Hop til indhold
  • 0

Ny Controller, den 1. Aug


Thomas
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 minutter siden, Lars1 skrev:

Kun 1000 kr. i prisforskel på den gamle og den nye controller tyder ikke på at den nye controller er meget andet end en HW opgradering med enkelte minimale nyheder. :(

Enig, det tyder ikke på der er sket ret meget. Hvilket gør SD kortet og S0 interfacet endnu mere underligt.. Hvorfor dog bruge tid på det, når der er mange andre vigtigere ting, ihvertfald salgs argumenter.
Men LK´s tavshed er efter min mening også en del af mystikken, eller måske i virkeligheden forklaringen.. Det er svært at promovere et nyt produkt, hvor der ikke er noget nævneværdigt nyt i. Jeg gad satme godt vide, hvad der foregår i hovedet på de mennesker som udvikler det her. Jeg nægter at tro på, at økonomien er af betydning for LK/Schneider.
 
Hvis ikke Visual 3 giver langt større klarhed over forskellen, og/eller den nærmeste fremtid viser en væsentlig forskel, så jeg sgu ekstremt skuffet over dette. Visual 3 må i øvrig snart være tilgængelig, medmindre de også regner med en lang leverings periode for controllerne, der kan bestilles fra i dag. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det tvivler jeg på da du så ikke længere kan bruge eksisterende modems, og den ros skal LK alligevel have. Hvergang der er kommet en ny controller har de sikret sig at den er bagud compatibel, så du kan genbruge dine dyrt indkøbte moduler, også selvom du købte dem da IHC blev lanceret tilbage i 80'erne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Enig, det tyder ikke på der er sket ret meget. Hvilket gør SD kortet og S0 interfacet endnu mere underligt.. Hvorfor dog bruge tid på det, når der er mange andre vigtigere ting, ihvertfald salgs argumenter.

Igen tror jeg du er ude af trit med hvad flertallet ønsker. SD kort er et must idag, of S0 interfacet har været efterspurgt MEGET bl.a. her på boardet.

2 minutter siden, Kandersen skrev:

Men LK´s tavshed er efter min mening også en del af mystikken, eller måske i virkeligheden forklaringen.. Det er svært at promovere et nyt produkt, hvor der ikke er noget nævneværdigt nyt i. Jeg gad satme godt vide, hvad der foregår i hovedet på de mennesker som udvikler det her. Jeg nægter at tro på, at økonomien er af betydning for LK/Schneider.

Økonomien er i allerhøjeste grad af betydning i en stor global virksomhed som Schneider. LK divisionen har ikke et eget udviklings budget til produkter som deres IHC. De skal kæmpe om midler som vil gå fra produkter som KNX, homelync og spacelync. Eftersom de 3 produkter er strategiske for Schneider og sælger LANGT bedre end LK IHC er der ikke mange håndøre tilbage til LK IHC udvikling.

5 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvis ikke Visual 3 giver langt større klarhed over forskellen, og/eller den nærmeste fremtid viser en væsentlig forskel, så jeg sgu ekstremt skuffet over dette. 

Vi kan håbe at der med den nye controller kommer et nyt API, som gør at de om 2-3 år integrer IHC med HomeLync og SpaceLync, men jeg vil se det før jeg tror det. Jeg er dog bange for at de bare dropper Java på bruger interface delen. Dog tror jeg vi vil se en helt anden form for programering, ellers har jeg svært ved at se argumentet for at kalde det Visual 3. Forhåbentlig har de droppet den elendige hændelses styring og skiftet til status styring, men jeg tvivler, da det en grundlæggende del i deres arkitektur som er bygget ind helt ud i de enkelte moduler.

9 minutter siden, Kandersen skrev:

 Hvis ikke Visual 3 giver langt større klarhed over forskellen, og/eller den nærmeste fremtid viser en væsentlig forskel, så jeg sgu ekstremt skuffet over dette. Visual 3 må i øvrig snart være tilgængelig, medmindre de også regner med en lang leverings periode for controllerne, der kan bestilles fra i dag. 

Hele lanceringen har været mystisk, men jeg følger ikke så meget med i hvad LK kommer med af nye produkter længere, så jeg kan ikke sige om dette er den normale måde de lancer på. Tidligere har de dog været rimelig gode til at sørge for at varene var på lager når de blev lanceret. Men nu må vi se det er jo først i dag at controllen officielt eksister.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Teoretisk set kan de vel supportere begge dele, bare ikke samtidig. 

Jeg kom i øvrig lige i tanke om en tekst jeg fik "opsnappet" for nogle måneder siden som skulle handle om den nye controller: 
"Den kører ikke nativ java som den gamle, men understøtter alle de gamle moduler, der er API adgang direkte, og den bliver i løbet af året cloud connected, til flere cloud services".

Lige så snart nogen får fingre i den, så burde to af ovenstående tre punkter kunne bekræftes. Begge er efter min mening fordele, der kan gøre at det kan være værd at skifte. Men der skal tænkes længere ind i fremtiden før tungtvejende argumenter begynder at komme. API interfacet kan åbne dørene til en udvidet verden, dog sandsynligvis med med nogle bump på vejen. Væk fra Java (native) burde betyde slut med alle de der forbindelses problemer.. Dog tror jeg stadigvæk certifikater vil spøge. Cloud services er en joker.. Jeg hader dem men de lader ikke til at være til at undgå.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Kandersen skrev:

Teoretisk set kan de vel supportere begge dele, bare ikke samtidig.

Så vil de have lavet 2 interfaces. LK skal trods alt have den ros at de ikke indføre noget nyt, som vil gøre det umuligt for dig at bruge dine gamle komponenter, også selvom disse har overskredet sidste salgs dato med flere årtier.

12 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg kom i øvrig lige i tanke om en tekst jeg fik "opsnappet" for nogle måneder siden som skulle handle om den nye controller: 
"Den kører ikke nativ java som den gamle, men understøtter alle de gamle moduler, der er API adgang direkte, og den bliver i løbet af året cloud connected, til flere cloud services".

Lige så snart nogen får fingre i den, så burde to af ovenstående tre punkter kunne bekræftes. Begge er efter min mening fordele, der kan gøre at det kan være værd at skifte. Men der skal tænkes længere ind i fremtiden før tungtvejende argumenter begynder at komme. API interfacet kan åbne dørene til en udvidet verden, dog sandsynligvis med med nogle bump på vejen. Væk fra Java (native) burde betyde slut med alle de der forbindelses problemer.. Dog tror jeg stadigvæk certifikater vil spøge. Cloud services er en joker.. Jeg hader dem men de lader ikke til at være til at undgå.

Bedre API adgang er jeg ret sikker på kommer. Det er et must idag. Cloud services er også et must hvad enten du kan lide dem eller ej, men hvis LK står ved deres ord fra et dialog møde for et par år siden, så vil det aldrig blive et krav at controlleren skal være forbundet til en cloud service for at virke. Jeg er ret sikker på at Schneider ligesom alle andre større producenter af el artikler har lært at cloud services er godt, men deres produkt skal også virke uden at være forbundet til et IP netværk på den ene eller anden måde.

Certifikater vil fortsat være et problem, men det skyldes ene og alene at en stor del af sikkerheden i certifikater ligger i at de skal fornyes med jævne mellemrum. Jeg håber dog at de har bygget deres firmware sådan et det er nemmer at opdater certifikater end det var med den gamle firmware. Forhåbentlig kan vi også få lov til at bruge vore egne root certifikater på API'er og web interfaces.

Men end of the day. LK har været meget stille med denne annoncering, så jeg vil have dokumentation for evt. forbedringerne før jeg vil overveje at smide penge efter en ny controller. Et godt API og en funktional Visual kan måske gøre det, men jeg vil tænke mig om 10 gange inden jeg køber en ny controller. Pt. er der for lidt nyt til at jeg tror på at LK IHC har en fremtid. Det er bare en catch up til nogenlunde tidsvarende standard. Der er ikke noget virkeligt nyt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, ree_dk skrev:

Har lige talt med support. Controlleren har disse nye funktioner :

- kraftigere processor 

- wifi dongle

- s0 til el eller vandmåler

- Sd til backup

og så er der forbedringer i software som gør at den i modsætning til før nu kan gange og dividere.

bare til alles info :-)

 

Bortset fra gange og divider, så tror jeg vi er mange som allerede havde gættet dette. Hvis det er de eneste forbedriger, så vil jeg ikke bruge +5.000 på en ny controller, og jeg kunne godt fristed til ikke at bruge de 1000 ekstra på at få den nye controller fremfor den gamle. Der må være mere end dette siden de kalder den Visual 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Igen tror jeg du er ude af trit med hvad flertallet ønsker. SD kort er et must idag, of S0 interfacet har været efterspurgt MEGET bl.a. her på boardet.

Måske fordi jeg er en privat person, der roder mig ind i en "industriel" verden, hvor man IKKE bruger private personers behov. Husk hvor jeg er. Jeg er ikke den erhvervsdrivende elektriker. Jeg skal ikke leve af at servicere hr og fru danmarks IHC installation. Jeg har, som privat, ikke behov for en data logger. Så stor er min private installation ikke. Jeg har, som privat, ikke behov for at skulle rode med at formattere SD kort (sandsynligvis til FAT32) for derefter at proppe det i controlleren og se på den evt opdatere firmwaren. Som industriel eller elektriker, så kan der være en smule ide i det. Men over for den private hus instans, der er det simpelthen begrænset hvad det har af betydning. 
Jeg har haft adskillige og til stadighed har produkter, hvori der netop er SD kort læsere, som primært bruges til administrative formål. Men det er produkter der ikke er rettet imod den private bruger. Fx store firewalls (Fortinet), netværks administrations løsninger, Ubiquiti cloud key osv.. Det er bla produkter jeg har, men som jeg som privat person reelt ikke har det store behov for. Det er nice to have, men ikke need to have. Og jeg bruger dem sjældent.. ikke mindst fordi det altid er noget bøvl med formatet på SD kortet og eller at finde eller være afhængig af en SD kort læser. Så hellere end USB key, som godt nok ikke løser problemer med formatet, men der er flere USB porte i nærheden, end der er SD kort læsere. 

Det er ikke fordi det skal lyde som om, at det er store problemer. Det tager mig split sekund at finde ud af. Men ikke alle hr og fru privat bruger har den samme viden. Og så lægges det hele over på, at de skal rekvirere en elektriker til at gøre det for dem. Men det er ikke, og har i adskillige år, ikke være elektrikerens virke, at virke serviceminded og i øvrig viden om dette. Tværtimod synes jeg jo nok vi eksempelvis har set flere eksempler herinde, hvor en "rigtig" elektriker enten har måtte give op over for IHC, eller har programmeret fru Jensens controlleren helt uhensigtmæssig. Og jeg har endnu til gode at se en elektriker promovere sig selv med ordentlig viden og kunnen i intelligente hjemme styringer, (ikke kun IHC). De seneste år viser, at det netop bliver mere noget folk roder med. 

Jeg er en atypisk person i LK´s verden. Reelt burde jeg slet ikke eksistere. Deres produkter er baseret på at nå mig (private person) via andre kanaler. Men sådan hænger verden ganske enkelt bare ikke sammen i relation til intelligente hjemme styringer. Vi er mange der dels har langt mere viden end de kanaler som LK vil benytte, vi ved hvad vi vil have, og vi gør det selv, med eller uden LK´s medvirken. Det er de hårde facts som de (vi) står over for. 

11 minutter siden, Lars1 skrev:

Økonomien er i allerhøjeste grad af betydning i en stor global virksomhed som Schneider. LK divisionen har ikke et eget udviklings budget til produkter som deres IHC. De skal kæmpe om midler som vil gå fra produkter som KNX, homelync og spacelync. Eftersom de 3 produkter er strategiske for Schneider og sælger LANGT bedre end LK IHC er der ikke mange håndøre tilba

Når jeg siger økonomi, så er begrundelsen, at LK allerede har en stor del af materialet der benyttes i private boliger. Og derfor har alle muligheder for at integrere det i en større helhed. Alene det at du kan bygge trådløse lampeudtag ind, uden at du skal ud i store ombygninger af boligen, trådløse tryk osv.. Det ligger direkte til højrebenet at udnytte denne massive position på en effektiv måde, skabe et massivt mer-salg ved at give kunderne (det er HER de private kommer ind), det som ER fremtiden. Og der er en massiv økonomi i at gøre det rigtig. (for 5 år siden regnede man med omkring 20 milliarder om året på verdensplan på intelligente hjemme-løsninger. Dette beløb er bestemt ikke blevet mindre, tværtimod). 
LK fejler efter min mening med at se logikken i dette, og udnytte de fordele de allerede har, og har haft i årtier. Nærmest alle andre løsninger kræver mere eller mindre ombygninger enten direkte i boligen og/eller i tavlerne. Og så stiger prisen markant, hvilket eliminere potentialet i de private boliger. Oven i det så retter de jo selv Homelynk, KNX osv mere målrettet mod industrielle løsninger, som primært tilegner sig ny-byg. Derfor er IHC efter min overbevisning det målrettede produkt til private. Det gennemføres bare ikke. 

Jeg er enig med dig i, at de slås om en samlede pulje. Men det er på mindst to forskellige målgrupper. Og det er en massiv fejl at gøre det sådan. De bør splitte det op og fokusere på målgrupperne. Ellers vil det samlede resultat ende med at blive ineffektivt og langsomlig. Hmm.. ja, sjovt nok det resultat vi ser og har set i mange år nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
49 minutter siden, ree_dk skrev:

Har lige talt med support. Controlleren har disse nye funktioner :

- kraftigere processor 

- wifi dongle

- s0 til el eller vandmåler

- Sd til backup

og så er der forbedringer i software som gør at den i modsætning til før nu kan gange og dividere.

bare til alles info :-)

 

1. God ide med kraftigere processor. Så længe strømforbruget ikke stiger nævneværdigt. Skulle helst falde faktisk grundet udviklingen.
2. Wifi er vel et okay alternativ. Men det er ikke noget der som sådan rykker ved styringen eller nye muligheder for samme. Det er forhåbentlig bare et alternativ til ethernet porten, fordi det er nemmere uden kabel. 
3. S0 interface til el/vandmåler.. Virkelig genialt :wacko: når alle energiselskaber/vandværker mere eller mindre i forvejen er gået over til, eller på vej til, trådløse elektroniske målere.. Så det kunne de efter min mening bare have udeladt helt, og hellere have lavet et BUS interface der kunne snakke direkte med ventilation og HVAC (air condition) systemer, i stedet for deres tåbelige Nilan løsning.  
4. Sd kort kan jeg acceptere som en backup løsning, hvor programmet ligger, når resten er gået ned, og kan indlæses relativt nemt efter reset eller ved udskiftning af controller. Ellers er det ikke brugbart, for mig. 
5. Softwaren Visual 3 venter jeg meget spændt på at se. Og i øvrig hvad muligheder der er for at komme ind i controlleren udefra. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg er en atypisk person i LK´s verden. Reelt burde jeg slet ikke eksistere. Deres produkter er baseret på at nå mig (private person) via andre kanaler. Men sådan hænger verden ganske enkelt bare ikke sammen i relation til intelligente hjemme styringer.

Når du nu selv anderkender at du er en atypisk LK IHC bruger, hvorfor bliver du så ved med at klager over at produktet ikke er designet efter dit hoved?

LK IHC er funktionelt rettet mod privat bruger, men LK IHC og home automation generelt er for komplext til at hr. og fru privat vil være i stand til at programmer det, opdater firmware etc. Bare se hvor mange begynder spørgsmål der kommer her på boardet, fra folk som godt kan håndter deres PC incl. installation af programmer, men ikke kan genneskue programering etc.

20 minutter siden, Kandersen skrev:

Vi er mange der dels har langt mere viden end de kanaler som LK vil benytte, vi ved hvad vi vil have, og vi gør det selv, med eller uden LK´s medvirken. Det er de hårde facts som de (vi) står over for. 

Langt de fleste i denne gruppe er jeg ret sikker på forventer standard metoder som f.eks. opdateringer via SD kort, muligheden for at gemme flere generationer af runtime programmer på SD kort etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ifølge Quick guiden til den ny controller er SD kort bla. til log. Om det bliver muligt at have flere firmware versioner eller IHC projekter liggende som man kan vælge iblandt fremgår ikke. 

Umiddelbart ser det dog ud som om det stadig er med Java runtime osv. Intet nyt under solen.

i øvrig er det også underligt at lanceringen først kommer nu når controlleren og firmwaren er tilbage fra oktober-november 2015.

Så der er ikke noget at sige til at Kandesen (og andre) kommer til at mangle de helt nye smarte futures, når nu det snart er et 2 år gammelt produkt :rolleyes:

Prisen virker i mine øjne horribelt sammenlignet med hvad man får. Jo jo mere Ram og CPU kraft men det koster jo ingenting i dag. Min gamle HW vers. 6.1 har i øvrigt ingen problemer mht performance, og mit projekt er rimeligt stort og med mange timere/tællere. Benytter dog ikke wireless. Det kan være at det kræver mere af controlleren at håndtere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ifølge Quick guiden til den ny controller er SD kort bla. til log. Om det bliver muligt at have flere firmware versioner eller IHC projekter liggende som man kan vælge iblandt fremgår ikke. 

Umiddelbart ser det dog ud som om det stadig er med Java runtime osv. Intet nyt under solen.

i øvrig er det også underligt at lanceringen først kommer nu når controlleren og firmwaren er tilbage fra oktober-november 2015.

Så der er ikke noget at sige til at Kandesen (og andre) kommer til at mangle de helt nye smarte futures, når nu det snart er et 2 år gammelt produkt :rolleyes:

Prisen virker i mine øjne horribelt sammenlignet med hvad man får. Jo jo mere Ram og CPU kraft men det koster jo ingenting i dag. Min gamle HW vers. 6.1 har i øvrigt ingen problemer mht performance, og mit projekt er rimeligt stort og med mange timere/tællere. Benytter dog ikke wireless. Det kan være at det kræver mere af controlleren at håndtere.

Den quick guide var da godt nok skuffende læsning. Det er jo ikke andet en end en HW opdatering med lidt ekstra funktionalitet. At kalde det Visual 3 er gammel vin på nye flasker IMHO.

Den controller som de har brug i quick guiden er faktisk fra maj 2015 såvidt jeg kan se jvf. deres screen shot.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Lars1 skrev:

Når du nu selv anderkender at du er en atypisk LK IHC bruger, hvorfor bliver du så ved med at klager over at produktet ikke er designet efter dit hoved?

Fordi det ikke er designet efter noget hoved overhovedet. Læs nu hvad jeg skriver. Det lever ikke op til forventningerne som den private bruger har brug for. LK formår ikke er integrere tingene. Og deres produkt har massive mangler. Mellemled (elektrikerne) formår ikke at formidle, sælge og opsætte produktet til privatbrugerens relle behov. De sælger det der er, fordi det er det der er. Og så bliver resultatet derefter. Det er skævt hele vejen igennem.

Vores hus er bygget i 2007. Se på IHC i dag, selv med den nye controller. Og se på hvor lille forskel der reelt er i dagligdagen, (altså den del der har betydning for privat brugeren). Udviklingen har praktisk talt stået stille i mindst 10 år, hvilket du også selv indtil flere gange har klandret LK for. 
Imellemtiden er markedet blevet bombarderet med tekniske løsninger, som jeg erkender ikke altid er helt gode, men principperne er på plads til at kunne integrerer tingene og tilsammen give privatbrugeren en helt anden dagligdag eller i det mindste på en væsentlig nemmere måde. Måske endda billigere, samtidig med producenterne kan tjene penge. Og det kunne LK snildt have udnyttet med relativ simple tiltag.

LK har lavet varmestyring til IHC. Men hvorfor har de ikke nogen regulerbare rumfølere? Og hvor er de trådløse? Alle andre varmestyrings producenter er langt langt foran dem. 
LK har lavet alarm styring til IHC. De har lavet skalsikring til vinduer og døre. Men hvor er de trådeløse?  Hvor er de trådløse alarm PIR?
LK´s ventilation styring behøver ikke ret mange kommentarer. Det er makværk! Og stærkt begrænset til Nilan.
LK har lavet rimelige trådløse lampeudtag med dæmp funktion og med rimelig god styring til IHC. Men hvor er DIN-skinne dæmperne med samme mulighed? Den konstruktion (tavle komponenter) de selv har opbygget igennem årtier, har de "glemt" at udvikle til.
LK har IKKE lavet integration til andre systemer, (z-wave, Zigbee eller andet). 
osv osv.. (fyld selv på).

Oven i de begrænsninger skal man samtidig slås med at få en lokal elektriker (mellemled) til at strikke det samme, hvilket virker til at være et massivt problem i sig selv. Og så har jeg slet ikke nævnt slut-prisen for det færdige (sløje) resultat.

Så er det ret ligegyldigt, hvad mit hoved siger. Hvem er reelt målgruppen med disse begrænsninger? Mit svar - Ingen! 

52 minutter siden, Lars1 skrev:

Langt de fleste i denne gruppe er jeg ret sikker på forventer standard metoder som f.eks. opdateringer via SD kort, muligheden for at gemme flere generationer af runtime programmer på SD kort etc.

Os der jævnligt pille/roder/rager i systemet kan måske se en detalje i dette. Jeg foretrækker dog at gøre det via net, og kun skulle være tvunget til SD kortet, hvis lortet brager ned og ikke kan komme i kontakt med det.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ifølge Quick guiden til den ny controller er SD kort bla. til log. Om det bliver muligt at have flere firmware versioner eller IHC projekter liggende som man kan vælge iblandt fremgår ikke. 

Umiddelbart ser det dog ud som om det stadig er med Java runtime osv. Intet nyt under solen.

i øvrig er det også underligt at lanceringen først kommer nu når controlleren og firmwaren er tilbage fra oktober-november 2015.

Så der er ikke noget at sige til at Kandesen (og andre) kommer til at mangle de helt nye smarte futures, når nu det snart er et 2 år gammelt produkt :rolleyes:

Prisen virker i mine øjne horribelt sammenlignet med hvad man får. Jo jo mere Ram og CPU kraft men det koster jo ingenting i dag. Min gamle HW vers. 6.1 har i øvrigt ingen problemer mht performance, og mit projekt er rimeligt stort og med mange timere/tællere. Benytter dog ikke wireless. Det kan være at det kræver mere af controlleren at håndtere.

Den quickguide er vist en sammenblanding mellem gammel og ny.. Bla. afsnittet omkring registrering af IHC controlleren.. Så får man en mappe med en USB stick i til opbevaring af projekt mv... Hvad faen skete der nu lige med SD kortet, som de skriver i starten følger med :D

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Lars1 skrev:

Njaa. De priser ligner da meget den gamle HW 6.1 visual 2 controller da den blev lanceret for +10 år siden, og HW 6.2 versionen da den blev lanceret et par år senere.

Så meget desto værre. Teknologien er jo blevet +10 år ældre, og ikke noget nævneværdigt nyt.. Hvem er køberne?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Kandersen skrev:

Fordi det ikke er designet efter noget hoved overhovedet. Læs nu hvad jeg skriver. Det lever ikke op til forventningerne som den private bruger har brug for. LK formår ikke er integrere tingene.

Selvom jeg generelt ikke er enig i LK's prioritering, så er jeg nu ret sikker på at de er bedre til at lave markeds analyser end du og jeg. Dertil kommer at, som du sikkert har opdaget, så er du ret alene her på boardet med mange af dine ønsker/holdninger.

Det vil ikke være muligt at lave et home automation system som passer alle. LK producer det som de mener fylder det hul i marked som de ønsker at fylde. Hvis du ikke er tilfreds med det må du vælge et andet produkt eller klage til LK. At klage her, nytter ikke noget. LK læser ikke med her.

2 minutter siden, Kandersen skrev:

Os der jævnligt pille/roder/rager i systemet kan måske se en detalje i dette. Jeg foretrækker dog at gøre det via net, og kun skulle være tvunget til SD kortet, hvis lortet brager ned og ikke kan komme i kontakt med det.  

Såvidt jeg kan se er der ingen som på noget tidspunkt har skrevet noget om at den eneste måde at opdater den nye IHC controller vil være via SD kortet. Vi er mange som har en forventning om at det OGSÅ vil være muligt at opdater denne vej, men indtil der kommer noget mere info fra LK er det rene gætterier. I.flg. quick guiden kan SD kortet dog kun bruges til log, men igen indtil der kommer mere info fra LK vil jeg ikke udelukke at det også kan bruges til andre ting. Det står dog tydeligt i quickguiden at man fortsat kan opdater via USB, og med alt andet uændret er jeg desværre bange for at det fortsat er den eneste måde man kan opdater controlleren. Men igen vi mangler reel info fra LK for at være sikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, SilverLine skrev:

Jeg kunne godt tænke mig, at de lavede et ombytter program. Så man kunne sende sin gamle visual 2 controller ind, og mod et mer beløb få den nye version 3. Men det er nok at sigte for højt. Men jeg synes de skylder os det lidt :-)

Såvidt jeg husker skete det da de gik fra Visual 1 til Visual 2. Om det sker igen må tiden vise. Det er dog MEGET begrænset hvad jeg vil betale for en ombytter controller med de få nyheder der er i den nye controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Lars1 skrev:

Selvom jeg generelt ikke er enig i LK's prioritering, så er jeg nu ret sikker på at de er bedre til at lave markeds analyser end du og jeg. Dertil kommer at, som du sikkert har opdaget, så er du ret alene her på boardet med mange af dine ønsker/holdninger.

Har jeg det, eller skyldes det bare mest, at det er fordi jeg meget aktivt giver udtryk for det? 
Der er en hel del brugere her på forumet der eksempelvis spørger ind til og/eller decideret arbejder med 3. part løsninger her, OpenHab, domoticz, Rasbery Pi osv, som netop udfylder nogle huller, som LK ikke formår. Jeg tror du har "glemt" disse mennesker i dit efterhånden meget anspændte syn på min holdning. At de enten ikke gider, orker eller har lyst til at give den samme form for udtryk for deres behov, det skal så absolut ikke lægge mig til last, synes jeg. Jeg er fuldt ud klar over, at du er af en anden opfattelse. Hvorfor er mig til gengæld en gåde. Men jeg behøver ikke svaret på det. Jeg kommer alligevel ikke til at forstå det.

 

16 minutter siden, Lars1 skrev:

Det vil ikke være muligt at lave et home automation system som passer alle.

Der er forskel på at lave noget der ikke passer til alle. Og så lave noget som er:
1. Halv færdigt. 
2. Ikke gennemført.
3. Lider af grundlæggende mangler.
Manglende udvikling kan gøre, at man kan ryge i samtlige tre nævnte problem tilstande, selvom udgangspunktet oprindeligt var noget andet.

Og nej, jeg forventer heller ikke du er enig i denne del. Men du kunne i det mindste se på dit eget eksempel med den gamle kontra den nye controller (+10 år) og se på hvad der er sket i LK´s design hoved. Prøv bagefter at se ud i verden og se hvad der er sket der. Formår du ikke at se forskellen, så har du een af årsagerne til, at vi aldrig kan blive enige. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
41 minutter siden, Lars1 skrev:

Den controller som de har brug i quick guiden er faktisk fra maj 2015 såvidt jeg kan se jvf. deres screen shot.

Det er som sædvanlig fra LK nok tale om genbrug så guiden vise både nye og gamle billeder og flere controllere, bla en med serie nr. 28 og en med serie nr. 123123. Pudsigt nok er begge HW ver. 6.1, men alligevel med wifi.....

Det kunne indikere de har været igang længe med at lave en ny/forbedret version (som de rygter der længe har floreret) men at det er blevet udskudt, formentlig pga noget HW produktionsteknisk (nyt internt design/nye komponenter). Men desværre ikke med ny funktionalitet af betydning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok