Hop til indhold
  • 0

Nybegynder start vanskeligheder


Snabel
 Share

Spørgsmål

Hej alle.. Min situation er sådan, at jeg har købt et hus med IHC instalation. Vi har ikke rigtig fået noget dokumentation på det, og det var min klare opfattelse, at den tidligere ejer havde et håb om, at kan skulle tjene en ekstra skilling på os, i form af løbende vedligehold og konfiguration. Jeg er typen som helst gerne gør et selv og jeg elsker teknik, men alle skal jo starte et sted :) så jeg håber nu på en smule input som kan få mig godt igang... Indtil nu har jeg rodet rundt i Visual, forbundet 4-tryk/simpelt kip til nogle stikdåser og lampeudtag.

1) Jeg ser at der findes kurser for fagfolk. Er der noget undervisning, læsestof eller kursus for private/endusers også?

2) I Visual kan jeg se at der er en masse datalinjer. Er der en metode til at lave et komplet udtræk over disse, så jeg kan få et "billede" af selve installationen? Den oversigt jeg indtil nu har fundet viser blot "(i brug)".

Jeg har et stik, som jeg rigtig gerne ville styre med et klik på kip, men jeg aner som sagt ikke om den er "tilsluttet". Nøj det ville være skønt at kunne få et overblik.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Snabel skrev:

Hej alle.. Min situation er sådan, at jeg har købt et hus med IHC instalation. Vi har ikke rigtig fået noget dokumentation på det, og det var min klare opfattelse, at den tidligere ejer havde et håb om, at kan skulle tjene en ekstra skilling på os, i form af løbende vedligehold og konfiguration. Jeg er typen som helst gerne gør et selv og jeg elsker teknik, men alle skal jo starte et sted :) så jeg håber nu på en smule input som kan få mig godt igang... Indtil nu har jeg rodet rundt i Visual, forbundet 4-tryk/simpelt kip til nogle stikdåser og lampeudtag.

1) Jeg ser at der findes kurser for fagfolk. Er der noget undervisning, læsestof eller kursus for private/endusers også?

2) I Visual kan jeg se at der er en masse datalinjer. Er der en metode til at lave et komplet udtræk over disse, så jeg kan få et "billede" af selve installationen? Den oversigt jeg indtil nu har fundet viser blot "(i brug)".

Jeg har et stik, som jeg rigtig gerne ville styre med et klik på kip, men jeg aner som sagt ikke om den er "tilsluttet". Nøj det ville være skønt at kunne få et overblik.

Har selv været i samme situation som du, siden december. Og søgte faktisk præcis det samme, i og med jeg stod foran en, efter min mening, relativ stor installation, uden dokumentation. Problemet med IHC er, at den netop kun viser "i brug". Eller rettere, sådan som elektrikeren har lavet det, uden at det nødvendigvis er et udtryk for virkeligheden. Eksempelvis har jeg i min installation 2 kabler tilbage, som bla jf dokumentationen i IHC og hvad der er skrevet på kablet, er henholdsvis en PIR i min garage, og det andet er til alarm i min garage. Begge kabler eksistere rent fysisk. Det ene (PIR) er sågar monteret på et input. Men den anden ende af kablerne er endnu ikke fundet, selv efter 5½ måned. Mit bud er at begge kabler ligger løst på loftet, da det er der jeg ender, når jeg bruger min kabelsøger. 

Mit bedste råd:
Læs og lær Visual og det grundlæggende rigtig godt at kende. Så kan du faktisk, via selvsyn, gennemskue rigtig mange ting bagefter. Der er ikke rigtig nogen nemme måder at lære det her på, synes jeg. Kurserne du hentyder til er LK´s grundkursus. Jeg vil tro det er nogenlunde det som man selv kan finde ud af, med bare en anelse teknisk snilde. Forskellen ligger i tiden.  
I Visual (2 formoder jeg), har du mulighed for at trække noget dokumentation ud. Det giver rimelig mening, men kræver du allerede på forhånd mindst kender princippet bag IHC, specielt tælle måden og projekteringen. Som sagt, når du først har gennemskuet det, så er du allerede godt med. 
Når disse muligheder er udtømt, så er der faktisk kun den hårde vej tilbage. Søg kabler, ledninger osv op.
Standard FBérne er rimelig nemme at forstå, så længe det ikke er i det mere avanceret form. Men jeg har endnu til gode at lære at lave FBére selv. Hertil tilbyder fx Henning her fra forumet noget undervisning. Jeg har ikke ikke haft tid til ordenligt at engagere mig i det, men det skal nok komme. I mellemtiden har jeg så til gengæld rodet mig ud i nærmest alt omkring IHC, lysstyring og lidt 3. part styring. Samtidig med jeg er blevet lidt klogere, så er jeg gået i gang med at optimere alt hvad der kan optimeres, ændres og pilles fra. IHC er fleksibelt på en sådan måde, at det som tidligere ejer har levet med, det er ikke nødvendigvis det som nye ejere skal fortsætte med at leve med. I vores tilfælde har jeg virkelig rynket på næsen over, hvad de tidligere ejere har levet med. Det har været det gale vanvid, plus at elektrikeren i den grad, efter min mening, har mangler bare en anelse ordenssans og viden. Det er jeg så i gang med at ændre på i nærmest hver en krog jeg kan komme til, inkl varmestyring (fordi den stinker maksimalt i forvejen). Nåja, så lavede jeg i øvrig en komplet IHC alarm installation i vores hus, kort tid efter vi havde overtaget det. Taget i betragtning af at det er første gang jeg stiftede bekendskab med IHC, så synes jeg da selv jeg kom rimelig ud af det. Nu er sådan en alarm installation heller ikke raketvidenskab. Og der er faktisk fantastisk hjælp at hente hos LK i form af egentlig alarm diagram, plus at deres FB er rimelig godt beskrevet. Så kan man følge et diagram, så kan man næsten ikke gøre det forkert :D

Sidste mulighed - Spørg herinde.. Det har været en ufattelig god hjælp for mig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

WAOUW!!!!!! Tak, gutter :) Mikkels oversigt er præcis hvad jeg skal bruge for at komme godt igang. Den viser klart alle de felter som mangler info, navnligt kabelfarve (nu må jeg se når jeg får åbnet tavlen, om der ER brugt forskellige farver). Heldigvis har programmøren i det mindste angivet en ok, lokation, placering og produkt kategori. Jeg havde forsøgt mig i Visual og Excel at gøre det samme, men det var sgu lidt kummerligt. Den oversigt som Mikkels side giver mig er superfin!!

Og tak for de motiverende ord! 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/5/2017 at 13:34 , latter skrev:

Du kan evt. prøve at Bruge Mikkel's Dokumentations program : http://jemi.dk/ihc/docs/ 

Det kan måske give dig et ''grafisk'' billede af det du ønsker. men det kræver at forrig ejer har udfyldt infomationerne i programmet :) 

Det er sku da et mega lækkert stykke værktøj Mikkel har lavet der. Hvorfor har jeg ikke længe set det. 

Men ja det er tit et problem et med lige at få udfyldt de detaljer med farver og kabel nummer osv.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok