Hop til indhold
  • 0

Nr 2 hus med IHC - nye tiltag siden sidst...


Coralreef
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Byggede vores nuværende hus gennem 2006 til 11 cirka, og har nu solgt dette og skal til det igen... Sidst var det en ejendom vi renoverede, denne gang er det nyt fra bunden, men igen vil jeg lave det med IHC(er tidligere elektriker/i dag stærkstrømsingeniør).

I vores nuværende er det overordnet alene lys og alarm jeg har via IHC(men også en HEL DEL der under af features og intelligens), men jeg tænker at jeg denne gang også vil fokusere på følgende:

1. Rum + gulv temp føler i alle rum på gulvvarmen, til IHC, samt gulvvarme telestater + pumpe.

2. Kabling til jordvarme+buffer tank, med henblik på mulig styring(samt den anden vej - det kunne være tvungen varmeindskud i nogle rum via gulvvarme styringen).

3. Kabling til solcelle/inverter, feks ift indkobling af varmepatron i buffertank, hvis der er strøm jeg ikke vil sende på nettet økonomisk.

4. Kabling til genvex...

5. Kabling til el porte, så de kan styres via alarm(feks ved hjemkomst mm.)

 

Generelt vil jeg dog lade genvex og jordvarme i videst mulige grad styre af den medfølgende styring autonomt. Og således holde en simpel snitflade med det standard interface de nu tilbyder. Dette for at sikre en fornuftig drift, også ved service mm., samt "leverandørens" ansvar for indkøring af anlæg mm.

Ellers vist bare huske godt med tryk, stikkontakter i hvert rum får en udgang(sluk alt mm), pir i alle rum(lys og alarm styring), godt med kabler ud i haven til udelys....

 

Andet som en "nybygger" bestemt bør overveje med en ny IHC installation ?

 

I forhold til temp føler i gulv, så har jeg tænkt at lave det med et stiv rør med blødt buk, som nedstøbes - eller hvordan sikre man bedst at man kan få en føler skubbet ud i gulvet ?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
2 minutter siden, Pim skrev:

Vi bruger primært vores alarm med skalsikring, derfor har vi kontakter i alle døre og vinduer, derudover få de indikering hvis en dør eller et vindue står åbent. Jeg ville ikke undvære det i et nyt hus, og det koster ikke meget når kontakter er formonteret hos vinduesproducenten.

Skalsikring er okay. Men man skal huske, den virker ikke ret godt, hvis tyven vælger at pille en rude ud (alternativ smadre den). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
42 minutter siden, Pim skrev:

Ang. Visility er jeg super glad for det, jeg ved at der har været flere herinde der mener det er for dyrt, men det holder hele IHC installationen sådan, at enhver elektriker kan gå ind og lave ændringer. Jeg ved ikke om du kan få en elektriker til at røre/overskue en IHC Captain løsning fra en tidligere husejer?

Ok det er jo dejligt så - men igen, og undskyld hvis jeg ikke kan se fidusen :) - hvad er det du kan med Visility som du ikke allerede kan/havde betalt for med IHC alene ? Kan du komme med et eksempel ? Det med at enhver elektriker kan lave ændringer, det kan enhver vel i forvejen i IHC programmet som selv en pædagog kan trække og slippe i :).

Og det samme for den sags skyld med Captain løsninger(det behøver du ikke svare på :)) ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Skalsikring er okay. Men man skal huske, den virker ikke ret godt, hvis tyven vælger at pille en rude ud (alternativ smadre den). 

Alle ruder er limet i, men ja, de kan smadre en rude, men de ved jo ikke at der kun er skalsikring med skjulte kontakter, og der er PIR i alle rum, godt nok ikke alarm PIR, men alligevel, det kan de vel ikke se.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, Brian1354922216 skrev:

Ok det er jo dejligt så - men igen, og undskyld hvis jeg ikke kan se fidusen :) - hvad er det du kan med Visility som du ikke allerede kan/havde betalt for med IHC alene ? Kan du komme med et eksempel ? Det med at enhver elektriker kan lave ændringer, det kan enhver vel i forvejen i IHC programmet som selv en pædagog kan trække og slippe i :).

Og det samme for den sags skyld med Captain løsninger(det behøver du ikke svare på :)) ?

Jeg har aldrig rodet med Captain, så jeg kan ikke rigtig forholde mig til den del. Men du får vel ikke Sonos på IHC uden du gør en eller anden for for krumspring (Captain)? Ventilation få du vel heller ikke status/styring omkring fugt, temperatur ect. bare sådan? Philips HUE? Somfy, Kameraovervågning? Jeg er hverken elektriker eller programmør, men IHC og Visility er da så ligetil at jeg kan finde ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Pim skrev:

Alle ruder er limet i, men ja, de kan smadre en rude, men de ved jo ikke at der kun er skalsikring med skjulte kontakter, og der er PIR i alle rum, godt nok ikke alarm PIR, men alligevel, det kan de vel ikke se.

Hvad en tyv ikke ved, er sjældent et godt argument for, at der ikke begås indbrud :)
Men jeg synes som sagt det er en god ide med skalsikring, og jeg ville også gerne selv have det her, den dag der kommer en trådløs mulighed. Jeg synes bare man skal være klar over, at tyvene er ikke dummere end at de kan finde på at pille en rude ud, og så hjælper skalsikring ikke alene. Vi havde faktisk fornylig en sådan episode her i området. Et hus med skalsikring men ingen pir (Pga husdyr) havde indbrud. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Brian1354922216 skrev:

Og det samme for den sags skyld med Captain løsninger

IHC Captain bruger jeg i forbindelse med Philips Hue, så kan jeg tænde/slukke mine lamper via tryk fra IHC. 
Derudover bruger jeg det også til at sende mig push beskeder, i forbindelse med til/frakobling af alarmen, og ikke mindst, hvis alarmen skulle gå. Alternativ til dette, det ville være et IHC SMS modem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvad en tyv ikke ved, er sjældent et godt argument for, at der ikke begås indbrud :)
Men jeg synes som sagt det er en god ide med skalsikring, og jeg ville også gerne selv have det her, den dag der kommer en trådløs mulighed. Jeg synes bare man skal være klar over, at tyvene er ikke dummere end at de kan finde på at pille en rude ud, og så hjælper skalsikring ikke alene. Vi havde faktisk fornylig en sådan episode her i området. Et hus med skalsikring men ingen pir (Pga husdyr) havde indbrud. 

Jeg mener bare ikke sandsynligheden er så stor for at en tyv skulle pille en limet rude ud, eller smadre den, for at undgå at udløse en kontakt i rammen der ikke kan ses, da de PIR man kan se udefra sandsynligvis ikke er tilkoblet alarmen. Ja det kan sket, men det er nok ikke så sandsynligt. Men en dag jeg keder mig, så kan jeg prøvet at lave en test på de PIR jeg har, og om det kan blive stabile nok til at bruge som alarm PIR, men jeg har hørt de kan give problemer.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/5/2017 at 07:28 , Brian1354922216 skrev:

Hejsa

Byggede vores nuværende hus gennem 2006 til 11 cirka, og har nu solgt dette og skal til det igen... Sidst var det en ejendom vi renoverede, denne gang er det nyt fra bunden, men igen vil jeg lave det med IHC(er tidligere elektriker/i dag stærkstrømsingeniør).

I vores nuværende er det overordnet alene lys og alarm jeg har via IHC(men også en HEL DEL der under af features og intelligens), men jeg tænker at jeg denne gang også vil fokusere på følgende:

1. Rum + gulv temp føler i alle rum på gulvvarmen, til IHC, samt gulvvarme telestater + pumpe.

2. Kabling til jordvarme+buffer tank, med henblik på mulig styring(samt den anden vej - det kunne være tvungen varmeindskud i nogle rum via gulvvarme styringen).

3. Kabling til solcelle/inverter, feks ift indkobling af varmepatron i buffertank, hvis der er strøm jeg ikke vil sende på nettet økonomisk.

4. Kabling til genvex...

5. Kabling til el porte, så de kan styres via alarm(feks ved hjemkomst mm.)

 

Generelt vil jeg dog lade genvex og jordvarme i videst mulige grad styre af den medfølgende styring autonomt. Og således holde en simpel snitflade med det standard interface de nu tilbyder. Dette for at sikre en fornuftig drift, også ved service mm., samt "leverandørens" ansvar for indkøring af anlæg mm.

Ellers vist bare huske godt med tryk, stikkontakter i hvert rum får en udgang(sluk alt mm), pir i alle rum(lys og alarm styring), godt med kabler ud i haven til udelys....

 

Andet som en "nybygger" bestemt bør overveje med en ny IHC installation ?

 

I forhold til temp føler i gulv, så har jeg tænkt at lave det med et stiv rør med blødt buk, som nedstøbes - eller hvordan sikre man bedst at man kan få en føler skubbet ud i gulvet ?

 

 

"3. Kabling til solcelle/inverter, feks ift indkobling af varmepatron i buffertank, hvis der er strøm jeg ikke vil sende på nettet økonomisk."

Kan det gå? Hvis du får 60 øre pr. kWt når du sælger til nettet, og giver 1,60 kr. pr. kWt du køber fra nettet, men i det tilfælde at du køber, bruger du jordvarmeanlægget og du har dermed har en COP værdi på 3? Overser jeg noget?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎05‎-‎05‎-‎2017 at 15:43 , Pim skrev:

Jeg har aldrig rodet med Captain, så jeg kan ikke rigtig forholde mig til den del. Men du får vel ikke Sonos på IHC uden du gør en eller anden for for krumspring (Captain)? Ventilation få du vel heller ikke status/styring omkring fugt, temperatur ect. bare sådan? Philips HUE? Somfy, Kameraovervågning? Jeg er hverken elektriker eller programmør, men IHC og Visility er da så ligetil at jeg kan finde ud af det.

Gode pointer, Sonos eller ligneden vil jeg ikke lave og Phillips Hue vil jeg heller ikke binde mig på.

Der imod vil jeg gerne lave driftsmæssige forbindelser mellem IHC, jordvarme og genvex. Men lige frem styre det via IHC tænker jeg ikke, da jeg ikke vil tage driften ud af disse enheder. Der er forhåbentlig nogle dygtige folk som har lavet gode styringer i dem - og ligeledes vil jeg gerne kunne trække på samme hvis ikke driften er optimal. Det mister jeg vis jeg overtager styringen via IHC.

Så lige på det område vil jeg lade det være en balance gang, om end der da klart er flere emner som nok skal laves:

- Styring mellem emhætte og genvex(ift. luft under/overtryk).

- Styring mellem jordvarme og gulvvarme(dette er allerede indbygget ved feks Vølund VP).

- Styring mellem eventuelle solceller og varmepumpe og gulvvarme styring.

- Osv... Det heller kommer i samme skabsvæg, så det er altid nemt senere at smide en føler eller kabel på noget.

Men anlægs status og drift, der vil jeg blot benytte de fine programmer og LCD paneler på enhederne. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎05‎-‎05‎-‎2017 at 19:51 , Pim skrev:

"3. Kabling til solcelle/inverter, feks ift indkobling af varmepatron i buffertank, hvis der er strøm jeg ikke vil sende på nettet økonomisk."

Kan det gå? Hvis du får 60 øre pr. kWt når du sælger til nettet, og giver 1,60 kr. pr. kWt du køber fra nettet, men i det tilfælde at du køber, bruger du jordvarmeanlægget og du har dermed har en COP værdi på 3? Overser jeg noget?

 

Det skal der nok regnes total økonomisk på, men du har da ret ift. jordvarmen. Da jeg kun får gulvvarme(og dermed kun skal op på ~35gr varmt vand) vil jeg kunne have en SCOP på 4-5, og dermed nok bedst at bruge denne til at brænde ekstra KWH af og lave varmt vand(enten brugsvand eller ind i nogle gulve/buffer).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎05‎-‎05‎-‎2017 at 16:03 , Kandersen skrev:

Derudover bruger jeg det også til at sende mig push beskeder, i forbindelse med til/frakobling af alarmen, og ikke mindst, hvis alarmen skulle gå. Alternativ til dette, det ville være et IHC SMS modem. 

Der har jeg på nuværende hus blot brugt mail funktionen i IHC, det fungere også fint, i en verden hvor man nærmest altid er online - og er man ikke mail online er man nok heller ikke SMS online :).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

SMS modemmet har mulighed for at vær med på IHC backup strømforsyning. Det har din mail formentlig ikke, med mindre din router/modem er på noget ups.

Så ryger strømmen - ingen mail, men stadig mulighed for SMS.

Men funktionaliteten mæssigt er der ingen forskel. Det der kan styres med det ene kan også med det andet.

Mht IHC Captain og andre 3. Parts integrationer via Internet, er der nok heller ikke meget hul igennem hvis/når strømmen ryger.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Måske lidt uden for emne - og så alligevel ikke...

Emhætte vs. Genvex anlæg ?

Disse skal vel sammenkøres i dag i et nyt og meget tæt hus, men jeg er meget i tvivl om der skal vælges at kære emhætten direkte på genvex eller om den skal have egen motor på taget(fladt tag :)).

Jeg kan se at Nilan m.fl. har udstyret til opgaven, men alt det fedtstof som unægtelig med tiden slipper gennem emhættens filtre - det kan ikke være godt !

Så jeg er mest til motor på emhætten, og så lave en fortrådning mellem emhætte styring -> IHC -> genvex, så der kan køres noget luft ind når den benyttes...

 

Erfaringer og tips til det emne ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Brian1354922216 skrev:

Måske lidt uden for emne - og så alligevel ikke...

Emhætte vs. Genvex anlæg ?

Disse skal vel sammenkøres i dag i et nyt og meget tæt hus, men jeg er meget i tvivl om der skal vælges at kære emhætten direkte på genvex eller om den skal have egen motor på taget(fladt tag :)).

Jeg kan se at Nilan m.fl. har udstyret til opgaven, men alt det fedtstof som unægtelig med tiden slipper gennem emhættens filtre - det kan ikke være godt !

Så jeg er mest til motor på emhætten, og så lave en fortrådning mellem emhætte styring -> IHC -> genvex, så der kan køres noget luft ind når den benyttes...

 

Erfaringer og tips til det emne ?

Jeg synes ikke emhætte på ventilationsanlægget er en god ide. Som du selv siger, så må rør og filtrene bliver godt svinet til med tiden. Ideen med at skrue op for ventilationsanlægget er lidt bedre. Men jeg er splittet i det sidste, for det er vel i realiteten emhættens opgave at fjerne stege os osv.. Og ikke ventilationsanlæggets opgave.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg synes ikke emhætte på ventilationsanlægget er en god ide. Som du selv siger, så må rør og filtrene bliver godt svinet til med tiden. Ideen med at skrue op for ventilationsanlægget er lidt bedre. Men jeg er splittet i det sidste, for det er vel i realiteten emhættens opgave at fjerne stege os osv.. Og ikke ventilationsanlæggets opgave.  

Med de tæthedsgrader et nyt hus har, så er det vel en nødvendighed med sammenkobling ?

En moderne emhætte flytter vel en ~1000m3/h, og hvor skal det komme fra hvis ikke genveksen skal øge indblæsningen ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Brian1354922216 skrev:

Med de tæthedsgrader et nyt hus har, så er det vel en nødvendighed med sammenkobling ?

En moderne emhætte flytter vel en ~1000m3/h, og hvor skal det komme fra hvis ikke genveksen skal øge indblæsningen ?

Ideen med at øge indblæsningen i huset når emhætten kører, den synes jeg er rigtig god. Men det er jo ikke det samme som at emhætten skal suge via ventilationsanlægget. Du kan godt tvinge en øget indblæsning på Nilan via brugervalg, så vidt jeg husker. Så hvis emhætten har et relæ (potentialefri kontakt), kan du styre denne mulighed via emhætten. Men jeg tror kun jeg ville gøre det, hvis det er fordi emhætten ikke suger ordentlig uden. Som udgangspunkt vil jeg gå ud fra, at husets størrelse, hastigheden på emhætten, samt ikke mindst tiden emhætten køre, det ligesom udligner sig selv.
Vi har selv en stor Thermex Inn-line frithængende emhætte som hiver 1060m3/t. Jeg synes ikke vi har oplevet nogle problemer. Men jeg har heller ikke kontrol målt den :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

Ideen med at øge indblæsningen i huset når emhætten kører, den synes jeg er rigtig god. Men det er jo ikke det samme som at emhætten skal suge via ventilationsanlægget. Du kan godt tvinge en øget indblæsning på Nilan via brugervalg, så vidt jeg husker. Så hvis emhætten har et relæ (potentialefri kontakt), kan du styre denne mulighed via emhætten. Men jeg tror kun jeg ville gøre det, hvis det er fordi emhætten ikke suger ordentlig uden. Som udgangspunkt vil jeg gå ud fra, at husets størrelse, hastigheden på emhætten, samt ikke mindst tiden emhætten køre, det ligesom udligner sig selv.
Vi har selv en stor Thermex Inn-line frithængende emhætte som hiver 1060m3/t. Jeg synes ikke vi har oplevet nogle problemer. Men jeg har heller ikke kontrol målt den :)

Ok, tak for brugererfaringer ! Vi får stort alrum med åben til gange og stue så har også en del rum volumen !

Tænker jeg trækker et kabel til tavlen, så er muligheden til stede om ikke andet...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu fik du mig startet op.. :D

Der findes åbenbart noget til Thermex der hedder Trigger modul.. Dette skule afbalancere luftudskiftningen
http://www.thermex.dk/produkt/73/thermex-trigger-modul

Og så så jeg, at Thermex Em boks har indbygget filter, netop til at beskytte ventilationsanlægget med. 
http://www.thermex.dk/produkt/69/embox

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Brian1354922216 skrev:

Ok, tak for brugererfaringer ! Vi får stort alrum med åben til gange og stue så har også en del rum volumen !

Tænker jeg trækker et kabel til tavlen, så er muligheden til stede om ikke andet...

At have muligheden skader bestemt ikke. Den slags er jeg kæmpe tilhænger af :D specielt når det bare er et lille kabel. Så er det dumt at spare muligheden væk.

Vi har også et meget stort køkken og køkken-allrum samt direkte åbning til stue. Jeg tænker der nok er massere af luft, og derfor vi ikke umiddelbart mærker problemer med emhætten. Hele huset er på sammenlagt 296m2. 
Ventilationsanlægget suger primært fra vådrum og køkken, og udblæser i andre rum. (Stue er der 2 x udblæsning). Så medmindre alle indvendige døre lukkes og i øvrig er tætte, så skal der nok være luft nok. Jeg synes også at kunne huske, at når man indregulere et ventilationsanlæg, så er det vist med et lille overtryk.. Men hæng mig ikke op på det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vedr. Emhætte så er det egentlig ikke hvor mange m3 luft der bliver flyttet/udsuget/skiftet, men nærmere hvor godt den fjerner em og os. Derfor er der faktisk lige kommet nye EU regler/standarder for dette. Den skal helst være så effektiv som muligt og fjerne mest muligt med mindst luftskifte. For den varme luft der suges ud skal jo erstattes med frisk luft som ofte vil kræve energi til opvarmning af komforthensyn.

Og med dagens krav til tæthed ja så er det nærmest et must med øget indblæsning når emhætten kører. Derfor har jeg også koblet en styring sammen så brugervalg på Nilanventilationen blæser lidt ekstra ind når emhætten eller centralstøvsugeren kører. Begge suger jo luft ud af huset.

mht at koble emhættens afkast til ventilationsanlægget og dermed genvinde varme, ja så fåes der idag specielle (filter)bokse til dette. Om man er til motor indbygget i emhætten, på taget, eller har kapacitet i ventilationsanlægget er vist en religionssag. Men det er OK - hvis det gøres ordentligt og man husker at rense/skifte filtre.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 29/5/2017 at 00:51 , Benjamin korsgaard skrev:

Hvilken bimåler anvender du? Kan du uddybe hvordan du har gjort det? 

Du kan finde en hel masse på det her i forummet. 

Men kort fortalt er det en timer der bliver sat igang af pulser fra bimåleren og der bliver genstarter ligeså længe maskinen kører og der dannes pulser fra elmåleren. Når de er udeblevet i et tidsrum løber timeren ud og trækker en indgang i controlleren (der ikke er koblet noget fysisk til), denne indgang overvåger Ihc-Captain som så sender en push besked på mobilen. 

Jeg har købt nogle Carlo Gavazzi et modul Målere med so pulsudgang. 

Den her

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

SÅ er vi kommet i gang med huset - dejligt, og en ret stor el plan tegner sig foran...

Min sidste installation lavede jeg med almen Ethernet kabel(CAT5), da det selvsagt er noget billigere end IHC link kabel(500kr for 305m frem for ~2400kr!). Og lederantallet passer langt bedre syntes jeg !

Er det helt skævt eller ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der må ikke benyttes kat.5 kabel til IHC lavspænding, med mindre du monterer sikringer på udgangen af IHC strømforsyningen. Det skyldes tværsnitsarealet er mindre end IHC-link10 kablet, og ydermere er det heller ikke sikkert kat. 5 kablet er godkendt til oplægning/nærføring med 230V. (Det plejer de ikke). Det er IHC-link10 kablet godkendt til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share


×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok