Hop til indhold
  • 0

Første erfaring med Visual 3, HW 7.1 og OpenHAB


EjvindHald
 Share

Spørgsmål

Så har jeg købt den nye IHC Controller, HW 7.1, hvor man skal bruge Visual 3 til projektet. Jeg tilsluttede den til strøm og netværk, ændrede default ip adresse til en ledig i mit netværk og oprettede samme user+pwd som i min nuværende HW 6.1 controller. Der er ingen input- eller output moduler tilsluttet den nye controller endnu. Dernæst kopierede jeg mit Visual 2 projekt ind i Visual 3, åbnede projektet og sendte det til den nye controller fra Visual 3. 

I OpenHAB ændrede jeg dernæst ip adressen til den nye controller og genstartede OpenHAB. Herefter kan jeg konstatere, at OpenHAB starter fejlfrit op. OpenHAB fungerer - men viser naturligvis 0 grader ved temperaturer m.m. - og jeg kan påvirke input og fb'ere som normalt. Når dette sker, kan jeg konstatere i den nye ServiceView, at status rent faktisk ændres som følge af OpenHAB input. Så alt ser umiddelbart ud til at fungere - vældig fint!

Jeg har endnu ikke indblik i stabilitet på controlleren, eller om det er nødvendigt med en KeepAlive rule som i de sidste versioner af firmware til HW 6.2.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg vil også meget gerne høre status - ser jo ud til de mange kritikkere - har taget fejl - denne gang.

Taget fejl af hvad? Jeg mindes ikke at have set nogen skrive at den nye controller ikke vil funger med OpenHab. Tværtimod er der stor sandsynlighed for at den vil, grundet de få nyheder i forhold til en Visual 2 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Taget fejl af hvad? Jeg mindes ikke at have set nogen skrive at den nye controller ikke vil funger med OpenHab. Tværtimod er der stor sandsynlighed for at den vil, grundet de få nyheder i forhold til en Visual 2 controller.

Man kan da ikke sige andet end at det lover godt, at der ikke er opstået nogle fejl eller mangler da Ejvind har testet den fysisk. Hvis det forsætter og den tilmed også er stabil og uden børnesygdomme - er du vel enig i at der er nogle i dette forum der så har taget fejl - eller været for pesimistisk eller hvad man nu skal kalde det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

er du vel enig i at der er nogle i dette forum der så har taget fejl - eller været for pesimistisk eller hvad man nu skal kalde det.

Jeg tror du misfortolker det som folk har givet udtryk for. Kritikken har primært drejet sig om, hvad den nye controller kan eller mangel på sammen.

Det er svært at udtale sig om controllerens stabilitet, når meget af det er skrevet førend den overhovedet har været frigivet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt ok - tror jeg har erfaret som du også har skrevet tidligere - at hvis man ser helt forskelligt på tingene - er det umuligt at blive enige om noget. 

Jeg er bare en helt uvidende term Ihc bruger - som overvejer at skifte controller - da det er svært at vedblive med at programmere den via dos og kablet. 

Mine første erfaringer med Ihc visual er at det næsten tager mere tid at programmere  alle lampeudtag, stikkontakter og tryk - end det tog at lave al programmering i Ihc term.

Derudover føler jeg på ingen måde at den dokumentation der fuldte med til min Ihc term installation kan indarbejdes i visual 2 eller 3 - så jeg forsat skal vedligeholde dokumentationen der fuldte med term. 

Hvordan klarer i selv jeres dokumentation af tavleforbindelse fx jord og nul på de enorme mænger kabler der går til input og output?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvordan klarer i selv jeres dokumentation af tavleforbindelse fx jord og nul på de enorme mænger kabler der går til input og output?

Som nævnt i en anden tråd om samme, så er der ikke rigtig nogen nemme løsninger. Meget kan dokumenteres i Visual. Men der er også noget der kommer til at mangle. Der er ikke mange andre løsninger end at markere kabler og ledninger, og så ellers bruge noter, der hvor Visual ikke rækker direkte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er som kommet til kort i Visual med vores ventilator. Ventilatoren her 2 indgange - en med fast fase til hydrostaten, der sikre den tænder når der er en vis fugtighed og en indgang til at tænde (timer). Når jeg vælger komponenten ventilator er der kun en udgang man kan oprettet i det komponent. Hvordan opretter man 2 udgange på 1 komponent?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Er som kommet til kort i Visual med vores ventilator. Ventilatoren her 2 indgange - en med fast fase til hydrostaten, der sikre den tænder når der er en vis fugtighed og en indgang til at tænde (timer). Når jeg vælger komponenten ventilator er der kun en udgang man kan oprettet i det komponent. Hvordan opretter man 2 udgange på 1 komponent?

Du skriver bare i et af de andre felter at den har fast fase på brun ledning feks og du kan jo også vælge lysgruppen den er tilsluttet i dokumentationen så giver det sig selv. For den udgang du konfigurerer den under vælger du sort ledning feks. 

Jeg ser ikke nogle problemer der. Og jordledningen giver du samme nr som det kabel den kommer fra, det er da nemmere end at se i en tabel eller lignende. 

Se hvordan jeg har løst det. 

image.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bjarne, dit billede kræver vist en mere indgående forklaring end blot, at kalde jordledningen det samme som kablet.

Når jeg kigger på det, fra venstre, så er brun, blå og jordledning med samme nummer 103. Mit gæt er, at du bruger kabelnummeret til både jord, nul og fase, hvilket kan være smart nok.. Men det hænger ikke sammen jo længere til venstre man kommer, for der er pludselig en brun 100, blå 101 og jordledning 101.
Inden det, så kommer problemet med den sorte og den hvide (igen set fra venstre mod højre). De hedder begge 10. Og længere til venstre en brun der hedder 10, en sort der hedder 7, og endnu en sort der hedder 11.
Findes der en dybere forklaring på dette?

Det er selvfølgelig svært at se, når ikke man kan se selve kablerne, hvilket muligvis ville forklare en hel del nærmere. 

Pointen er jeg dog helt med på, at kalde jordledningen (evt også fase og nul, i de kabler der har fase og nul (sikkert de fleste)) samme nummer som kablet. Så bør man slet ikke være i tvivl om, hvilket kabel de kommer fra, når man bruger klemmerækker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alle ledere fra kabel 101 er mærket 101. Simpelt da der kun er én af hver farve i kablet. Hver grå klemme går til en udgang på et outputmodul. Derfor sidder der et andet kabel nr på klemmen ved siden af. Disse klemmer her er dog dem der samler ø80 dimmerne med kablerne ud i installationen derfor er der lasker mellem faserne. 

Klemmerne har jeg købt ved AO men det er vist Weid Müller eller noget i den stil  

IMG_4713.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan godt se det system du beskriver. Men på billedet fra i går, der sidder en brun ledning på en grå rækkeklemme med nummer 100, (til venstre for en blå 101 og gul/røn 101). Den brune ledning kan jeg simpelthen ikke få til at passe ind i din logik beskrivelse. Er du sikker på det ikke er en fejl, og den skulle have heddet 101?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Undskyld for at lege politi/bussemand, men nu sker det igen - hijack af tråden.

Derfor (PHL og i andre) opret en ny tråd om emnet, eller find en eksisterende og spørg videre i den. Det er møgforvirende for brugere at man skal finde kabeldokumentations oplysninger som er et HW / installations relateret emne, under OpenHab software.

Kan se Kandesen forsøgte, men Bjarne faldt i ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Undskyld for at lege politi/bussemand, men nu sker det igen - hijack af tråden.

Derfor (PHL og i andre) opret en ny tråd om emnet, eller find en eksisterende og spørg videre i den. Det er møgforvirende for brugere at man skal finde kabeldokumentations oplysninger som er et HW / installations relateret emne, under OpenHab software.

Kan se Kandesen forsøgte, men Bjarne faldt i ;)

Helt enig Lars. 

Jeg røg i med begge ben, trods samme holdning som dig :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8/30/2017 at 21:19 , Kandersen skrev:

Inden det, så kommer problemet med den sorte og den hvide (igen set fra venstre mod højre). De hedder begge 10. Og længere til venstre en brun der hedder 10
Findes der en dybere forklaring på dette?

Ved godt det er afsporing, men hvilken farve har lederne i et 5 leder kabel?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Ved godt det er afsporing, men hvilken farve har lederne i et 5 leder kabel?

Ved godt det kan komme til at virke som jeg leger busse/politimand, men så skete det igen - hijack af tråden.

Derfor (Lars1 i andre) opret en ny tråd om emnet, eller find en eksisterende og spørg videre i den. Det er dødforvirende for brugere at man skal finde spørgsmål om kabelfarver som er et HW / installations relateret emne, under OpenHab software.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Ved godt det kan komme til at virke som jeg leger busse/politimand, men så skete det igen - hijack af tråden.

Derfor (Lars1 i andre) opret en ny tråd om emnet, eller find en eksisterende og spørg videre i den. Det er dødforvirende for brugere at man skal finde spørgsmål om kabelfarver som er et HW / installations relateret emne, under OpenHab software.

Hvis du prøver at slå farverne på lederne i et 5 leder kabel op, og samtidig læser Kandersens spørgsmål igen, vil du bedre forstå mit indlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ah, tror jeg forstår din pointe - der er kun 4 blå nulledere - men 11 brune ledere. Jeg tror det skyldes som man også kan se øverst at mange af jordlederne at klippet af hvor kablet går ind. Vi havde lidt det samme oprindeligt da vi købte huset - men fik lavet det om på ejerskiften, da alle jordlederne jf forsikringen skal være forbundet i tavlen, hvis de findes i kablet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Ah, tror jeg forstår din pointe - der er kun 4 blå nulledere - men 11 brune ledere. Jeg tror det skyldes som man også kan se øverst at mange af jordlederne at klippet af hvor kablet går ind. Vi havde lidt det samme oprindeligt da vi købte huset - men fik lavet det om på ejerskiften, da alle jordlederne jf forsikringen skal være forbundet i tavlen, hvis de findes i kablet.

Nope. Meget mere simpelt. De 3 leder med nr. 10  er sort, hvid og brun. Det er farverne på faserne i et 5 leder kabel. Så der er meget stor sandsynlighed for at de 3 leder høre til det samme kabel, selvom de ikke sidder ved siden af hinanden i klem rækken.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har endnu ikke oplevet impulsive genstarter - alt er foreløbig kørt stabilt inkl. openhab og Homekit.

Dog ser der ud til, at æ, ø og å ikke kan bruges i beskeder i SMS modemet. Jeg har meldt det til LK, men ved ikke, om de gør noget ved det. Hvis der er andre, som kan påvirke LK, vil det være fint. Det skulle være nemt at efterprøve.

Der er med sikkerhed ikke brug for en KeepAlive rule eller forøget timeout interval til openhab som i de seneste versioner af firmware 2.x

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok