Hop til indhold
  • 0

IHC TRYK TIL OPENHAB2 VIA. MQTT ?


Simon Thorsted
 Share

Spørgsmål

Hej.

 

Er der en der kan hjælpe mig med om man kan få openhab2 til at sende en mqtt besked 

ved 1 tryk på et ihc indgangs tryk , så jeg kan styre nogle sonoff moduler ?

Meget gerne med et eksembel da jeg ikke kan kode selv please help 

ps : jeg har openhab2 til at køre med ihc , mqtt broker og sonoff til mqtt mangler bare hvad der skal sendes ved tryk på ihc

det må jo kunne lade sig gøre da openhab jo ser tryk og bare skal omsætte det til en mqtt .

 

pps :  jeg vil bare lige sige via. openhab app. på 4g på mobilen køre mqtt mega hurtigt til sonoff så det kunne lk godt lære lidt af  :-)  det spiler bare , men det kunne være cool 

hvis jeg kunne blande de to verdener lidt mere da det jo ville åbne flere muligheder .

Venlige Hilsen 

Simon 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der er flere måder at angribe det på. Denne første er en ren OpenHAB løsning:

  1. Opret et IHC item til dit tryk med det korrekte link:
    Switch ihc_tryk1 "sonoff lyttetryk" {ihc="<0x13d5c95a"}

     

  2. Opret et mqtt sonoff item med on/off/status kommandoer (du har det nok allerede, som jeg forstår ovenstående):

    Switch sonoff_sw1 "Sonoff switch 1" {mqtt="<[theBroker:stat/sonoff/POWER:state:default], >[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:ON:on],>[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:OFF:off]", autoUpdate="false"}

     

  3. Link det sammen med en regel:
     

    rule "Turn sonoff on/off"
    when
      Item ihc_tryk1 received update
    then
      if(sonoff_sw1.state == OFF && ihc_tryk1.state == ON)
      {
        //Tænd
        sendCommand(sonoff_sw1, ON)
      }
      else if (sonoff_sw1.state == ON && ihc_tryk1.state == ON)
      {
        //Sluk
        sendCommand(sonoff_sw1, OFF)
      }
    end

     

En anden tilgang er at forberede en lille del i IHC Visual, som så sparer dig noget kode i OpenHAB.

  1. Link dit tryk til en simpel kip funktionsblok:
    link.png.5cb309c01b44a872774b82fa8ffeea35.png
  2. Tilføj i OpenHAB et kombineret IHC/mqtt sonoff item med input fra IHC og output til mqtt:

    Switch sonoff_sw1 "Sonoff switch 1" {ihc="<0x5312", mqtt=">[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:ON:on],>[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:OFF:off]", autoUpdate="false"}

     

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7/4/2017 at 10:43 , Claus Skovgaard skrev:

Der er flere måder at angribe det på. Denne første er en ren OpenHAB løsning:

  1. Opret et IHC item til dit tryk med det korrekte link:
    
    Switch ihc_tryk1 "sonoff lyttetryk" {ihc="<0x13d5c95a"}

     

  2. Opret et mqtt sonoff item med on/off/status kommandoer (du har det nok allerede, som jeg forstår ovenstående):

    
    Switch sonoff_sw1 "Sonoff switch 1" {mqtt="<[theBroker:stat/sonoff/POWER:state:default], >[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:ON:on],>[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:OFF:off]", autoUpdate="false"}

     

  3. Link det sammen med en regel:
     

    
    rule "Turn sonoff on/off"
    when
      Item ihc_tryk1 received update
    then
      if(sonoff_sw1.state == OFF && ihc_tryk1.state == ON)
      {
        //Tænd
        sendCommand(sonoff_sw1, ON)
      }
      else if (sonoff_sw1.state == ON && ihc_tryk1.state == ON)
      {
        //Sluk
        sendCommand(sonoff_sw1, OFF)
      }
    end

     

En anden tilgang er at forberede en lille del i IHC Visual, som så sparer dig noget kode i OpenHAB.

  1. Link dit tryk til en simpel kip funktionsblok:
    link.png.5cb309c01b44a872774b82fa8ffeea35.png
  2. Tilføj i OpenHAB et kombineret IHC/mqtt sonoff item med input fra IHC og output til mqtt:

    
    Switch sonoff_sw1 "Sonoff switch 1" {ihc="<0x5312", mqtt=">[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:ON:on],>[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:OFF:off]", autoUpdate="false"}

     

Switch sonoff_sw1 "Sonoff switch 1" {ihc="<0x5312", mqtt=">[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:ON:on],>[theBroker:cmnd/sonoff/power:command:OFF:off]", autoUpdate="false"}

 

Hvad jeg kan se kommer recource (ihc) ikke til openhab2   , via :

Switch sonoff_2  "sonoff_1" {ihc="<51546", mqtt=">[broker:/test/sonoff_1:command:ON:1],>[broker:/test/sonoff_1:command:OFF:0]"}

jeg har { ihc="<51546" )  til at virke i en anden linje så den er rigtig nok 

Denne linje virker  ( uden ihc recource )  :  til samme mqtt sonoff   ( sonoff_2 )

Switch sonoff_2 {mqtt=">[broker:/test/sonoff_1:command:ON:1],>[broker:/test/sonoff_1:command:OFF:0],<[broker:/test/sonoff_1                                                                                                                                                                                                                      :state:ON:1],<[broker:/test/sonoff_1:state:OFF:0]"}

Nogen der kan hjælpe ? 

på forhånd tak.

Simon.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 14/5/2017 at 00:01 , Simon Thorsted skrev:

Switch sonoff_2  "sonoff_1" {ihc="<51546", mqtt=">[broker:/test/sonoff_1:command:ON:1],>[broker:/test/sonoff_1:command:OFF:0]"}

Jeg bruger godt nok ikke selv kombinerede bindinger pt., men har set eksempler på det andre steder (godt nok den anden vej, fra http til IHC):

Number Weather_Temperature "Outside Temp. (Yahoo) [%.1f °C]" <temperature> (Weather_Chart) { http="<[http://weather.yahooapis.com/forecastrss?w=638242&u=c:60000:XSLT(demo_yahoo_weather.xsl)]", ihc=">1234567" }

Så det du siger er at item "sonoff_2" ikke får værdien (ON/OFF) af dit output fra kip FB'en?

Prøv evt. at sende det ud til noget andet en mqtt for at se om det gør en forskel.

Hvis det ikke kan virke, så må du lave to separate items til IHC og mqtt, og så lave en regel der ved ændring af IHC item, sender en kommando til mqtt item. Den regel jeg skrev skal rettes en smule til, hvis du linker IHC item til kip-FB'en i IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok