mere end 10 år gammelt - selv med stadig kan tænde for det.

Det er også surt at det fladskærms  tv man for 12 år siden gav over 100.000 kr. for i dag reelt er ubrugeligt da det ikke kan tage digitale kanaler - men også vidst at billede på et tv til 10.000 kr. i dag er meget bedre . 

Tænker i det lys ikke at Hw 6.1 er nogen undtagelse fra reglen og forventer at visual 3 controlleren om 5-10 år er samme sted.

Er faktisk blevet overrasket over hvor negative tone mange af de her fora har - troede egentlig at de der rodede med moderne teknologi var mindre teknologi modstandere - du er dog selv bland de mere positive og konstruktive.

Du kan ikke rigtigt sammenligne IHC systemer med anden IT, da IHC systemer er designet til el-installationer, som har en gennemsnitlig levetid på 10-20 år, mens IT udstyr som PC'er, tablets, smartphones, AV udstyr etc. har en gennemsnitlig levetid på 2-5 år.

At IHC systemer kan bruge samme med smartphones etc. betyder ikke at man med rette må leve med at den korte levetid, men det betyder at man med rette må forvente at selvom IHC udstyret er 10 år gammelt, så kan det fortsat bruges med moderne smartphones etc. hvis man sørger for at det bliver software opdateret når der kommer ny firmware.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Lars1 skrev:

Du kan ikke rigtigt sammenligne IHC systemer med anden IT, da IHC systemer er designet til el-installationer, som har en gennemsnitlig levetid på 10-20 år, mens IT udstyr som PC'er, tablets, smartphones, AV udstyr etc. har en gennemsnitlig levetid på 2-5 år.

Årh ... jeg håber da ikke at jeg skal skifte hele min el-installation ud om 8 år :-)

Jeg har gået og tænkt på, at det trods alt bør være muligt at omgå denne problemstilling, således at man stadig kan bruge en HW 6.1 med iOS11. Mit forslag går på, at man burde kunne implementere en gateway mellem app'en og controlleren. Gatewayen kan så på ydersiden implementere den sikkerhedsmodel som iOS11 kræver og på indersiden kommunikere med controlleren. En sådan gateway kunne fysisk laves som en rasperry-pi turn-key ting, og dermed gøre det tilgængeligt for de fleste brugere.
Jeg kan så bare ikke lige gennemskue hvad der er af udfordringer mht. certifikat som app'en skal acceptere.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

32 minutter siden, Kristian Poulsen skrev:

Årh ... jeg håber da ikke at jeg skal skifte hele min el-installation ud om 8 år :-)

Jeg har gået og tænkt på, at det trods alt bør være muligt at omgå denne problemstilling, således at man stadig kan bruge en HW 6.1 med iOS11. Mit forslag går på, at man burde kunne implementere en gateway mellem app'en og controlleren. Gatewayen kan så på ydersiden implementere den sikkerhedsmodel som iOS11 kræver og på indersiden kommunikere med controlleren. En sådan gateway kunne fysisk laves som en rasperry-pi turn-key ting, og dermed gøre det tilgængeligt for de fleste brugere.
Jeg kan så bare ikke lige gennemskue hvad der er af udfordringer mht. certifikat som app'en skal acceptere.
 

Du kan sagtens kommunikere med controlleren via 3. parts software. Claus 's IHC-Bridge kan du have kørende på en Raspberry pi  og så tilgå din controller via Apples HomeKit. 

Ihc-Captain er også stadig kørende, trods Mikkel har luftet tanken om at der kan være problemer, men at han har planer om at løse dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kristian Poulsen skrev:

Årh ... jeg håber da ikke at jeg skal skifte hele min el-installation ud om 8 år :-)

Nu skrev jeg gennemsnitlig :-)

11 timer siden, Kristian Poulsen skrev:

Årh ... jeg håber da ikke at jeg skal skifte hele min el-installation ud om 8 år :-)

Jeg har gået og tænkt på, at det trods alt bør være muligt at omgå denne problemstilling, således at man stadig kan bruge en HW 6.1 med iOS11. Mit forslag går på, at man burde kunne implementere en gateway mellem app'en og controlleren. Gatewayen kan så på ydersiden implementere den sikkerhedsmodel som iOS11 kræver og på indersiden kommunikere med controlleren. En sådan gateway kunne fysisk laves som en rasperry-pi turn-key ting, og dermed gøre det tilgængeligt for de fleste brugere.
Jeg kan så bare ikke lige gennemskue hvad der er af udfordringer mht. certifikat som app'en skal acceptere.
 

 

10 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du kan sagtens kommunikere med controlleren via 3. parts software. Claus 's IHC-Bridge kan du have kørende på en Raspberry pi  og så tilgå din controller via Apples HomeKit. 

Ihc-Captain er også stadig kørende, trods Mikkel har luftet tanken om at der kan være problemer, men at han har planer om at løse dem. 

En gateway som f.eks. IHC Captain, IHC Bridge etc. benytter sig somregl af krypterings og hash algorithmer fra det OS som de køre på. På et eller andet tidspunkt dropper dette OS også de old nordiske algorithmer, præcis som Apple nu har gjort med iOS11. Så med mindre disse gateways koder deres egen kommunikations interface, med egne krypterings og hash algorithmer, vil disse gateways også holde op med at virke på et tidspunkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

En gateway som f.eks. IHC Captain, IHC Bridge etc. benytter sig somregl af krypterings og hash algorithmer fra det OS som de køre på. På et eller andet tidspunkt dropper dette OS også de old nordiske algorithmer, præcis som Apple nu har gjort med iOS11. Så med mindre disse gateways koder deres egen kommunikations interface, med egne krypterings og hash algorithmer, vil disse gateways også holde op med at virke på et tidspunkt.

Arg, shit :blink:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en lidt sjov diskution. Man køber et eller andet og det er man sådan set godt tilfreds med. Hvad der så sker og man kan engang i fremtiden, det forventer man så også et ens "gamle" produkt skal kunne. 

Hvis der var tale om en bil, er der da ingen der vil forlanger eller forventer at den 10-15-20 årlige nu skulle kunne opgraderes med adaptiv fartpilot, ABS, partikelfilter, og hvad der eller er kommet til, bare såden lige vupti.

Ligeldes med de gamle IHC controllere. De virker fortsat fint som de altid har gjort. No problem. At man har tilkøbt en app for at kunne benytte sig af noget udvidet funktionalitet, ja så gælder det jo også her - ios devicen må så blive på det stadie. Så istedet for at sige hele IHC installatione/controlleren er værdiløs, er det vel ikke anderledes end så må man have en "gammel device" til at betjene den. Ligesom den gamle dos pc med com port. (Ja ja der findes så  workaround på dette). Man kan jo blot lade være med at opdatere sin ios. Ok så er det den der bliver "ubrugelig", men så køb en gammel ipad2 eller iPhone4, og benyt som betjenings enhed. De kan fåes til ingen penge.

Ender det med at man LK holder op med at understøtte App'n på gamle ios versioner og man SKAL være på den seneste nye, ja så vil jeg forlange at få mine penge retur for app'n. Har i øvrigt det samme problem med Nordea's gamle app. Den virker heller ikke på iPhone 4. Æv bæv. Køb en ny telefon hvis du vil benytte vores services. Men her har man trods alt ikke betalt for App'n. 

Dermed ikke sagt at det ville da være fint såfremt det fortsat i al evighed at kunne benytte sin gamle controller, og håbe på alle producenterne altid i evig fremtid lavede bagudkompatible systemer. For på et eller andet tidspunkt kommer man nok i dilemmaet. Skal vi lukke/slukke for noget som er "fejlramt" og kun benytte det nye "sikre", eller skal man fortsat have åbent for fejl/hackere -uha uha.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 16/9/2017 at 10:45 , Peter Holm Larsen skrev:

Det er netop det der er min pointe - hvis man har en Ipad eller iPhone 4 der er 5-8 år gammel kan den heller ikke opdateres til iOS 11 eller 10. Det er også irriterende da nogle app så ikke virker længere. 

Det er også surt at det fladskærms  tv man for 12 år siden gav over 100.000 kr. for i dag reelt er ubrugeligt da det ikke kan tage digitale kanaler - men også vidst at billede på et tv til 10.000 kr. i dag er meget bedre . 

Som udgangspunkt er jeg ikke uenig i det du skriver her. Der er bare en detalje, som jeg ikke synes du helt fanger i det her, (og åbenbart heller ikke Lars Jacobsen, ser jeg). 

Et TV som skal skiftes, evt fordi det ikke længere er understøttet af formatet som der sendes i, det bliver oftest skiftet med et TV, hvor der ikke bare er tale om, at det nye nu kan modtage formatet. Der er oftest sket adskillige andre ting, hvis vi snakker et TV som er +5 år gammel. (Medmindre man har købt det lige inden at formatet blev skiftet. Men lige netop den sag faldt også ud til forbrugernes fordel).

Det samme med en bil. Ingen kan finde en ny bil i dag, som kun kan det samme som en 15-20 år ældre bil. Alene sikkerhedsniveauet er et massivt argument i dag.

Lars1 var inde på tidligere, at folk har ingen problemer med at bruge 5-8.000 kroner hver år på en ny mobil. Forskellen er, at for disse folk, der mener de dels, at de får noget nyt der kan argumentere for købet. Og yderligere kan de gen-sælge deres brugte model til en faktisk høj pris. Hele markedet for mobiltelefoner, specielt for de nye modeller og store mærker, de har faktisk taget denne betragtning med ind i deres udvikling.

Det ER bare ikke samme scenarie med IHC controlleren, for der er ikke noget markant nyt i de seneste to modeller. Dvs tilbage til år 2006 (11 år).

Jeg ville ikke havde det mindste problem med det her, hvis jeg bare kunne udskiftet controlleren, og vel at mærke få noget nyt ud af det, (tidssvarende må vi hellere kalde det). Men det kan jeg ikke. Hverken en HW 6.2 eller en HW 7 (den nye) tilføjer noget som helst ekstra, nyt, eller andet.
Det er netop LK´s problem i en nøddeskal. De har praktisk talt ikke rykket sig siden HW 6.1 kom på markedet i 2006. De få ændringer der har været, har selvfølgelig være okay, men det er ikke ændringer der har motiveret folk til at "opgradere". Og min tanke er, at det heller ikke har været hensigten med at producere de efterfølgende to controllere. Det har været for at "vedligeholde" markedet til en vis minimums standard, så man har kunnet holde liv i produktet, som trods alt (paradoksalt nok) til stadighed bliver solgt ved opførelse af nye boliger, den dag i dag, primært fordi der ikke er et tilsvarende og tidssvarende ligende produkt. 

Hvis jeg skal have LK´s apps til at virke efter d. 19/9, så føler jeg at jeg bliver presset til at købe en ny controller, som rent praktisk stiller mig i præcis sammen situation, som før d. 19/9. 
Dvs. der er INGEN forskel fra d. 18/9 til den 20/9 (forudsat jeg skifter controlleren d. 19/9). Men det har kostet mig mindst 5.500,- 

Er det her virkelig så svært at forstå problematikken i?

55 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ligeldes med de gamle IHC controllere. De virker fortsat fint som de altid har gjort. No problem. At man har tilkøbt en app for at kunne benytte sig af noget udvidet funktionalitet, ja så gælder det jo også her - ios devicen må så blive på det stadie. Så istedet for at sige hele IHC installatione/controlleren er værdiløs, er det vel ikke anderledes end så må man have en "gammel device" til at betjene den. Ligesom den gamle dos pc med com port. (Ja ja der findes så  workaround på dette). Man kan jo blot lade være med at opdatere sin ios. Ok så er det den der bliver "ubrugelig", men så køb en gammel ipad2 eller iPhone4, og benyt som betjenings enhed. De kan fåes til ingen penge.

Ender det med at man LK holder op med at understøtte App'n på gamle ios versioner og man SKAL være på den seneste nye, ja så vil jeg forlange at få mine penge retur for app'n. Har i øvrigt det samme problem med Nordea's gamle app. Den virker heller ikke på iPhone 4. Æv bæv. Køb en ny telefon hvis du vil benytte vores services. Men her har man trods alt ikke betalt for App'n. 

Lars J.
Det er et dilemma i det. Jeg er som sagt ikke ubetinget uenig med dig. Men jeg synes omvendt heller ikke, at du kan fremlægge det på det måde. 
Løsningen med at købe nogle gamle Apple enheder og bruge dem, det er en løsning.. Men det er stadigvæk en løsning der, for mig som forbruger, betyder at JEG skal lægge flere penge i noget, som er købt for at det skal virke sammen. Dvs. jeg skal reelt set løse producentens problem. Det er ikke en korrekt måde at gøre det på.

Omvendt er en "evigheds garanti" fra LK´s side selvfølgelig også ens betydende med, at det i sig selv kan hæmme udviklingen. Så den løsning er jeg selvfølgelig heller ikke interesseret i. 
Jeg mener, som forbruger, at det må være op til producenterne (LK og Apple) at sørge for, at brugerne ikke ender i sådan en situation her, men at man samtidig kan udvikle sig. Hvordan de gør det, det er jeg i bund og grund ragende ligeglad med. Det er deres produkt, og dermed deres hovedpine. Magter de de ikke, så må de jo overveje, om de overhovedet bør være på markedet. Det kan og vil aldrig blive min hovedpine, som forbruger, for jeg har ingen som helst indflydelse på det, altså før bagefter, hvor jeg, som nu, står med håret i postkassen.

Jeg har overvejet at bede LK om at få mine penge retur. Dels er jeg temmelig overbevist om at jeg vil have forbrugerloven på min side (produktet er købt inde for de sidste 9 mdr). Og dernæst så tror jeg faktisk at det ville være en løsning som LK ville acceptere, fordi de nok godt ved, at det er noget rigtig skidt. 
Men det er IKKE en løsning der ville løse mit praktiske problem. Så hvis jeg vælger det, så ville det være af ren og skær principsag. 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvis der var tale om en bil, er der da ingen der vil forlanger eller forventer at den 10-15-20 årlige nu skulle kunne opgraderes med adaptiv fartpilot, ABS, partikelfilter, og hvad der eller er kommet til, bare såden lige vupti.

Hvis adaptive fartpilot, ABS etc. ikke fra fremme på det tidspunkt hvor din bil blev designet, vil jeg give dig ret i din betragtning.

Problemet med de oldnordiske krypterings og hash algorithmer er at afløserne har været definert og tilgængelige i browser m.m. i mere end 10 år. De var med andre ord klar da HW 6.1 controlleren blev designet, men LK valgte som mange software producenter at ignorer de nye standarder. For SW producenter er dette ok, da deres produkter sjældent har en levetid på mere end 5-10 år. Men en IHC controller har en forventet levetid på 10-20 år, så her er det ikke akseptablet at man designer noget HW, så det på design tidspunktet ikke kan understøtte seneste version af de protokoller og metoder man benytter.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 17. september 2017 at 13:22 , Kandersen skrev:

Som udgangspunkt er jeg ikke uenig i det du skriver her. Der er bare en detalje, som jeg ikke synes du helt fanger i det her, (og åbenbart heller ikke Lars Jacobsen, ser jeg). 

Et TV som skal skiftes, evt fordi det ikke længere er understøttet af formatet som der sendes i, det bliver oftest skiftet med et TV, hvor der ikke bare er tale om, at det nye nu kan modtage formatet. Der er oftest sket adskillige andre ting, hvis vi snakker et TV som er +5 år gammel. (Medmindre man har købt det lige inden at formatet blev skiftet. Men lige netop den sag faldt også ud til forbrugernes fordel).

Det samme med en bil. Ingen kan finde en ny bil i dag, som kun kan det samme som en 15-20 år ældre bil. Alene sikkerhedsniveauet er et massivt argument i dag.

Lars1 var inde på tidligere, at folk har ingen problemer med at bruge 5-8.000 kroner hver år på en ny mobil. Forskellen er, at for disse folk, der mener de dels, at de får noget nyt der kan argumentere for købet. Og yderligere kan de gen-sælge deres brugte model til en faktisk høj pris. Hele markedet for mobiltelefoner, specielt for de nye modeller og store mærker, de har faktisk taget denne betragtning med ind i deres udvikling.

Det ER bare ikke samme scenarie med IHC controlleren, for der er ikke noget markant nyt i de seneste to modeller. Dvs tilbage til år 2006 (11 år).

Jeg ville ikke havde det mindste problem med det her, hvis jeg bare kunne udskiftet controlleren, og vel at mærke få noget nyt ud af det, (tidssvarende må vi hellere kalde det). Men det kan jeg ikke. Hverken en HW 6.2 eller en HW 7 (den nye) tilføjer noget som helst ekstra, nyt, eller andet.
Det er netop LK´s problem i en nøddeskal. De har praktisk talt ikke rykket sig siden HW 6.1 kom på markedet i 2006. De få ændringer der har været, har selvfølgelig være okay, men det er ikke ændringer der har motiveret folk til at "opgradere". Og min tanke er, at det heller ikke har været hensigten med at producere de efterfølgende to controllere. Det har været for at "vedligeholde" markedet til en vis minimums standard, så man har kunnet holde liv i produktet, som trods alt (paradoksalt nok) til stadighed bliver solgt ved opførelse af nye boliger, den dag i dag, primært fordi der ikke er et tilsvarende og tidssvarende ligende produkt. 

Hvis jeg skal have LK´s apps til at virke efter d. 19/9, så føler jeg at jeg bliver presset til at købe en ny controller, som rent praktisk stiller mig i præcis sammen situation, som før d. 19/9. 
Dvs. der er INGEN forskel fra d. 18/9 til den 20/9 (forudsat jeg skifter controlleren d. 19/9). Men det har kostet mig mindst 5.500,- 

Er det her virkelig så svært at forstå problematikken i?

Lars J.
Det er et dilemma i det. Jeg er som sagt ikke ubetinget uenig med dig. Men jeg synes omvendt heller ikke, at du kan fremlægge det på det måde. 
Løsningen med at købe nogle gamle Apple enheder og bruge dem, det er en løsning.. Men det er stadigvæk en løsning der, for mig som forbruger, betyder at JEG skal lægge flere penge i noget, som er købt for at det skal virke sammen. Dvs. jeg skal reelt set løse producentens problem. Det er ikke en korrekt måde at gøre det på.

Omvendt er en "evigheds garanti" fra LK´s side selvfølgelig også ens betydende med, at det i sig selv kan hæmme udviklingen. Så den løsning er jeg selvfølgelig heller ikke interesseret i. 
Jeg mener, som forbruger, at det må være op til producenterne (LK og Apple) at sørge for, at brugerne ikke ender i sådan en situation her, men at man samtidig kan udvikle sig. Hvordan de gør det, det er jeg i bund og grund ragende ligeglad med. Det er deres produkt, og dermed deres hovedpine. Magter de de ikke, så må de jo overveje, om de overhovedet bør være på markedet. Det kan og vil aldrig blive min hovedpine, som forbruger, for jeg har ingen som helst indflydelse på det, altså før bagefter, hvor jeg, som nu, står med håret i postkassen.

Jeg har overvejet at bede LK om at få mine penge retur. Dels er jeg temmelig overbevist om at jeg vil have forbrugerloven på min side (produktet er købt inde for de sidste 9 mdr). Og dernæst så tror jeg faktisk at det ville være en løsning som LK ville acceptere, fordi de nok godt ved, at det er noget rigtig skidt. 
Men det er IKKE en løsning der ville løse mit praktiske problem. Så hvis jeg vælger det, så ville det være af ren og skær principsag. 

Er det ikke kun IHC visual 2 HW6.1 er ikke kan opdateres - den er da mere end 9 mdr gammel.

Der er jo rigtig mange sager om producentens ansvar ved domstolene. Tænker det ikke er forbrugerloven med købelovens bestemmelser du tænker på i paragraf 42 og frem. De seneste mere principielle domme er faldet i forbindelse med salg tv-er uden digitale signalmodtagere. Der var meget få der fik mulighed for at hæve aftaler og primært kunder der nærmest direkte havde spurgt ind til forholdet om tuneren. Derudover tillige først fra hvor det var sælger bekendt - eller retligt beskrevet som en bonus pater sælger. 

Har du købt controlleren direkte fra Lk kan det måske være en case - men tænker forhandlerne næppe kan have haft viden herom at IOS 11 ikke ville fungere. Ved du formår specifikationerne til iOS 11 er blevet offentlig kendt - fra mit arbejde mener jeg vi får informationer om ændringer til IOS med langt kortere varsel end 9 mdr. Set i det lys tænker jeg man som forbruger står meget svagt - og som erhvervsdrivende nærmest er chanceløs. 

Men ved du hvornår iOS spec blev offentliggjort. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Lars1 skrev:

Hvis adaptive fartpilot, ABS etc. ikke fra fremme på det tidspunkt hvor din bil blev designet, vil jeg give dig ret i din betragtning.

Problemet med de oldnordiske krypterings og hash algorithmer er at afløserne har været definert og tilgængelige i browser m.m. i mere end 10 år. De var med andre ord klar da HW 6.1 controlleren blev designet, men LK valgte som mange software producenter at ignorer de nye standarder. For SW producenter er dette ok, da deres produkter sjældent har en levetid på mere end 5-10 år. Men en IHC controller har en forventet levetid på 10-20 år, så her er det ikke akseptablet at man designer noget HW, så det på design tidspunktet ikke kan understøtte seneste version af de protokoller og metoder man benytter.

Det tænker jeg ikke man kan stille som er rimeligt krav. Hvad med DVD og Blue ray. Hvad med tv der ikke kan vise 4k. Må efter min mening være et urimeligt krav at et produkt på design tidspunktet skal kunne understøtte alle de nyeste versioner. Der sælges stadig pc- ere med USB 2 port mv. Men naturligvis besynderligt at Hw 6.1.er blevet solgt til indtil for 9 mdr.siden

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det tænker jeg ikke man kan stille som er rimeligt krav. Hvad med DVD og Blue ray. Hvad med tv der ikke kan vise 4k. Må efter min mening være et urimeligt krav at et produkt på design tidspunktet skal kunne understøtte alle de nyeste versioner. Der sælges stadig pc- ere med USB 2 port mv. Men naturligvis besynderligt at Hw 6.1.er blevet solgt til indtil for 9 mdr.siden

Både DVD, Blue Ray og TV der ikke kan vise 4K, virker stadigvæk. Så jeg er ikke helt med på, hvad du mener ligheden er?
DVD der kun har scart kan af gode grunde ikke vises på et TV, som ikke har scart (dog findes der vist en converter). Men det er jo ikke fordi TVét du allerede bruger pludselig ikke virker fra den ene dag til den anden, sammen med den DVD som du også allerede bruger, blot fordi du opdatere en af enhederne. 

Det der kan være det springende spørgsmål, det er hvor vidt LK er ansvarlig for, at Apple (i det her tilfælde) vælger at ændre noget. Men hvis du læser det som Lars1 skriver, så skyldes problemet primært, at LK har valg at designe deres produkt, så det ikke kan håndtere de til den tid allerede kendte, men ikke udbredt, krypteringsformer. 
Jeg synes ikke LK skal være ansvarlige, men på den anden side, så synes jeg heller ikke det er i orden at designe eller sælge noget, som tydeligvis har en forholdsvis kort levetid, på et produkt, som omvendt er beregnet til at have en enddog meget lang levetid. Og for mig som forbruger, der har jeg ikke en jordisk chance for at vide det, før jeg står med håret i postkassen. 

Det er i øvrig min generelle holdning, og ikke kun over for LK, Apple osv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9/18/2017 at 20:31 , Peter Holm Larsen skrev:

Det tænker jeg ikke man kan stille som er rimeligt krav. Hvad med DVD og Blue ray. Hvad med tv der ikke kan vise 4k. Må efter min mening være et urimeligt krav at et produkt på design tidspunktet skal kunne understøtte alle de nyeste versioner. Der sælges stadig pc- ere med USB 2 port mv. Men naturligvis besynderligt at Hw 6.1.er blevet solgt til indtil for 9 mdr.siden

Alt hvad du har nævt her har en forventet levetid på mindre end 5 år. Mig bekendt er der ikke noget af ovenstående HW, som ikke har fungeret uden compabilitets problemer 5 år efter den sidste device blev produceret.

LK IHC har en forventet levetid på 10-20 år, men det er mindre end 10 år efter den første HW 6.1 controller kom på marked at den ikke længer kan bruges som andet end dyre kip relæer.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9/18/2017 at 22:42 , Kandersen skrev:

Det der kan være det springende spørgsmål, det er hvor vidt LK er ansvarlig for, at Apple (i det her tilfælde) vælger at ændre noget. Men hvis du læser det som Lars1 skriver, så skyldes problemet primært, at LK har valg at designe deres produkt, så det ikke kan håndtere de til den tid allerede kendte, men ikke udbredt, krypteringsformer. 
Jeg synes ikke LK skal være ansvarlige, men på den anden side, så synes jeg heller ikke det er i orden at designe eller sælge noget, som tydeligvis har en forholdsvis kort levetid, på et produkt, som omvendt er beregnet til at have en enddog meget lang levetid. Og for mig som forbruger, der har jeg ikke en jordisk chance for at vide det, før jeg står med håret i postkassen. 

Det er i øvrig min generelle holdning, og ikke kun over for LK, Apple osv. 

Det er helt klar LK som er problemet. Appel gør ikke andet end det som m$, Mozilla, Oracle (Java) m.fl. har gjort før dem. Dropper support for krypterings protokoller og metoder, som kan knækkes med en alm. hjemme computer på under 1 time.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er simpelt hen så meget i tvivl om hvor det er i ser den juridiske udfordringen for LK - uden at tage parti for nogen part.

1) Er det LK som i har handlet med som privat forbruger?

2) Er købet af Ihc visual 2, Hw 6.1 foretaget for mindre end 2 år siden?

Hvis svaret på ovenstående ikke er 2 X JA, har jeg meget vanskeligt ved at se der vil være grundlag for juridisk at komme igennem med noget krav.

Ihc controlleren hw 6.1 fungere jo også forsat lige undtagen med iOS 11 - så er vel ikke rimeligt at forlange at et produkt skal fungere på samtlige parametre i minimum 20 år - i en verden der udvikler sig så hurtigt. Det vil jo reelt bremse megen udvikling hvis alt skulle holdes i gang i 20 år - 100%. 

Undre mig at personer der beskæftiger sig med elektronik hat det syn - for 20 år siden fandtes iPhonen næppe og om 20 år findes de nok heller ikke. Skal man så også kræve at Apple overlever endnu 20 år - for at retfærdiggøre Ihc visual 3.

Jeg har selv en Ford fra 2011 - 6 år gammel - hvor jeg spenderede en god radio med Dab - men ja den dør om kort tid - og ikke lige til at skifte - da den ikke passer til konsollen i bilen. Jeg købte også bil for den skulle holde mere end 6 år - men nu er min bil 100% ubrugelig om kort tid. :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

1) Er det LK som i har handlet med som privat forbruger?

2) Er købet af Ihc visual 2, Hw 6.1 foretaget for mindre end 2 år siden?

1. Ja, hvad angår app´sene. Det er LK/Schneider der sælger app´sene på Apple Store.
2. Nej. Men den kan være købt indtil for ca 5 år siden.

Spørgsmålet er i virkeligheden ikke den forventede levetid for controlleren, men derimod app´sene. Det er disse som er ramt af problemet. Det er controlleren/apple enheden som er årsagen.

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

hc controlleren hw 6.1 fungere jo også forsat lige undtagen med iOS 11

I så fald fungere controlleren med en mangel. Den del vil jeg godt se dig argumentere for, i henhold til det juridiske :)

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Undre mig at personer der beskæftiger sig med elektronik hat det syn - for 20 år siden fandtes iPhonen næppe og om 20 år findes de nok heller ikke. Skal man så også kræve at Apple overlever endnu 20 år - for at retfærdiggøre Ihc visual 3

Hvis det ikke lige var fordi, at der desværre kun er 2 års reklamationsret, så ville jeg sige ja, fordi forventningerne er væsentlig større til den her type elektronik end almindelig forbrugsapparater.

Men jeg tror ikke du helt forstår situationen. Så jeg prøver lige at forklare det såen mere skematisk opsat i et tænkt eksempel:

  • D. 3 Maj 2017 køber jeg IHCtablet på App store til min Ipad for formedes 389,- (Bemærk -  ca. 6½ mdr siden).
    Betingelserne for at bruge denne app, det er en IHC Visual controller og en Apple tablet med IOSxx, (husker ikke præcis version. Men praktisk talt alle andre tilfælde er der tale om en minimum angivelse af OS versionen, sandsynligvis ISO 6.0 som der står endnu).
  • D. 19 september 2017, opdatere jeg IOS på min Apple Ipad.
  • D. 19 september 2017, efter opdatering af IOS på min Ipad, så virker IHCtablet ikke mere. Den kan ikke forbinde til min IHC Visual 2 HW 6.1 controller. 

Konkret er det betingelserne for at bruge appén, der er ændret i forhold til betingelserne på købstidspunktet. Og det er det der gør, at jeg mener man som forbruger har en ret god sag her, og ikke bør få problemer med at hæve handlen. 

Controlleren er så gammel, så den kan man ikke gøre noget ved. Men hvis controlleren havde været købt inde for de sidste 2 år, så vil jeg mene det er præcis det samme. 
Det paradoksale er imidlertid, at det er controlleren som reelt er årsagen. Det bør give anledning til at sætte tvivl ved LK, og ikke mindst fremtidige controllere på markedet (Hw 6.2 og nyere) ud fra forventningerne til levetiden. Men det er en anden sag.

Det er i øvrig samme problem med LK´s IHCremote app, som jeg også har købt til iPhones d. 21 januar 2017. (9 mdr siden). 

Det mest groteske er, at LK´s opdatering af app som kom forleden, den nævner stadigvæk ikke noget om controlleren. Der nævner de blot, at man skal have seneste version af firmwaren. Og når man går ind på App store og kigger i dag, så står der, citat: Kompatibilitet: Kræver IOS 6.0 eller en nyere version. Kompatibel med iPad.
Man gider altså ikke engang skrive det som de skrev i nyhedsbrevet, at den ikke virker med IOS 11 og en HW 6.1 controller. Så medmindre det er forkert det de skrev i nyhedsbrevet, så skulle den altså virke, også med IOS 11.

Jeg har ikke opdateret til IOS 11, endnu, fordi jeg pt bruger appséne en del på både iPad og iPhone. Og jeg gider ikke slås med mine apple enheder, for at nedgrader dem, da det er et større cirkus. Men for pokker hvor gad jeg godt at afprøve det, bare for at se, hvad det rigtige er. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal vi ikke lade være med at sammenligne det her med fjernsyn og tv apperater der kan flere ting. 

Jeg mener problemet ligger i at LK har besluttet at nogle ældre hardware enheder som sidder rundt omkring i folks hjem med styring af lys, alarm med mere, ikke skal sikkerhedsopdateres. Der er meget få hardware producenter der 100% bare ignorer en sikkerhedsbrist på samme måde selv på deres gamle ting. Da de her SSL sikkerhedsproblemer kom frem var der firmware opdateringer til både fjernsyn, routere med mere som var mere end 5-6 år gamle uden problemer. Det er noget pjat at sige de gamle controllere ikke kan håndtere det nye kryptering, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Jeg tror problemet ligger i at det er besværligt og kræver en del penge til udvikling og man ikke kan se hvad det gavner når man lige har brugt så mange penge på det nye. Jeg tror ikke det er strategi for at sælge de nye, bare en økonomisk besparelse man har opvejet imod evt. brok og sikkerhedsrisiko der kunne være.

Jeg har ikke adgang til den nye controller men kan se på nogle screenshots jeg har set at den har fået noget "API" så måske det lysner med lidt mere ensrettet adgang.

Ang. det med IHC captain og andre ikke kan få adgang - man kan jo altid selv compile det kode der snakker med IHC controlleren også inkludere det i ens kode - men når det er sagt så behøver man slet ikke snakke krypteret med IHC Controlleren :P 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Kandersen skrev:

1. Ja, hvad angår app´sene. Det er LK/Schneider der sælger app´sene på Apple Store.
2. Nej. Men den kan være købt indtil for ca 5 år siden.

Spørgsmålet er i virkeligheden ikke den forventede levetid for controlleren, men derimod app´sene. Det er disse som er ramt af problemet. Det er controlleren/apple enheden som er årsagen.

I så fald fungere controlleren med en mangel. Den del vil jeg godt se dig argumentere for, i henhold til det juridiske :)

Hvis det ikke lige var fordi, at der desværre kun er 2 års reklamationsret, så ville jeg sige ja, fordi forventningerne er væsentlig større til den her type elektronik end almindelig forbrugsapparater.

Men jeg tror ikke du helt forstår situationen. Så jeg prøver lige at forklare det såen mere skematisk opsat i et tænkt eksempel:

  • D. 3 Maj 2017 køber jeg IHCtablet på App store til min Ipad for formedes 389,- (Bemærk -  ca. 6½ mdr siden).
    Betingelserne for at bruge denne app, det er en IHC Visual controller og en Apple tablet med IOSxx, (husker ikke præcis version. Men praktisk talt alle andre tilfælde er der tale om en minimum angivelse af OS versionen, sandsynligvis ISO 6.0 som der står endnu).
  • D. 19 september 2017, opdatere jeg IOS på min Apple Ipad.
  • D. 19 september 2017, efter opdatering af IOS på min Ipad, så virker IHCtablet ikke mere. Den kan ikke forbinde til min IHC Visual 2 HW 6.1 controller. 

Konkret er det betingelserne for at bruge appén, der er ændret i forhold til betingelserne på købstidspunktet. Og det er det der gør, at jeg mener man som forbruger har en ret god sag her, og ikke bør få problemer med at hæve handlen. 

Controlleren er så gammel, så den kan man ikke gøre noget ved. Men hvis controlleren havde været købt inde for de sidste 2 år, så vil jeg mene det er præcis det samme. 
Det paradoksale er imidlertid, at det er controlleren som reelt er årsagen. Det bør give anledning til at sætte tvivl ved LK, og ikke mindst fremtidige controllere på markedet (Hw 6.2 og nyere) ud fra forventningerne til levetiden. Men det er en anden sag.

Det er i øvrig samme problem med LK´s IHCremote app, som jeg også har købt til iPhones d. 21 januar 2017. (9 mdr siden). 

Det mest groteske er, at LK´s opdatering af app som kom forleden, den nævner stadigvæk ikke noget om controlleren. Der nævner de blot, at man skal have seneste version af firmwaren. Og når man går ind på App store og kigger i dag, så står der, citat: Kompatibilitet: Kræver IOS 6.0 eller en nyere version. Kompatibel med iPad.
Man gider altså ikke engang skrive det som de skrev i nyhedsbrevet, at den ikke virker med IOS 11 og en HW 6.1 controller. Så medmindre det er forkert det de skrev i nyhedsbrevet, så skulle den altså virke, også med IOS 11.

Jeg har ikke opdateret til IOS 11, endnu, fordi jeg pt bruger appséne en del på både iPad og iPhone. Og jeg gider ikke slås med mine apple enheder, for at nedgrader dem, da det er et større cirkus. Men for pokker hvor gad jeg godt at afprøve det, bare for at se, hvad det rigtige er. 

Jeg kan godt følge dig i det er dårligt - endda meget dårlig at det ikke står når man køber App- en at den ikke dur til hw6.1 i iOS 11 - ingen tvivl om det!!!!

Men det kan da aldrig blive en mangle ved controlleren på nogen vis. Tænker det burde være gode muligheder for at kræve købesummen retur for app-en. 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg tror problemet ligger i at det er besværligt og kræver en del penge til udvikling og man ikke kan se hvad det gavner når man lige har brugt så mange penge på det nye. Jeg tror ikke det er strategi for at sælge de nye, bare en økonomisk besparelse man har opvejet imod evt. brok og sikkerhedsrisiko der kunne være.

Det kan ikke hænge sammen med resultatet af den nye controller. 
Ser du på Visual controllerne, så er der kommet 3 stk siden 2006 (dvs på 11 år). Funktionsmæssig er de praktisk talt ens. Så den med "lige har brugt mange penge på den nye", den køber jeg ikke. Der er intet revolutionerende i den nye. De få nye ændringer der er, er teknik som har været opfundet i nærmest årtier. 
Så det har siden den først Visual controller HW 6.1 været controllere der skulle "vedligeholde" market, og holde liv i bla. firmaer der bygger huse, fordi de stadigvæk tilbyder IHC løsninger.  
Man kunne passende stille LK spørgsmålet: 
Nævn een god grund til at opgrader sin Visual controller uanset hvad version man har? 
Jeg er ret sikker på, at LK har ikke et godt svar udover, at de sidste to controllere har været tiltænkt nye kunder. (Ja okay, nu er der så kommet en "god", men vanvittig dyr grund - IOS Appséne, hvis man har en HW 6.1 controller :angry:)

Hvis du fastholder at de har brugt mange penge på den nye (eller bare de to sidste modeller). Så kunne jeg dælme godt tænke mig at se, hvad de penge er brugt på.

3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har ikke adgang til den nye controller men kan se på nogle screenshots jeg har set at den har fået noget "API" så måske det lysner med lidt mere ensrettet adgang.

Jeg hørte det samme rygte få måneder inden den nye controller kom. Jeg har ikke været i stand til at kunne verificere det nogen steder. Hvis det er sådan, så er der nogen der holder de oplysninger meget tæt på kroppen. Guderne må vide hvorfor!

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men det kan da aldrig blive en mangle ved controlleren på nogen vis. Tænker det burde være gode muligheder for at kræve købesummen retur for app-en. 

Det er en mangel ved appséne. Og derfor jeg fastholder, at man bør kunne hæve handlen, såfremt de er købt inde for 2 år. 

Controlleren får dødsstødet af LK. Det har den sikkert haft længe, men nu er det definitivt slut. Det efterlader så desværre nogle mennesker i en klemme, som fx bruger/er afhænge af at bruge LK´s IOS apps. De der ikke bruger LK´s IOS apps, de mærker intet, udover hvis de påtænker at opgradere controlleren, så skal de nok indstille sig på, at HW 6.1 er bedre tjent med at blive smidt nakken på naboens kat, for den er absolut værdiløs nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke påstå at HW 6.1 er værdiløs. Har den selv og den fungere uden problemer. (Selv en HW 6.1 uden viewer til kr. 500 kan man få noget godt ud af med IHC Captain).

Som jeg ser det er der kun 2 ting jeg ikke kan med den - og dem bruger jeg ikke. 

1: De nye temp/fugtfølere (virker dog med zigza's hvis man kan acceptere enheden er i grader)

2: Skal betjenes få en ios 11 enhed. (Min gamle iPhone4 og ipad2 kan alligevel ikke opgraderes. Skal jeg i øvrigt brokke mig til apple over det nu, hvor apps producenterne efterhånden forlanger senes eller næstnyeste ios version og ikke kan få lov til fortsat at udgive apps til gamle versioner. Dermed holder mine apps jo op med at fungere pga min HW enhed).

Alt andet virker som sagt og jeg har fortsat en tudsegammel firmware, for alle de nye ændringerne og ajourføringerne har ikke haft nogen relevans her i min installation (if it Aint broke, dont fix it). Har ingen problemer med utilsigtede genstart og mit projekt fylder så vidt jeg husker tæt på 7Mb. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja men stort set har jeg det på samme måde som dig, hvilket også er årsagen til, at jeg ikke har opgraderet controlleret til en nyere. 
Men hvis du bruger LK´s apps, så er du lidt på den, hvis dine gamle IOS enheder ryger. Måske kan du være heldig at finde nogle gamle enheder til en billig penge. Men ellers så er det jo nye enheder. Oven i det, så skal du lige smide prisen på en ny controller, altså hvis du fortsat vil bruge LK´s apps. 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Så i virkeligheden er det jo apple der er skyld i problemet, ikke LK/Schneider.

Det er jeg så 100% lodret uenig i. Som jeg har skrevet tidligere (vist nok i en anden tråd). Apple gør ikke andet end hvad m$, Oracle, Mozilla m.fl. har allerede har gjort. Droppet support af krypterings metoder, som har været dømt End Of Life i flere år, og som kan knækkes på under 1 time med en standard hjemme PC.

HW 6.1 supporter ikke de protokoller som har været markeds standard i snart 10 år, og det er det som er problemet. Ikke at Apple dropper supporten af noget som ikke har været standard i snart 10 år.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok