Hop til indhold

Ny controller på vej


yampa
 Share

Recommended Posts

11 timer siden, Lars1 skrev:

Pas på med ZWave. Det er ikke altid at ZWave produkter fra forskellige leverandør kan kommuniker med hinanden.

Det kan de, hvis man sørger for at få den rigtige frekvens (Standard). EU/europa har sin egen standard. Det er i princippet ligesom regionskoder på DVD/BD skiver.
Rigtig mange produkter kan dog stilles om, fx AeoTec Multisensor 6.
Men helt generelt - Sørger man for at få produkter som køre samme frekvens som sin gateway, så er man sikker. Der er faktisk temmelig håndfaste standarder for det nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Har fået pris på visual 2 på ca 4900 kr. Inkl moms og visual 3 på 6500 kr. Inkl moms lyder det som en fair pris?

Jeg synes det er for dyrt for en Visual 2. Den burde styrtdykke i pris lige så snart Visual 3 kommer. Men det er klart, at hvis Visual 3 lander på de 6500,- så bliver 2éren automatisk holdt kunstigt oppe, indtil den helt forsvinder i handlen. 
Prøv at søg efter en brugt Visual 2 HW 6.2, altså når 3éren begynder at komme på markedet. Dvs vente nogle uger fra nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bestemt en overkommelig opgave fysisk at skifte den gamle controller ud til en ny(ere). Terminalerne til ledningerne sidder lidt anderledes, men er benævnt me dsamme numre, min erfaring er at ledningerne er lange nok til at kunne nå.

Rent programmeringsmæssigt er det også til at overkomme. Sidst jeg gjorde det tog det ca 3 timer at lave det nye program (dog fra Visual1 til Visual 2).

Jeg ser det som en spændende udfordring pga. term IHC har jeg fået ind med skeer da jeg var i lære, og det er lidt fedt at de systemer stadig kører ;).

Det fede ved at du selv laver programmet til den nye controller er at du bliver 99% fortrolig med alle funktionerne og lærer det hele at kende på den måde.

Du kan bare hente programmet på LK hjemmeside og lave det offline, og endda simulere programmet så du kan se hvordan det virker. Det er meget meget nemt at programmere de nye Visual software, det er Drag & Drop.

Personligt ville jeg købe nyeste controller og sætte den op (det vil jeg også anbefale andre jeg skulle skifte for).

Kører du fast i det kan du være sikker på at få hjælp i dette super forum, bare søg først om der er andre der har spurgt på det samme, og ellers opret en ny tråd til det. 

God arbejdslyst B)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor finder man vejledningen i hvordan man opsætter og programmere Controlleren med Visual 3.

Jeg tænker også at jeg vælger Visual 3 - selv om der måske ikke er så meget nyt. Men så er den sandsynligvis softwareopdateret de næste 5-6 år - og tænker at visual 2 HW 6.2 - nok hurtigt glider ud - for hvem skulle gide markedsmæssigt at supportere 2 modeller.

Term er død - IHC Visual 1 er dør og IHC Visual 2 HW 6.1 er død.   Tænker det vil gå IHC Visual 2 HW 6.2. tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor finder man vejledningen i hvordan man opsætter og programmere Controlleren med Visual 3.

Jeg tænker også at jeg vælger Visual 3 - selv om der måske ikke er så meget nyt. Men så er den sandsynligvis softwareopdateret de næste 5-6 år - og tænker at visual 2 HW 6.2 - nok hurtigt glider ud - for hvem skulle gide markedsmæssigt at supportere 2 modeller.

Term er død - IHC Visual 1 er dør og IHC Visual 2 HW 6.1 er død.   Tænker det vil gå IHC Visual 2 HW 6.2. tilsvarende.

Enig i alle punkter :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Kandersen skrev:

Det kan de, hvis man sørger for at få den rigtige frekvens (Standard). EU/europa har sin egen standard. Det er i princippet ligesom regionskoder på DVD/BD skiver.
Rigtig mange produkter kan dog stilles om, fx AeoTec Multisensor 6.
Men helt generelt - Sørger man for at få produkter som køre samme frekvens som sin gateway, så er man sikker. Der er faktisk temmelig håndfaste standarder for det nu.

Jeg tror du skal undersøge zWave noget bedre. Der er sites, som har specialiceret sig i at certificer zWave produkter, og der er fortsat mange zWave produkter på marked, som skriver de er zWave compatible, men reelt ikke kan kommuniker med alle andre zWave produkter. Et af de væste eksempel er desværre en IHC GW fra det hedengangende EHC (Eletronic House Keeper) projekt som var drevet af en tidligere LK IHC designer. Han reklamerede vidt og bredt med at hans IHC GW kunne bridge mellem LK IHC og zWave. Der var desværre bare ikke mange zWave, produkter bortset fra hans egne, som kunne kommuniker med hans GW.

Noget helt andet er at det er da fuldstændig gag idag at have wireless kommunikations protokoller, som er regions specifikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor finder man vejledningen?

Du kan bare vælge hjælp når du har startet Visual.

Når du begynder at programer, kan du få yderlig hjælp til de enkelte funktions blokke, hvis du marker dem og trykker på f1. Det virker dog kun på LK's standard FB's og kun sålænge du ikke har rettet i dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

42 minutter siden, Lars1 skrev:

Noget helt andet er at det er da fuldstændig gag idag at have wireless kommunikations protokoller, som er regions specifikke.


Det er uddeling af frekvenser som gør det, hvor man har bestemt at Europa skal køre på en bestemt frekvens, USA en anden osv osv.. Dumt ja, men så længe produkterne kan omstilles, så er jeg egentlig ligeglad. WiFi har også lidt finurligheder. Fx har vi kun kanal 1-11 her. Mens i USA har de 1-13. 

Du kan evt læse mere her:
https://detintelligentehjem.dk/brands/z-wave.html

Det er i store træk det samme som Zwave alliancen skriver. Og så længe man holder sig til det, så er man pænt garderet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Inden vi lukker for hijack af tråden og diskuterer helt andre emner end "Ny controller" vil jeg da lige komme med en kommentar og oplevelse ala Lars1. Danfoss Living benytter også Zwave til deres  termostater men de fungere dog KUN med Danfoss egen Living controller. Ikke alle de andre da de benytter en propritær protokol. Så findes der åben en udgave, men den kan ikke så meget, er dyrere og svær at skaffe. Så bare fordi et produkt er mærket Zwave betyder det ikke at det kan anvendes universelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej med jer,

Jeg har lige modtaget min nye controller, og mit førstehåndsindtryk er ikke udbredt positivt. Controlleren er som version 2, dog med de få undtagelser som oplyst tidligere i tråden. Controlleren kan ikke opgraderes grundet fejl på det SD kort som følger med, ekstremt dårligt at frigive et produkt, som så slet ikke virker efter hensigten. Har forsøgt mig med flere forskellige wifi dongles, uden held, så den eneste reelle nyhed med at kunne tilgå controlleren via Wifi, er så også ryddet af bordet. Jo, controlleren understøtter firmware upgrade over LAN, når det kommer til at virke, dette er dog noget som har fungeret helt tilbage i version 1, dog valgte LK ikke at åbne op for det i firmware loaderen. 

Ser frem til version 4 :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Inden vi lukker for hijack af tråden og diskuterer helt andre emner end "Ny controller" vil jeg da lige komme med en kommentar og oplevelse ala Lars1. Danfoss Living benytter også Zwave til deres  termostater men de fungere dog KUN med Danfoss egen Living controller. Ikke alle de andre da de benytter en propritær protokol. Så findes der åben en udgave, men den kan ikke så meget, er dyrere og svær at skaffe. Så bare fordi et produkt er mærket Zwave betyder det ikke at det kan anvendes universelt.

Eller du kan se på denne som kan lidt mere: (Hvis ikke det samme som en lukket Danfoss living connect -  dog uden at hedde det ikke)

https://youcontrol.dk/pope-z-wave-radiator-thermostat-pope010101.html

"...Compared with Danfoss "Living Connect" the Poppp thermostat will report the room temperature as detected and calculated by the device’s temperature sensor to the Z-Wave gateway..."

Og så stopper jeg  her :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 15/8/2017 at 20:11 , Thomas Bosø skrev:

Hej med jer,

Jeg har lige modtaget min nye controller, og mit førstehåndsindtryk er ikke udbredt positivt. Controlleren er som version 2, dog med de få undtagelser som oplyst tidligere i tråden. Controlleren kan ikke opgraderes grundet fejl på det SD kort som følger med, ekstremt dårligt at frigive et produkt, som så slet ikke virker efter hensigten. Har forsøgt mig med flere forskellige wifi dongles, uden held, så den eneste reelle nyhed med at kunne tilgå controlleren via Wifi, er så også ryddet af bordet. Jo, controlleren understøtter firmware upgrade over LAN, når det kommer til at virke, dette er dog noget som har fungeret helt tilbage i version 1, dog valgte LK ikke at åbne op for det i firmware loaderen. 

Ser frem til version 4 :-)

Jeg har også modtaget den nye controller. Nu prøver jeg forgæves at firmware opgradere den , som der står udenpå kassen at man SKAL gøre inden brug. Den går i fejl og siger: Kunne ikke opgradere med ny firmware fil, intern fejl på server.

IHC SceneDesign virker heller ikke pga. JAVA.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8/16/2017 at 22:20 , Rico skrev:

Jeg har også modtaget den nye controller. Først fejl på SD kort. Dette blev løst med en FAT formatering. Nu prøver jeg forgæves at firmware opgradere den , som der står udenpå kassen at man SKAL gøre inden brug. Den går i fejl og siger: Kunne ikke opgradere med ny firmware fil, intern fejl på server.

IHC SceneDesign virker heller ikke pga. JAVA.

 

I følge Schneider skal der fremsendes et nyt SD kort, med rette formatering. Dette kan ifølge dem kun gøres af Schneider. Derudover lover man at det kommer spændende nyt, og det skulle blive sendt ud via nyhedsbrev i kommende uge :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Thomas Bosø skrev:

I følge Schneider skal der fremsendes et nyt SD kort, med rette formatering. Dette kan ifølge dem kun gøres af Schneider. Derudover lover man at det kommer spændende nyt, og det skulle blive sendt ud via nyhedsbrev i kommende uge :-)

Det bliver meget spændende hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Thomas Bosø skrev:

I følge Schneider skal der fremsendes et nyt SD kort, med rette formatering. Dette kan ifølge dem kun gøres af Schneider. Derudover lover man at det kommer spændende nyt, og det skulle blive sendt ud via nyhedsbrev i kommende uge :-)

Uhh spændende nyt, det glæder jeg mig til. 

Der er jo en del muligheder. HomeKit, osv osv. Integration med andre enheder måske? (Ventilationsanlæg osv). Nye Fb'er? 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Thomas Bosø skrev:

I følge Schneider skal der fremsendes et nyt SD kort, med rette formatering. Dette kan ifølge dem kun gøres af Schneider. Derudover lover man at det kommer spændende nyt, og det skulle blive sendt ud via nyhedsbrev i kommende uge :-)

Ja indtil nu er det jo sparsomt med reelle nyheder, så det kan jo kun blive bedre. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok