Hop til indhold
  • 0

Udendørs dørtastetur


Mads Krog-Jensen
 Share

Spørgsmål

Hej alle

 

jeg har søgt i forum men har ikke kunnet finde et indlæg om flg. Jeg har alarm i mit IHC og har et udendørs tastatur til at slå alarmen fra og et indendørs i garagen. 

 

Er der nogen der har en guide til hvordan jeg ser hvilke koder der er i panelet og hvordan jeg laver dem om? Det er et hus vi har købt hvor koden var lavet.

 

mvh

mads

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Med IHC i huset burde den tidligere ejer have udleveret en mappe med alt dokumentationen over anlægget - men han kan selvfølgelig have glemt det.

Koderne til det udvendige kodetastatur kan IKKE udlæses.

For at ændre koderne på det udvendige tastatur kræves en administratorkode som den tidligere ejer skal udleverer til dig. Hvis han ikke kan/vil det, skal tastaturet sendes til LK som mod gebyr tilbyder at nulstille det. Alternativt kan du prøve med koden 99999 som er standardkoden fra ny.

Du kan finde mere om tastaturet her http://www1.lk.dk/servlet/katalog

Hvis det indvendige tastatur er et "almindeligt" tryk, dvs. samme type som til tryk til lyset, så kan koderne ses og ændres via ServiceView.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Såvidt jeg husker behøver man ikke sende tastaturet til LK. Man skal bare låne et tastatur hvor man kender admin koden, og sætte dette i serie med de andre tastatur. Man skal følge vejledning for tastaturne nøje, da masteren vil overskrive koderne i de andre tastatur, så hvis man ikke får sat det nye tastatur på som master vil det nye tastatur få de koder man ikke kender, fremfor at de eksisterende tastatur får en masterkode man kender.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Emnet har været oppe før, der var det ekstra tastatur også fremme, så vidt jeg husker, valgte personen dog at skifte det oprindelige tastatur.

Lk skriver følgende i deres vejledning til tastaturet: "Der kan kobles op til 14 tastaturer sammen. Ved sammenkobling vil administator- og brugerkoder udveksles mellem tastaturerne såfremt der sker ændringer."

Hvis de sidste 4 ord skal tages for pålydende bliver der altså først udvekslet koder når der sker ændringer - men om tilslutningen at et ekstra tastatur er en ændring ved jeg ikke, og jeg har desværre ikke mulighed for at teste det. Men det kunne være interesant at få testet/afklaret.

Lk skriver også: "Ved sammenkobling kan man nøjes med at forbinde Output 1-3 fra et af tastaturerne til IHC Control systemet." men om den der tilsluttes bliver "master" skriver de intet om, eller har jeg bare ikke set det.

Data signalet er en lukket ringforbindelse, så jeg tænker at der ikke er master/slave. men igen - det kunne være interesant at få testet/afklaret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Lk skriver følgende i deres vejledning til tastaturet: "Der kan kobles op til 14 tastaturer sammen. Ved sammenkobling vil administator- og brugerkoder udveksles mellem tastaturerne såfremt der sker ændringer."

Mit bedste bud er at "ændringer" skal forstås som "når administratorkoden indtastes og en kode ændres"

2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Data signalet er en lukket ringforbindelse, så jeg tænker at der ikke er master/slave.

Nej det tyder det ikke umiddelbart på. Det enkelte tastatur ved jo heller ikke om det er tilsluttet et IHC input modul, da det jo er envejskommunikation, og det er jo endvidere heller ikke ulovligt at koble alle på.

Mit bud er at det kodetastatur der indtastes admin koden på (og en brugerkode dernæst oprettes/ændres), efterfølgende udsender hele sin opsætning til de andre tastaturer.

Altså hvis der, som @Lars1 skriver, sættes et nyt tastatur i serie (som man kender admin koden på), kan man via denne "nulstille" de andre.

Jeg har ikke prøvet det, så ved ikke om det virker.

Et sidespørgsmål er hvordan man kan slette brugerkoder? Det står ikke beskrevet i dokumentationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg forstår det, så vil en ekstra tastatur fået tilføjet "master" koden fra den installation som tastaturet tilføjes. 
Fx hvis Mads kom hertil og vi kobler hans tastatur på min installation. Så vil hans tastatur få samme "master kode" som jeg bruger. 
Det ville være helt fatalt, hvis det omvendte skete.

Jeg mener jeg læste et sted, at det er det første tastatur som automatisk bliver "master". Så derfor burde Mads´s tastatur blive opfattet som en "slave", der vil modtage "master koden", når den sættes til. 
Hvis det er korrekt, så er begrebet "envejskommunikation" vist relativt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

så vil en ekstra tastatur fået tilføjet "master" koden fra den installation

Prøv lige at definere hvad du mener med "installation". Tastaturerne har jo ikke "viden" om IHC komponenterne/installationen ud over en "IHC status". Installationen må udelukkende være de kodetastaturer der er serieforbundne. Og hvis nu konceptet master findes, og Mads's tastatur også er master, hvad sker der så, når det indsættes i din installation?

9 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg mener jeg læste et sted, at det er det første tastatur som automatisk bliver "master"

Jeg startede med 2 tastaturer. Da jeg oprettede koder på et tilfældigt af dem, opdateredes det andet.

Hvis jeg nu fjerner et af mine tastaturer (fx den som er master), bliver det tilbageværende så master i stedet. Og hvis jeg så tilføjer det jeg fjernede igen, hvad sker der så? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alt hvad jeg skrev er ud fra hukommelsen, og jeg har ikke selv haft brug for at nulstille et tastatur så jeg har aldrig efterprøvet teorien.

Umiddelbart vil mit bedste gæt være at det er når man taster admin koden at der sker en ændring, og at det tastatur man taster den på vil funger som master. Men jeg har ingen dokumentation for dette. Det burde imidlertid være simpelt at efterprøve, hvis der er en som har en installation med 2 sammen koblede kode tastatur og kender admin koden. Alt vedkommende skal gøre at ændre en af koder på hvert tastatur. Hvis det andet tastatur modtager ændringen er der en god chance for at master/slave forholdet afgøres hvergang man taster admin koden.

1 time siden, Kandersen skrev:

Som jeg forstår det, så vil en ekstra tastatur fået tilføjet "master" koden fra den installation som tastaturet tilføjes. 
Fx hvis Mads kom hertil og vi kobler hans tastatur på min installation. Så vil hans tastatur få samme "master kode" som jeg bruger. 
Det ville være helt fatalt, hvis det omvendte skete.

Jeg mener jeg læste et sted, at det er det første tastatur som automatisk bliver "master". Så derfor burde Mads´s tastatur blive opfattet som en "slave", der vil modtage "master koden", når den sættes til. 
Hvis det er korrekt, så er begrebet "envejskommunikation" vist relativt :)

Hvis vi følger din teori. Hvad vil der så ske hvis du tager strømmen til din installation, tilføjer Mads's master kode tastatur og sætter størm på igen? Kommunikationen mellem controleren og kode tastaturne er jo ens for alle tastaturne, så controlleren kan ikke se forskel på dem. Master/Slave forholdet skal derfor afgøres mellem tastaturne selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Claus Skovgaard skrev:

Prøv lige at definere hvad du mener med "installation". Tastaturerne har jo ikke "viden" om IHC komponenterne/installationen ud over en "IHC status". Installationen må udelukkende være de kodetastaturer der er serieforbundne. Og hvis nu konceptet master findes, og Mads's tastatur også er master, hvad sker der så, når det indsættes i din installation?

Installation = IHC alarm installationen med mindst eet tastatur. (jeg troede det var det vi debatterede her).

Når jeg læser dokumentationen, så står der at master og brugerkoderne udveksles imellem tastaturene, når man installere flere tastaturer. (der står, "såfremt der sker noget"). "Såfremt der sker noget", det tolker jeg som, også hvis man tilslutter et ekstra tastatur. Hvad skulle der ellers ske? 

Men for at undgå den eksisterende "master kode" resettes, når/hvis du tilslutter et ekstra tastatur på en eksisterende installation, så er der jo nødt til at være en form for logisk beskyttelse. Ellers giver det ingen mening, for så udveklses der jo ikke noget alligevel, andet end en total reset. Og så ville jeg forvente at LK beskrev det. Men det er ikke det de skriver. 
 
Alternativt burde der ske det, at alle tastaturer "resettes" til masterkode 99999. Og så kan man starte forfra med koderne. Det er jo reelt set ingen skade i sig selv. 

Måske er det i virkeligheden den måde LK resetter tastaturene på, hvis man sender et tastatur ind man har mistet sin kode til, og som man skal betale et gebyr for. Det virker logisk, men er lidt irriterende (dog ikke "farlig") for en eksisterende installation.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvis vi følger din teori. Hvad vil der så ske hvis du tager strømmen til din installation, tilføjer Mads's master kode tastatur og sætter størm på igen? Kommunikationen mellem controleren og kode tastaturne er jo ens for alle tastaturne, så controlleren kan ikke se forskel på dem. Master/Slave forholdet skal derfor afgøres mellem tastaturne selv.

LK skriver, at master (administrator) og brugerkoderne udveksles imellem tastaturene ved sammenkobling. Jeg er ret sikker på, at det sker fuldstændig uden om controlleren. Og strømforsyningen har heller ingen betydning, da koderne gemmes i "cellerne", som LK også beskriver i vejledningen.

Jeg har to teorier:
1. Ved sammenkobling mellem min og Mads´s tastaturer (på min installation). Der vil Mads´s tastatur modtage min administrator og bruger koder. 
2. (Og den lidt uheldige). Ved sammenkobling mellem min og Mads´s tastatur, der vil mit tastatur modtage Mads´s administrator og brugerkoder. 
Denne kunne være en fin løsning hvis man vil "resette" med et nyt tastatur, som jo altid har 99999 som administrator kode. Men med et tastatur som allerede er kodet til noget andet, der ville det være fatalt, da man så står med 2 tastaturer man ikke kender koden på.

I forlængelse af forrige indlæg kom jeg lige i tanke om. At det kan godt være at man slet ikke kan låse et allerede ændret/brugt tastatur op. Og det er derfor det skal sendes ind til LK for at de kan gøre det. Det betyder, at deres beskrivelse forudsætter, at der KUN kan tilføjes nye tastaturer på en eksisterende installation. 

Faktisk har jeg selv overvejet at få et ekstra tastatur op her. Vi har to indgange til huset, hvor vi dog ikke bruger den ene. Kablet er der, men jeg svinger lidt imellem om jeg skal sætte et status-tryk op eller et ekstra tastatur. Status trykket vil dog være uden aktive tryk, men kun med aktive dioder.
Hvis jeg vælger et ekstra tastatur, så skal jeg bagefter fortælle dig, hvad der helt præcist sker :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
49 minutter siden, Lars1 skrev:

Umiddelbart vil mit bedste gæt være at det er når man taster admin koden at der sker en ændring, og at det tastatur man taster den på vil funger som master. Men jeg har ingen dokumentation for dette. Det burde imidlertid være simpelt at efterprøve, hvis der er en som har en installation med 2 sammen koblede kode tastatur og kender admin koden. Alt vedkommende skal gøre at ændre en af koder på hvert tastatur. Hvis det andet tastatur modtager ændringen er der en god chance for at master/slave forholdet afgøres hvergang man taster admin koden.

Den sandsynlighed kan jeg godt følge dig i. Det er også den måde jeg egentlig havde forventet.
 
Hvis Mads´s tastatur blev sat på min installation, og jeg indtaster administrator koden fra mit tastatur, så vil Mads´s tastatur modtage mine koder. Det ville være en ret nem måde at hjælpe folk på, der har mistet deres administrator kode. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Kandersen skrev:

LK skriver, at master (administrator) og brugerkoderne udveksles imellem tastaturene ved sammenkobling. Jeg er ret sikker på, at det sker fuldstændig uden om controlleren. Og strømforsyningen har heller ingen betydning, da koderne gemmes i "cellerne", som LK også beskriver i vejledningen.

Jeg har to teorier:
1. Ved sammenkobling mellem min og Mads´s tastaturer (på min installation). Der vil Mads´s tastatur modtage min administrator og bruger koder. 
2. (Og den lidt uheldige). Ved sammenkobling mellem min og Mads´s tastatur, der vil mit tastatur modtage Mads´s administrator og brugerkoder. 
Denne kunne være en fin løsning hvis man vil "resette" med et nyt tastatur, som jo altid har 99999 som administrator kode. Men med et tastatur som allerede er kodet til noget andet, der ville det være fatalt, da man så står med 2 tastaturer man ikke kender koden på.

I forlængelse af forrige indlæg kom jeg lige i tanke om. At det kan godt være at man slet ikke kan låse et allerede ændret/brugt tastatur op. Og det er derfor det skal sendes ind til LK for at de kan gøre det. Det betyder, at deres beskrivelse forudsætter, at der KUN kan tilføjes nye tastaturer på en eksisterende installation. 

Faktisk har jeg selv overvejet at få et ekstra tastatur op her. Vi har to indgange til huset, hvor vi dog ikke bruger den ene. Kablet er der, men jeg svinger lidt imellem om jeg skal sætte et status-tryk op eller et ekstra tastatur. Status trykket vil dog være uden aktive tryk, men kun med aktive dioder.
Hvis jeg vælger et ekstra tastatur, så skal jeg bagefter fortælle dig, hvad der helt præcist sker :D

Strømforsyningen kan have betydning, for din teori har et problem når man kobler 2 master tastatur sammen. Hvilket af de 2 master bliver master når du tænder for strømmen. Jeg tvilver på at de har noget lokations kenskab, så om Mads's tastatur bliver sat på din installation hos dig, eller dit tastatur bliver sat på Mads's installation hos ham er ligegyldigt, hvis det gøres mens strømmen er slukket.

Da emnet var oppe og vende sidst, mener jeg der var en som skrev at det LK gør er at koble tastaturet sammen med et nyt, og dermed overskrive koderne. Jeg har ikke ledt tilbage.

Vi taler igen om teknologi, som er +10 år gammel, så jeg tvivler stærkt på at der er forskel på om admin koden er default eller ændret, i forhold til om koderne kan overskrives når man tilkobler et tastatur mere til sin installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Lars1 skrev:

Strømforsyningen kan have betydning, for din teori har et problem når man kobler 2 master tastatur sammen. Hvilket af de 2 master bliver master når du tænder for strømmen. Jeg tvilver på at de har noget lokations kenskab, så om Mads's tastatur bliver sat på din installation hos dig, eller dit tastatur bliver sat på Mads's installation hos ham er ligegyldigt, hvis det gøres mens strømmen er slukket.

Det er der du taster administrator koden fra, der bliver det afgørende. Koden står jo i tastaturet (fx i mit nu). Og sætter jeg Mads´s til som et ekstra tastatur, så vil hans blive overskrevet, når jeg taster min administrator kode PÅ MIT tastatur. Fuldstændig som du var inde på i dit forrige indlæg.. Det sker når man taster administratorkoden ind.
Mads´s tastatur vil vi af gode grunde ikke taste noget som helst på, i og med vi ikke kender koden. Derfor bliver den "overskrevet" med mine koder. 

Og ja, så er vi der som jeg skrev, at LK "fixer" dette problem, ved at koble et "glemt" tastatur til et nyt tastatur. Så vil dette "glemte" tastatur efterfølgende bliver overskrevet med default 99999 i cellen og ingen brugerkoder. Og så er det i bund og grund reset. 
 
Hvis denne teori er korrekt, hvilket jeg vil tro - Så kan vi alle (med IHC alarm og tastatur) "fixe" det problem, for dem der glemmer deres kode. Så er det kun et spørgsmål om, hvor meget "gebyr" vi skal tage :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har et udendørs tastatur, hvor cifferet "0" pludselig ikke længere fungerede. Uheldigvis indgik tallet "0" i administratorkoden, så det var umuligt at lave ændringer. Pga. skjult ledningsføring valgte jeg at købe et ekstra tastatur og så forsøge, om jeg kunne overføre en ny administratorkode uden "0" til mit nuværende udendørs tastatur. Og ja, jeg kan bekræfte, at det fungerer. Efter denne midlertidige tilslutning i tavlen fjernede jeg mit ekstra tastatur igen.

Mit udendørs tastatur er nordvendt (=koldt), og cifferet "0" er som bekendt nederst, som nok er en anelse køligere og fugtigere end resten. Baseret på andre indlæg her på sitet formoder jeg, at det skyldes akkumuleret fugtproblemer efter 5 års brug.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, EjvindHald skrev:

Jeg har et udendørs tastatur, hvor cifferet "0" pludselig ikke længere fungerede. Uheldigvis indgik tallet "0" i administratorkoden, så det var umuligt at lave ændringer. Pga. skjult ledningsføring valgte jeg at købe et ekstra tastatur og så forsøge, om jeg kunne overføre en ny administratorkode uden "0" til mit nuværende udendørs tastatur. Og ja, jeg kan bekræfte, at det fungerer. Efter denne midlertidige tilslutning i tavlen fjernede jeg mit ekstra tastatur igen.

Vil det sige, at du satte det nye til, og indtastede default koden (99999) på dette, og så fik dit gamle tastatur denne kode?

I så fald så holder teorien, og den er nu bekræftet :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok