Hop til indhold

Velux igen igen / IO Homecontrol


Recommended Posts

Hej, 

Jeg sidder og læser lidt om Velux Integra systemet, som er baseret på IO Homecontrol. 

På Velux hjemmeside: http://www.velux.dk/produkter/velux-integra kan jeg læse at man kan styre sine Integra produkter via en app igennem "Tahoma-boksen", som vel er en Somfy boks.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Og vil man så kunne styre Tahoma-boksen via et interface over IHC fx. via IHC captain?

Venlig hilsen

 

Lasse F. Kristensen

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hej, 

Jeg sidder og læser lidt om Velux Integra systemet, som er baseret på IO Homecontrol. 

På Velux hjemmeside: http://www.velux.dk/produkter/velux-integra kan jeg læse at man kan styre sine Integra produkter via en app igennem "Tahoma-boksen", som vel er en Somfy boks.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Og vil man så kunne styre Tahoma-boksen via et interface over IHC fx. via IHC captain?

Venlig hilsen

 

Lasse F. Kristensen

Jeg er ikke helt klar over, hvordan denne TaHoma boks fungere. Jeg læste ellers på det på et tidspunkt. Jeg mener OpenHab har binding til Somfy, så ad den vej burde det kunne lade sig gøre. 
Hvis TaHoma har et ordentligt API, så burde IHC Captain også kunne klare det. Men prisen afholder mig fra at prøve. Det er såvidt jeg husker en Ziggi Z-wave enhed, der bla virker sammen med Philips Hue. Jeg synes bare den er vanvittig dyr i forhold til hvad man får. 2695,- for en skide z-wave gateway, og deres Somfy (app som arbejder via skyen). Spørgsmålet er, når man fx allerede har en Philips Hue bridge, om ikke man måske kunne komme den anden vej rundt. Teoretisk set burde det være muligt. Det er komplet åndsvagt at vi forbrugere skal have alle disse gateways og bridges. 

Og helt generelt bryder jeg mig ikke ret meget om, at alting foregår via skyen. Jeg har svært ved at se, hvorfor det efterhånden er ved at være standard. I stedet for at man lader alt være lokalt i hjemmet.  

Vi har også Velux og bruger KLR 200 kontrolenheden. Den fungere ret godt synes jeg. Så efter jeg købte den, så fik jeg bare endnu større problemer med at argumentere for en Tahoma boks.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa,

Jeg har som sådan ingen erfaring med Tahoma / IO Homecontrol. Men som jeg forstår Tahoma boksens specifikationer, er det en enhed som både kan snakke med RTS produkter (mig bekendt Somfy proprietær!?) og så IO Homecontrol produkter, som flere producenter gør brug af, her under Velux.

Det er korrekt at der findes en Somfy binding til OpenHAB, men denne er for seriel kommunikation med Somfy URTSI II boksen / gateway, som så via radio kan snakke med Somfy RTS produkter / motorer. Jeg er næsten 100% sikker på at du ikke kan benytte den til dine Velux produkter, med mindre de er med Somfy RTS motorer. Jeg bruger Somfy URTSI II boksen til styring af min terrasse markise via IHC.

Jeg vil i øvrigt tilslutte mig Kandersen, som i sit indlæg udtrykker minimal begejstring for, at styring skal foregå via noget "serverside" i skyen / hos fabrikanten af den pågældende enhed, eller via noget IFTTT. Jeg vil gøre en del anstrengelser for at undgå det, dels af hensyn til sikkerhed / simpelt setup, og dels fordi jeg ikke vil være styret af, hvornår en fabrikant mister interessen for (læs forretningen i) at understøtte den pågældende HW dims jeg har investeret i og gør brug af.

Jeg er ligeledes enig med Kandersen i, at udfordringen er at finde så alsidige gateway / bridge bokse som muligt, for at have så få af dem som muligt. Fra IHC kontrolleren via OpenHAB er mulighederne mange, jeg kan mærke jeg bliver mere og mere begejstret for OpenHAB. :-)

Hilsner Ole.  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg er tømrer og har monteret mange Velux vinduer gennem tiden jeg er tilmed også certificeret dagslysrådgover fra Velux.

Jeg har flere gange brokket mig til Velux over at deres system skal være så lukket og dyrt men som de altid siger så skal det virke altid og hvis en privatperson kan komme til at pille så går det galt.

Jeg har komplet IHC med alt lys, varme og alarm og vi, selvfølgelig også gerne have mine ovenlys vinduer med.

En tahoma boks burde ikke være nødvendig.

jeg kan se at der har været en del tråde omkring klf100 som vist nok er udgået nu.

Velux har et interface KLF200WW  side 35 i deres prisliste.http://ipaper.ipapercms.dk/VELUX_Danmark/2017/priserexmoms2017/

pris 2175 ex moms hvilket er temlig dyrt.

Som jeg har forstået det på elektrikkeren fra deres tekniske afdeling kan den styre op til 200 produkter men kun i 5 grupper.

dvs at den har 5 potientalefri relæ indgange hvor du selv kan bestemme om det er pulser eller åben/ lukket afhængig af hvad der giver mest mening.

Ud fra teksten i prislisten står der at der er 10 indgange for styring og 5 udgange for feedback. Når der er 10 indgange og han har sagt at den kun kan styre 5 grupper skyldes det nok at der altid er op/ned eller åben/lukke på gardiner, rulleskodder, vinduesåbner og det kræver 1 indgang til hver funktion.

PT er jeg ved at skulle have rulleskodder på mine 7 vinduer da jeg ikke i forvejen har integravinduer hvor vinduesåbner, styreboks og strømforsyning er indbygget kræver det at man køber et styresystem kux110 EU. Som også kan styre 5 produkter dog kun 1 af gangen. Det er i princippet sådan en der er indbygget i et integravindue.

Hvis man vil køre alle rulleskodder ned samtidig skal man købe en Kux til hver vindue.

til hver Kux høre der en af de små Velux fjernbetjeninger med der er kun op ned og stop. Der er en i en tidligere tråd som blot har loddet nogle ledninger ind i den og styret den vej via output modul. Jeg kan desværre ikke lige finde indlægget.

 

Jeg har endnu ikke besluttet om de skal på IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Benjamin E skrev:

Ud fra teksten i prislisten står der at der er 10 indgange for styring og 5 udgange for feedback. Når der er 10 indgange og han har sagt at den kun kan styre 5 grupper skyldes det nok at der altid er op/ned eller åben/lukke på gardiner, rulleskodder, vinduesåbner og det kræver 1 indgang til hver funktion.

Det er ikke 10 indgange til styring af de 5 udgange. Det er 10 indgange (i grupper af 2, dvs reelt kun 5 indgange, hvis du skal bruge både åbne og lukke). Grupperne definere du i opsætning fx via en KLR 200 (control panel). De 5 udgange bruges til at lave en tilbagemelding om status fra de enheder du nu engang styre. Jeg er ikke helt sikker på, om det skal bruges til allerede eksisterende elektriske Integra vinduer.  

Vi har fx 4 stk fjernbetjente integra ovenlys vinduer i vores stue. Det er en gruppe for sig, og allerede sat op som gruppe/rum i vores KLR 200. Ved at forbinde et IHC output (2 output) via ledning til KLF200ww input 1/2, så kan vi via et IHC tryk styre fx hele gruppen af vinduer i stuen på een gang. Den opsætning sker i KLR 200. 

Det er ihvertfald sådan jeg forstår KLF200. Vi har den ikke, og jeg ser ikke umiddelbart noget behov for det, da vores KLR 200 allerede sidder centralt godt placeret i forhold til vores 8 vinduer.
MEN, hvis man fx en dag får kombineret IHC controlleren med andet, fx temperatur måling via en Netamo vejrstation eller lign over et Domoticz/OpenHab styre system. Så kunne det være en mulighed at bygge det ind på den måde. I det hele taget er alle muligheder åbne. Begrænsningen i de 10(5) indgange kan måske blive et problem. Men jeg tror det ikke i en almindelig privat bolig. Ellers kan man jo gruppere sig ud af det i en KLR 200 på en rimelig nem måde. Jeg er pt i gang med at få en domoticz op og køre med IHC. 

Til gengæld er KLF200ww vanvittig dyr, ligesom alt andet Velux. Det er bare et simpelt io-homecontrol interface med potentialefri relæer i begrænset mængder, som styres via allerede eksisterende io-homecontrol  system. 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Kandersen skrev:

Det er ikke 10 indgange til styring af de 5 udgange. Det er 10 indgange (i grupper af 2, dvs reelt kun 5 indgange, hvis du skal bruge både åbne og lukke). Grupperne definere du i opsætning fx via en KLR 200 (control panel). De 5 udgange bruges til at lave en tilbagemelding om status fra de enheder du nu engang styre. Jeg er ikke helt sikker på, om det skal bruges til allerede eksisterende elektriske Integra vinduer.  

Vi har fx 4 stk fjernbetjente integra ovenlys vinduer i vores stue. Det er en gruppe for sig, og allerede sat op som gruppe/rum i vores KLR 200. Ved at forbinde et IHC output (2 output) via ledning til KLF200ww input 1/2, så kan vi via et IHC tryk styre fx hele gruppen af vinduer i stuen på een gang. Den opsætning sker i KLR 200. 

Det er ihvertfald sådan jeg forstår KLF200. Vi har den ikke, og jeg ser ikke umiddelbart noget behov for det, da vores KLR 200 allerede sidder centralt godt placeret i forhold til vores 8 vinduer.
MEN, hvis man fx en dag får kombineret IHC controlleren med andet, fx temperatur måling via en Netamo vejrstation eller lign over et Domoticz/OpenHab styre system. Så kunne det være en mulighed at bygge det ind på den måde. I det hele taget er alle muligheder åbne. Begrænsningen i de 10(5) indgange kan måske blive et problem. Men jeg tror det ikke i en almindelig privat bolig. Ellers kan man jo gruppere sig ud af det i en KLR 200 på en rimelig nem måde. Jeg er pt i gang med at få en domoticz op og køre med IHC. 

Til gengæld er KLF200ww vanvittig dyr, ligesom alt andet Velux. Det er bare et simpelt io-homecontrol interface med potentialefri relæer i begrænset mængder, som styres via allerede eksisterende io-homecontrol  system. 

Er det korrekt forstået at du ikke har dine ovenlys ind over IHC og kun bruger kontrolenheden... jeg kan forstå at du nøjes med den løsning da det jo altid fungere og der vist nok er rimelig gode muligheder for programmering.

Jeg har det bare sådan at hvis det skal køre over IHC skal det gæres ordentligt derfor vil jeg kunne styre hver produkt for sig og så kommer jeg op på 11 produkter hvis jeg skal have åbnemotor i mine kip vinduer.

Det kan jo så være at jeg vælger at rulleskodderne i mine 2 vinduer i den ene side af stuen bare skal køre sammen så kan jeg hvis jeg vælger den dyre løsning fra Velux, nøjes med 2 stk klf200

Jeg er på ingen måde skarp til programmeringen jeg har fået Henning Pedersen til at programmere alt mit, det er et temmelig komplekst program.

Jeg forstår mig på kablerne og alt logikken med div komponenter mm.

Jeg ved derfor ikke meget om Domoticz/OpenHab. Er det meningen at signalerne til io Home control produkterne i dette tilfælde Velux skal gå dirkete fra/til controlleren ala IHC captain altså uden et dumt output/input modul og interface?

Kan det virkelig passe at der ikke findes et interface med mange flere relæindgange/udgange, der er trods alt en del produkter der køre med io homecomtrol.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er korrekt forstået, at jeg kun bruger Velux´s egen control enhed (KLR 200). Det er simpelthen for besværligt at få IHCén til at styre det, efter min mening.

Som nævnt, så skal man med den KLF200 tænke sig i grupper. Meget sjældent har man kun behov for at åbne eet vindue, selvfølgelig alt afhængig af, hvordan de er sat i huset.. Med de 8 vinduer vi har, der har jeg allerede sat 3 grupper/rum i KLR 200 control enheden, fordi de er fordelt på disse tre rum. Jeg kan dog styre dem individuelt, og gør det også ind imellem, når fx de 4 vinduer i stuen, som vender 2 stk vest og 2 stk øst, og vinden er kraftig fra øst eller vest, så lukker jeg den ene side manuelt aht træk. 

12 timer siden, Benjamin E skrev:

Jeg er på ingen måde skarp til programmeringen jeg har fået Henning Pedersen til at programmere alt mit, det er et temmelig komplekst program.

Jeg forstår mig på kablerne og alt logikken med div komponenter mm.

Hvis du får Henning til det, så bare rolig.. Du er i gode hænder :)

 

12 timer siden, Benjamin E skrev:

Jeg ved derfor ikke meget om Domoticz/OpenHab. Er det meningen at signalerne til io Home control produkterne i dette tilfælde Velux skal gå dirkete fra/til controlleren ala IHC captain altså uden et dumt output/input modul og interface?

Domoticz/OpenHab er en "nødløsning" pga LK´s imbecile evne til at lave en ordentlig controller. Men hvis man får det op og køre, (hvilket jeg kæmper med for tiden) med IHC controlleren, så er der pludselig åben til en helt anden verden, som fortrinsvis foregår trådløst. Du kan tage alt ud af Velux vinduerne, (regn/sol sensor) og nøjes med simpel luk/åbne funktion, og lade resten styre af fx en trådløs vejr station (Netamo eller lign). Det løser ikke begrænsningen i KLF200 og dets 5 grupper/individuelle, men det gør styring af vinduerne en hel del nemmere. Fx ville jeg,  i kraftig vind/gennemtræk, kunne lukke de ene side automatisk, ved at lade Netamo måle vindhastigheden. Og hvis den er over en vis ms, så lukkes de to (den ene side) automatisk.. Det er en uhyre simpel operation. Problemerne med forbindelsen og KLF er der stadigvæk. Men det skyldes som nævnt, at LK simpelthen ikke formår at lave et system, som kan snakke direkte sammen med andre. Havde LK fx lavet understøttelse af io-homecontrol og zwave, så skulle du slet ikke tænke i KLF styringer eller signal kabler i det hele taget. Og der er næsten ikke noget der ikke længere vil være muligt, uden brug af OpenHab/Domoticz eller andre former for "nødløsninger". Alternativ kunne LK have lavet en langt mere åben og bedre API, så kunne man lidt mere den vej. Men så er man stadigvæk i den fortrådet forbindelse, og skal kæmpe med KLF-tåbelige løsninger til fx Velux.  

Jeg tror på det kommer en dag, at vi ser ordentlige controllere (og måske endda snart, hvis nogen i branchen bare gider tænke sig en smule om), der kan indsættes direkte i vores huse som allerede har IHC-ligende konstruktion, der åbner til en verden stort set uden begrænsninger. Jeg tvivler desværre på det er LK og deres IHC system der kommer. Selvom jeg ikke har været i dette IHC game i ret lang tid (kun 9 mdr), så har jeg nok allerede nået den kedelige negative holdning til LK, som andre har "optjent" igennem en årrække med IHC, ikke mindst efter at have set deres nye controller, og hvad den er i stand til (eller mangel på samme). Der findes nogle andre systemer. Men de er dels ikke rigtig konstrueret til private hjem, og så koster de virkelig kassen. Oven i det kommer man ikke uden om en del ombygning i el installationen. Og det er specielt det sidste man bør arbejde på at minimere, på en ordentlig måde. LK lavede Wireless for hmm.. 9 år siden, mener jeg, hvilket jeg tolker netop som et forsøg på at lave IHC i eksisterende boliger, uden for meget ombygning i el installationen. Lk fejlede da de lavede det i et lukkede system. Men den fejl viste sig først nogle år efter, hvor bla zwave begyndte at blive mere udbredt. Hvorfor LK så fortsat begår samme fejl med den nye controller, det tror jeg ikke engang at guderne kan svare på mere. Der er ikke rigtig nogen som helst logik i deres strategi mere, hvis nogen spørger mig. Jeg kan ikke se/finde formålet med den nye controller, ikke engang til nye boliger, som ellers ville være dem, som kunne få mest "gavn" af den nye controller. 

Beklager det blev lidt langt det her, og kom til at handle meget om LK og ikke Velux. Men det er i bund og grund LK´s IHC controller som virkelig skaber dine problemer/begrænsninger, og ikke så meget Velux. Velux laver bare et interface til dig/os, som vi kan vælge at bruge hvis vi vil (og til prisen) eller lade være. De har efter min mening ingen direkte interesse i, at gøre det bedre for os (LK´s kunder). Det er endnu en "nødløsning", som i dit tilfælde kræver mindst 2 stk KLF 200ww enheder, og evt. nogle flere IHC output moduler (husk det!). Jeg er ikke bekendt med, at der skulle findes andre alternative interfaces. Mht Domoticz/openHab, der er det muligt at en 433mhz transceiver kan gøre noget. Men jeg har endnu ikke boret i, hvordan man får understøttelse af io-homecontrol over i. Nogle siger man ikke kan, da io-homecontrol ikke er helt kompatibel med rfxtrx433. Det betyder at man kan risikere, at problemet lige så vel ligger i Velux, som det ligger i IHC.. Og så er man rent ud sagt på herrens mark, da man er nødt til at bruge disse KLF fortrådet interfaces. Alternativ er at skifte til Somfy.. Det kan en 433mhz transceiver styre. Men Somfy enheden synes jeg også er mega dyr, og så kører den, så vidt jeg forstår, cloud baseret. Det vil jeg gerne undgå, specielt på vinduer/døre.

Håber du blev bare lidt klogere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, nu fik du lige sat nogle tanker i gang i mig.. Så jeg fik den vanvittige ide at søge efter en løsning på en lidt anden måde. 

En tråd Domoticz´s forum kastede måske lidt lys over mørket. Der er tilsyneladende et firma der hedder Fakro. http://www.fakro.dk/

Deres vinduer er Velux kompatible. Og de har zwave styring.. Hvis det kan tilpasses på en nem måde, så er løsning med domoticz/OpenHab pludselig langt mere interessant. 
Jeg har endnu ikke læst mig frem til, hvorledes Fakro er Velux kompatible.. I værste tilfælde skal man skifte hele vinduet. Men det er sgu også lige før det er det værd så. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Skyder lige kort ind her.

Jeg har set en englænder der har fået sine velux vinduer og domoticz til at spille.

men det var ikke helt nemt. Men hvis den del virker og ihc er på domoticz. Kan det være det hele kan spille sammen.

Jeg selv overvejer noget nemmere og skralde to velux fjernbetjeninger og sætte dem på noget "relæ" eller noget i den dur der virker med domoticz.

Har set to små guides i samme boldgade her på nettet.

Meeeen er slet ikke så langt endnu. Alt er på tegnebrættet på grund af økonomi....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Lachris skrev:

Jeg har set en englænder der har fået sine velux vinduer og domoticz til at spille.

men det var ikke helt nemt. Men hvis den del virker og ihc er på domoticz. Kan det være det hele kan spille sammen.

Ja, de gør det via KLF interface enheder. Det er den løsning som Benjamin ikke bryder sig om, fordi den koster en krig. Hvilket jeg er enig med ham i.
Der er også nogle der gør det via noget relæ styring til en Raspberry Pi.. Men det er vist lidt noget "skravet", da man er begrænset og ikke kan få skodder/gardiner i vinduerne med.. Det er vist kun til "blinds". 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Kandersen skrev:

Ja, de gør det via KLF interface enheder. Det er den løsning som Benjamin ikke bryder sig om, fordi den koster en krig. Hvilket jeg er enig med ham i.
Der er også nogle der gør det via noget relæ styring til en Raspberry Pi.. Men det er vist lidt noget "skravet", da man er begrænset og ikke kan få skodder/gardiner i vinduerne med.. Det er vist kun til "blinds". 

Ok, har ikke selv vinduer med styring kun rullegardin. Troede også der var en almindelig fjernbetjening til vinduer. Puha godt jeg ikke har vinduerne også hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er vist blevet opdateret.

Ethernet er kun til opsætning via et webinterface, og det er den snitflade som bruges til at aktivere scenerne.

Det kræver dog at det er den nye udgave.

Måske er linket til UK forhandleren den gamle udgave. Den nye har en web baseret opsætning.

Fx her lader det til:

http://www.dach-shop24.de/Velux Interface KLF 200-p-141270-4.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Automation skrev:

Den er vist blevet opdateret.

Ethernet er kun til opsætning via et webinterface, og det er den snitflade som bruges til at aktivere scenerne.

Det kræver dog at det er den nye udgave.

Måske er linket til UK forhandleren den gamle udgave. Den nye har en web baseret opsætning.

Fx her lader det til:

http://www.dach-shop24.de/Velux Interface KLF 200-p-141270-4.html

 

Det lader til den har fået WLAN, og åbenbart også et rimeligt åbent API. Så er alle muligheder åbne, og burde i realiteten også kunne gøres via IHC Captain, hvis det, som jeg tror, bare er simple API kommandoer. Meget interessant - Prisen er dog til gengæld helt i hegnet! Sådan en boks må dælme ikke koste så meget. 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Kandersen skrev:

Det lader til den har fået WLAN, og åbenbart også et rimeligt åbent API. Så er alle muligheder åbne, og burde i realiteten også kunne gøres via IHC Captain, hvis det, som jeg tror, bare er simple API kommandoer. Meget interessant - Prisen er dog til gengæld helt i hegnet! Sådan en boks må dælme ikke koste så meget. 

Hvis det evt kan gøres via captain så spare vi jo lidt output og især input på controlleren som jeg kun har nogle få af tilbage.

hold mig endelig orienteret hvis vi kan finde en billigere løsning mht. Interface er det jo meget interesant.

i øvrigt er det mega ireterende at Velux ikke har valgt at lave nogle relæ input på kux110eu styresystem. Den boks skal jo også sidde og fylde i skunken når jeg nu ikke har købt integra vinduer hvor de er integreret i vinduet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...
På 8/14/2017 at 11:13 , Kandersen skrev:

Prisen er dog til gengæld helt i hegnet! Sådan en boks må dælme ikke koste så meget. 

Kan pt. findes til ca. DKR 1.050 inkl. forsendelse fra roofingsuperstore.co.uk...

Det svarer til ca. 210 kr. pr. gruppe, man vil styre, hvilket trods alt kun er ca. 15-20% af prisen, hvis man skulle  gøre det sammen med en flok KLF-100'er (...sagde Jakob, som sjovt nok har netop 5 KLF-100'er siddende på loftet :-/ )

-- 
Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...

Jeg har netop købt en Velux KLF 200, var fået parret den sammen med mine vinduer, og kan nu styre dem via relæ indgangene, og kan konfigurere den via dens almindelige webinterface i en internet browser.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at styre den via dens web interface direkte, så jeg kan styre den fra min Raspberry PI der kører Windows 10 IOT, så jeg håber at få lavet noget kode i C# der kan styre mine vinduer.

Jeg kan ikke rigtig få hul på bylden indtil videre.

Jeg har fundet nedenstående kode, men undrer mig over hvordan  jeg finder Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==, tænker at denne er unik for hver enkelt KLF 200 device.

Jeg har fundet en del kode eksempler i Java, men fatter desværre ikke en klap af Java, så er der en venlig sjæl der kan skubbe mig lidt i retning af hvordan jeg får noget op at køre med C#, evt nogle simple http post kommandoer.

På forhånd mange tak

Authenticate

POST /api/v1/auth HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Content-Length: 51
Connection: close
{"action":"login","params":{"password":"velux123"}}

Run a program

POST /api/v1/scenes HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==
Content-Length: 34
Connection: keep-alive
{"action":"run","params":{"id":2}}

Identify a product

POST /api/v1/products HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==
Content-Length: 50
Connection: close
{"action":"identify","params":{"id":5,"time":254}}
Link til kommentar
Del på andre sites

38 minutter siden, Kenth Jensen skrev:

Jeg har netop købt en Velux KLF 200, var fået parret den sammen med mine vinduer, og kan nu styre dem via relæ indgangene, og kan konfigurere den via dens almindelige webinterface i en internet browser.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at styre den via dens web interface direkte, så jeg kan styre den fra min Raspberry PI der kører Windows 10 IOT, så jeg håber at få lavet noget kode i C# der kan styre mine vinduer.

Jeg kan ikke rigtig få hul på bylden indtil videre.

Jeg har fundet nedenstående kode, men undrer mig over hvordan  jeg finder Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==, tænker at denne er unik for hver enkelt KLF 200 device.

Jeg har fundet en del kode eksempler i Java, men fatter desværre ikke en klap af Java, så er der en venlig sjæl der kan skubbe mig lidt i retning af hvordan jeg får noget op at køre med C#, evt nogle simple http post kommandoer.

På forhånd mange tak

 


POST /api/v1/auth HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Content-Length: 51
Connection: close

{"action":"login","params":{"password":"velux123"}}

Run a program


POST /api/v1/scenes HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==
Content-Length: 34
Connection: keep-alive

{"action":"run","params":{"id":2}}

Identify a product


POST /api/v1/products HTTP/1.1
Host: 192.168.0.1
Content-Type: application/json;charset=utf-8
Authorization: Bearer bBbpXgBfTlw9LQwytyH5Cw==
Content-Length: 50
Connection: close

{"action":"identify","params":{"id":5,"time":254}}

Gætter på du på boksen kan sætte den i noget sync mode eller noget som app'en eller hvad nu der skal snakke med den skal melde ind på - ganske som hue.

Det ser meget nemt ud at lave noget til via API'erne

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kenth Jensen skrev:

Kender desværre ikke Hue, har selvfølgelig hørt om det, men kender ikke til det derudover.

Den eneste mode man kan sætte på boksen, mig bekendt, er om den skal opføre sig som repeater eller interface, og jeg har valgt interface.

Fandt noget:
ttoken=$(curl -H "Accept: application/json" -H "Content-Type: application/json;charset=utf-8" -d '{"action":"login","params":{"password":"velux123"}}' -s hXXp://192.168.x.x/api/v1/auth | tail -n +2 | jq -r '.token')

Man skal åbenbart lige logge ind på den med password velux123 så giver den en token :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for hjælp indtil videre.

Desværre kan jeg indtil videre slet ikke logge ind på skidtet fra mit program

Jeg har prøvet med nedenstående kode, men får altid et svar tilbage hvor der står:

)]}',{"result":false,"deviceStatus":"IDLE","data":{},"errors":[999]}

hvilket jo må komme fra Velux devicen, hvilket i det midste er en lille smule positivt, da jeg så har fat i den rigtige device.

Jeg får samme svar tilbage uanset om jeg bruger det rigtige password, eller noget volapyk.

Dog får jeg StatusCode=OK, og ResponseStatus=Completed i min response, men det er vel også bare tegn på at devicen har svaret et eller andet tilbage.

Jeg ved ikke rigtig hvor og hvordan jeg skal bruge dette: {"action":"login","params":{"password":"velux123"}} , passwordet har jeg brugt, men ved ikke hvad jeg stiller op med denne action login.

Må indrømme jeg er temmelig meget på udebane her, så alt hjælp modtages med kyshånd, og hjælp må meget gerne skæres ud i pap :o)

 

RestClient client = new RestClient(@"http://192.168.1.144/api/v1/auth");
RestRequest request = new RestRequest(Method.POST);

request.AddParameter("password", "velux123");

request.RequestFormat = DataFormat.Json;

IRestResponse response = client.Execute(request);
string responseString = response.Content.ToString();
           

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok