Hop til indhold

Zigza røgalarm


 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har købt 3 stk zigza røgalarmer, da de er hvide modsat IHC's som er let gule i farven.

Jeg har i øvrigt allerede 2 stk. af IHC typen tilsluttet, og de er tilsluttet med 4 ledere hver efter LKs tegning til et 24V output modul for forsyningsspænding, dette moduls 0V, et input modul og dette moduls 0V.

Først et spørgsmål vedr. IHC røgalarmernes opsætning: Idet jeg har fulgt LKs principdiagram for IHC alarm (tegningen), så kører både output 24V og input 24/3 (og controlleren for den sags skyld) på backup modulets klemme 3 og 4. Hvorfor skal man så fremføre 0V fra begge moduler, det er vel et og samme potentiale, ikke?

Dernæst et spørgmål til de 3 nye zigza alarmer. I brugsanvisningen står at den enkelte røgalarms 4 klemmer er:

Klemme 1: Cathode input
Klemme 2: Anode input
Klemme 3: Relay output (COM)
Klemme 4: N.O

Efter at have læst og læst på det hele er jeg stadig i tvivl. Klemme 1 og 2 må vel til output 24V modulet. Men hvad gør klemme 3 og 4, og hvordan er det mest hensigtismæssigt at forbinde alarmerne, når jeg gerne vi kunne se hvilken én der evt. gå af?

Mvh Jens

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har ikke lige læst vejledningen men ud fra det du skriver vil jeg umiddelbart vel jeg mene de skal tilsluttes således:

1: videreførsel af alarm (til klemme 2 på næste alarm hvis de er serieforbundne.)

2:+ til alarmen (altså 24v eller forsyning fra klemme 1 fra anden alarm)

3: 0 V

4: relæ udgang ved alarm. ( slutter til klemme 3 ved alarm)

Men jeg vil dog anbefale at du skrive til Klaus (Zigza) og får klar besked.

Hvis du vil se hvilken alarm det er der går skal hver klemme 4 forbindes til en IHC indgang (såfremt jeg har ret hvad angår forbindelserne).

Link til kommentar
Del på andre sites

ifølge den brugervejledning der ligger i kassen forbindes + 24v til klemme 2, 0v til klemme 1 og 3, klemme 4 forbindes til en indgang på IHC indgangsmodulet.

Vær opmærksom på at røgsensoren kan indstilles til enten NC eller NO via dip-switch 2: On = NO, Off = NC, dip-switch 1 afgør om sensoren skal resette sig selv når røgen er væk: On = Resetter sig selv, Off = resettes ved afbrydelse af forsyningen til sensoren i min 10 sek.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars og Henning

Enig Henning, klemme 1 må blot være "0V".

Jeg læser brugsvejledningen som at klemme 3 kom skal forbindes til de andre detektorer, for at få dem aktiveret hvis én af dem går af.

Og klemme 4 går til et inputmodul, og som Lars skriver, gerne til hver sin indgang så man kan se hvilken alarm der gik af.

 

Men er der nogen der kan svare på spørgsmålet vedr. IHC røgalarmernes opsætning: Idet jeg har fulgt LKs principdiagram for IHC alarm (tegningen), så kører både output 24V og input 24/3 (og controlleren for den sags skyld) på backup modulets klemme 3 og 4. Hvorfor skal man så fremføre 0V fra begge moduler, det er vel et og samme potentiale, ikke?

Jens

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok