Hop til indhold

IHC styring af 0-10 volt via puls


EjvindHald
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for en 0-10 volt analog udgang til styring af en enhed. LK laver en 1-10 volt enhed, som jeg ikke ønsker at bruge bl.a.fordi den benytter en af de 16 output forbindelser på controlleren. Derfor tænkte jeg, at det måtte være muligt via en fb at sende pulser ud via en 24 volt output og så konvertere disse til et 0-10 volt analog signal. Derfor forsøger jeg nu at få fat på denne her, som jeg tror kan bruges til formålet. Hvis der er nogen, som har erfaring med lignende, så vil jeg gerne høre om det.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 timer siden, EjvindHald skrev:

Jeg har brug for en 0-10 volt analog udgang til styring af en enhed. LK laver en 1-10 volt enhed, som jeg ikke ønsker at bruge bl.a.fordi den benytter en af de 16 output forbindelser på controlleren. Derfor tænkte jeg, at det måtte være muligt via en fb at sende pulser ud via en 24 volt output og så konvertere disse til et 0-10 volt analog signal. Derfor forsøger jeg nu at få fat på denne her, som jeg tror kan bruges til formålet. Hvis der er nogen, som har erfaring med lignende, så vil jeg gerne høre om det.

 

Der er også denne fra lk, den styres af wireless dæmper.....

http://www.lk.dk/produkt/5703302139311

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak - godt forslag, som jeg vil overveje. Men den giver 1-10 volt, og jeg skal bruge 0-10 volt. Derfor ved jeg ikke, om det vil fungere korrekt. Helt præcis skal jeg bruge den til Dantherm ventilationsanlæg HCH5, som via en tilbehørsboks kan styres via 0-10 volt signal. 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, EjvindHald skrev:

Mange tak - godt forslag, som jeg vil overveje. Men den giver 1-10 volt, og jeg skal bruge 0-10 volt. Derfor ved jeg ikke, om det vil fungere korrekt. Helt præcis skal jeg bruge den til Dantherm ventilationsanlæg HCH5, som via en tilbehørsboks kan styres via 0-10 volt signal. 

Jeg troede at alle DanTherm havde et modbus interface. Det fik jeg i hvertfald at vide da jeg kiggede på et DanTherm ventilations anlæg for et par år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, jeg kan godt læse, at der er modbus. Men jeg kender ikke Dantherms protokol, og jeg ved heller ikke, om jeg kun kan aflæse værdier - modbus slave - eller også sætte dem. Selv hvis det var kendt og muligt, så har jeg ikke umiddelbart indsigt i at integrere dette med IHC. Derfor er jeg i første omgang gået efter 0-10 volt løsningen. 

Men hvis du har forslag, som ikke er alt for svære, så vil jeg gerne høre om det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Såvidt jeg ved er DanTherm master på en modbus. Det er i hvertfald den forklaring jeg har fået på hvorfor LK ikke vil integrer med DanTherm da de lavede integrationen med Nilan. LK kræver at de skal være master.

Men om det er master eller slave skulle ikke have noget at sige vedr. om man kan sætte eller læse værdier. Nilan er slave, og her kan man både læse og sætte værdier.

Hvis du henvender dig til DanTherm, er jeg ret sikker på at du kan få dokumentationen af deres Modbus interface.

Min idee var at bruge OpenHab eller noget tilsvarende. Jeg gætter på den kan kodes til at kommuniker via Modbus, og i en anden tråd var der en som havde fundet et Modbus interface til en Raspberry.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ejvind. Jeg har selv et DanTherm HCH5. Jeg er lidt nyskærrig efter hvad du vil styre. Er det for at du vil skifte tilstand eller skifte til manuel drift? Mit kører altid på auto, men jeg kunne godt have brug for at kunne køre det op på trin 3 eller maks ved toiletbesøg. 

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg ved er DanTherm master på en modbus. Det er i hvertfald den forklaring jeg har fået på hvorfor LK ikke vil integrer med DanTherm da de lavede integrationen med Nilan. LK kræver at de skal være master.

Men om det er master eller slave skulle ikke have noget at sige vedr. om man kan sætte eller læse værdier. Nilan er slave, og her kan man både læse og sætte værdier.

I realiteten er det vel også ligegyldigt om Nilan er slave, da IHC controlleren alligevel ikke kan/vil snakke sammen med Nilan anlægget direkte på modbus. Er det ikke korrekt forstået?
Eller sagt på en anden måde. Hvorfor kræve et anlæg skal være slave på modbus, når man alligevel ikke kan snakke direkte sammen med det.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Ejvind. Jeg har selv et DanTherm HCH5. Jeg er lidt nyskærrig efter hvad du vil styre. Er det for at du vil skifte tilstand eller skifte til manuel drift? Mit kører altid på auto, men jeg kunne godt have brug for at kunne køre det op på trin 3 eller maks ved toiletbesøg. 

Hej Bjarne. Danterm HCH5 er et ganske glimrende produkt, som jeg er meget tilfreds med. Imidlertid er det sket en par gange, at jeg godt vil fjernbetjene det - senest i sommerferien, hvor jeg glemte at sætte den i "Rejseindstilling" før afgang. Så ved at benytte HAC1 tilbehør kan jeg kan bruge 0-10 volt indgangen oprindelig beregnet til Co2 sensor til at styre det hele fra IHC håber jeg. Det er også muligt at bruge en 0-10 volt z-wave dims via openHAB, men jeg foretrækker, at alt fungerer via IHC, så jeg ikke opbygger en funktionsmæssig afhængighed til openHAB og Homekit. Endnu ved jeg ikke, om jeg kan få hardware dimsen, men jeg har netop talt med den europæiske distributør i UK, som finder en pris. Ved heller ikke om jeg kan hitte ud af at bygge en fb til formålet, men så må jeg have Henning eller en anden til at hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Kandersen skrev:

I realiteten er det vel også ligegyldigt om Nilan er slave, da IHC controlleren alligevel ikke kan/vil snakke sammen med Nilan anlægget direkte på modbus. Er det ikke korrekt forstået?
Eller sagt på en anden måde. Hvorfor kræve et anlæg skal være slave på modbus, når man alligevel ikke kan snakke direkte sammen med det.. 

LK har jo lavet hvad de kalder integration med Nilan ventilations anlæg, via en Schneider PLC. Denne PLC kræver at LK er master på en ModBus, hvilket giver problemer når DanTherm også kræver at være master på ModBus'en, mens det funger fint med et Nilan anlæg, som er slave på en ModBus.

LK's integration af Nilan ventilations anlæg er dog så mangelfuld at det ikke er noget jeg personligt vil kaste penge efter. Den er ca. ligeså smart som deres wireless 1-10V styring, som kræver at en wireless dimmer, som ikke kan sidde i en tavle, bliver koblet sammen med en 1-10V converter, som kun kan monters i en tavle. Man skal vist arbejde for LK for at synes at de løsninger er smarte, men de findes i LK's produkt katalog, så i deres verden har de opfyldt begge krav, hvad enten vi kan lide deres løsninger eller ej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars, jeg kender godt LK´s underlige løsning med en plc. Men jeg fejler i at forstå, at controlleren har et RS485 interface og kan vistnok kommunikere modbus. Nilan anlægget har et RS485 interface og kommunikere modbus. Men de kan ikke snakke med hinanden. 
Og når det er sådan - Så er det vel, ret beset, irrelevant hvilket master/slave forhold der er. 

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, Kandersen skrev:

Lars, jeg kender godt LK´s underlige løsning med en plc. Men jeg fejler i at forstå, at controlleren har et RS485 interface og kan vistnok kommunikere modbus. Nilan anlægget har et RS485 interface og kommunikere modbus. Men de kan ikke snakke med hinanden. 
Og når det er sådan - Så er det vel, ret beset, irrelevant hvilket master/slave forhold der er. 

IHC controlleren har IKKE noget ModBus interface. Den har et RS485 interface, men det betyder ikke den understøtter ModBus. RS485 definer bare Bits Per Second, spænding etc. Den fortæller intet om hvilken protokol interfacet understøtter. RS485 blev brugt meget i industri og f.eks. landbrug, hvor man køre alm. seriel kommunikation over interfacet, da RS485 har en længere rækkevide end RS232, og er mere støj imum.

Hvorvidt det er IHC controlleren eller Schneider PLC'en som bruges til ModBus kommunikationen er irrelevant. Fakta er at LK's tumbede Nilan integration bygger på en Schneider PLC, som kan tale ModBus, og at Schneider PLC'en kræver at være master på denne ModBus. Dermed bliver Master/Slave forhold'et på ModBus'en relevant, da der kun kan være 1 master på en ModBus, men mange slaver.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, EjvindHald skrev:

Hej Bjarne. Danterm HCH5 er et ganske glimrende produkt, som jeg er meget tilfreds med. Imidlertid er det sket en par gange, at jeg godt vil fjernbetjene det - senest i sommerferien, hvor jeg glemte at sætte den i "Rejseindstilling" før afgang. Så ved at benytte HAC1 tilbehør kan jeg kan bruge 0-10 volt indgangen oprindelig beregnet til Co2 sensor til at styre det hele fra IHC håber jeg. Det er også muligt at bruge en 0-10 volt z-wave dims via openHAB, men jeg foretrækker, at alt fungerer via IHC, så jeg ikke opbygger en funktionsmæssig afhængighed til openHAB og Homekit. Endnu ved jeg ikke, om jeg kan få hardware dimsen, men jeg har netop talt med den europæiske distributør i UK, som finder en pris. Ved heller ikke om jeg kan hitte ud af at bygge en fb til formålet, men så må jeg have Henning eller en anden til at hjælpe.

Tak for svar. 

Jeg har også haft kigget lidt på det modul HAC1. Det er ikke helt billigt, men hvis det er det der skal til...

Smart at du vil styre anlægget via indgangen for CO2 føleren. 

Jeg vil gerne aflæse drifttilstand, hastighed, temperaturer og få det sendt til IHC men det understøtter HAC1 ikke. 

Så skulle man tilgå anlægger via protokollen på modbus og få det den vej rundt, det ved jeg ikke om nogle har rodet i med et Dantherm anlæg. 

Det er noget af det bedste jeg har installeret i mit hus. 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, EjvindHald skrev:

Hej Bjarne. Danterm HCH5 er et ganske glimrende produkt, som jeg er meget tilfreds med. Imidlertid er det sket en par gange, at jeg godt vil fjernbetjene det - senest i sommerferien, hvor jeg glemte at sætte den i "Rejseindstilling" før afgang. Så ved at benytte HAC1 tilbehør kan jeg kan bruge 0-10 volt indgangen oprindelig beregnet til Co2 sensor til at styre det hele fra IHC håber jeg. Det er også muligt at bruge en 0-10 volt z-wave dims via openHAB, men jeg foretrækker, at alt fungerer via IHC, så jeg ikke opbygger en funktionsmæssig afhængighed til openHAB og Homekit. Endnu ved jeg ikke, om jeg kan få hardware dimsen, men jeg har netop talt med den europæiske distributør i UK, som finder en pris. Ved heller ikke om jeg kan hitte ud af at bygge en fb til formålet, men så må jeg have Henning eller en anden til at hjælpe.

Jeg har selv et krappen KVU-SMV450, Det har en fornuftig styring som kan programmeres til lidt af hvert.

http://krappan.dk/produkter/boliger-op-til-ca.-300-m.10586/ventilationsaggregat.10618

Iflg datablad er det med modbus, den gode Emil fra krappen har fortalt mig at deres styring er perfekt og jeg bare skal programmere den korrekt og glemme alt om ekstern styring, da det sker via dyr PLC

Jeg har ikke rigtig kunne få ham til at indrømme at det også i speed 4 kan programmeres til at køre hastighed direkte efter spænding 0-10 vdc F.eks 2,7 vdc = 27 % eller veksle mellem speed 1-3 afhængig af indgangs signal. Denne indgang er iflg datablad beregnet til styring via fugt eller CO2 censor.

Det jeg egentlig vil frem til er at jeg, nørd som man er også gerne vil kunne øge hastighed F.eks når censor på wc bliver aktiv.

Det er kun et par uger siden at det gik op for mig hvor meget man kan med openhab (jeg troede indtil da at det kun var IHC captain der kunne sådan noget) jeg ville gode kunne leve med at styre via openhab men som jeg har læst et sted i forummet (vist nok skrevet af dig) er jeg tilhænger af at IHC skal kunne fungere alene.

Ud fra beskrivelsen af hac 1 boksen i cts/knx anlæg ser det ud til at man kan det samme som på krappan, dog har du også mulighed for at aflæse fejl på filter og funktion med et simpelt input signal.

jeg ved ikke meget om elektronik men hvis du kun har brug for nogle få faste strømstyrker til at styre hastigheden kunne du jo bruge nogle flere output med en regulator / modstand på hver.

trinløs justering ville selvfølgelig være det fedeste.

I øvrigt Glæder jeg mig meget til jeg får tid til at gå i dybden med openhab og især at læse din Best practice

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Lars1 skrev:

IHC controlleren har IKKE noget ModBus interface. Den har et RS485 interface, men det betyder ikke den understøtter ModBus. RS485 definer bare Bits Per Second, spænding etc. Den fortæller intet om hvilken protokol interfacet understøtter. RS485 blev brugt meget i industri og f.eks. landbrug, hvor man køre alm. seriel kommunikation over interfacet, da RS485 har en længere rækkevide end RS232, og er mere støj imum.

Okay, så giver det mening. Jeg troede faktisk at de begge kørte modbus. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
På 2/9/2017 at 17:53 , EjvindHald skrev:

Jeg har brug for en 0-10 volt analog udgang til styring af en enhed. LK laver en 1-10 volt enhed, som jeg ikke ønsker at bruge bl.a.fordi den benytter en af de 16 output forbindelser på controlleren. Derfor tænkte jeg, at det måtte være muligt via en fb at sende pulser ud via en 24 volt output og så konvertere disse til et 0-10 volt analog signal. Derfor forsøger jeg nu at få fat på denne her, som jeg tror kan bruges til formålet. Hvis der er nogen, som har erfaring med lignende, så vil jeg gerne høre om det.

 

Fandt du en løsning eller døde projektet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så har jeg min styring af Dantherm HCH5 på plads. Det fungerer via en output 24, som giver en puls i varierende tidslængde, og det sendes til det tidligere nævnte PTA2 modul. Afhængig af hvor længe pulsen varer, sætter den volt tilsvarende i 0-10 volt intervallet. Ved at forbinde 0-10 volt output fra PTA2 modulet til HAC1 tilbehørsstyring 0-10 volt kan trinene styres. 

Denne indgang er oprindelig beregnet til Co2 sensor, og den aktiveres ved, at anlægges sættes i Auto mode. Her har jeg så under 'Indstillinger' ændret default fugtighed fra 45% til 65%, hvilket betyder, at den reelt udelukkende styres efter mit 0-10 volt signal.

Pt. mangler jeg blot montering af VOC føler - se her - kombineret med Zigza 0-10 volt konverter, så kan jeg også styre anlægget også efter VOC partikler. Reelt er det graden af forurenet luft.

Mange tak til @Henning Pedersen for en super fb til formålet og @Claus Skovgaard for sin indsigt i openHAB integration. Det er IHC, som kender status og styrer mit ventilationsanlæg, men det er integreret med openHAB, så jeg kan aflæse og ændre status fra min IPhone via openHAB app'en.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, EjvindHald skrev:

Så har jeg min styring af Dantherm HCH5 på plads. Det fungerer via en output 24, som giver en puls i varierende tidslængde, og det sendes til det tidligere nævnte PTA2 modul. Afhængig af hvor længe pulsen varer, sætter den volt tilsvarende i 0-10 volt intervallet. Ved at forbinde 0-10 volt output fra PTA2 modulet til HAC1 tilbehørsstyring 0-10 volt kan trinene styres. 

Denne indgang er oprindelig beregnet til Co2 sensor, og den aktiveres ved, at anlægges sættes i Auto mode. Her har jeg så under 'Indstillinger' ændret default fugtighed fra 45% til 65%, hvilket betyder, at den reelt udelukkende styres efter mit 0-10 volt signal.

Pt. mangler jeg blot montering af VOC føler - se her - kombineret med Zigza 0-10 volt konverter, så kan jeg også styre anlægget også efter VOC partikler. Reelt er det graden af forurenet luft.

Mange tak til @Henning Pedersen for en super fb til formålet og @Claus Skovgaard for sin indsigt i openHAB integration. Det er IHC, som kender status og styrer mit ventilationsanlæg, men det er integreret med openHAB, så jeg kan aflæse og ændre status fra min IPhone via openHAB app'en.

 

Det lyder godt at du har fået det til at køre som du ønsker. 

Du kører stadig anlægget i auto forstår jeg. 

Kører anlægget så ikke fugtstyret mere? Feks når man laver mad, tører tøj, går i bad?

Regulerer du udelukkende efter 0-10V signalet nu? Med en ekstern fugtmåler?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Når man sætter Dantherm HCH5 i Auto mode, og der er tilsluttet 0-10 volt på Co2 føler, så bruger den både denne og fugtighed til at styre trinene. Dvs. hvis enten Co2 niveauet er højt eller luftfugtigheden er høj, så hæves trinet til ventilation. Som nævnt ovenfor har jeg ændret standard fugtighedsindstillingen fra 45% til 65%, så dette udløser stort set aldrig en automatisk forøgelse af trin. Dermed er det reelt IHC anlægget, der - via 0-10 volt indgangen oprindelig beregnet til Co2 - styrer ventilationen.

FB'en fra Henning er lavet således:

Trin 1: Når ingen er hjemme eller mellem 23.00 og 06.00
Trin 2: Når der er nogen hjemme og det er mellem 06.00 og 23.00
Trin 3: Startes hvis VOC føler overstiger en defineret grænse
Trin 4: Startes hvis VOC føler overstiger en defineret grænse

Dvs. jeg bruger hverken fugtighed eller Co2 måling til styring. VOC føleren måler antal små partikler i luften, og de kommer i flere situationer. Især har jeg konstateret, at madlavning ofte genererer mange af disse. Samtidig kan jeg se, at der skal luftes godt ud for at fjerne disse partikler. Så dette er højeste fællesnævner, og derfor vælger jeg denne type måler til at booste udluftningen med.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor overhovedet måle for VOC ? 
Jeg kendte det ikke førend jeg læste dit indlæg, så jeg har lige kort googlede det.
Som jeg forstår det, så er det dels ikke skadeligt, under normale forhold. Og dernæst så formindskes niveauet ved udluftning, hvilket giver god mening som du bruger det. Men hvis du nok havde udgangspunkt i CO2 eller fugt, som jeg forstår kan være langt mere skadeligt, så ville du jo også ende ud med at skulle udlufte der alligevel. Og vupti, så har du automatisk nedsat VOC niveauet.

Som sagt, jeg Googlede det kun ganske kort, så måske der kan ligge andre ting til grunde. Men Wikipedia og sundhed.dk er ret enige om at VOC, under normale forhold, ikke er skadelige. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Volatile_organic_compound
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/indeklima/flygtige-organiske-forbindelser-og-indeklima/

 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, EjvindHald skrev:

Når man sætter Dantherm HCH5 i Auto mode, og der er tilsluttet 0-10 volt på Co2 føler, så bruger den både denne og fugtighed til at styre trinene. Dvs. hvis enten Co2 niveauet er højt eller luftfugtigheden er høj, så hæves trinet til ventilation. Som nævnt ovenfor har jeg ændret standard fugtighedsindstillingen fra 45% til 65%, så dette udløser stort set aldrig en automatisk forøgelse af trin. Dermed er det reelt IHC anlægget, der - via 0-10 volt indgangen oprindelig beregnet til Co2 - styrer ventilationen.

FB'en fra Henning er lavet således:

Trin 1: Når ingen er hjemme eller mellem 23.00 og 06.00
Trin 2: Når der er nogen hjemme og det er mellem 06.00 og 23.00
Trin 3: Startes hvis VOC føler overstiger en defineret grænse
Trin 4: Startes hvis VOC føler overstiger en defineret grænse

Dvs. jeg bruger hverken fugtighed eller Co2 måling til styring. VOC føleren måler antal små partikler i luften, og de kommer i flere situationer. Især har jeg konstateret, at madlavning ofte genererer mange af disse. Samtidig kan jeg se, at der skal luftes godt ud for at fjerne disse partikler. Så dette er højeste fællesnævner, og derfor vælger jeg denne type måler til at booste udluftningen med.

 

Tak for svarene Ejvind.

Grunden til jeg spørger er at min venlilationsmand snakker meget for at anlægget kører automatisk fugtstyret, det er bedst for huset at der er det rette fugtniveau, der hvor anlæggett selv regulerer det. Også når man er bortrejst er det mest hensigtsmæssigt at det selv styrer niveauet.

Dog kan jeg godt forstå at man vil have det til at køre langsomt om natten hvis der er støj i anlægget.

Måske jeg skulle lave noget af det samme så jeg kunne styre anlægget op i hastighed ved toiletbesøg eller mange gæster hvor der bliver varmt osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor VOC ?

En CO2 føler/sensor registrerer normalt kun CO2. En VOC føler/sensor måler almindeligvis kun flygtige stoffer,  men i praksis så følger den ganske godt CO2 niveauet. Men den vil altså også følge og måle meget andet "forurening".

I min emhætte sidder der f.eks. også en (VOC)sensor der kan sættes til at starte udsugningen automatisk, og bestemme efterløb. Den reagere således på både mados og em/damp. Den bruger jeg bare ikke :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Hvorfor VOC ?

En CO2 føler/sensor registrerer normalt kun CO2. En VOC føler/sensor måler almindeligvis kun flygtige stoffer,  men i praksis så følger den ganske godt CO2 niveauet. Men den vil altså også følge og måle meget andet "forurening".

I min emhætte sidder der f.eks. også en (VOC)sensor der kan sættes til at starte udsugningen automatisk, og bestemme efterløb. Den reagere således på både mados og em/damp. Den bruger jeg bare ikke :rolleyes:

Jeg kan godt læse det du skriver, Lars. Men jeg forstår ikke hvorfor det er 1. prioritet i Evinds opsætning. Når det dels:
1. Ikke er skadeligt (under normale forhold). Og i øvrigt er relativ parallel med temperatur og dermed fugt. 
2. Afhjælpes vha udluftning, præcis som Co2 og fugt.

Jeg er lidt i tvivl om Ejvind havde en Co2 føler i forvejen. Men jeg forstod at han i hvert fald havde en fugtsensor i anlægget. Ved at styre det via fugt, (evt Co2) så vil afhjælpningen af disse automatisk få VOC niveaet ned samtidig. Selvfølgelig kan man argumentere for, at fx ved madlavning, der vil VOC stige, mens fugt og co2 nok ikke nødvendigvis vil ændre sig ret meget, (det tror jeg nu alligevel det gør, hvis man har en emhætte. Eller i bedste fald stiger VOC ikke tilnærmelsesvis så meget, når man har en emhætte). Men det virker lidt uforståligt, for mig, at han ligefrem tilføjer en sensore i systemet, som skal måle noget, der dels ikke er skadeligt, (under normale forhold), og dernæst er relativ nemt at få niveauet ned på, ja faktisk så nemt, så det sker helt automatisk ved udluftning.. 

Men det er nok bare mig der ikke helt forstår det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok