Hop til indhold

Ny controller på vej


yampa
 Share

Recommended Posts

Rygterne siger at der er en ny controller på vej.
Mulighederne skulle være Z-wave kommunikation, åben API, bedre integration med andre systemer, hurtigere wireless kommunikation og generelt hurtigere controller i alle henseender.
Håber at det er sandt og der ikke går flere år før vi ser den i handelen

Link til kommentar
Del på andre sites

Det rygte har gået ca. hver 3 mdr. i de sidste 5 år. Tror ikke på det før jeg ser controlleren i handlen.

At lave en controller som er hurtigere med hurtigere wireless og bedre integration er ikke svært taget i betragtning at den seneste controler er bygget på +10 år gamle specs og komponenter. Det er faktisk imponerende at LK fortsat kan få komponenter til det gamle design.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved godt mange af jer siger der er andre alternativer. Men reelt er de jo ikke specielt realistiske. Smart-home systemer er der skam, men vi der har IHC har allerede en integreret del, som disse smart-home systemer ikke fungere skide godt sammen med, (og iøvrigt fungere de ikke indbyrdes skide godt sammen). Så på en eller anden måde bør der ske noget med IHC. Enten en klar udmelding, at systemet udgår, eller at det udvikles i mere moderne retning. At udskifte hele IHC er jo ikke noget man bare lige gør. 
Så som det er, pt er det noget rigtig skidt. Specielt hvis man som mig, gerne vil opgradere controlleren. Jeg har som sådan ikke noget imod at købe en hw 6.2 med viewer i dag, (har en hw. 6.1 uden viewer), men jeg gider heller ikke være til grin og brænde inde med 2 forældede controllere :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

I mit daglige hverv arbejder jeg en del i/omkring elektronik produktion. Når jeg ser de udfordringer vi til tider har med at skaffe få år gamle kompoenter, kunne LK sagtens have den samme udfordring. At skulle redesigne sit print hele tiden, grundet udgåede komponenter er en tung omgang og kræver næsten ligeså meget som at designe en ny version af varen.

Så med det så baggrund - lad os håbe der snart kommer en ny Controller - lad os håbe og tro - ikke forvente, for så bliver vå måske bare skuffede :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Lars1 skrev:

Det rygte har gået ca. hver 3 mdr. i de sidste 5 år. Tror ikke på det før jeg ser controlleren i handlen.

At lave en controller som er hurtigere med hurtigere wireless og bedre integration er ikke svært taget i betragtning at den seneste controler er bygget på +10 år gamle specs og komponenter. Det er faktisk imponerende at LK fortsat kan få komponenter til det gamle design.

Nu er det jo kun 5 år siden de introducerede version 6.2, så at du i 5 år skulle have fået at vide hver 3. måned at der skulle være en helt ny type controller på vej, lyder ret usandsynligt.
Nu ved jeg ikke hvilke andre spillere på markedet du refererer til, men der er vist ikke nogen på det danske marked der er til at betale med normale lønninger der bare lige kan erstatte IHC både i forhold til kablet og trådløs understøttelse ?

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Pim skrev:

Jeg har netop hørt de samme rygter, og den begrundelse jeg fik var, at der var komponenter der ikke længere kunne skaffes, og at LK derfor var tvunget til at lave et redesign af den nuværende controller.

 

20 timer siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

I mit daglige hverv arbejder jeg en del i/omkring elektronik produktion. Når jeg ser de udfordringer vi til tider har med at skaffe få år gamle kompoenter, kunne LK sagtens have den samme udfordring. At skulle redesigne sit print hele tiden, grundet udgåede komponenter er en tung omgang og kræver næsten ligeså meget som at designe en ny version af varen.

Så med det så baggrund - lad os håbe der snart kommer en ny Controller - lad os håbe og tro - ikke forvente, for så bliver vå måske bare skuffede :-)

 

19 timer siden, yampa skrev:

Nu er det jo kun 5 år siden de introducerede version 6.2, så at du i 5 år skulle have fået at vide hver 3. måned at der skulle være en helt ny type controller på vej, lyder ret usandsynligt.
Nu ved jeg ikke hvilke andre spillere på markedet du refererer til, men der er vist ikke nogen på det danske marked der er til at betale med normale lønninger der bare lige kan erstatte IHC både i forhold til kablet og trådløs understøttelse ?

HW6.2 controlleren er bare en HW opgradering af HW6.1 grundet udgåede HW komponenter. Hvis der kommer en ny controller tvivler jeg stærk på at det bliver andet en HW6.3, da de så slipper for at skulle omskrive deres SW, hvilket vil være en MEGET stor udgift sammenlignet med "bare" at skulle redesigne printet.

LK IHC er IMHO ikke til at betale med normale lønninger, men andre spiller på marked er bl.a. smarthouse (http://www.smart-house.dk/), KNX, og et par andre produkter, som jeg ikke lige kan huske navnet på, men har været nævnt her på boardet. Nogle er lidt dyre end LK andre lidt billigere, men alle er lysår foran LK IHC når det kommer til funktionalitet og stabilitet.

Edit: Kom lige i tanke om navnet på et af de andre alternativer. Loxone (loxone.com) Mener der var en her i DK, som forsøgt at sælge det/lave en webshop, men uden den store success. Jeg kan i hvertfald ikke finde hans site længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars1 skrev:

LK IHC er IMHO ikke til at betale med normale lønninger, men andre spiller på marked er bl.a. smarthouse (http://www.smart-house.dk/), KNX, og et par andre produkter, som jeg ikke lige kan huske navnet på, men har været nævnt her på boardet. Nogle er lidt dyre end LK andre lidt billigere, men alle er lysår foran LK IHC når det kommer til funktionalitet og stabilitet.

Hverken Dali eller KNX er billigere end IHC, tværtimod er de svine hammerende dyre. Prøv at kig på prisen på enkelt komponenterne. En dimmer til 2300,- som praktisk talt kan det samme som en wireless IHC dimmer til IHC (uni dimmer). Dali dimmer kan derimod tage op til 500watt LED.
KNX opfatter jeg som et produkt der henvender sig til erhvervslivet. Dvs man installere ikke KNX i private boliger. Bla derfor er det voldsomt dyrt. Dali som jeg lige sad og læste lidt på, minder i den grad om IHC. Af de funktioner jeg gik igennem, så kunne der lige så godt have stået IHC på det.

Dali systemet synes jeg dog er ret godt, fordi det bla er automatisk genkendelse procedure af komponenterne. Dvs du skal ikke fortælle installationen, når du fjerner eller tilføjer en komponent. Man skal bare lave en scan at nettet. Men det er et relativt simpelt bus system, som LK kunne have udnyttet for en ganske lille mer-pris i IHC.
Jeg synes også Dali softwaren (programmeringsdelen) er betydelig mere uptodate og brugervenlig, af det som jeg lige kunne se det. Men et lille hint. Prøv at se på deres nyheds-flow. Fra 15 oktober 2015 til 14 marts 2017 er der ikke sket noget som helst overhovedet. Det er faktisk et tidspunkt hvor der i mellemtiden er kommet 117 andre konkurrenter af mere eller mindre obskure systemer. 
Oven i det vil du se, at Dali har de samme problemer med at snakke sammen med andre, som IHC har. Ja, de nævner styringer til dit og dat. Men i realiteten er det der ikke i andre former end du også ser på IHC, nemlig relæ/modul form. Skal du styre dine Velux vinduer, dit ventilationsanlæg osv, så skal det ske på samme tåbelige måde som med IHC. 

Taget i betragtning af, hvor gammel IHC reelt er, så er det sgu en katastrofe at se, at nyere systemer ikke formår at gøre det nævneværdigt bedre. Eller at de skal koste en mindre bondegård for tilsvarende funktionalitet. Den primære årsag til at IHC har problemer i dag, det er fordi LK ikke har formået at servicere og vedligeholde i nævneværdig stil. De er ligesom kørt ud af samme mølle fra start, hvor man har optimeret på komponenterne, eksempelvis bagkant dimmerne, (se forskellen på den gamle Uni 400 og Uni 400 IHC/SA). Controlleren har også fået gevaldige løft igennem tiden. 
Lk har som sådan ikke gjort det forkert eller galt. Men ja, som det ser ud i dag, så kunne vi godt bruge en ny controller, der løfter en eksisterende IHC løsning ud i et bredt spektre af trådløse interfaces og muligheder, men stadigvæk med samme grundlæggende system.. Z-wave vil være en god start.
Og så kunne Visual i den grad trænge til et gevaldigt løft, så tingene bliver mere "Drag´n Drop". Men dog stadigvæk med den ekstreme fleksible mulighed der ligger i, at lave sine egne Funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Kandersen skrev:

Hverken Dali eller KNX er billigere end IHC, tværtimod er de svine hammerende dyre. Prøv at kig på prisen på enkelt komponenterne. En dimmer til 2300,- som praktisk talt kan det samme som en wireless IHC dimmer til IHC (uni dimmer). Dali dimmer kan derimod tage op til 500watt LED.
KNX opfatter jeg som et produkt der henvender sig til erhvervslivet. Dvs man installere ikke KNX i private boliger. Bla derfor er det voldsomt dyrt. Dali som jeg lige sad og læste lidt på, minder i den grad om IHC. Af de funktioner jeg gik igennem, så kunne der lige så godt have stået IHC på det.

Dali systemet synes jeg dog er ret godt, fordi det bla er automatisk genkendelse procedure af komponenterne. Dvs du skal ikke fortælle installationen, når du fjerner eller tilføjer en komponent. Man skal bare lave en scan at nettet. Men det er et relativt simpelt bus system, som LK kunne have udnyttet for en ganske lille mer-pris i IHC.
Jeg synes også Dali softwaren (programmeringsdelen) er betydelig mere uptodate og brugervenlig, af det som jeg lige kunne se det. Men et lille hint. Prøv at se på deres nyheds-flow. Fra 15 oktober 2015 til 14 marts 2017 er der ikke sket noget som helst overhovedet. Det er faktisk et tidspunkt hvor der i mellemtiden er kommet 117 andre konkurrenter af mere eller mindre obskure systemer. 
Oven i det vil du se, at Dali har de samme problemer med at snakke sammen med andre, som IHC har. Ja, de nævner styringer til dit og dat. Men i realiteten er det der ikke i andre former end du også ser på IHC, nemlig relæ/modul form. Skal du styre dine Velux vinduer, dit ventilationsanlæg osv, så skal det ske på samme tåbelige måde som med IHC. 

Taget i betragtning af, hvor gammel IHC reelt er, så er det sgu en katastrofe at se, at nyere systemer ikke formår at gøre det nævneværdigt bedre. Eller at de skal koste en mindre bondegård for tilsvarende funktionalitet. Den primære årsag til at IHC har problemer i dag, det er fordi LK ikke har formået at servicere og vedligeholde i nævneværdig stil. De er ligesom kørt ud af samme mølle fra start, hvor man har optimeret på komponenterne, eksempelvis bagkant dimmerne, (se forskellen på den gamle Uni 400 og Uni 400 IHC/SA). Controlleren har også fået gevaldige løft igennem tiden. 
Lk har som sådan ikke gjort det forkert eller galt. Men ja, som det ser ud i dag, så kunne vi godt bruge en ny controller, der løfter en eksisterende IHC løsning ud i et bredt spektre af trådløse interfaces og muligheder, men stadigvæk med samme grundlæggende system.. Z-wave vil være en god start.
Og så kunne Visual i den grad trænge til et gevaldigt løft, så tingene bliver mere "Drag´n Drop". Men dog stadigvæk med den ekstreme fleksible mulighed der ligger i, at lave sine egne Funktionsblokke.

Rart at se at jeg ikke er den eneste der har den opfattelse at der reelt ikke er noget på markedet der kan erstatte IHC i eksisterende installationer og ikke har uanede midler.
Alt kan selvfølgelig laves med KNX eller andre væsentligt dyrere systemer, hvis man altså lige starter med at flå alle installationer ud af huset og lave helt nye bus-løsninger osv., men det er desværre de færreste forundt den luksus.
Og ja, meget kan man også få til at snakke sammen ved hjælp af mere eller mindre selvopfundne software-lappeløsninger, men når nu det kan lade sig gøre for et lille firma som visility at lave et ret lækkert produkt der tilbyder interface med både ventilaltion/varme styring og andet, men bare til en vanvittig pris, for en lille slatten skærm, så må det jo også være noget LK selv kan se potentialet i, samt gøre bredt tilgængeligt og til en overkommelig pris. De skal trods alt ikke leve af det ene produkt alene, i modsætning til visility.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, jeg har kæmpe tilhænger af smart-intelligent-home løsninger. Men jeg er til gengæld også møg træt af at se, at ingen producenter reelt formår at lave noget som ud af boksen kan snakke sammen med andre, og slet ikke selv fuldende det.
LK har/havde den massive fordel, at de allerede er dækket godt ind i forbindelse med hjemmets installationer. De skal sådan set bare tænke tankerne videre og fuldende det. Og så ellers følge med tiden, dvs med en platform der er nem (og dermed billig for dem) at udvikle på. De har allerede fat i grundkernen, og får sådan set serveret indtil flere 3.parts løsninger på et sølvfad. Selvom jeg fx ikke ser Philips Hue som en fuldendt løsning, så er ideen med integrationen med IHC god i visse tilfælde. Andre muligheder kunne fx være at gå efter Z-wave produkterne. Det ville åbne op for en relativ nem måde at kommunikere trådløst til fx sensorer og andre enheder. Trådløse og evt batteridrevet sensorer, det er en massiv fleksibilitet, efter min mening. Men 3. parts producenterne skal efter min mening også oppe sig en hel del. Noget så simpelt som Velux vindue styring, eller ventilations anlæg, det er alt alt for idiotisk og dyrt. Det kunne gøres langt mere optimalt. Omvendt burde LK måske droppe IHC net (og specielt Net basic). Jeg mener ikke umiddelbart det er et punkt de klarer specielt godt. Og forbrugerne er bedre tjent med andre løsninger. Det kunne friholde nogle ressourcer til det som de omvendt er gode til.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Kandersen skrev:

Hverken Dali eller KNX er billigere end IHC, tværtimod er de svine hammerende dyre. Prøv at kig på prisen på enkelt komponenterne. En dimmer til 2300,- som praktisk talt kan det samme som en wireless IHC dimmer til IHC (uni dimmer). Dali dimmer kan derimod tage op til 500watt LED.
KNX opfatter jeg som et produkt der henvender sig til erhvervslivet. Dvs man installere ikke KNX i private boliger. Bla derfor er det voldsomt dyrt. Dali som jeg lige sad og læste lidt på, minder i den grad om IHC. Af de funktioner jeg gik igennem, så kunne der lige så godt have stået IHC på det.

Jeg ved ikke om du med Dali mere smart house, men hvis du med smart house sammenligner 1-1 med LK IHC, så bliver smart house ganske rigtig hammerende dyr. Imidlertid kan du ikke sammenligne smart house 1-1 med LK IHC. bl.a. fordi de bruger decentrale ind og udgangs moduler og generelt har funktionalitet liggende i deres komponenter frem for i en tavle. Jeg regnede på et tidspunkt på hvad min IHC installation ville kost hvis jeg skulle bygge den samme installation med Smart house idag. Det blev under 10% dyre. Tilgengæld havde jeg MANGE flere funktioner integreret, som f.eks. at jeg kan skrue op og ned for varmen på temp. sensoren, som iøvrigt også kan vise mig rum temperaturen.

Omkring nyhederne på smart house, så er den danske site langt bagefter de udenlandske. Annonceringen af den nyeste controller i DK skete f.eks. over 1 år efter man kunne købe den.

LK IHC Net basis er jeg enig i ikke giver mening idag, men deres fulde IHC net koncept ser jeg ingen grund til at de skulle droppe. Specielt ikke fordi næste alle komponenter, bortset fra de aktive tavle moduler alle er rebrandet standard netværks komponenter. De har derfor ingen relle omkostninger ved at fortsætte med produktet, og IMHO er det det bedste netværks koncept du kan få til alm. privat brug.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dali er navnet på master enheden i smart house konceptet. Det er derfor jeg kalder det for Dali. Jeg mener også jeg har set komponenterne annonceret som Dali komponenter. Men det er muligvis en misforståelse af samme årsag.

Jeg har umådeligt svært ved at se, hvordan du kan lande en pris der siger 10% dyrer, når komponenterne er 2-3 gange dyrere end IHC. Men det er klart, at der kan være en vis mening i at se på andre systemer, hvis man står og skal bygge nyt. Som et eksisterende system, der mener jeg man lander et helt andet sted. 

Hvad angår varmestyringen, så er jeg enig med dig i, at det er smartere. Til gengæld er der intet teknisk der forhindre IHC i at kunne det samme. Ja det kræver nok noget omskrivning af softwaren, ikke mindst så IHC kan understøtte komponenter, som allerede i dag kan dette. Men det er så lidt der skal til.
Jeg er meget splittet mht den slags varmestyringer. Det er styringer der skal holdes skarpt op imod prisen, hvis man som i vores hus har tung gulvvarme over hele huset. Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig en smartere løsning. Men jeg må også erkende, at funktionaliteten lider et gevaldigt knæk når man har tung gulvvarme, fordi ændringerne er så længe om at slå igennem. Oven i det, så er temperatur-føleren jo det reelle måde at styre det på, fordi det er den vi som mennesker mærker. Så behovet for at kunne skrue op/ned for varmen på det pågældende sted (fremfor et centralt sted), det er der reelt slet ikke.
Har man en let gulvvarme/varme, så ser det helt anderledes ud. Der vil man netop kunne argumentere for behovet for at kunne skrue op/ned i rummet, præcis som en traditionel radiator thermostat. Og her er der netop smartere løsninger, ikke bare hos smart house, men praktisk talt alle andre steder. 

Men overordnet set, så synes jeg funktionerne i smart house (og andre lign systemer) er præcis det samme som med IHC. De bygger bare på en nyere teknologi.

At det danske site for Smart house er længe om at opdatere, det er efter min mening et rigtig dårlig forklaring, hvis man som forholdvis ny spiller på markedet vil slå igennem. Ingen gider tage sådanne koncepter seriøst, og da slet ikke dem der skal bygge efter det.

IHC Net er et okay produkt, hvis man gør det 100% fuldendt til at starte med. Men reelt set har du ikke nødig at vælge det. Når først du har et stjerne net, så er det hammerende ligegyldigt om nettet hedder IHC eller andet. Det kan det samme. Derfor ser jeg det mere som et "brand" fremfor egentlige funktioner. Det kunne lige så godt have været et Ubiquiti Net. Brugeren ville ikke mærke forskel, da det hele strikkes sammen i en central enhed/sted, hvor alting styres fra. Mit net, der hedder det i routeren og switch :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Smart house bygger både på dubline og dali. Dali bruges såvidt jeg husker kun til de nyer komponenter, og f.eks. dæmpning af højfrekvente lysstof amatur. Dupline bruges til deres tryk, relæer, temp sensor etc. Derudover har de wireless, som er en helt trejde protokol.

Hvis du f.eks. tager et smart house tryk med 4 tryk og 4 dioder, så skal du med smart house kun bruge trykket. Med LK IHC, skal du bruge et tryk, et indgang modul og et udgangs modul. Selv hvis du sammenligner prisen for 4 tryk, som vil fuldt udnytte 1 indgangs modul og 2 udgangs moduler, er Smart house billigere såvidt jeg husker.

Der er intet teknisk som har forhindret LK i at have verdens bedste IHC system. De prioriter det bare ikke.

Smarthouse er ikke ny spiller på marked. De har været på marked i over 10 år. Den nuværende controller er deres 3 generation såvidt jeg husker.

Det som adskiller IHC Net fra andre produkter er patch tavlen. IHC Net patch tavlen er IMHO den eneste brugbare til privat brug. At sætte et lille 19 tommer rack op er IMHO en klodset løsning. At sætte vægudtag eller tilsvarende op, er IMHO en amatør løsning. Resten af IHC Net er som jeg tidligere har skrevet rebrandet standard komponenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis der kommer en ny, på den her side af Jul. Kunne man håbe på den ikke var baseret på det pis java. Min "ihc computer" vil konstant opdatere sin java version, og af tidligere erfarring, tør jeg ikke gøre det, for så virker det lige pludselig ikke mere. Og kom nuuuuu med Mac os support altså....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Ud af den reklame kan man ikke se, hvad det er de allerede har. Alt hvad man ser i den, kan du lave med massere af andre systemer. 
Hvorfor IHC kunne være interessant, er fordi det eksistere i en hel del boligere. Disse boliger er nemme at sælge til, altså hvis de lige fixer en ny controller. Ingen investere i nyt, hvis de allerede har noget. Dertil er funktionerne/forskellen for små. Altså afhængig af hvad det kræver. Det viser reklamen jo ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Schneider behøver ikke komme med en ny controller for at kunne vedligeholde eksisterende IHC installationer, og der er ikke meget salg i vedligeholdelse af eksisterende controllers. Salget ligger i ny installationer, og det som Schneider viser os i ovenstående video er langt foran hvad LK IHC kan levere i dag. Værdien eller salgsbarheden af et hus ændres ikke en krone med en ny LK IHC controller. Det er alene et spørgsmål om der er IHC = house automation installeret eller ej. Om det er LK, Smarthouse, Loxone, Schneider eller et helt trejde produkt er fuldstænding ligegyldigt for 99% af alle huskøber.

Jeg vil give dig ret i at videoen ikke fortæller noget om teknologien bag, men ingen udover os nørder bruger mere end 10 sek. på at tænke over hvilken teknologi der ligger bag funktionerne. Men hvis du kigger nærmere på videoen, kan du se at alle funktionerne er integreret i den samme app. Hvad der ligger bag ved jeg ikke. Jeg har ikke brugt tid på at undersøge det mere endnu. Jeg faldt bare over videoen ved et tilfælde, og synes jeg ville dele den med jer.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Lars1 skrev:

Værdien eller salgsbarheden af et hus ændres ikke en krone med en ny LK IHC controller. Det er alene et spørgsmål om der er IHC = house automation installeret eller ej. Om det er LK, Smarthouse, Loxone, Schneider eller et helt trejde produkt er fuldstænding ligegyldigt for 99% af alle huskøber.

Helt enig i, at det er ligegyldigt hvad det er. Men det skyldes mest af alt, at ingen rigtig går til bunds i det plus at for få ved for lidt om det. 
Lad os nu antage, at du, med den viden du har, står med to 100% identiske huse. Eneste forskel er, at det ene hus har IHC. Det andet har et komplet nyudviklet system, der kan alt, og er understøttet og supporteret langt ud i fremtiden. 
Med din viden ved vi to godt, hvad du vil vælge, korrekt? Forestil dig nu, at du intet ved om det. Du ved bare at huset har 'House automation'. Så ville du sandsynligvis vælge huset ud fra andre kritier. 
Og det er vel i bund og grund det der er hele problematikken her. Vi er for få der stiller krav, fordi vi ved for lidt om det. Pt klarer Schneider frisag på denne del.
Men det betyder ikke, at vi, os der ved noget, vi bare skal affinde os med det, selvom det er begrænset hvad vi kan gøre. Vi skifter jo ikke vores systemer ud alligevel. Ergo er vi på een eller anden måde afhængige af Schneider alligevel. 

Mht video.
Når jeg ved hvad der ligger bag, så vil jeg udtale mig positivt eller negativt. Det som videoen viser, det kan flere andre systemer også, inkl IHC. Bevars, IHC har ikke den der tåbelige app til at styre det med. Tåbelig fordi, fuldstændig som videoen viser. Konen står og laver mad, og mobilen ligger ved siden af.. Hvad er det efterhånden en mentalitet, hvor vi ikke kan slippe den mobil et øjeblik. Nå det var lige en personlig holdnings sidespring :) Men alt det andet kan IHC jo også. Det er kun et spørgsmål om software, og evt en nyere hurtigere og bedre supporteret controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Kandersen skrev:

Helt enig i, at det er ligegyldigt hvad det er. Men det skyldes mest af alt, at ingen rigtig går til bunds i det plus at for få ved for lidt om det. 
Lad os nu antage, at du, med den viden du har, står med to 100% identiske huse. Eneste forskel er, at det ene hus har IHC. Det andet har et komplet nyudviklet system, der kan alt, og er understøttet og supporteret langt ud i fremtiden. 
Med din viden ved vi to godt, hvad du vil vælge, korrekt? Forestil dig nu, at du intet ved om det. Du ved bare at huset har 'House automation'. Så ville du sandsynligvis vælge huset ud fra andre kritier. 
Og det er vel i bund og grund det der er hele problematikken her. Vi er for få der stiller krav, fordi vi ved for lidt om det. Pt klarer Schneider frisag på denne del.
Men det betyder ikke, at vi, os der ved noget, vi bare skal affinde os med det, selvom det er begrænset hvad vi kan gøre. Vi skifter jo ikke vores systemer ud alligevel. Ergo er vi på een eller anden måde afhængige af Schneider alligevel. 

Mht video.
Når jeg ved hvad der ligger bag, så vil jeg udtale mig positivt eller negativt. Det som videoen viser, det kan flere andre systemer også, inkl IHC. Bevars, IHC har ikke den der tåbelige app til at styre det med. Tåbelig fordi, fuldstændig som videoen viser. Konen står og laver mad, og mobilen ligger ved siden af.. Hvad er det efterhånden en mentalitet, hvor vi ikke kan slippe den mobil et øjeblik. Nå det var lige en personlig holdnings sidespring :) Men alt det andet kan IHC jo også. Det er kun et spørgsmål om software, og evt en nyere hurtigere og bedre supporteret controller. 

Selvom jeg er en nørd og rent faktisk har prøve at stege æg på en CPU og efterprøvet IP via brevduer, vil aldrig vælge hus på baggrund af om det her IHC eller hvilket fabrikat det evt. er. I et hus til over +2 mill. er det lidt ligegyldigt om jeg skal bruge +50K på IHC når jeg har købt huset. Jeg vælger hus på baggrund af beliggenhed. Resten kan fikses senere. IHC vil heller ikke påvirke prisen med mere end max +/- 50K og i et hus til +2 mill. er det penuts.

 

Du og jeg kan hurtigt blive enig om at vi ikke har brug for en App til vores IHC. Men desværre er vi en minoritet. Intet nyt kan bruges idag, medmindre der følger en app med, også selvom det er mere besværligt at bruge en app, end knapperne foran dig. Jeg har lige købt ny bil, og bil forhandleren kunne ikke forstå jeg ikke vil have min telefon parret med bilen, så jeg kunne styre ventilation, radioen m.m. via app'en. Det vl alle andre have selvom der er knapper til alt i rattet eller lige ved siden af og det er ulovligt at bruge app'en på telefonen mens du køre. Det er den samme tendens jeg ser i mit daglige arbejde hvor jeg er chief arkitekt på et par store internationale kunder. Alt deres IT udvikling er fokuseret på mobility og IoT.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

Selvom jeg er en nørd og rent faktisk har prøve at stege æg på en CPU og efterprøvet IP via brevduer, vil aldrig vælge hus på baggrund af om det her IHC eller hvilket fabrikat det evt. er. I et hus til over +2 mill. er det lidt ligegyldigt om jeg skal bruge +50K på IHC når jeg har købt huset. Jeg vælger hus på baggrund af beliggenhed. Resten kan fikses senere. IHC vil heller ikke påvirke prisen med mere end max +/- 50K og i et hus til +2 mill. er det penuts.

Men det var heller ikke det du skulle tage stilling til. Det var to huse 100% identiske (også placering, så identisk det kan gøres). Og eneste forskel var uden/med home automation.

 

1 time siden, Lars1 skrev:

Du og jeg kan hurtigt blive enig om at vi ikke har brug for en App til vores IHC. Men desværre er vi en minoritet. Intet nyt kan bruges idag, medmindre der følger en app med, også selvom det er mere besværligt at bruge en app, end knapperne foran dig. Jeg har lige købt ny bil, og bil forhandleren kunne ikke forstå jeg ikke vil have min telefon parret med bilen, så jeg kunne styre ventilation, radioen m.m. via app'en. Det vl alle andre have selvom der er knapper til alt i rattet eller lige ved siden af og det er ulovligt at bruge app'en på telefonen mens du køre. Det er den samme tendens jeg ser i mit daglige arbejde hvor jeg er chief arkitekt på et par store internationale kunder. Alt deres IT udvikling er fokuseret på mobility og IoT.

Måske er det fordi vi har været der, og vi har indset/erfaret, at app på mobil, det er ikke nødvendigvis meningen med livet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Kandersen skrev:

Men det var heller ikke det du skulle tage stilling til. Det var to huse 100% identiske (også placering, så identisk det kan gøres). Og eneste forskel var uden/med home automation.

Det er en utopisk situation som aldrig vil opstå. IHC er bare en af mange faktore når man køber hus, og det er langt under ting som f.eks. grundejerforenings medlemskab, vand/varme udgifter o.s.v.

 

4 minutter siden, Kandersen skrev:

Måske er det fordi vi har været der, og vi har indset/erfaret, at app på mobil, det er ikke nødvendigvis meningen med livet. 

Eller også har vi ikke set lyset. Jeg fik min første smartphone for mindre end 2 år siden. Jeg fik den fordi men arbejdsgiver fik nogle nye applikationer, som stortset er umulige at bruge via web. Siden har jeg set mange nye applikationer, hvor alt udvikling er fokuseret på apps frem for web. At jeg er uenig i den prioritering betyder intet. Jeg er i mindretal. Alle mine kollegaer vil have apps. Situationen er den samme for IHC. Hvis IHC/house automation ikke kan styres med en app, så kan det ikke sælges idag. LK har været ALT for langsomme til at indse dette, og er nu blevet overhalet af et andet Schneider produkt. LK IHC er dødt. Alt vi kan håbe på er en ny controller, som integrer det med resten af Schneiders house automation, men desværre tror jeg det er et naivt håb.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg tror de fleste er for optimistiske med LK, selv om det er blevet til Schneider. LK gør jo bare hvad de altid har gjort - går ud fra som en global sandhed, at deres materiel er førende på markedet, også selv om det er +10, +20 eller +30 år gammel teknik. Det har været deres politik, lige så længe jeg kan huske.

Lad mig nævne bare et par materielgrupper, jeg de sidste 58 år har haft den tvivlsomme ære, at måtte leve og næsten dø sammen med: støbekapslet tavlemateriel (det var godt nok til jeres bedstefar,så .....), højspændingsanlæg (ELA - der er ikke noget  galt med vores materiel, i skal bare bygge det om en gang om året, så det kan tåle spændingen), tilhørende kabelendemuffer (- .. i skulle jo være fagfolk, det er ikke en fejl, at man udover at kunne høre dem også kan se coronaudladningerne i fuldt dagslys) og ikke at glemme elmålere. Hvad angår de sidste var vi sikker ved version F4711 med  3.1- 4.x vildskud på alle foranliggende versioner, hvis det forsat var egen produktion.

Så væbn jer med tålmodighed, de kommer, som de plejer, med garanti løbende ind på stationen med nyt (gammelt) udstyr når toget for længe side er kørt. Vær derfor altid opmærksom på udviklingen hos konkurrerende produkter og i teknikken, så i med større sandsynlighed kan skifte over til et andet produkt.

Man kan vænne sig til meget, og i dag er der jo heldigvis ingen betydende nationale producenter, som politikere kan forlange man bruger.

Hvad angår IHC er det tog nok kørt, vi må håbe at der dukker en værdig afløser op (en der kan helt det samme plus alt det nye), inden vores IHC anlæg helt går i graven og bliver et rent arkæologisk tilfælde. Vi kan jo fortsætte med at drømme om en moderne tilbygning til IHC, der efterhånden som tiden skrider frem, kan overtage IHC lidt efter lidt, eller i et hårdt hug - jeg tænker her på en controller, der kan tilbygges/eller afløse den eksisterende. En rar drøm, jeg tror jeg vil fortsætte med at drømme, alternativet er for sørgelig en afslutning på IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

I relation til om IHC er dødt, så synes jeg egentlig man skylder at nævne, hvad det er man så helt præcis savner og ikke mindst alternativer. I relation til alternativer (for nogen har været nævnt), så synes jeg man skal sammenholde det med funktionalitet og pris.

Først bør man definere - Hvad er Intelligent Home Concept/system "Smart Home" egentlig for noget?  

Mht nuværende IHC løsning, så savner jeg mest noget fleksibilitet i det nuværende. Fx nye muligheder der er kompatible med andre systemer, primært omkring sensorer. Det kunne være trådløse PIR´s, temperatur, lux, magnet kontakter osv.. Men for mit vedkommende behøver alt dog ikke være trådløst. Trådløs sætter nemlig også begrænsninger, specielt i forbindelse med strømforsyning. Og det kan virkelig drive mig til vanvid at skulle suse rundt og skifter batterier i tide og utide. 
Dernæst savner jeg nogle ordentligt dæmpere, (bagkant). Pt findes der kun ø80 udtagene, som vist nærmest kan klare alt, bortset fra større samlet belastning end 250watt. Men de er langt fra bagkant dæmpere.

Det er nok det jeg savner mest, hvad angår den almindelige lys og varme styring.

Bevæger vi os ud over det, så mener jeg ikke at fingrene kun skal pege mod LK/Scheider. 
Tag fx Nilan anlægget der kører i mange hjem, (kender ikke de andre typer). Nok findes der en løsning til IHC. Men problemet er i virkeligheden, at Nilan ikke har gjort det nemt for andre systemer at "snakken" sammen med det. Det kan man vel ikke klandre LK for? Det samme gælder elektriske vinduer fra Velux. De har heller ikke gjort det nemt for andre at styre deres vinduer. Og deres trådløse system (nye system) snakker et helt andet sprog, så vidt jeg lige forstår. 

Hvad mere skal et Intelligent Home System/Concept kunne?

En nem løsning der kan identificere når boligen er beboet, (dvs. når hjemmest beboer ankommer og forlader). 
Den her del kunne forholdvis nemt løses med tryk. Alternativ kunne være alarm koder. IHC kan begge dele. Men for at gøre det lidt mere moderne, så kunne en mobil overvågning være alternativet, da de fleste der kommer/forlader hjemmet i dag, allerede har en form for mobil løsning. Denne mobile løsning er dog en udfordring, uanset om vi snakker IHC eller andet. En beboer som tager sin mobil med udenfor (kunne være haven), vil i nogle tilfælde risikere at blive opfattet som have forladt hjemmet. Derfor skal der oftest investeres i et bedre lokal net. 

Starte el-slugende apparater på bestemte tidspunkter, hvis man fx har solcelleanlæg. Det er "smart home" som producenterne selv præsentere det, (producenter af invertere). De glemmer bare, at det samtidig kræver en del omlægning af hverdagens vaner. Det er fandme dumt at starte vaskemaskinen, uden at der er tøj i den. (bare et banalt eksempel). 
En melding om at vaskemaskinen er færdig med at vaske, og "konen" derfor kan lette sin dertil indrettet og ordne det :-) Det er også smart nok. Men mindre smart, når/hvis konen er adskillige kilometer væk fra hjemmet. Så er det i bedste fald kun "smart" fordi hun bliver mindet om, hvad hun kommer hjem til.. Men det burde hun jo vide, for hun har jo selv startet (fyldt) den :-)

Jeg har personligt lidt svært ved at se, hvad andre ting der skal til, for at snakke om Intelligent (Smart) Home System. Men der skal sikker nok være andre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok