Hop til indhold
  • 0

Styre Z-Wave via IHC Wireless


Morten Stryhn
 Share

Spørgsmål

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kloge mennesker kan svare på.

Jeg har et IHC system med controller og wireless tryk, og jeg kunne godt tænke mig at binde det sammen med andre elementer såsom røgalarm og gardiner, så jeg kan bruge afbryder-knapperne på væggen til f.eks. at pause røgalarmen (hvis det bare er røg i køkkenet, som skal luftes ud) eller køre gardinet frem og tilbage. Både røgalarmer og gardiner findes med styring via Z-Wave, men jeg er i tvivl om jeg  i Visual / på controlleren kan linke et tryk på væggen til en Z-Wave funktion / kommando?

Hvis jeg kan, hvilket Z-Wave system er så bedst at køre i for at styre både IHC og Z Wave fra samme app?

På forhånd tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

IHC kan mig bekendt ikke kommunikere med Z-wave. Derimod kan du bruge OpenHAB, som har interfaces til begge systemer til at udføre de funktioner, som du nævner.

Konkret med røgalarm i køkkenet har jeg oplevet det samme problem og løst det ved at slå den fra i Visual, hvis alarm er de-aktiveret. Dvs. røgalarmen i mit køkken er kun aktiv, når vi sover (delalarm aktiv) eller ikke hjemme (totalalarm aktiv). Et andet alternativ er at bruge pir til at slå røgalarm til og fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Morten Stryhn skrev:

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kloge mennesker kan svare på.

Jeg har et IHC system med controller og wireless tryk, og jeg kunne godt tænke mig at binde det sammen med andre elementer såsom røgalarm og gardiner, så jeg kan bruge afbryder-knapperne på væggen til f.eks. at pause røgalarmen (hvis det bare er røg i køkkenet, som skal luftes ud) eller køre gardinet frem og tilbage. Både røgalarmer og gardiner findes med styring via Z-Wave, men jeg er i tvivl om jeg  i Visual / på controlleren kan linke et tryk på væggen til en Z-Wave funktion / kommando?

Hvis jeg kan, hvilket Z-Wave system er så bedst at køre i for at styre både IHC og Z Wave fra samme app?

På forhånd tak for hjælpen!

Som Ejvind siger, så skal du over i noget 3. part for at det virker. Pt er OpenHab det eneste jeg kender som har en virksom binding til IHC controlleren. Der findes også en binding til Domoticz, men jeg kunne ikke få den til at virke.
Jeg tester selv i øjeblikket med zwave, hvor jeg har en UBZ1 zwave controller (USB key størrelse) tilsluttet en Rasberry Pi 3 og en zwave Aeotec multisensor 6 kørende. Via OpenHab kan jeg praktisk talt manipulere med alt på IHC systemet. Dvs hvis jeg ville, så kunne bruge denne multisensor til at tænde/slukke lyset hvor som helst i boligen. Det kunne lige så vel være en røgalarm (afmelding/pause/tilkobling) eller hvilket som helst andet. 

Et af problemerne med OpenHab er, at det er ikke altid lige nemt. Det er nu ikke OpenHab´s skyld, men til gengæld IHC enhedernes. Har du fx Uni dimmere i din IHC installation (bagkant, DIN skinne), så er det lidt en udfordring at styre disse via OpenHab, lige så snart de skal andet end at tænde/slukke. Jeg døjer lidt med at kunne skrue op/ned for lyset på en UNi400 dimmer. På wireless dimmerne, der er det simpelt nok.

Et andet problem med OpenHab er, at dokumentationen er efter min mening skrevet så indforstået, så det er de færreste der bare lige springer ind i det. Det er til gengæld typisk for denne slags linux-baseret open source programmer. Det er lavet af nørder, for nørder. Og dokumentation/tonen er derefter.

Min plan er, at jeg med tiden vil udbygge systemet, så det i langt større grad bliver styret og overvåget via zwave enheder. Men IHC systemet skal forblive uberørt, så jeg altid kan vende tilbage. Jeg havde ellers en ide om, at jeg ville prøve nogle af de zwave dimmere der findes (til DIN skinne montering). Men jeg er blevet enig med mig selv om, at i det øjeblik jeg gør det, så bryder jeg med IHC konceptet, og kan ikke bare vende tilbage, (selvom 2 ledninger i tavlen lyder banalt). Det er muligt jeg gør det alligevel en dag, primært bare fordi at prøve det. Men det vil nok også være det første skridt til en total udskiftning af IHC systemet, alt afhængig af udfaldet. 

Mht til zwave, så skal man også være lidt vågen. Ikke alt zwave virker med hinanden. Men hvis du bruger de mest gængse mærker og protokoller (open zwave fx), så går det ikke helt galt. Min mening er dog, at problematikken med zwave protokollerne, det er det mindste problem, i forsøget på at kombinere zwave og IHC. Overvej evt om du skal have en controller, der kan andet end lige zwave. Jeg springer muligvis på en Fibaro Home Center controller på et tidspunkt. Og så håber jeg, at der måske kommer en binding til deres Home Center software og IHC controlleren. Hvis ikke, så skal jeg stadigvæk via OpenHab. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Kandersen skrev:

Som Ejvind siger, så skal du over i noget 3. part for at det virker. Pt er OpenHab det eneste jeg kender som har en virksom binding til IHC controlleren. Der findes også en binding til Domoticz, men jeg kunne ikke få den til at virke.
Jeg tester selv i øjeblikket med zwave, hvor jeg har en UBZ1 zwave controller (USB key størrelse) tilsluttet en Rasberry Pi 3 og en zwave Aeotec multisensor 6 kørende. Via OpenHab kan jeg praktisk talt manipulere med alt på IHC systemet. Dvs hvis jeg ville, så kunne bruge denne multisensor til at tænde/slukke lyset hvor som helst i boligen. Det kunne lige så vel være en røgalarm (afmelding/pause/tilkobling) eller hvilket som helst andet. 

Et af problemerne med OpenHab er, at det er ikke altid lige nemt. Det er nu ikke OpenHab´s skyld, men til gengæld IHC enhedernes. Har du fx Uni dimmere i din IHC installation (bagkant, DIN skinne), så er det lidt en udfordring at styre disse via OpenHab, lige så snart de skal andet end at tænde/slukke. Jeg døjer lidt med at kunne skrue op/ned for lyset på en UNi400 dimmer. På wireless dimmerne, der er det simpelt nok.

Et andet problem med OpenHab er, at dokumentationen er efter min mening skrevet så indforstået, så det er de færreste der bare lige springer ind i det. Det er til gengæld typisk for denne slags linux-baseret open source programmer. Det er lavet af nørder, for nørder. Og dokumentation/tonen er derefter.

Min plan er, at jeg med tiden vil udbygge systemet, så det i langt større grad bliver styret og overvåget via zwave enheder. Men IHC systemet skal forblive uberørt, så jeg altid kan vende tilbage. Jeg havde ellers en ide om, at jeg ville prøve nogle af de zwave dimmere der findes (til DIN skinne montering). Men jeg er blevet enig med mig selv om, at i det øjeblik jeg gør det, så bryder jeg med IHC konceptet, og kan ikke bare vende tilbage, (selvom 2 ledninger i tavlen lyder banalt). Det er muligt jeg gør det alligevel en dag, primært bare fordi at prøve det. Men det vil nok også være det første skridt til en total udskiftning af IHC systemet, alt afhængig af udfaldet. 

Mht til zwave, så skal man også være lidt vågen. Ikke alt zwave virker med hinanden. Men hvis du bruger de mest gængse mærker og protokoller (open zwave fx), så går det ikke helt galt. Min mening er dog, at problematikken med zwave protokollerne, det er det mindste problem, i forsøget på at kombinere zwave og IHC. Overvej evt om du skal have en controller, der kan andet end lige zwave. Jeg springer muligvis på en Fibaro Home Center controller på et tidspunkt. Og så håber jeg, at der måske kommer en binding til deres Home Center software og IHC controlleren. Hvis ikke, så skal jeg stadigvæk via OpenHab. 

Hvis du er frisk på en tur mere med domoticz, så kan jeg godt lave en mere detaljeret guide.

Har lige selv fået den op og køre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Lachris skrev:

Hvis du er frisk på en tur mere med domoticz, så kan jeg godt lave en mere detaljeret guide.

Har lige selv fået den op og køre.

Pt er det ikke aktuelt. Jeg har svært nok ved at finde tid til flere systemer på een gang. Og lige nu har jeg openhab, ihc captain, ihc, tavle ombygning og alt muligt andet, inkl ca. 50-60 timers arbejdsuge kørende. Openhab tager en del af min tid, for tiden, hvilket nok mest er selvforskyldt, da jeg har svært ved at styre mig, når jeg først har sat mig noget for. Senest eksempel er mit Ubiquiti Unifi netværk som er forbundet til Openhab, så jeg via Unifi controlleren og Access Points kan detektere, hvem der er "hjemme". Det var oprindelig slet ikke meningen at trække openhab så langt på nuværende tidspunkt, da jeg stadigvæk er i opsætnings/indlærings fasen med zwave og ideen med at kombinere det med IHC. Men der gik en, "fordi man kan" tåbe i mig, igen! B)

Jeg vil dog ikke afvise, at jeg vender tilbage til Domoticz, specielt hvis det vitterlig virker som jeg forstod, at Jonas´s binding skulle have gjort, at Domoticz "scanner" IHC programmet og selv finder div. enheder/funktioner. 
Domoticz virkede mere "brugervenligt" på andre måder end Openhab. Jeg kan så omvendt være lidt nervøs for, om Domoticz er mere begrænset end Openhab. Fx om jeg kan lave det samme med min Ubiquiti Unifi controller, som i ovenstående eksempel. Der ved jeg ikke nok om Domoticz´s community, for så langt nåede jeg ikke med det. Men det er et kompromis, for hvis alt skal gen-opfindes i openhab, og jeg derfor skal bruge tid på at prøve mig frem, eller skrive frem og tilbage med udviklere, så er det lige før det er bedre med et mere begrænset system, der bare virker. 

Men lad os se hvad der sker i nærmeste fremtid. Bliver det her openhab projekt ikke lidt mere medgørlig med tiden, dvs. bedre workflow, indgående forståelse for rules og fjernstyring (via ipad) og ikke mindst tager mindre tid at lave simple ting, så kassere jeg det nok og starter forfra med noget andet, hvis det findes. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I teorien vil jeg sige jo. (Jeg har ikke prøvet rigtig endnu, da jeg mangler at lave logikken i mit system)

Jeg kan se mit tryk i Domoticz, og min enhed fra Z-wave som er en switch.

Så når jeg engang får linket dem sammen, ville de vel kunne styres fra IHC.

Kan være nogle andre har mere praktisk erfaring med det, end jeg har.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Morten Stryhn skrev:

Jeg er helt med på at jeg skal have noget mellemled, men kan jeg helt konkret trykke på et wireless IHC tryk og f.eks. styre gardinet, som kører via Z-wave protokollen?

Det vil jeg tro du kan. Men jeg kan ikke give dig svaret på hvordan. Jeg kan ikke engang få en skide Uni 400 dæmper til at virke som andet end on/off (altså i OpenHab2). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lachris skrev:

I teorien vil jeg sige jo. (Jeg har ikke prøvet rigtig endnu, da jeg mangler at lave logikken i mit systemet)

Jeg kan se mit tryk i Domoticz, og min enhed fra Z-wave som er en switch.

Så når jeg engang får linket dem sammen, ville de vel kunne styres fra IHC.

Kan være nogle andre har mere praktisk erfaring med det, end jeg har.

Switch er sjældent problemet, da det er simpel on/off. Men hvis hans gardinstyring er ligesom en lysdæmper, så kan der være knas med det. I openhab er det ikke lykkes mig at finde ud af, hvordan man laver et langt tryk. Kort tryk (on/off) det virker helt perfekt. 
Hvis logikken ligger i hans gardinstyring, så er det ikke sikkert det er et problem, fx ligesom med en LK wireless dæmper. I dem kan man gå direkte ind og sætte niveauet i procent. Men er det en dæmper som de fortrådet dæmpere (Uni400, 350 osv), som kræver lange tryk, så har jeg endnu ikke gennemskuet hvordan man gør det. 
En gardinstyring er praktisk talt det samme som en lysdæmper. 

Jeg tror ikke Domoticz er anderledes end OpenHab på det område. Jeg mangler bare at se lyset, hvis det overhovedet eksistere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 12.9.2017 at 20:35 , EjvindHald skrev:

Et andet alternativ er at bruge pir til at slå røgalarm til og fra.

Jeg vil umiddelbart ikke anbefale at bruge PIR til at slå røgalarmen fra, da en PIR-sensor reagerer udmærket på flammer - som så evt. kan slukke for røgalarmen... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok